Gå til innhold

Skidag på skolen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man med ski? Det er da jaggu meg bra at ikke Joackim Rønneberg og co hadde foreldre med deres innstilling ellers hadde Tungtvannsekspedisjonen gått til helvete.

Anonymous poster hash: e1969...e61

Skrevet

Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her.

Anonymous poster hash: b0bc9...cb2

Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? :D

Anonymous poster hash: 0e374...dbe

Skrekkelig altså! Dessuten må alle lære gangetabellen, og alle må lære seg å svømme. Tror du ikke også at i mat og helse, så må alle være med og lage grønnsakssuppe?! Det er da ikke alle som liker gulrøtter?!

Ved å ikke kunne svømme kan du drukne. Ved å ikke kunne gangetabellen kan du ikke regne ut familiebudsjett, lære deg logisk tenkning og sjekke at du har fått riktig veksel på butikken. Ved å ikke spise grønnsaker kan man få diverse mangelsykdommer. Hvilke livsnødvendige ting går du glipp av ved å ikke kunne gå på ski?

Ingenting livsnødvendig tror jeg, men man dør ikke av å ikke kunne gangetabellen heller. Den eneste som overlevde fordi han kunne gå på ski var vel ham i "Ni liv". Men jeg tenker allikevel at så sant barnet ikke har særskilte utfordringer, så er skidag en fin anledning til å utfordre seg selv, og til å tåle at man må gjøre annet enn akkurat det man har valgt selv.

Jeg tenker utrolig ofte (særlig når jeg leser her inne) at jeg er glad jeg ikke er lærer. Jeg oppfatter veldig mange foreldre til meget godt i stand til å stå på krava på vegne av eget barn, men litt for dårlig i stand til å skjønne at det ene barnet inngår i en gruppe.

Skolen SKAL være gratis. Det å pålegge barna aktiviteter på kort varsel som krever foreldrebetaling er ikke lov, det er en god indikator på at lærer og skole har et lemfeldig forhold til regelverket de skal følge.

2/Ski er noe 99,9% av mennesker IKKE driver med.

Det er ikke daglig viktig som ganging, det er ikke livreddende som svømming, det er heller ikke et reelt transportmiddel.

Tradisjonelt har det kun vært mennesker bosatt i snøtunge dalfører som har hatt noe forhold til dette, og fra litt over 100 år siden noen tullinger i holmenkollåsen.

Kystbefolkningen og folk flest forøvrig har ikke noe forhold til skitradisjon lenger tilbake enn til Lillehammer OL.

Det er en typisk greie som blir tredd nedover hodet på de mange av noen få.

Anonymous poster hash: 4b243...e2d

Gratulerer, du har klart å lite av deg det mest idiotiske innlegget hittil i tråden. Lillehammer OL? Er du ikke helt frisk, eller var det kanskje da du ble født?

Skrevet

Kystbefolkningen og folk flest forøvrig har ikke noe forhold til skitradisjon lenger tilbake enn til Lillehammer OL.

Det er en typisk greie som blir tredd nedover hodet på de mange av noen få.

Anonymous poster hash: 4b243...e2d

😂😂😂 tidenes kommentar😂😂😂

Skrevet

Jeg har ikke så sterke meninger angående om andre skal lære barna sine å gå på ski eller ikke. Vi bor ved Oslofjorden, og her har det ikke vært skiføre de to siste årene. Nå når snøen endelig er her utnytter vi hvert fnugg. Hadde vi bodd i Finnmark, men klimaet og den fantastiske naturen som er der, ville skiene kommet på ved første snøfall og av etter påske. Hva gjør man der oppe når man ikke benytter seg av naturen?

Anonymous poster hash: ab216...a62

Skal vi se... går turer, toppturer, kjører skuter, kjører hundespann, snørekjører med hund, aker, bygger snøborg, isfisker. Man kan benytte seg av naturen på mange måter som ikke inkluderer skigåing. Bare bruke fantasien.

Snørekjøring uten ski?

Anonymous poster hash: 2f1f8...76c

Skrevet

Kjøp brukt. Finn feks. Burde blitt gjort for en uke siden når snøen kom. Barn burde få gå på ski når det endelig er snø her.

Anonymous poster hash: bf6eb...82e

Skrevet

Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny.Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger.  Anonymous poster hash: 167f7...dd4

Datteren min hater engelsk. Hun får ikke fri i engelsktimene av den grunn.

Anonymous poster hash: a2149...135

Skrevet

Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny.Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger.  Anonymous poster hash: 167f7...dd4

Datteren min hater engelsk. Hun får ikke fri i engelsktimene av den grunn.

Nå kan da virkelig ikke det sammenlignes. Og min sønn slipper ikke han heller.

Anonymous poster hash: 167f7...dd4

Skrevet

Datteren min hater engelsk. Hun får ikke fri i engelsktimene av den grunn.Anonymous poster hash: a2149...135

Nå kan da virkelig ikke det sammenlignes. Og min sønn slipper ikke han heller. Anonymous poster hash: 167f7...dd4
Jo, det kan sammenliknes. Begge deler er nyttig, men ikke nødvendig for å leve gode liv og begge deler er omfattet av læreplanen.

Skrevet (endret)

Har dere så jævlig dårlig råd at dere ikke engang kan poste en status på Facebook om lån av skiutstyr EN dag, da går dere på nav og ber om penger til utstyr. For da står det dårlig til.

Men neida. Det er stort sett ikke mangel på penger som er hovedproblemet, men mangel i viljen. Ungen går i en klasse? Send en melding til andre foreldre om de har noe til låns.

Endret av hol(L)y COW
Skrevet

Har dere så jævlig dårlig råd at dere ikke engang kan poste en status på Facebook om lån av skiutstyr EN dag, da går dere på nav og ber om penger til utstyr. For da står det dårlig til.

Men neida. Det er stort sett ikke mangel på penger som er hovedproblemet, men mangel i viljen. Ungen går i en klasse? Send en melding til andre foreldre om de har noe til låns.

Problemet er at vi ikke ønsker å tvinges til noe. Idrett er noe ungene velger. Jeg tvinger ikke min gutt til å spille fotball, han trives ikke der. Men han er med på en annen, veldig krevende aktivitet og gir 100 % innsats der. Ofte kommer varsel om skidager osv dagen før, hvis man ikke har utstyr så må man springe i butikken og kjøpe. Har du sett prisen på skipakker? Som blir brukt EN gang i løpet av året? Alle må ikke gå på ski, snakk om kollektiv tvang. Ikke rart ungene ikke vil trene eller være aktive hvis de ikke får gjøre det på egne premisser. Å dra hverandre opp bakken på en rattkjelke, renne ned og så dra opp igjen er også bra mosjon, man blir mer svett av det enn å daffe rundt på skolegården på dårlig smurte ski. Jeg er for valgfrihet. Og vær så snill, ikke sammenlign ski med matte eller engelsk. Engelsk er overalt i hele verden, er påkrevet i mange jobber, mange bruksanvisninger og andre nyttige ting er på engelsk. Hvilke goder kan du ikke bruke hvis du ikke kan gå på ski, bortsett fra feriesteder med ski og skiløyper?

Skrevet

Jeg har ikke så sterke meninger angående om andre skal lære barna sine å gå på ski eller ikke. Vi bor ved Oslofjorden, og her har det ikke vært skiføre de to siste årene. Nå når snøen endelig er her utnytter vi hvert fnugg. Hadde vi bodd i Finnmark, men klimaet og den fantastiske naturen som er der, ville skiene kommet på ved første snøfall og av etter påske. Hva gjør man der oppe når man ikke benytter seg av naturen?

Anonymous poster hash: ab216...a62

Skal vi se... går turer, toppturer, kjører skuter, kjører hundespann, snørekjører med hund, aker, bygger snøborg, isfisker. Man kan benytte seg av naturen på mange måter som ikke inkluderer skigåing. Bare bruke fantasien.

Snørekjøring uten ski?

Anonymous poster hash: 2f1f8...76c

Malamut som drar rattkjelke, kickbike eller spark. Enkelte ganger drar to bikkjer meg på alpinski, men jeg GÅR fortsatt ikke på ski. Jeg sitter bak to hunder og vi kjører bortover elva der det er flatt. Jeg slipper å gå fiskebein i bakkene, balansere nedover alpinbakke eller ploge.

Skrevet

Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!!

For ikke å snakke om hvor overraska folk er over at det er snø. Jøss, ble det vinter i år også?

Her i Bergen er det faktisk en overraskelse. 

Anonymous poster hash: 91304...73a

Skrevet

Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!!

For ikke å snakke om hvor overraska folk er over at det er snø. Jøss, ble det vinter i år også?

Her i Bergen er det faktisk en overraskelse. 

Anonymous poster hash: 91304...73a

Og bare fordi det er snø så må man ikke gå på ski. Man kan drive med masse aktiviteter og være ute. For eksempel ungene av reindriftsutøvere her er med på flytting, gjeting, gjerdebygging - de er ute hele dagen i all slags vær, deltar i hardt arbeid, isfisker, kjører skuter, opplever naturen. Ingen av dem går på ski, og de blir likevel herdet, vant til kulden og får masse frisk luft, i tillegg til kontakt med reinsdyr og hunder, noe som er bra for barn.

Skrevet

Det kan komme snø neste januar og.... (eller var det bare et rykte)

Skrevet

Vi bor på østlandet. Der låner skolen ut ski til de som ikke har selv.

Anonymous poster hash: 60240...509

Det hjelper vel neppe hi som bor i Bergen

Anonymous poster hash: 01496...f46

Skrevet

Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver -  og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila.

Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging.

Så fint for deg at alt er så svart-hvitt. Men alle barn har ikke foreldre som gidder eller klarer å å få tak i brukte ski/skøyter eller få lånt utstyr. Ikke alle foreldre har vilje eller planlegging, ikke alle foreldre makter å stille opp for ungene som de burde, man skal ikke regne med at alle foreldre kan det.

Derfor burde skolene og ha tilbud om aking, da kan man i verste fall renne på en søppelsekk

Gjest Antarctica
Skrevet

Problemet er at vi ikke ønsker å tvinges til noe. Idrett er noe ungene velger. Jeg tvinger ikke min gutt til å spille fotball, han trives ikke der. Men han er med på en annen, veldig krevende aktivitet og gir 100 % innsats der. Ofte kommer varsel om skidager osv dagen før, hvis man ikke har utstyr så må man springe i butikken og kjøpe. Har du sett prisen på skipakker? Som blir brukt EN gang i løpet av året? Alle må ikke gå på ski, snakk om kollektiv tvang. Ikke rart ungene ikke vil trene eller være aktive hvis de ikke får gjøre det på egne premisser. Å dra hverandre opp bakken på en rattkjelke, renne ned og så dra opp igjen er også bra mosjon, man blir mer svett av det enn å daffe rundt på skolegården på dårlig smurte ski. Jeg er for valgfrihet. Og vær så snill, ikke sammenlign ski med matte eller engelsk. Engelsk er overalt i hele verden, er påkrevet i mange jobber, mange bruksanvisninger og andre nyttige ting er på engelsk. Hvilke goder kan du ikke bruke hvis du ikke kan gå på ski, bortsett fra feriesteder med ski og skiløyper?

Men i pokker da, hvor navlebeskuende kan man bli?

Kroppsøvingsfaget består av ørten ulike aktiviteter som skal trene ulike ferdigheter. I tillegg til å dekke ulike deler av pensum skal det være variert, slik at det motiverer alle elevene.

For selv om ditt hellige opphøyde enbårne englebarn elsker håndball og pingpong, ville det ikke være ok om det var de eneste to tingene man gjorde i dette faget. Det ville være dårlig gjort mot alle som hater ballspill, og det ville heller ikke tilfredsstille de faglige målene som skal oppnås.

Hvis dere tror skolen arrangerer slike dager fordi lærerne er lei av innedager, tar dere feil. Skiteknikk er nyttig for å trene kondis, balanse, koordinasjon og mange andre grunnleggende ferdigheter som kroppsøvingsfaget skal inneholde. Og så kan det jo hende at noen unger faktisk får et kick av noe de ikke likte før, og rett og slett blir gode til det - selv om mor og far gjør sitt ypperste for å trenere det?

Skrevet

Min unge hater ballspill i gymmen. Lurer på om jeg kan sende en Mail til læreren om at det da bør unngås? Slik som du mener ski må unngås. Hva om nabogutten hater styrketrening osv.

Hva med å se positivt på at barna får prøve ulike aktiviteter på skolen?

Anonymous poster hash: dffe0...16b

Skrevet

På vår skole har for øvrig skolen et lite utvalg av ski, skøyter og sykler. Da får de med seg alle, det synes jeg er et viktig poeng. Særlig for å fange opp de barna som har foreldre som ikke greier å fikse utstyret. Disse barna blir jo ofte utenfor ved flere anledninger. Foreldre som av prinsipp er motstandere ergrer meg, men synes det er flott at det legges til rette for at alle kan være med allikevel.

Skrevet (endret)

Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver -  og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila.

Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging.

Så fint for deg at alt er så svart-hvitt. Men alle barn har ikke foreldre som gidder eller klarer å å få tak i brukte ski/skøyter eller få lånt utstyr. Ikke alle foreldre har vilje eller planlegging, ikke alle foreldre makter å stille opp for ungene som de burde, man skal ikke regne med at alle foreldre kan det.

Derfor burde skolene og ha tilbud om aking, da kan man i verste fall renne på en søppelsekk

Eller man kan påpeke at de er sykt dårlige foreldre og pålegge dem å gjøre et minimum og hvis det ikke virker bør de kanskje ikke få ha barn i det hele tatt. Det får da være måte på å ta høyde for de ubrukelige og unnskylde dem og finne sekundærløsninger bare fordi de er jo bare ubrukelige, stakkar. Hvis de ikke funker burde de kanskje funnet på noe annet enn å pule?

Endret av sug lut
Skrevet

Det er vel ikke bare krav til utstyr som er frustrasjonen til HI, men at det er kort frist for å skaffe utstyr (som kanskje ikke er standard utstyr for unger som vokser opp der det er skiføre en gang i året).

Selv ble jeg småstressa da jeg oppdaget det var både skitur og skøytedag denne uka, vi har ennå ikke vært på skøyter i vinter så jeg var usikker på om skøyter og hjelm fremdeles passet. For meg så ville det største stresset være å måtte dra ut for å skaffe ny hjelm eller skøyter, ikke kostnaden i seg selv. Og siden jeg er så heldig å bo i et område der vi har vinter, er det stort utvalg i brukt utstyr både gjennom finn.no, bruktbutikker og byttedager i lokale idrettslag. Skiutstyr til barnet ble kjøpt brukt eller arvet de første årene, tror det meste jeg har gitt for et par ski er en hundrelapp. Grunnen til at det er billig her er at det er mange som har brukt utstyr.

Anonymous poster hash: 7b577...c87
Skrevet

Jeg jobber som lærer på barneskole, og jeg vet hvor utettferdig det kan føles for mange barn om noen har med ski og noen har akebrett. Som regel er det de som har ski som er misunnelige på de med akebrett... vi må jo være ærlige med oss selv og innse at barneskolebarn liker stort sett å ake bedre enn å stå på langrenn. Derfor har vi ren skidag, slik at det er likt for alle. Vi lærerne koordinerer og får beskjed fra de som mangler noe, så sender vi ut melding til de vi tror kan ha ekstrautstyr liggende. Eller ordner et lager selv. Som regel har vi mer enn nok utstyr til alle på dagen.

Anonymous poster hash: 61e92...e7b

Skrevet

Hi her.

Wow, denne tråden tok jo helt av. Må igjen presisere at mitt barn har ski, men jeg vet om flere barn på skolen som ikke har det.

Jeg har prøvd å skaffe ski, skisko og skistaver til 3 andre barn på skolen idag, men fikk bare tak til et av barna.

Skal man kjøpe brukte ski på Finn.no eller andre steder så må man i hvertfall opp i 500kr for alt, og det er mye for noe som mest sannsynlig blir brukt kun en dag.

Jeg var mer frustrert over at skolen skrev at alle MÅ ha langrennski også gir de oss 1,5 dag til å skaffe det.

Og nei, ski er det ikke alle som har. I klassen til barnet mitt så var det 7 av 23 elever som hadde ski selv, resten(utenom 2stk) har kjøpt eller fått låne av andre.

Jeg synes veldig synd i de to barna i klassen som ikke har ski å stå på imorgen. Husk at det finnes fattigdom i Norge, selvom den ikke kan sammenlignes med fattigdom andre steder i verden.

Hi

Anonymous poster hash: 4a60e...f51

Skrevet

Eller man kan påpeke at de er sykt dårlige foreldre og pålegge dem å gjøre et minimum og hvis det ikke virker bør de kanskje ikke få ha barn i det hele tatt. Det får da være måte på å ta høyde for de ubrukelige og unnskylde dem og finne sekundærløsninger bare fordi de er jo bare ubrukelige, stakkar. Hvis de ikke funker burde de kanskje funnet på noe annet enn å pule?

Du har virkelig ingen forståelse for de barna det gjelder du............

Skrevet (endret)

Du vet ikke hva sykt dårlige foreldre er, du. Det er sånne som man melder til barnevernet fordi barna lider. Mener du at man skal melde foreldrene til barnevernet fordi de ikke kjøper ski til barna og går på ski hele vinteren? Vanligvis fremstår du som smart, selv om du kan være slem og sarkastisk. Dette innlegget gjør at du fremstår som en dum drittkjerring. Kalle noen ubrukelig og "sykt dårlig forelder" fordi man ikke følger med bæææ-saueflokken og går på ski, men gjør noe annet! Du sammenligner jo også dem med foreldre som slår, ruser seg, driver med psykisk mishandling og lignende, siden SLIKE er de som ikke skulle ha hatt barn og er ubrukelige sykt dårlige foreldre. Jeg synes at de foreldrene som mener at alle skal assimileres, slik du skriver, er ubrukelige. Men det er nå bare min mening. Slutt å kalle andre dårlige foreldre, mens folk som er utro, som håner de uføre, mener at utlendinger må glemme sin identitet og bli til en nordmann for å kunne bo i Norge, eller fysisk tvinger sine tenåringsdøtre til abort, hylles og er kjempegode foreldre. Få nisselua litt opp fra øyne og SE utover. Her i kommunen for eksempel, med mange tusen innbyggere, er det svært få voksne og barn som går på ski (langrenn). Her er der sykkel (også på vinteren), alpinanlegg, håndball, fotball og svømming som er det store. Men vi er flere tusen dårlige foreldre samlet i en og samme kommune ifølge deg. Som sagt, dum drittkjerring. Og jeg som trodde du var reflektert, smart og tolerant.

Endret av Sarah.H.Casey

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...