Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er utrent, men kjenner at ryggen min allerede begynner å krangle. Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Så jeg tenker.. da vil jeg begynne å trene! Tips?

Jeg vet at jeg  bør snakke med fysio, men lurer på om det er noen av dere andre som er utrent, men vil eller har startet å trene etter positiv test?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256893-utrent-gravid-vil-trene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at det er teit, og mot alle råd for gravide, men jeg er litt redd for å trene nå som jeg har funnet ut at jeg er gravid...

Jeg er knappe 4 uker på vei, og trente ikke noe den siste måneden før jeg ble gravid. Føler liksom at frøet så vidt henger fast inni der, og er redd for store anstrengelser nå.

Jeg elsker å trene. Og kan i ekstreme

Kick

Uker trene 2 økter pr dag. Morgen og ettermiddag.

Nå er jeg nede på 2 ganger i uken,ingen høy intensitet. Mest pga jeg er så trøtt, men også fordi jeg er litt

urolig for 1 trimester. Regner med å

øke på så fort overskuddet melder seg. Men så lenge jeg er litt stresset på det lar jeg hver. NB: kanskje lurt å

ta strong-mama timene evt easy start timer ( sats/elixia) om du ikke har trent det siste året. Selv trener jeg : barre,power,zumba, HEAT( tror ikke jeg kommer tilbake til disse som

Gravid), yoga, pilates. Jogger ute rundt 7km.

Endret av Lottemor1978

Jeg er utrent, men kjenner at ryggen min allerede begynner å krangle. Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Så jeg tenker.. da vil jeg begynne å trene! Tips?

Jeg vet at jeg  bør snakke med fysio, men lurer på om det er noen av dere andre som er utrent, men vil eller har startet å trene etter positiv test?

Flere treningssenter har PT med gravid-spesialisering. Jeg går til en sånn nå (er 8+4) og det er veldig fint. En PT med gravid-spesialisering kan gi deg øvelser du så kan gjøre selv og så kan h*n følge deg opp gjennom svangerskapet og etterpå.

Hovedregelen er at man ikke skal sette i gang nye ting når man har blitt gravid, men fortsette som før, kanskje med litt lavere intensitet. Hvis du ikke drev med jogging før skal du ikke starte nå. Men gå turer med moderat tempo (litt puls men kan føre samtale) skal være bra. Hvis du vil trene på senter er elipsemaskin eller sykkel fint, for da unngår du støt mot kroppen som når du løper. På elipsemaskinen kan du prøve deg fram med steg-lengden sånn at du unngår for lange sted som kan gi vondt, men det gjelder helst lenger uti graviditeten. 

Hvis du ikke vil gå til fysio eller treningssenter kan du sjekke ut videoer på youtube med trening for gravide. Noen av gravidbøkene har også fine kapitler om trening. 

Lykke til :-) 

Flere treningssenter har PT med gravid-spesialisering. Jeg går til en sånn nå (er 8+4) og det er veldig fint. En PT med gravid-spesialisering kan gi deg øvelser du så kan gjøre selv og så kan h*n følge deg opp gjennom svangerskapet og etterpå.

Hovedregelen er at man ikke skal sette i gang nye ting når man har blitt gravid, men fortsette som før, kanskje med litt lavere intensitet. Hvis du ikke drev med jogging før skal du ikke starte nå. Men gå turer med moderat tempo (litt puls men kan føre samtale) skal være bra. Hvis du vil trene på senter er elipsemaskin eller sykkel fint, for da unngår du støt mot kroppen som når du løper. På elipsemaskinen kan du prøve deg fram med steg-lengden sånn at du unngår for lange sted som kan gi vondt, men det gjelder helst lenger uti graviditeten. 

Hvis du ikke vil gå til fysio eller treningssenter kan du sjekke ut videoer på youtube med trening for gravide. Noen av gravidbøkene har også fine kapitler om trening. 

Lykke til :-) 

Hei :) Takk for svar. Var hos fysio i går, og fikk treningsprogram med fokus på bekken, rygg og tøying. Jeg fikk også beskjed om å bruke tredemølla til å gå eller elipsemaskina på moderat tempo. Så jeg trente gjennom programmet i går, og var der å gikk i 30 minutter på tredemølla og tok litt bekkenøvelser i dag. Deilig :) Jeg har så mye energi akkurat nå. Håper det varer!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...