Gå til innhold

aspartam under graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet retningslinjene for inntak av aspartamholdig drikke under svangerskap? Har lest et sted at det ikke skader, men blir usikker alikevel. Drikker mye pepsi max...

Anonymous poster hash: b9afc...ed1

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du ikke lider av helt konkrete diagnoser er det helt ok.

Anonymous poster hash: a9cc3...383

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen om at de ikke vet nok om virkningen av aspartam på ufødte barn, og ble rådet til å holde meg helt unna.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen om at de ikke vet nok om virkningen av aspartam på ufødte barn, og ble rådet til å holde meg helt unna.

Det tror jeg ikke noe på.

Skrevet

Valgte selv å stoppe helt opp da jeg ble gravid. Tenkte at siden de fraråder lettbrus til småbarn pga usikkerhet rundt utvikling av hjernen, kan det umulig være bra for utviklingen av et foster. Stoppet på dagen, lett valg!

Anonymous poster hash: 209ee...e76

Skrevet

Det tror jeg ikke noe på.

Jeg har lest studiene som sier at aspartam er trygt så lenge man holder seg under anbefalt inntak per dag, men når en erfaren gynekolog/fødselslege sier at de ikke vet nok om det, tar jeg ikke sjansen. 

Studiene er utført på mus og rotter, ikke mennesker, og de kan naturlig nok ikke teste aspartam på gravide kvinner. Derfor er det en sjanse for at det har virkninger som man ikke vet om ennå. Bare fordi det regnes som trygt nå, betyr ikke at det ikke vil komme nye studier som viser negative virkninger.

Annonse

Skrevet

De sier at man bør holde seg under 1l koffeinholdig brus pr dag.

Nå var det aspartam du spurte om, men tenkte jeg bare skulle si ifra ;)

Anonymous poster hash: 3539c...8c8

Skrevet

Nei, du skal aldeles ikke drikke aspartam - gravid eller ei. Skjønner ikke at noen frivillig drikker det, for herrens skyld - det er gift! 

Anonymous poster hash: 1a0cc...1dd
Skrevet

Aspartam er ikke påvist skadelig for fosteret, men man skal visst unngå store mengder koffein. Jeg er gravid i uke 34 og har under hele svangerskapet drukket både Pepsi Max og kaffe hver dag. En kopp kaffe og tre glass brus har jeg hatt som en grense for meg selv.

Anonymous poster hash: 37a5b...0a6

Skrevet

Nei, du skal aldeles ikke drikke aspartam - gravid eller ei. Skjønner ikke at noen frivillig drikker det, for herrens skyld - det er gift!

Anonymous poster hash: 1a0cc...1dd

Hold overtroen din for deg selv!

Skrevet

Står det ikke på matportalen.no? Mener jeg har lest inntil en halv eller en liter pr dag er ok.

Og du over som drikker kaffe og tre glass pepsi bør lese på matportalen.no om koffein, det der høres veldig mye ut hvis det er hver dag.

Skrevet

Har vel vært noen studier ang om det er noen sammenheng mellom aspertam og for tidlig fødsel, men kan ikke på stående fot gi referanser.

Anonymous poster hash: 229d2...838

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å unngå det av min lege, siden ingen vet hvordan det kan påvirke.

Anonymous poster hash: f0476...4f9

Annonse

Skrevet

Er glad i Cola Zero, men når jeg leser ingredienslisten er det ikke mye der, utenom vann, jeg kunne tenke meg å gi en nyfødt, så da unngår jeg å gi det via navlestreng også. Ett glass i ny og ne, hvis nøden er stor kanskje, men ellers ikke.

Anonymous poster hash: 1ef3d...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...