Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Del Skrevet 18. januar 2016 Jeg skal ta norskeksamen og er helt avhengig av karakteren 5. Det er noen år siden jeg har hatt det så jeg freaker nesten litt ut. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre nå. Det er fra vgs. Bør jeg kjøpe alle 3 bøkene, eller finns det en samlebok som er bedre? Hva er sentral historie som kan komme på eksamen? Hvilken skriveoppgave bør man velge for å "imponere mest"? Hvilke andre bøker bør jeg lese gjennom? Andre tips? Tar dette som privatist, så ingen som kan vurdere meg heller. Anonymous poster hash: dc091...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #2 Del Skrevet 18. januar 2016 Jeg skal ta norskeksamen og er helt avhengig av karakteren 5. Det er noen år siden jeg har hatt det så jeg freaker nesten litt ut. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre nå. Det er fra vgs. Bør jeg kjøpe alle 3 bøkene, eller finns det en samlebok som er bedre? Hva er sentral historie som kan komme på eksamen? Hvilken skriveoppgave bør man velge for å "imponere mest"? Hvilke andre bøker bør jeg lese gjennom? Andre tips? Tar dette som privatist, så ingen som kan vurdere meg heller. Anonymous poster hash: dc091...579 Språkhistorien med f eks vekt på hvordan nynorsken ble skapt og fikk sin utbredelse, er sentral. Norske dialektmerker må du også kjenne, og selvsagt grove trekk av litteraturhistorien fra Snorre til i dag. Du må kunne isolere og beskrive litterære virkemidler og analysere alle slags tekster. Du må kjenne sjangerinndelingene i skjønn- og sakprosa og kunne bruke dem riktig (F eks står det "skriv et kåseri", bør du ikke varte opp med en politisk pamflett. Vil de se argumentasjon, må du kunne stable på beina en logisk tankerekke.) Vær kjempenøye med egen språkføring, tegnsetting, staving o.l! En tekst med språklige feil vil ikke få noen femmer! Anonymous poster hash: d1ac2...338 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Del Skrevet 18. januar 2016 Og du imponerer mest med den oppgavetypen du selv behersker best, uansett om det er diktanalyse eller retorikk eller noe annet du er god til. Anonymous poster hash: d1ac2...338 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #4 Del Skrevet 18. januar 2016 Og du imponerer mest med den oppgavetypen du selv behersker best, uansett om det er diktanalyse eller retorikk eller noe annet du er god til. Anonymous poster hash: d1ac2...338 Okey Takk for tips. Vet du noen bøker man bør lese bortsett fra lærebøkene? Har det noe for seg å lese noe annet? Anonymous poster hash: dc091...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Del Skrevet 18. januar 2016 Og du imponerer mest med den oppgavetypen du selv behersker best, uansett om det er diktanalyse eller retorikk eller noe annet du er god til. Anonymous poster hash: d1ac2...338 Okey Takk for tips. Vet du noen bøker man bør lese bortsett fra lærebøkene? Har det noe for seg å lese noe annet? Anonymous poster hash: dc091...579 Les pensum til punkt og prikke. Mer kan de ikke kreve. Men sørg for å kunne det! Anonymous poster hash: d1ac2...338 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. januar 2016 #6 Del Skrevet 18. januar 2016 Lær deg sjangertrekkene og øv på å skrive de ulike sjangrene. Kjøp de bøkene som er pensum. Og les skjønnlitteratur relevant for det som står i lærebøkene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Del Skrevet 18. januar 2016 Takk for svar begge to Anonymous poster hash: dc091...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #8 Del Skrevet 18. januar 2016 Nå for tiden er det mange eksamensoppgaver som har ordlyden: "Skriv en resonnerende tekst ..." eller "Skriv en kreativ tekst ...". Litt satt på spissen kan man si at med ressonerende forventer sensor å få en analyse med en underliggende personlig tokning, og med kreativ forventes det egentlig et essay. Man kan selvsagt velge andre løsninger, men min og kollegaer sin erfaring er at andre valg mye oftere ender med skivebom. Innen språkhistorie bør du, som det nevnet over her, fokusere på striden mellom nynorsk og bokmål på 1800-tallet, reformene i første halvdel av 1900-tallet (og ikke minst samnorskprosjektet), krigen og hvordan det kom store endringer i holdningen mot nynorsk etter dette (foreldreaksjonen osv) og dagens utfordring med påvirkning av andre språk. Både engelsk og "kebabnorsk".Du bør også kunne noe om samisk språkhistorie og litt om språkhistorie generelt i Norden. Innen litteraturhistorie ville jeg spesielt vektlagt romantikken, realismen og modernismen, særlig modernismen. Du bør selvsagt også ha en oversikt over sagalitteraturen, renessansen og barokken osv også, på sist eksamen ble faktisk sagalitteraturen sentral, men veldig ofte vil i det minste en eksamensoppgave ha en modernistisk tekst knyttet til seg. Jeg kan anbefale å lese noveller, dikt og tekstutdrag fra forfattere som Øyehaug, Espeland, Hauge, Nødtvedt osv for et variert utvalg av samtidslitteratur innen modernistisk retning. Ellers er det viktig at du behersker de to sjangrene analyse og essay godt. I analyse er det viktig at du hele tiden ser ting i sammenheng. Det er for eksempel helt formålsløst og nevne at teksten du analyserer benytter retrospektiv teknikk dersom du ikke på en eller annen måte bruker denne kunnskapen og observasjonen til noe. Da må du kommentere hvorfor du tror forfatteren har valgt å benytte retrospektiv teknikk, hvordan dette er viktig fr å få fram tema/budskap osv. For hvert virkemiddel du nevner, må du forklare hvorfor og hvordan. På samme måte må du i et essay beherske kunsten å både være reflekterende og undrende, men uten å stille tusen spørsmål. Du skal knytte inn kunnskap du bestitter på en naturlig måte, slik at teksten får helhet og overgangen mellom avsnittende er flytende og gode (god tekstbinding). Og så må du selvsagt jobbe med rettskrivingen din. Du har ikke så mange språklige feil, så det er et godt utgangspunkt, men vær bevisst på bruken av tegnsetting og at du ikke trykker på enter-tasten i utide. Skriv fullstendige avsnitt og ha en linje med luft mellom hvert av dem. Lykke til! Anonymous poster hash: c7f76...e7f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #9 Del Skrevet 18. januar 2016 Nå for tiden er det mange eksamensoppgaver som har ordlyden: "Skriv en resonnerende tekst ..." eller "Skriv en kreativ tekst ...". Litt satt på spissen kan man si at med ressonerende forventer sensor å få en analyse med en underliggende personlig tokning, og med kreativ forventes det egentlig et essay. Man kan selvsagt velge andre løsninger, men min og kollegaer sin erfaring er at andre valg mye oftere ender med skivebom. Innen språkhistorie bør du, som det nevnet over her, fokusere på striden mellom nynorsk og bokmål på 1800-tallet, reformene i første halvdel av 1900-tallet (og ikke minst samnorskprosjektet), krigen og hvordan det kom store endringer i holdningen mot nynorsk etter dette (foreldreaksjonen osv) og dagens utfordring med påvirkning av andre språk. Både engelsk og "kebabnorsk".Du bør også kunne noe om samisk språkhistorie og litt om språkhistorie generelt i Norden. Innen litteraturhistorie ville jeg spesielt vektlagt romantikken, realismen og modernismen, særlig modernismen. Du bør selvsagt også ha en oversikt over sagalitteraturen, renessansen og barokken osv også, på sist eksamen ble faktisk sagalitteraturen sentral, men veldig ofte vil i det minste en eksamensoppgave ha en modernistisk tekst knyttet til seg. Jeg kan anbefale å lese noveller, dikt og tekstutdrag fra forfattere som Øyehaug, Espeland, Hauge, Nødtvedt osv for et variert utvalg av samtidslitteratur innen modernistisk retning. Ellers er det viktig at du behersker de to sjangrene analyse og essay godt. I analyse er det viktig at du hele tiden ser ting i sammenheng. Det er for eksempel helt formålsløst og nevne at teksten du analyserer benytter retrospektiv teknikk dersom du ikke på en eller annen måte bruker denne kunnskapen og observasjonen til noe. Da må du kommentere hvorfor du tror forfatteren har valgt å benytte retrospektiv teknikk, hvordan dette er viktig fr å få fram tema/budskap osv. For hvert virkemiddel du nevner, må du forklare hvorfor og hvordan. På samme måte må du i et essay beherske kunsten å både være reflekterende og undrende, men uten å stille tusen spørsmål. Du skal knytte inn kunnskap du bestitter på en naturlig måte, slik at teksten får helhet og overgangen mellom avsnittende er flytende og gode (god tekstbinding). Og så må du selvsagt jobbe med rettskrivingen din. Du har ikke så mange språklige feil, så det er et godt utgangspunkt, men vær bevisst på bruken av tegnsetting og at du ikke trykker på enter-tasten i utide. Skriv fullstendige avsnitt og ha en linje med luft mellom hvert av dem. Lykke til! Anonymous poster hash: c7f76...e7f Tusen takk for veldig utfyllende svar Tror du jeg trenger alle lærebøkene? Fra alle 3 årene altså Anonymous poster hash: dc091...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #10 Del Skrevet 18. januar 2016 Nå for tiden er det mange eksamensoppgaver som har ordlyden: "Skriv en resonnerende tekst ..." eller "Skriv en kreativ tekst ...". Litt satt på spissen kan man si at med ressonerende forventer sensor å få en analyse med en underliggende personlig tokning, og med kreativ forventes det egentlig et essay. Man kan selvsagt velge andre løsninger, men min og kollegaer sin erfaring er at andre valg mye oftere ender med skivebom. Innen språkhistorie bør du, som det nevnet over her, fokusere på striden mellom nynorsk og bokmål på 1800-tallet, reformene i første halvdel av 1900-tallet (og ikke minst samnorskprosjektet), krigen og hvordan det kom store endringer i holdningen mot nynorsk etter dette (foreldreaksjonen osv) og dagens utfordring med påvirkning av andre språk. Både engelsk og "kebabnorsk".Du bør også kunne noe om samisk språkhistorie og litt om språkhistorie generelt i Norden. Innen litteraturhistorie ville jeg spesielt vektlagt romantikken, realismen og modernismen, særlig modernismen. Du bør selvsagt også ha en oversikt over sagalitteraturen, renessansen og barokken osv også, på sist eksamen ble faktisk sagalitteraturen sentral, men veldig ofte vil i det minste en eksamensoppgave ha en modernistisk tekst knyttet til seg. Jeg kan anbefale å lese noveller, dikt og tekstutdrag fra forfattere som Øyehaug, Espeland, Hauge, Nødtvedt osv for et variert utvalg av samtidslitteratur innen modernistisk retning. Ellers er det viktig at du behersker de to sjangrene analyse og essay godt. I analyse er det viktig at du hele tiden ser ting i sammenheng. Det er for eksempel helt formålsløst og nevne at teksten du analyserer benytter retrospektiv teknikk dersom du ikke på en eller annen måte bruker denne kunnskapen og observasjonen til noe. Da må du kommentere hvorfor du tror forfatteren har valgt å benytte retrospektiv teknikk, hvordan dette er viktig fr å få fram tema/budskap osv. For hvert virkemiddel du nevner, må du forklare hvorfor og hvordan. På samme måte må du i et essay beherske kunsten å både være reflekterende og undrende, men uten å stille tusen spørsmål. Du skal knytte inn kunnskap du bestitter på en naturlig måte, slik at teksten får helhet og overgangen mellom avsnittende er flytende og gode (god tekstbinding). Og så må du selvsagt jobbe med rettskrivingen din. Du har ikke så mange språklige feil, så det er et godt utgangspunkt, men vær bevisst på bruken av tegnsetting og at du ikke trykker på enter-tasten i utide. Skriv fullstendige avsnitt og ha en linje med luft mellom hvert av dem. Lykke til! Anonymous poster hash: c7f76...e7f Tusen takk for veldig utfyllende svar Tror du jeg trenger alle lærebøkene? Fra alle 3 årene altså Anonymous poster hash: dc091...579 Kanskje ikke første året. Det kommer litt an på hvor godt du behersker de ulike sjangrene. VG1-norsk består i hovedsak på å øve inn sjangerlære, rettskriving osv. Litteraturhistorie og språkhistorie er lagt til VG2 og VG3. På vår skole pleier elevene bare å ha med seg VG2- og VG3-bok. Anonymous poster hash: c7f76...e7f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #11 Del Skrevet 18. januar 2016 Nå for tiden er det mange eksamensoppgaver som har ordlyden: "Skriv en resonnerende tekst ..." eller "Skriv en kreativ tekst ...". Litt satt på spissen kan man si at med ressonerende forventer sensor å få en analyse med en underliggende personlig tokning, og med kreativ forventes det egentlig et essay. Man kan selvsagt velge andre løsninger, men min og kollegaer sin erfaring er at andre valg mye oftere ender med skivebom. Innen språkhistorie bør du, som det nevnet over her, fokusere på striden mellom nynorsk og bokmål på 1800-tallet, reformene i første halvdel av 1900-tallet (og ikke minst samnorskprosjektet), krigen og hvordan det kom store endringer i holdningen mot nynorsk etter dette (foreldreaksjonen osv) og dagens utfordring med påvirkning av andre språk. Både engelsk og "kebabnorsk".Du bør også kunne noe om samisk språkhistorie og litt om språkhistorie generelt i Norden. Innen litteraturhistorie ville jeg spesielt vektlagt romantikken, realismen og modernismen, særlig modernismen. Du bør selvsagt også ha en oversikt over sagalitteraturen, renessansen og barokken osv også, på sist eksamen ble faktisk sagalitteraturen sentral, men veldig ofte vil i det minste en eksamensoppgave ha en modernistisk tekst knyttet til seg. Jeg kan anbefale å lese noveller, dikt og tekstutdrag fra forfattere som Øyehaug, Espeland, Hauge, Nødtvedt osv for et variert utvalg av samtidslitteratur innen modernistisk retning. Ellers er det viktig at du behersker de to sjangrene analyse og essay godt. I analyse er det viktig at du hele tiden ser ting i sammenheng. Det er for eksempel helt formålsløst og nevne at teksten du analyserer benytter retrospektiv teknikk dersom du ikke på en eller annen måte bruker denne kunnskapen og observasjonen til noe. Da må du kommentere hvorfor du tror forfatteren har valgt å benytte retrospektiv teknikk, hvordan dette er viktig fr å få fram tema/budskap osv. For hvert virkemiddel du nevner, må du forklare hvorfor og hvordan. På samme måte må du i et essay beherske kunsten å både være reflekterende og undrende, men uten å stille tusen spørsmål. Du skal knytte inn kunnskap du bestitter på en naturlig måte, slik at teksten får helhet og overgangen mellom avsnittende er flytende og gode (god tekstbinding). Og så må du selvsagt jobbe med rettskrivingen din. Du har ikke så mange språklige feil, så det er et godt utgangspunkt, men vær bevisst på bruken av tegnsetting og at du ikke trykker på enter-tasten i utide. Skriv fullstendige avsnitt og ha en linje med luft mellom hvert av dem. Lykke til! Anonymous poster hash: c7f76...e7f Tusen takk for veldig utfyllende svar Tror du jeg trenger alle lærebøkene? Fra alle 3 årene altså Anonymous poster hash: dc091...579 Kanskje ikke første året. Det kommer litt an på hvor godt du behersker de ulike sjangrene. VG1-norsk består i hovedsak på å øve inn sjangerlære, rettskriving osv. Litteraturhistorie og språkhistorie er lagt til VG2 og VG3. På vår skole pleier elevene bare å ha med seg VG2- og VG3-bok. Anonymous poster hash: c7f76...e7f *av (ikke "på å øve inn", men "av å øve inn"). Anonymous poster hash: c7f76...e7f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144256861-jeg-skal-ta-opp-norsk-hovedm%C3%A5l-skriftlig-men-vet-ikke-hvor-jeg-skal-begynne-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-147676234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå