Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Barnet mitt fikk lapp i sekken idag. På onsdag har skolen bestemt seg for å ha skidag. Det står at alle barna må ha med seg langrennski, de skriver at de har forståelse for at alle ikke har ski, men at da må man prøve å få låne ski av andre.. Trodde skolen skulle være gratis jeg.. Her i Bergen har det jo ikke akkurat vært så mye snø de siste årene, og for de som ikke reiser på fjellet ofte så er det nok ikke så vanlig å kjøpe sk i til barna, som da gjerne kun blir brukt et par dager i løpet av noen år.. Merker jeg blir litt irritert på skolen, hvorfor ikke gjøre det valgfritt? De som vil går på ski og de som vil kan ake. Anonymous poster hash: 4a60e...f51
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Tenk så heldig barnet nå er som får anledning til å gå på ski i Bergen. Det er ikke ofte det er snø her, så flott at muligheten benyttes. Sikkert en nabo eller noe familie som har til låns. Om ikke så har Den Grønne Sykkel også brukt skiutstyr. Anonymous poster hash: 925e4...899
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #3 Skrevet 19. januar 2016 Vi bor på østlandet. Der låner skolen ut ski til de som ikke har selv. Anonymous poster hash: 60240...509
n74 Skrevet 19. januar 2016 #4 Skrevet 19. januar 2016 Da jeg gikk på skolen var det alltid valgmuligheter på skidagen. Man kunne enten gå på ski, eller man kunne ake. Jeg vil anta det ble gjort fordi ikke alle hadde ski. Er det ikke sånn lenger?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #5 Skrevet 19. januar 2016 Forstår at det er litt irriterende viss dere ikke har ski. Men ikke lag det til et større problem enn det er, skolen forlanger ikke at dere reiser ut å kjøper nytt utstyr. Viss du gjør en innsats får du sikkert låne av noen. Lag en status på fb, eller som her har dere kanskje en frivillighetsentral som låner ut utstyr. Og det er gratis 👍🏼 Snu det til noe positivt, så fantastisk at skolen tar seg ut i det fine vinterværet 🎿⛄️ Anonymous poster hash: 15909...939
Mamma_til_2 Skrevet 19. januar 2016 #6 Skrevet 19. januar 2016 Her har de og skidsdag og det er valgfritt im de vill ha med ski eller akebrett. Min jente har ski men tar med akebrett så er det en mulighet så er det ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #7 Skrevet 19. januar 2016 Her vi bor (Bærum) har de stadig vekk skidager og skøytedager både på skolen og i barnehagen. Så strengt tatt må vi til enhver tid ha fullt utstyr til alle tre barna. 😬 De burde hatt et alternativ, f.eks. aking da det ikke er alle som har alt av dette utstyret. Håper det ordner seg for dere, HI! Anonymous poster hash: 40c56...365
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #8 Skrevet 19. januar 2016 Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny. Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger. Anonymous poster hash: 167f7...dd4
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #9 Skrevet 19. januar 2016 Sånn har det vel alltid vært? I alle fall her jeg bor, også på kysten med sjelden snø. Sønnen min sine ski er for små i år, men regner med jeg får tak i brukt eller lånt. Her har ikke skolen råd til busstransport til fjellet for elevene lengre, så vi må betale 100,- pr elev. Men jeg synes faktisk det er helt greit! Det koster å ha barn. Anonymous poster hash: 52058...46a
suseduse Skrevet 19. januar 2016 #10 Skrevet 19. januar 2016 Sånn har det vel alltid vært? I alle fall her jeg bor, også på kysten med sjelden snø. Sønnen min sine ski er for små i år, men regner med jeg får tak i brukt eller lånt. Her har ikke skolen råd til busstransport til fjellet for elevene lengre, så vi må betale 100,- pr elev. Men jeg synes faktisk det er helt greit! Det koster å ha barn. Anonymous poster hash: 52058...46a For meg er det og helt greit, men hvem tror du utdblir? Jo de som alltid uteblir. Man lager et skille, og det er ikke greit. Man burde hatt en mere aktiv klassekasse til slikt, og heller hatt flere muligheter til å bidra til å sette inn penger på den som forelder. Og jeg er oppvokst med valg; minimum aking og slalom/ snowboard, eller aking, langrenn, skøyter og slalom/snowboard.
sug lut Skrevet 19. januar 2016 #11 Skrevet 19. januar 2016 Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila. Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #12 Skrevet 19. januar 2016 Alle barn burde ha ski. Min har selvsagt det selv om det blir brukt kun 2 ganger i året. Dette er basisutstyr for alle barn som bor i Norge mener jeg. Du kunne kjøpt brukt f.eks. Min gutt har ikke Vært veldig interessert men idag skulle en annen i klassen ha med ski på skolen. Da ville min det og. Interessen kommer ikke om de ikke har utstyret! Anonymous poster hash: b5c80...426
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #13 Skrevet 19. januar 2016 Sånn har det vel alltid vært? I alle fall her jeg bor, også på kysten med sjelden snø. Sønnen min sine ski er for små i år, men regner med jeg får tak i brukt eller lånt. Her har ikke skolen råd til busstransport til fjellet for elevene lengre, så vi må betale 100,- pr elev. Men jeg synes faktisk det er helt greit! Det koster å ha barn. Anonymous poster hash: 52058...46a For meg er det og helt greit, men hvem tror du utdblir? Jo de som alltid uteblir. Man lager et skille, og det er ikke greit. Man burde hatt en mere aktiv klassekasse til slikt, og heller hatt flere muligheter til å bidra til å sette inn penger på den som forelder. Og jeg er oppvokst med valg; minimum aking og slalom/ snowboard, eller aking, langrenn, skøyter og slalom/snowboard. Her er det også flere valg: langrenn, slalom og snowboard. På ungdomskolen er aking også et valg, men ikke på barneskolen. Det er FAU som samler inn penger til skidagen og jeg tror de hadde ordnet det med andre muligheter om folk ikke har penger, de er flinke til å lytte/involvere foreldrene i det meste som foregår ved skolen. Anonymous poster hash: 52058...46a
Blondzilla Skrevet 19. januar 2016 #14 Skrevet 19. januar 2016 Synes det er så mange som skriver at de må ha nytt utstyr hvert år. Skjønner st man må ha nye skisko, men det gjør da virkelig ingenting om skiene er litt korte. Da er de bare lettere å gå på. Jeg kjøper alltid skisko i div str på loppis. Koster ca 30kr paret. Og i forhold til hjelm, har vel de fleste en sykkelhhelm?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #15 Skrevet 19. januar 2016 En av mammaene i klassen til yngste datteren min (1.klasse) la ut en status på facebook i går kveld etter å ha lest lappen om skidag på onsdag. Hun spurte om noen hadde skisko i str 32 hun kunne låne/kjøpe/arve til datteren sin. Tror hun fikk 6-7 svar fra folk som hadde, bl.a fra et par-tre gutteforeldre i klassen som hadde sko i 32 som deres barn hadde vokst fra for de har litt større bein enn jentene.. Det er ofte ikke noe større problem enn man gjør det til. Datteren til denne mammaen vil da på onsdag ha et par arvede skisko og går i litt for korte ski fra i forrifjor, men korte ski er lettere å manøvrere så det kommer til å gå helt fint. Jeg har 4 barn og har vel aldri kjøpt nytt skiutstyr tror jeg, har kjøpt på Finn, på loppemarked og på "byttesentral", barn sliter ikke ut skiutstyret sitt her langs kysten. Det blir brukt kanskje en håndfull ganger og er akkurat like fint når det selges eller gis bort til neste bruker. Anonymous poster hash: 7df3c...26b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #16 Skrevet 19. januar 2016 Men når man har ekstremt dårlig råd. Sånn at man har store nok problemer med å sende barna i bursdager. Hvorfor skal man da bruke penger på skiutstyr, når ungen plent nekter å stå på ski. Dette er en 9 åring, som har hatt ski fra han var 2-8 år. Men i fjor brukte han de ikke en eneste gang, nekter plent å bruke de. Og jeg har lett på finn, finner ikke billig brukt skiutstyr. Jeg har heller ikke bil, så er jo avhengig av at det ikke er for langt unna. Anonymous poster hash: 167f7...dd4
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #18 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61
Gjest Antarctica Skrevet 19. januar 2016 #19 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 For ikke å snakke om hvor overraska folk er over at det er snø. Jøss, ble det vinter i år også?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #20 Skrevet 19. januar 2016 Det er da virkelig ingen vits i å kjøpe nytt skiutstyr. Skisko blir ikke utslitt ila en sesong om man ikke trener aktivt. Vi bor i Norge. At det blir vinter en gang mellom november og april bør ikke komme som noen bombe. Anonymous poster hash: ab216...a62
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #21 Skrevet 19. januar 2016 Helt ærlig så mener jeg at alle unger burde hatt ski. Det er en fantastisk dag for barna og de får mye sosial glede. Alt trenger ikke å være fancy, kjøp brukt, gies bort på finn, kjøp på tilbud på sportsbutikk til billig penge. En i familien sin unge har alltid fått lov å slippe, fordi vedkommende ikke syns det har vært så gøy. Syns ikke det er bra at barnet får glipp av slike opplevelser. Var ikke alle så syns det var stas når jeg var lite heller, men når dagen var over var 99% fornøyde med dagen. Anonymous poster hash: 9a4e6...ccc
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #22 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b
sug lut Skrevet 19. januar 2016 #23 Skrevet 19. januar 2016 (endret) Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Endret 19. januar 2016 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #24 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg har dårlig råd. Og jeg leter alltid på finn etter brukt. Så er overhodet ikke redd for det. Men noen ganger finner man ikke brukt på finn. I fjor lette jeg etter sykkel, og vi sykler omtrent daglig på sommeren. Så er litt greit at det er en litt bra sykkel og. Fant ingen. Eller jeg fant sykler som var 3-4 år gamle, som de skulle ha 2000 kr for. Det er ikke snakk om, da vi får en bra til 3000 kr som er ny. Men skøytene til ungen er kjøpt brukt på finn, hjelmen er rosa og etter storesøster. Skiskoene i fjor var brukt, kjøpt på finn. Nå blir det en del nytt på barna og, da jeg er flink til å finne tilbud, da blir det vinterjakker og sko til halv pris. Ellers har jeg og brukte møbler hjemme, som sikkert er minst 50 år. Jeg har ikke inntrykk av at de med dårlig råd, er redd for brukt. Men så er det en del av de som roper opp om dårlig råd, som faktisk ikke har det. Anonymous poster hash: 167f7...dd4
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #25 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Jeg jobbet i flere år i sosialtjenesten i NAV og mine illusjoner om takknemlige mennesker i hjerteskjærende situasjoner ble raskt lagt i en skuff. Det var noen slike mennesker, men majoriteten var utakknemlig og kravstor. Det å gi tilskudd til ski og vinteridrett er noe NAV skal gjøre når det er barn i bildet. Men å skaffe de brukt utstyr kunne vi bare glemme, de nektet å bruke noe annet enn nytt. Og ny kommoden fra Jysk? Det kunne vi bare drite i, var det ikke fra Skeidar eller bohus kunne det være det samme. Tilskudd til en uke i feriehytte i Norge? Aldri! De skulle til syden, basta! Ikke få penger til å gå på Leos lekeland 2 ganger i uken? Krise! Jeg vet det er vanskelig å tro når man ikke har jobbet med det, men ting vi med over 1,2 millioner i samlet årsinntekt ikke unner oss, mener mange at de har regelrett krav på. Jeg fatter det ikke! Hvorfor er det greit for mine barn å feriere i en hytte i Danmark og ha brukte ski, men ikke for deres? Anonymous poster hash: e1969...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå