Gå til innhold

Jeg er alenemor med 1 barn, får OS. Fikk pappirer fra nav om at når barn fyller 1 år ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... så må jeg enten begynne å jobbe, studere..

Jeg har ikke så mye erfaring med dette så hadde vært veldig snillt om noen kunne hjelpe meg. Jeg forstår ikke alt som står på pappirene..

Jeg tenker også sånn: jeg har ikke jobbet de siste 4 årene, jeg aner ikke hvor fort jeg vil kunne få en jobb. Jeg ønsker så klart å jobbe men jeg vet at det kommer til å bli tøfft å få meg en jobb når min CV ser ikke så veldig bra ut. Kunne tenkt meg å studere, men jeg vil ikke det nå. Vin vente til barne blir litt eldre.

Med pappirene fra nav så var det med en liten kovlutten som jeg skulle returnere tilbake med ett annet pappir som jeg skal skrive på.. Skjønnte ikke helt

Men hva kommer til å skje når barnet fyller 1 år.. Stopper de pengene mine? Da har jeg ett stort problem tenker jeg.. Hvordan skal jeg betale husleien osv?

Håper dere kan svare en fortvilet mamma

Anonymous poster hash: c6cc9...733

Skrevet

Jeg har ikke så mye erfaring med dette så hadde vært veldig snillt om noen kunne hjelpe meg. Jeg forstår ikke alt som står på pappirene..

Jeg tenker også sånn: jeg har ikke jobbet de siste 4 årene, jeg aner ikke hvor fort jeg vil kunne få en jobb. Jeg ønsker så klart å jobbe men jeg vet at det kommer til å bli tøfft å få meg en jobb når min CV ser ikke så veldig bra ut. Kunne tenkt meg å studere, men jeg vil ikke det nå. Vin vente til barne blir litt eldre.

Med pappirene fra nav så var det med en liten kovlutten som jeg skulle returnere tilbake med ett annet pappir som jeg skal skrive på.. Skjønnte ikke helt

Men hva kommer til å skje når barnet fyller 1 år.. Stopper de pengene mine? Da har jeg ett stort problem tenker jeg.. Hvordan skal jeg betale husleien osv?

Ja, det er aktivitetskrav fra barnet fyller ett, eller har krav på BHG plass.. Det burde du da satt deg inni før du søkte overgangstødnad. Meld deg på et nettstudie eller lignende da? Jeg har vært alenemor og de kan stanse stødnader på dagen om ikke alle kravene deres er fylt.

Anonymous poster hash: c82a6...7f4

Skrevet

Eller være reel arbeidssøker.

Skrevet

Hva betyr reel arbeidssøker? Mener du at hvis jeg sender barnet i barnehagen så stopper de pengene?

Skrevet

Hva betyr reel arbeidssøker? Mener du at hvis jeg sender barnet i barnehagen så stopper de pengene?

Motsatt: Hvis du ikke sender barnet i barnehage slik at du er tilgjengelig for å ta jobb på kort varsel, og aktivt søker jobb, så stopper de pengene.

Anonymous poster hash: 8c5ba...73a

Skrevet

Motsatt: Hvis du ikke sender barnet i barnehage slik at du er tilgjengelig for å ta jobb på kort varsel, og aktivt søker jobb, så stopper de pengene.

Anonymous poster hash: 8c5ba...73a

så det er det som betyr å være reel arbeidssøker?

Skrevet

Må man dokumentere på noen vis at man søker jobb m?

Skrevet

OS er jo uansett kun for tre år, så om du ikke begynner nå, hva har du tenkt og gjøre etter et år til eller to? Før eller senere MÅ man finne noe for og klare og forsørge seg selv, man er ikke en bedre mamma om man velger og leve på OS med den begrunnelse at man "vil være hjemme med barnet lenger";- det kan de aller fleste av oss ikke velge,- selv ikke i et forhold hvor vi er to om kostnader. Etter et drøyt år må begge tilbake i jobb. Bør vel ikke være noe forskjellsbehandling fordi du er alene? Den beste mamma er du om du tenker langsiktig på og skape et best mulig liv til ditt barn. Stabilt, trygt og godt..

Nettstudier er et alternativ, men ser jo av måten du skriver at du enten er utlending,- eller har et lese/skriveproblem,- uansett må jeg få skyte inn at nettstudier nok ikke er det beste du kan slenge deg på. Det at du ikke skjønte hva som EGENTLIG skjer nå også (jeg antar det er pga språkproblem), tyder på at du vil trenge tetter oppfølging om du velger mer utdanning.

Uansett er MIN anbefaling at du prøver så godt du kan og komme deg i aktivitet innen barnet er et år,- det vil dere nyte godt av på sikt begge to. Studier/utdanning vil gi flere år med stram økonomi, men det vil garantert føre til romsligere tider om noen år, en jobb vil gjøre deg mer "fastbundet" da du vil lære deg og leve med en viss inntekt, og det og gå TILBAKE til studier vil føre til dårligere råd. Det er IKKE enklere når barnet blir eldre, da krever det/barnet mye mer penger(til utstyr i skole, kontingenter i idrettslag eller musikk, danseklasse eller annet,- og da selvsagt også utstyr til dette. Barnet vil også se og skjønne at ander barn er på kino, i badeland osv og det kan være greit og ha råd til dette,- nå og da! Også har man burdager, både eget selskap og til andre barn i klassen....) OG tid. Så om studier er noe du seriøst vurdere, så ville jeg gått for det nå, da jeg tror ut i jobb vil føre til en,- om ikke evig, så langvarig spiral av deltidsjobber med lav lønn.. Og kanskje uregelmessig arbeidstid, arbeidsmengde osv

Anonymous poster hash: 19f70...374
Skrevet

Eller være reel arbeidssøker.Anonymous poster hash: c82a6...7f4

Hva betyr reel arbeidssøker? Mener du at hvis jeg sender barnet i barnehagen så stopper de pengene?Anonymous poster hash: c6cc9...733

Motsatt: Hvis du ikke sender barnet i barnehage slik at du er tilgjengelig for å ta jobb på kort varsel, og aktivt søker jobb, så stopper de pengene.Anonymous poster hash: 8c5ba...73a

så det er det som betyr å være reel arbeidssøker?Anonymous poster hash: c6cc9...733

Det betyr at du må melde deg arbeidsledig/som arbeidssøker hos nav og da forventes det at du aktivt søker jobber. Du kan søke om dagpenger, men hvis nav finner en jobb til deg så må du ta den ellers mister du dagpengene også.

Anonymous poster hash: 79cb4...222

Skrevet

Tror ikke helt jeg forstår hva du mener. Voksne, friske mennesker skal jobbe for å forsørge seg selv og sine barn. Hva har du levd av disse fire årene? Det bør ikke være et alternativ å gå hjemme med statsstøtte mer enn et år. Skjønner at det kan virke skremmende, men kast deg uti det, så går det nok bedre enn du frykter. Når barna nærmer seg et år trenger de også mer sosialisering med andre barn (minste her på ni mnd stråler som ei sol når storesøsken kommer hjem), noe som kan være utfordrende når dere to er alene. Du kan selvfølgelig gå i åpen bhg, møte venner (men de er sannsynligvis også på jobb). Lurt å begynne å tenke på hva du skal leve av når permisjonstiden er over.

Anonymous poster hash: 1ea5f...a65

Skrevet

Det første du må gjøre er å søke barnehageplass, søknadsadsfristen er nå snart for hovedopptaket i august

Så bestiller du en time for veiledning hos nav. Der registrerer du deg som arbeidssøker i deres system og får da hjelp til å søke jobber.

Du kan ikke lenger sitte på ræva å bare få og få, det stilles nå krav til deg for å motta pengestøtte.

Anonymous poster hash: 6c558...4c6

Skrevet

Om du ikke har noen utdannelse så bør du benytte sjangsen og få deg en utdannelse. Om du allerede har det eller ikke vil studere må du søke jobb. Det stilles krav for å kunne motta os fra det tidspunktet barnet har rett på barnehageplass. Alt dette sto i vedtaket ditt da du fikk innvilget os.

Anonymous poster hash: 785e7...418
Skrevet

Du bør virkelig starte å studere, for nå har du muligheten til å studere i 3 år, og du får betalt for det. Denne muligheten får du ikke igjen. Og utdannelsen vil komme veldig godt med for å forsørge deg og barnet.

Og studerer du, så har du mer frihet enn om du jobber fulltid. For du har gjerne fri en dag i uken, litt kortere dager. Og all undervisning er ikke obligatorisk. Men det lønner seg å delta på mest mulig undervisning. Vil anbefale høyskole/universitets utdannelse, for det gir større mulighet for jobb. Enn å studere til barne og ungdomsarbeider på nett. Har noen venninner som har gjort det, for da kunne de studere hjemme, og det var enklere. Men de får ikke jobb.

Men er det ting du lurer på, så hør med Nav, det er de som kan gi deg riktig svar.

Anonymous poster hash: cbba8...341
Skrevet

Skremmende at en ikke ser den unike muligheten en får her. Og enda mer skremmende at en ikke anerkjenner den,men vil være hjemme å gå skole senere😨

Anonymous poster hash: e26da...17f

Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt? Hadde søkt bhg plass nå til høsten om han/hun nærmer seg et år og meg selv inn på et studie. 

Synes du ikke det er tungvindt være avhengig av pengene fra nav? Folk flest MÅ ut i aktivitet når barna blir ett år, aleneforeldre intet unntak! 

Skrevet

Be om veiledningstime fra NAV, de kan hjelpe deg. Men du må ut i jobb eller studere, om ikke blir du sendt på jobbsøkerkurs eller arbeid via nav, og da kan det være hva som helst, hvor som helst og til ugunstige tider.

Anonymous poster hash: 8aace...018

Skrevet

"Hvordan skal jeg betale husleia?" er en jævlig provoserende spørsmål for oss andre som er i jobb, du kan da ikke mene at du har rett på å bare subbe hjemme? Hvis du hverken vil jobbe eller studere, hvem synes du skal forsørge ungen din? Hvorfor har du barn når du ikke har tenkt å ta vare på det? Selvsagt må du i arbeid hvis studier ikke er din greie, overgangsstønaden stoppes om du ikke er i minst halvtids arbeid eller minst halvtids studier, men om du har tenkt å ta utdannelse senere du er bra dum, da er det ikke noen som betaler for deg, i motsetning til å gjøre det når du har os.

Skrevet

"Hvordan skal jeg betale husleia?" er en jævlig provoserende spørsmål for oss andre som er i jobb, du kan da ikke mene at du har rett på å bare subbe hjemme? Hvis du hverken vil jobbe eller studere, hvem synes du skal forsørge ungen din? Hvorfor har du barn når du ikke har tenkt å ta vare på det? Selvsagt må du i arbeid hvis studier ikke er din greie, overgangsstønaden stoppes om du ikke er i minst halvtids arbeid eller minst halvtids studier, men om du har tenkt å ta utdannelse senere du er bra dum, da er det ikke noen som betaler for deg, i motsetning til å gjøre det når du har os.

Hun har "subbet hjemme" fordi barnet er nettopp fylt ett år. De færreste går ut i arbeid med en gang babyen er født, eller slenger babyen i barnehagen 4-6 måneder gammelt. Du vet ingenting om Hi sin situasjon, kanskje var hun hjemme i 4 år fordi mannen jobbet mye og de hadde en avtale om at hun da skulle styre hjemme, kanskje hun kom til Norge for 4 år siden og brukte disse årene på å lære seg norsk. Jeg er selv utlending som lærte norsk på 6 måneder og begynte da å jobbe, men alle er ikke like og noen sliter mer enn andre. Jeg skjønner at du liker å skape furore og være ekkel med vilje slik at du får masse tilhengere på DiB, men det finnes så mange andre hyggelige ting i livet enn å sparke den som ligger nede på nettforum. Å kalle motdebattanter dumme er også så lavmål at jeg ikke har ord.

Anonymous poster hash: 85a20...b51

Skrevet

Signerer.  Provoserende.

Du må jobbe som alle andre. Staten kan ikke gi deg penger for at du skal gå og slenge hjemme i årevis.

Ta deg sammen og søk på jobb, eller søk skole.

Du som alenemor har jo denne gullkanta fordelen at du får penger for å gå på skole. Det får ikke vi andre. 

Anonymous poster hash: 22cf5...6d9

Skrevet

Signerer.  Provoserende.

Du må jobbe som alle andre. Staten kan ikke gi deg penger for at du skal gå og slenge hjemme i årevis.

Ta deg sammen og søk på jobb, eller søk skole.

Du som alenemor har jo denne gullkanta fordelen at du får penger for å gå på skole. Det får ikke vi andre. 

Anonymous poster hash: 22cf5...6d9

Provoserende at hun har gått hjemme til barnet er ett år, slik 99% av foreldre gjør, og at hun spør om råd? Hva er provoserende med det?

Hilsen ei som jobbet 120% fra dag en etter at jeg ble alene uten avlastning med to små barn.

Skrevet

Hun har "subbet hjemme" fordi barnet er nettopp fylt ett år. De færreste går ut i arbeid med en gang babyen er født, eller slenger babyen i barnehagen 4-6 måneder gammelt. Du vet ingenting om Hi sin situasjon, kanskje var hun hjemme i 4 år fordi mannen jobbet mye og de hadde en avtale om at hun da skulle styre hjemme, kanskje hun kom til Norge for 4 år siden og brukte disse årene på å lære seg norsk. Jeg er selv utlending som lærte norsk på 6 måneder og begynte da å jobbe, men alle er ikke like og noen sliter mer enn andre. Jeg skjønner at du liker å skape furore og være ekkel med vilje slik at du får masse tilhengere på DiB, men det finnes så mange andre hyggelige ting i livet enn å sparke den som ligger nede på nettforum. Å kalle motdebattanter dumme er også så lavmål at jeg ikke har ord.

Jeg trenger ikke din analyse av mine beveggrunner, ellers takk. Jeg vet følgende om HIs situasjon: hun mener det er sjokkerende at hun etter fire år uten jobb og ett år permisjon faktisk avkreves aktivitet. Det er minstemål av samfunnsdeltakelse - man får når man trenger og yter når man kan. Det er selvsagt ikke ønskelig at folk er dumme, men det er heller ingen bombe at dumme mennesker finnes, og jeg er ikke ansatt her som støttekontakt.

Skrevet

Jeg trenger ikke din analyse av mine beveggrunner, ellers takk. Jeg vet følgende om HIs situasjon: hun mener det er sjokkerende at hun etter fire år uten jobb og ett år permisjon faktisk avkreves aktivitet. Det er minstemål av samfunnsdeltakelse - man får når man trenger og yter når man kan. Det er selvsagt ikke ønskelig at folk er dumme, men det er heller ingen bombe at dumme mennesker finnes, og jeg er ikke ansatt her som støttekontakt.

Nei, men du kan da la være å slenge ut dritt om andre mennesker, ingen tvinger deg til å drive med navnekalling. Heller ikke til hersketeknikker som du bruker i din første setning. Jeg oppfatter Hi sitt innlegg helt annerledes, hun spør i kommentarer om det og det er regnet for å være aktiv arbeidssøker, mitt inntrykk er at hun falt utenfor det norske samfunnet og trenger hjelp og veiledning. Ikke beskjed om at hun er dum. Virkelig smarte og reflekterte mennesker driver forresten ikke med navnekalling og har respekt for sine medmennesker.

Skrevet

Nei, men du kan da la være å slenge ut dritt om andre mennesker, ingen tvinger deg til å drive med navnekalling. Heller ikke til hersketeknikker som du bruker i din første setning. Jeg oppfatter Hi sitt innlegg helt annerledes, hun spør i kommentarer om det og det er regnet for å være aktiv arbeidssøker, mitt inntrykk er at hun falt utenfor det norske samfunnet og trenger hjelp og veiledning. Ikke beskjed om at hun er dum. Virkelig smarte og reflekterte mennesker driver forresten ikke med navnekalling og har respekt for sine medmennesker.

Pot, meet kettle.

Skrevet

Bruk muligheten til å skaff deg utdanning, det gjorde jeg. Tenk å få studer med betaling. Pga OS og studielån hadde jeg en romslig økonomisk studietid. 

Skaff deg en avtale med NAV og få de til å legge fram hva du har slags alternativer. Og bruk dem lurt. Ikke gå hjemme å subb og vent på at ungen skal bli eldre. Livet ditt skjer nå. 

Skrevet

Hvem betalte husleien din før du ble gravid da?

Slenger meg med de som foreslår at du bruker denne unike muligheten til å gå på skole mens du faktisk får lønn for det. Å gå på skole er mye mer fleksibelt enn å være i jobb, og gjerne enklere å kombinere med aleneansvaret de første årene.

Bestill time til rådgiving både på NAV og den skolen du kan tenke deg å gå på og begynn planleggingen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...