Gå til innhold

Inspirert, kjøpe alkohol til 15 - 16 åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fem myter

«Jeg kjøper noen øl til ungdommen min for da vet jeg hva han/hun drikker».

En ungdomsundersøkelse gjort i Nord-Trøndelag viser at mindreårige som får lov til å drikke av foreldrene blir oftere beruset enn andre. Forskning viser også at ungdommene drikker det de får av foreldrene i tillegg til det de skaffer selv.

«Det er bedre at jeg kjøper alkohol enn at noen andre gjør det, for da vet jeg at det skjer trygt».

Foreldre kan ikke kjøpe alkohol på vegne av eller overlate det til barna sine, det er forbudt. Derimot finnes det ingen lov som forbyr foreldre å servere alkohol til barna sine. Det er ifølge alkoholloven forbudt å selge, skjenke eller utlevere alkohol til personer under 18 år. Strafferammen er enten bøter eller fengsel opp til seks måneder.

«Det er greit for meg at ungdommene begynner å drikke tidlig, for da kan jeg lære dem gode drikkekultur».

Forskning viser at ungdom som får drikke hjemmefra drikker mer enn annen ungdom. På landsbasis har gjennomsnittlig debutalder i flere år ligget på 14,5 år for øl og omtrent 15 år for brennevin.

«Andre foreldre kjøper alkohol til barna sine. Jeg vil ikke være festbremsen for mine».

Politiet anbefaler foreldre om å være gode forbilder og vise fram konsekvensen av alkoholbruk for barn og unge. Tall fra Nord-Trøndelag politidistrikt viser at fire av fem voldsmenn er beruset, to av tre voldsoffer er beruset og med beruselse øker risikoen for å bli gjerningsmann eller offer i sedelighetssaker, ordensforstyrrelser, ulykker og promillekjøring. Foreldres holdninger til alkohol vil i stor grad smitte over på barna.

«Ungdommene i huset drar på fest i helgene. Det er lite jeg kan gjøre med det».

Det finnes alternativer hvis man som forelder går sammen med andre for å skape aktiviteter. Leder Gerd Janne Kristoffersen i prosjektet «Ansvarlig alkoholhåndtering» oppfordrer kommuner, frivillige og foreldre til å lage alternative og alkoholfrie muligheter. Bor du på en liten plass, hvorfor ikke invitere til kino i hjemmet i stedet for fest på grendahuset?

Anonymous poster hash: 9ebdb...12d

Fortsetter under...

Skrevet

Håper ikke 15 åringen blir voldtatt eller annet skadelig når hun er på fylla med alkoholen du gav henne.

Hvorfor er hun "ute" hver dag? ( regner med at du ikke mener utendørs).

Auto ord slo inn der så trykket før jeg fikk rettet opp. La oss sette det opp på 2 utfall, a) min datter holder ord, drikker ingenting før 15år, når hun vil dra på fest der jeg selvfølgelig har adresse, telefon nummer til de hun omgåes med og en avtale at hun får led 3-4 øl / rusbrus og at jeg forventer henne hjem til rett tid evt avtaler å hente om det er lengere enn gåavstand.

Eller B) hun drar på fest, uten å gi beskjed til meg om noe, jeg tror hun er til venninna og ser film, de drar til per som de nettopp har blitt kjent med, han er 17år og har kompiser som er 18 som har kompiser som er 20 å kjøper vodka osv, de har ingenting å drikke på, drar på festen, får i seg vodka fordi det er eneste som er tilgjengelig.

Hvordan er utfallet at hun blir voldtatt av 3-4 rusbrus over intakt av vodka som ingen vet hva som kunne vært puttet i, kanskje blir hun fortalt det er "bare" vodka men er ghb.

Slik er min tankegang og derfor også hvorfor jeg vurderer som jeg gjør.

HI

Anonymous poster hash: 35983...f10

Syns du virkelig scenario a er det mest sannsynlige her?

Anonymous poster hash: 5ff4c...b82

Om jeg bygger opp et forhold på åpenhet og ærlighet, ja. Om jeg fortsetter å øke på at det ikke er godtatt å drikke i det heletatt før 18år så vil det skje uansett.

Jeg kan ta i fra henne telefon og Internett en uke, jeg kan kjefte og gjenta at det ikke aksepteres, jeg kan få henne til å forstå at jeg godtar det ikke på noen omstendigheter, men da er sjansen utrolig mye høyere at jeg er ikke den hun våger å ringe til om hun trenger noen.

Hun vil begynne å snike seg rundt, jeg vil ikke kunne være like istand til å kontrollere dette om jeg ikke har fått til et åpent og ærlig forhold til henne.

Hun selv innrømmet naskingen, hun kunne sagt nei jeg fikk den av Pia. Hun nølte i 3 sekunder så innrømmet det. Så klart skal ikke ærlighet slippe unna med alt av konsikvenser, men det skal lette på straffen mener nå jeg. Hun måtte levere den inn, betale for seg og innrømme.

Samme gjelder alkohol, bevise seg selv moden nok så gir jeg med 3-4 flasker OM hun beviser seg selv til å være klar til det. Selvfølgelig kommer jeg til å sette ned foten å si nei om hun kommer hjem så beruset at hun sjangler og kaster opp, målet er ikke å få jenta dritings men å få til et ærlig og åpent forhold der hun selv avgjør utfallet hvor moden hun egentlig er.

HI

Skrevet

Egentlig så burde du jo blitt politianmeldt. Enkelt og greit. Hvor ofte langer du til henne?

Skrevet

Egentlig så burde du jo blitt politianmeldt. Enkelt og greit. Hvor ofte langer du til henne?

Da må du vente noen år før du sender inn den anmeldelsen.

Jeg har ikke "langet" noe som helst. Det er en diskusjon om hva jeg vurderer når hun blir 15år OM hun holder ord om å ikke drikke alkohol før hun er konfirmert og gjerne avstå lengre.

HI

Skrevet

Håper ikke 15 åringen blir voldtatt eller annet skadelig når hun er på fylla med alkoholen du gav henne.

Auto ord slo inn der så trykket før jeg fikk rettet opp. La oss sette det opp på 2 utfall, a) min datter holder ord, drikker ingenting før 15år, når hun vil dra på fest der jeg selvfølgelig har adresse, telefon nummer til de hun omgåes med og en avtale at hun får led 3-4 øl / rusbrus og at jeg forventer henne hjem til rett tid evt avtaler å hente om det er lengere enn gåavstand.

Eller B) hun drar på fest, uten å gi beskjed til meg om noe, jeg tror hun er til venninna og ser film, de drar til per som de nettopp har blitt kjent med, han er 17år og har kompiser som er 18 som har kompiser som er 20 å kjøper vodka osv, de har ingenting å drikke på, drar på festen, får i seg vodka fordi det er eneste som er tilgjengelig.

Hvordan er utfallet at hun blir voldtatt av 3-4 rusbrus over intakt av vodka som ingen vet hva som kunne vært puttet i, kanskje blir hun fortalt det er "bare" vodka men er ghb.

HI

Om jeg bygger opp et forhold på åpenhet og ærlighet, ja. Om jeg fortsetter å øke på at det ikke er godtatt å drikke i det heletatt før 18år så vil det skje uansett.

Jeg kan ta i fra henne telefon og Internett en uke, jeg kan kjefte og gjenta at det ikke aksepteres, jeg kan få henne til å forstå at jeg godtar det ikke på noen omstendigheter, men da er sjansen utrolig mye høyere at jeg er ikke den hun våger å ringe til om hun trenger noen.

Hun vil begynne å snike seg rundt, jeg vil ikke kunne være like istand til å kontrollere dette om jeg ikke har fått til et åpent og ærlig forhold til henne.

Hun selv innrømmet naskingen, hun kunne sagt nei jeg fikk den av Pia. Hun nølte i 3 sekunder så innrømmet det. Så klart skal ikke ærlighet slippe unna med alt av konsikvenser, men det skal lette på straffen mener nå jeg. Hun måtte levere den inn, betale for seg og innrømme.

Samme gjelder alkohol, bevise seg selv moden nok så gir jeg med 3-4 flasker OM hun beviser seg selv til å være klar til det. Selvfølgelig kommer jeg til å sette ned foten å si nei om hun kommer hjem så beruset at hun sjangler og kaster opp, målet er ikke å få jenta dritings men å få til et ærlig og åpent forhold der hun selv avgjør utfallet hvor moden hun egentlig er.

HI

Ser du virkelig ingen mellomting mellom å gi henne nettbrettarrest/kjefte og smelle, og å være en myndig og synlig mamma som følger med? Som setter henne av hos venninna, snakker med mora til venninna og henter henne samme sted, men som likevel ikke øyeblikkelig sluker rått at jentene ikke har hemmeligheter? Der er 20.000. nyanser mellom nazimammaen og langermammaen, og der er 20.000 nyanser mellom den idylliske hyggedranker-situasjonen du beskriver og "hjemmebrent med bare attenåringer".

Gjest Antarctica
Skrevet

Fem myter

«Jeg kjøper noen øl til ungdommen min for da vet jeg hva han/hun drikker».

En ungdomsundersøkelse gjort i Nord-Trøndelag viser at mindreårige som får lov til å drikke av foreldrene blir oftere beruset enn andre. Forskning viser også at ungdommene drikker det de får av foreldrene i tillegg til det de skaffer selv.

«Det er bedre at jeg kjøper alkohol enn at noen andre gjør det, for da vet jeg at det skjer trygt».

Foreldre kan ikke kjøpe alkohol på vegne av eller overlate det til barna sine, det er forbudt. Derimot finnes det ingen lov som forbyr foreldre å servere alkohol til barna sine. Det er ifølge alkoholloven forbudt å selge, skjenke eller utlevere alkohol til personer under 18 år. Strafferammen er enten bøter eller fengsel opp til seks måneder.

«Det er greit for meg at ungdommene begynner å drikke tidlig, for da kan jeg lære dem gode drikkekultur».

Forskning viser at ungdom som får drikke hjemmefra drikker mer enn annen ungdom. På landsbasis har gjennomsnittlig debutalder i flere år ligget på 14,5 år for øl og omtrent 15 år for brennevin.

«Andre foreldre kjøper alkohol til barna sine. Jeg vil ikke være festbremsen for mine».

Politiet anbefaler foreldre om å være gode forbilder og vise fram konsekvensen av alkoholbruk for barn og unge. Tall fra Nord-Trøndelag politidistrikt viser at fire av fem voldsmenn er beruset, to av tre voldsoffer er beruset og med beruselse øker risikoen for å bli gjerningsmann eller offer i sedelighetssaker, ordensforstyrrelser, ulykker og promillekjøring. Foreldres holdninger til alkohol vil i stor grad smitte over på barna.

«Ungdommene i huset drar på fest i helgene. Det er lite jeg kan gjøre med det».

Det finnes alternativer hvis man som forelder går sammen med andre for å skape aktiviteter. Leder Gerd Janne Kristoffersen i prosjektet «Ansvarlig alkoholhåndtering» oppfordrer kommuner, frivillige og foreldre til å lage alternative og alkoholfrie muligheter. Bor du på en liten plass, hvorfor ikke invitere til kino i hjemmet i stedet for fest på grendahuset?

"Kom ikke her og forvirr meg med fakta, jeg har allerede gjort meg opp en mening!"

Annonse

Skrevet

Du må jo innrømme at det er litt ironisk at du prøver å lære henne å ikke stjele fordi det er ulovlig og kriminelt. Samtidig sier du det er greit å bryte noen lover og at det er greit at mor blir kriminell. Hvordan kan du forvente at din datter skal være lovlydig når du ikke er det selv?

Anonymous poster hash: 3bf41...e8f

Skrevet

HI

HI

Ser du virkelig ingen mellomting mellom å gi henne nettbrettarrest/kjefte og smelle, og å være en myndig og synlig mamma som følger med? Som setter henne av hos venninna, snakker med mora til venninna og henter henne samme sted, men som likevel ikke øyeblikkelig sluker rått at jentene ikke har hemmeligheter? Der er 20.000. nyanser mellom nazimammaen og langermammaen, og der er 20.000 nyanser mellom den idylliske hyggedranker-situasjonen du beskriver og "hjemmebrent med bare attenåringer".

Jeg ringer alltid foreldre til de hun overnatter hos,noen gjør ikke det når dem ligger over her, noen sender en sms men 1 av 10 ringer.

Jeg kommer til å fortsette med det, men som sagt, vi kan ikke passe på dem 24/7.

Fks rusbrus kjøpet. Solgt av tilfeldige eldre ungdom utenfor en butikk, hva om dem sier dem skal på stranda å bade ? Skal du kjøre dem dit også hver gang over alt ?

Tillit er gull verdt. Den kommer man ikke langt uten.

På seg selv kjenner man andre stemmer kanskje ikke alltid men om dette så gjør det, men uten tilitten så vet man ikke alltid når det gjelder å holde øyene åpen.

HI

Skrevet

Vil bare si at jeg har kun svart på det med "HI" i slutten.

Jeg tar med meg kritikken, rådene og lar ting som er ment som hets ligge. Heldigvis har jeg såpass nok selvinnsikt til å forstå når det er på tide å søke hjelp fra barne og familie tjenesten, per dags dato der hun selv innrømmet å ha prøvd snus og ikke kom med unnskyldninger når jeg konfronterte henne ang naskingen og rusbrus flasken så lar jeg det være historie for denne gang.

Jeg hadde ikke hatt den store "når du blir eldre og kommer ut for at du blir tilbydd å prøve røyk alkohol ". Vi har det nå utallige ganger både om det ene og det andre.

Eneste jeg ikke hverken vil eller kommer til å synes er forståelig er tyveriet hennes, jeg kan ikke gjøre noe annet med det enn det jeg gjorde. Forklarte at tyveri er kriminalitet og at det havner på rullebladet selv om man ikke nødvendigvis havner i fengsel for ugjerningen.

HIAnonymous poster hash: 35983...f10

Men du kommenterer ikke det du skrev vedr å kjøpe alkohol til 15 åringen din. Du syns fremdeles det er en god ide? Anonymous poster hash: b420b...de1
For oss så føles det som beste valget, av tidligere erfaringer. Ja jeg kommer til å kjøpe 2-3 øl / rusbrus til min datter når hun blir 15år, jeg kommer som med det til å gi en sjanse. Eskalerer det med at hun sjangler, begynner å kaste opp så trenger jeg faktisk ingen alkoholtest eller å spørre henne om hun har inntatt mer enn hun fikk med.

Mottoet mitt er ikke å være venninne mamma eller skape et syn at selv om det er 18år grense for å kjøpe men ikke for å drikke så kan hun drikke seg dritings. Jeg bare vet at hun 100% kommer til å prøve å drikke og feste, så det føles naturlig å prøve å finne ut om jeg kjøper 3-4 flasker er nok eller ikke.

Oftest starter vi ikke å drikke for at det er så utrolig godt, vi gjør det for gruppepress eller i frykt for å ikke bli akseptert.

Har man et naturlig forhold til alkohol så vil mest sannsynlig barnet få det også. Jeg drikker selv aldri mer enn 3-4 flasker øl foran mine barn, dem har aldri opplevd meg full, men jeg håper og tror med det at jeg kan bidra til at hun kan få en fornuftig start på den delen av livet at det er mulig å være "kul" med 3-4 flasker, man trenger ikke risikere livet med å få tilbydd drink med ghb eller andre sterkere ting fordi hun ikke har noe selv.

Syns du smugdrikking for 13-åringer er bilde på et sunt og naturlig forhold til alkohol...?

Ei flaske delt på 2 stk ser jeg ikke på smug drikking men et fjasko forsøk på å få anerkjennelse.

Mulig jeg forholder meg roligere enn mange andre her inne, stor toleranse er ikke alltid like lett.

Ja, du er virkelig mye mer tolerant enn meg. Du tolererer at 13 åringen din er ute hver kveld, at hun eksperimenterer med rusmidler, at hun 'nasker' (de fleste andre anser tyveri av en bukse som stjeling, og tror du virkelig at det er kun den ene gangen hun har stjålet?) og du lokker med at om hun holder seg borte fra alkohol i hele to år til, så skal du belønne henne med å kjøpe en vare hun ikke får kjøpt selv på tre (!!) år. Du godtar at hun som 15 åring kommer hjem og lukter alkohol. Hvordan er det med røyk/snus? Skal du kjøpe det for henne også? Aldersgrenser er jo tydeligvis bare veiledende for dere, her er det mor som bestemmer hvilke av Norges lover man skal følge.

Tolerant eller lat? Du er i mine øyne et elendig forbilde og du lar med åpne øyne datteren din velge en farlig vei. Jeg håper bare inderlig at lykken er bedre enn vettet.

Skrevet

"Hun er ute hver dag... stort nettverk ." pg du har fortalt at hun stjeler (ingen "nasker" ei bukse) og tøyer grenser - og du skal spille poppismamma for å få til en "dialog" og forsyne dem med alkohol? Du har valgt minste motstands vei og unngår å være tenåringsmor, for det er jo ubehag og slit og en masse jobb. Men bare vær klar over at selv om man ser helt bort fra illegaliteten i det du gjør så er det din feil den dagen datteren din er utsatt for voldtekt i fylla. Du har godtatt "ute hver dag" og "stort nettverk" og generelt gjort alt for å tilrettelegge for at hun ødelegger seg, ved å være en geleklump og ikke en vegg. Gratulerer.

Den eneste som er skyld i at noen blir voldtatt i fylla er den som voldtar!

At noen kan mene noe annet er helt hinsides.

Anonymous poster hash: 5fa1d...0db

Skrevet

At hun kommer til å drikke uansett er ikke et argument for å kjøpe til henne mener jeg. Det er ulovlig og landets lover lærer man ungene å respektere!

Skrevet

"Hun er ute hver dag... stort nettverk ." pg du har fortalt at hun stjeler (ingen "nasker" ei bukse) og tøyer grenser - og du skal spille poppismamma for å få til en "dialog" og forsyne dem med alkohol? Du har valgt minste motstands vei og unngår å være tenåringsmor, for det er jo ubehag og slit og en masse jobb. Men bare vær klar over at selv om man ser helt bort fra illegaliteten i det du gjør så er det din feil den dagen datteren din er utsatt for voldtekt i fylla. Du har godtatt "ute hver dag" og "stort nettverk" og generelt gjort alt for å tilrettelegge for at hun ødelegger seg, ved å være en geleklump og ikke en vegg. Gratulerer.

Den eneste som er skyld i at noen blir voldtatt i fylla er den som voldtar!

At noen kan mene noe annet er helt hinsides.

Anonymous poster hash: 5fa1d...0db

Men det er det da heller ingen som mener. Vi bare forholder oss til fakta; at jenter blir ekstra sårbare ved å være beruset, og at gutter og menn har lettere for å utnytte dem som ikke kan gjøre rede for seg selv.

Skrevet

HI

Så du sier at hun bare skal få drikke alkohol hvis du vet hvor en fest er og alle de som kommer på festen og at du har navn og nummer på alle som kommer dit. Da vil jeg tro at du også ligger i buskene og passer på at ingen andre kommer dit og at ingen har med seg mer alkohol enn de selv vil drikke. Og du må selvfølgelig ligge i buskene for å sjekke at ikke festdeltakerne drar til en annen fest og din datter passer på å komme seg tilbake til utgangsfesten til du kommer og henter henne.

I din mening så er det eneste andre alternativet at hun lyver og drar på fester med eldre gutter (som du tror ikke er til stede på de første festene?!) og drikker seg dritings på vodka.

I første eksempel har du ikke noe kontroll på alkoholinntaket hennes - du har forsynt henne med alkohol. Om hun drikker mer og så passer på å stoppe i tide, så kan hun likevel ha vært ganske så beruset før du kommer og henter henne eller hun kommer seg hjem.

I andre tilfelle - at du ikke forsyner henne med alkohol - så vil du vite på lukten at hun har brutt sitt løfte til deg og drukket alkohol hun ikke har lov til.

Hva med en mellomting - du forsyner henne ikke med alkohol, du har likevel et åpent forhold til henne hvor hun forteller hvor hun er og hun vet at du uansett vil komme og hente henne, at hun alltid kan regne med deg?

Du nevner tillit, du sier at tillit er gull verdt og at man ikke kommer langt uten tillit. Men ser du ikke det at det er fordi du ikke har tillit til din datter at du velger å lange alkohol til henne???

Er forholdet mellom deg og henne så lite sterkt at du er nødt til å bli kriminell for å holde deg inne hos din tenåringsdatter? Er du så styrt av din 13-åring at du er nødt til å kjøpe hennes (lite troverdige) tillit med å bli lovbryter selv og tillate henne å blir ruset?

Anonymous poster hash: 1e61d...6f3

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...