Gå til innhold

Inspirert, kjøpe alkohol til 15 - 16 åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange motstandere av det og selvfølgelig forstår jeg det. Nå vil jeg forklare hvorfor jeg er for, jeg ønsker å prøve dette, som en løsning på og få henne til å vente til hun er mer moden, for å få henne til å bevise om hun faktisk er moden når hun er 15 - 16.

Hun er av den type jenta at det kommer til å skje uansett, hun har utrolig stort nettverk av venner. Hun er ute hverdag. Sminke, venner, gutter osv er høyt i fokus.

Grunnen til at jeg har åpen dialog med min datter der jeg har sagt at jeg kan kjøpe 3-4 rusbrus etter hun fyller 15år er for å se om dette hjelper til å få et bedre forhold til det. 90% av ungdom som prøver å drikke gjør det for gruppepress eller for å ikke virke som en outsider. Jeg kjenner min datter såpass godt at jeg tror dette vil fungere bedre enn å la henne snike seg rundt, få i seg alkohol hun ikke vet hvor kommerfra. Jeg velger å stole på henne til motsatte er bevist.

Kall meg naiv, kall meg dum og for lite streng men jeg hr hørt og sett flere tilfeller der dette har fungert enn det å nekte og tro ungdommen sier "nei, jeg tar ikke imot alkohol av deg for jeg får ikke lov av mamma! Det vil jeg heller kalle mer naiv dere som oppriktig tror forbudet deres hjelper. Sauen har vært lam selv engang.

Anonymous poster hash: 35983...f10

Fortsetter under...

Skrevet

Her skal du få den enkle grunnen til at jeg lar være:

Det er forbudt, og jeg prøver å oppdra barna til å følge loven selv når de ikke liker den.

Anonymous poster hash: 8fc39...6fb

Skrevet

Jeg fikk med meg en 6-pk med øl hjemmefra nå jeg skulle på fest fra jeg var rundt 16 år. Mamma sa som du, det er bedre å drikke øl du har fått hjemme en hjemmebrent og andre uhumskheter du blir tilbudt på festen.

Jeg drakk selvfølgelig det jeg ble tilbudt i tillegg til det jeg hadde selv. Jeg var hinnsides dritings på fest.

Så nei, jeg kommer ikke til å sende med alkohol. Skal de absolutt drikke holder det med det de måtte få tak i selv...

Nå er eldste min 15 år da, og har ikke rørt alkohol enda.

Anonymous poster hash: 44fc6...02b

Skrevet

Du feiler så til de grader, og trenger hjelp til datteren din. Vær så snill å be om hjelp!

Anonymous poster hash: 66164...42e

Skrevet

Jeg fikk med meg 2 rusbrus når jeg var 16.

Det skjedde ved et par anledninger, mot lovnad om at jeg ikke skulle drikke noe annet.

Jeg holdt det jeg lovet, både jeg og foreldrene mine har et svært lavt inntak av alkohol.

Likevel kommer jeg ikke til å gjøre dette med mine barn. Jeg mener det kan fi dårlige signaler. Barn under 18 år skal ikke drikke alkohol, det er det nødt til å forholde seg til

Anonymous poster hash: c28f1...d9c

Skrevet

Du sender datteren din ekstremt usunne signaler!

Neida, det er ikke noe problem for ungdom og få tak i alkohol men hun/de vil i allefall ha en høyere terskel for å prøve å skjule at de drikker og dermed prøve å holde seg mer edru når de kommer hjem/blir hentet enn hvis de vet at mamma/pappa vet at de drikker ( og i tillegg syntes det er greit)!

Du er ekstremt naiv som tror at det blir med de 2-4 rusbrusene. Det blir ofte enda mer samtidig som du læret barnet ditt at det er greit å bryte regler.

Hun lærer ingenting annet enn å tøye grenser.

Anonymous poster hash: 6fc5d...848

Annonse

Skrevet

Jeg mener, som flere - at du da sender signaler om at det er greit å drikke. "Jeg får jo lov av mamma", også vil hun skaffe seg mer utenom også.

La heller dialogen ligge der - si at hun alltid må komme hjem selv om hun skulle bli full f.eks. At hun ikke føler hun må juge og skjule men at om det skulle være noe så kan hun komme til deg - uten at du tilrettelegger for alkohol.

Om jeg visste om mødre som kjøpte alkohol til sine 15 åringe jenter/gutter ville jeg lurt litt på å sende avgårde en bekymringsmelding til BV. Synes det er veldig uansvarlig. (Dessuten har du forskning imot deg om du trur at du gjør at barnet ditt drikker mindre). 

At du derimot er klar over at hun nok kommer til å være en av de som prøver før enn heller synes jeg er bra - og gjør at du kan følge henne bedre opp i denne litt krøkete og vanskelige tia.

OG - når ditt barn drikker (og tilogmed med mors sin velsignelse) vil hun være en av de som i større grad utøver dette drikkepresset på andre ungdommer. 

Anonymous poster hash: ada6e...ead
Skrevet

Ville aldri gitt en tenåring alkohol. Fordi: 1. Studier har vist at tenåringer som får alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får det, og 2. Studier har vist at alkohol er skadelig for hjerneutviklingen til barn og ungdom.

Var vitne til at min 14 år gamle niese ble tilbudt alkohol i julen. Hun var sjokkert over å få tilbudet, hun har jo ikke lov til å drikke, men drakk til slutt en liten dråpe etter at hun ble oppmuntret. En liten stund senere ble hun tilbudt enda litt til, og drakk det da uten protester. Så når venninnene hennes tilbyr henne alkohol i fremtiden, har hun ikke noen sperre mot å drikke alkohol lenger, for den ble jo faktisk brutt ned av hennes egen mor.

Skrevet

Jeg langer ikke til noen, heller ikke ungene mine.

Du kan prøve å rettferdiggjøre valget ditt til du blåner, men fakta er at du bryter loven og dermed forteller datteren din at man bare skal følge de lovene man er enige i.

Det er uforsvarlig, idiotisk, farlig og ulovlig.

Skrevet

Generelt tenker jeg at man skal stole på statistikk som viser at ungdom som får med seg alkohol hjemmefra drikker mer enn ungdom som blir møtt med nullforventning. 

I ditt tilfelle har du allerede fortalt at det er forbudt å kjøpe alkohol til mindreårige. Allikevel har du lovet henne å gjøre akkurat det hele tre år før hun har lov. Dessuten har du en jente som prøver ut grenser, og som strekker strikken lenger enn hun burde. Hun har venner som påvirker henne negativt. At du da velger å tro at dette skal gå bra, er nokså uforståelig. Alkotestene dine vil være null verdt, fordi du ikke vil kunne vite om hun har drukket annet enn det du har kjøpt inn. 

Skrevet

Her så har min søster gjort det på den måten. Med datteren gjorde hun det på rett måte, og datteren var fornuftig, så hun fikk noen få rusbrus, fra hun var 16-17 år, og hun drakk ikke noe mer. Så kom det til sønnen hennes, han fikk fra han var 14 år, og han fikk gjerne 12 øl, han drakk mer enn det og. Har vært i slåsskamper, pumpet flere ganger.

Selv så har jeg ikke bestemt meg ennå. Har en datter på snart 15 år, som ennå ikke har drukket. Men det starter å bli mer fester med alkohol, og hun kommer nok dit en dag. Nå kunne jeg aldri kjøpt alkohol til henne. Og tenker nå at skal hun på en av disse festene, så kommer jeg til å hente henne, så hun uansett ikke vil drikke mye. Og skulle jeg komme til å kjøpe noe til henne, så blir det ikke før hun er 17 år. Men tror jeg ikke kommer til å gjøre det.

Anonymous poster hash: 4ee53...602
Skrevet

Neida, det er ikke noe problem for ungdom og få tak i alkohol men hun/de vil i allefall ha en høyere terskel for å prøve å skjule at de drikker og dermed prøve å holde seg mer edru når de kommer hjem/blir hentet enn hvis de vet at mamma/pappa vet at de drikker ( og i tillegg syntes det er greit)!

Dette er naivt. Ungdommene drikker ikke noe mindre om de er redde for å bli fersket, men skjuler det bare bedre. De beregner når de skal slutte å drikke for å få ned alkoholprosenten nok til at foreldrene ikke lukter lunta. I tillegg er det utstrakt bruk av munnskylleveske, pastiller, lufting av klær og faktisk i et tilfelle hørte jeg ungdommene brukte persille for å skjule alkoholånden.

I tillegg får man tilfeller med ungdom som bruker diverse kroppshull til inntak av sprit, siden dette virker fort og ikke lukter. 

Skrevet

Mange motstandere av det og selvfølgelig forstår jeg det. Nå vil jeg forklare hvorfor jeg er for, jeg ønsker å prøve dette, som en løsning på og få henne til å vente til hun er mer moden, for å få henne til å bevise om hun faktisk er moden når hun er 15 - 16.

Hun er av den type jenta at det kommer til å skje uansett, hun har utrolig stort nettverk av venner. Hun er ute hverdag. Sminke, venner, gutter osv er høyt i fokus.

Grunnen til at jeg har åpen dialog med min datter der jeg har sagt at jeg kan kjøpe 3-4 rusbrus etter hun fyller 15år er for å se om dette hjelper til å få et bedre forhold til det. 90% av ungdom som prøver å drikke gjør det for gruppepress eller for å ikke virke som en outsider. Jeg kjenner min datter såpass godt at jeg tror dette vil fungere bedre enn å la henne snike seg rundt, få i seg alkohol hun ikke vet hvor kommerfra. Jeg velger å stole på henne til motsatte er bevist.

Kall meg naiv, kall meg dum og for lite streng men jeg hr hørt og sett flere tilfeller der dette har fungert enn det å nekte og tro ungdommen sier "nei, jeg tar ikke imot alkohol av deg for jeg får ikke lov av mamma! Det vil jeg heller kalle mer naiv dere som oppriktig tror forbudet deres hjelper. Sauen har vært lam selv engang.

Du med 13 åringen som har prøvd snus, stjeler fra butikk, drikker alkohol osv? Du velger å STOLE på henne til det motsatte er bevist? Syns du virkelig at hun ikke har bevist at hun ikke er fornuftig eller til å stole på?

Anonymous poster hash: 9af07...220

Annonse

Skrevet

Dette er naivt. Ungdommene drikker ikke noe mindre om de er redde for å bli fersket, men skjuler det bare bedre. De beregner når de skal slutte å drikke for å få ned alkoholprosenten nok til at foreldrene ikke lukter lunta. I tillegg er det utstrakt bruk av munnskylleveske, pastiller, lufting av klær og faktisk i et tilfelle hørte jeg ungdommene brukte persille for å skjule alkoholånden.

I tillegg får man tilfeller med ungdom som bruker diverse kroppshull til inntak av sprit, siden dette virker fort og ikke lukter. 

Joda, ungdom drikker mindre når de er redde for å bli fersket. Sikkert ikke alle, men på gruppenivå er det sånn. Det er faktisk ganske grundig dokumentert, også gjennom norsk forskning. Se f.eks sirus.no for dokumentasjon. Hvis de slutter tidligere for å slippe unna at foreldrene oppdager det, drikker de jo logisk nok mindre enn hvis de tror foreldrene synes det er greit. De ungdommene som heller sprit inn i ulike kroppsåpninger, har et såpass stort russug at foreldres forventninger neppe er relevant uansett. 

Skrevet

Forsking eller ikke, jeg vil ihvertfall ikke at min datter gjør samme feil som meg.

Jeg hadde veldig streng oppvekst, fikk husarrest 1-2 uker, fikk alltid kjeft om jeg gjorde noe som jeg ikke skulle som fks røyk, alkohol og sex.

Jeg begynte å røyke som 12 åring. Ble tatt x antall ganger, frykten steg og straffen ble lengere for hver gang. Alikevell fortsatte jeg. Drakk meg sørpe full når jeg var 13år, spydde og våknet opp i en venninne sin seng, hun hadde vasket av meg spy ol. La over hos ei venninne og min mor ringte hver gang og forsikret seg, selvfølgelig snek vi oss ut etter at dem hadde sovnet.

Jeg hadde sex som 14 åring, ingen hadde fortalt meg om livets harde valg, ingen voksen person hadde jeg og gå til. Alt handlet om å ikke bli tatt.

Jeg ønsker absolutt ikke samme for min datter.

HI

Skrevet

Joda, ungdom drikker mindre når de er redde for å bli fersket. Sikkert ikke alle, men på gruppenivå er det sånn. Det er faktisk ganske grundig dokumentert, også gjennom norsk forskning. Se f.eks sirus.no for dokumentasjon. Hvis de slutter tidligere for å slippe unna at foreldrene oppdager det, drikker de jo logisk nok mindre enn hvis de tror foreldrene synes det er greit. De ungdommene som heller sprit inn i ulike kroppsåpninger, har et såpass stort russug at foreldres forventninger neppe er relevant uansett. 

Jeg har snakket med helt vanlige ungdommer som har prøvd ut dette "trikset" for å bli fort fulle og fordi det da ikke lukter. Dette er ikke ungdommer med stort russug. Vi må ikke bli så naive at vi tror det kun er "problemungdom" som benytter seg av ekstreme virkemidler når det gjelder rus.

Jeg er klar over hva forskningen forteller, det blir man godt innprentet på foreldremøter ol, men jeg er i stuss over at den kommer ut med et annerledes resultat enn det jeg blir fortalt av ungdommen selv. Erfaring jeg har fått over de siste 12 årene. Den ungdommen jeg har møtt er helt vanlige ungdom uten spesielle utfordringer. De drikker, men de er utrolig gode på å skjule bruken. De trikser og mikser for at foreldrene ikke skal oppdage hvor mye de drikker. Bla er det ganske vanlig å innrømme halvveis alkoholinntak, altså innrømmer ungdommen at de har drukket to rusbrus, en halv flaske vin ol, mens sannheten er at de har helt godt innpå med sprit. 

Forøvrig kan jeg varmt anbefale å bli natteravn. Man lærer utrolig mye om ungdom og deres rusbruk som man kan bruke overfor sine egne ungdommer. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Halloooo, det er langing! Man kjøper ikke alkohol til underårige.

Skrevet

Forsking eller ikke, jeg vil ihvertfall ikke at min datter gjør samme feil som meg.

Jeg hadde veldig streng oppvekst, fikk husarrest 1-2 uker, fikk alltid kjeft om jeg gjorde noe som jeg ikke skulle som fks røyk, alkohol og sex.

Jeg begynte å røyke som 12 åring. Ble tatt x antall ganger, frykten steg og straffen ble lengere for hver gang. Alikevell fortsatte jeg. Drakk meg sørpe full når jeg var 13år, spydde og våknet opp i en venninne sin seng, hun hadde vasket av meg spy ol. La over hos ei venninne og min mor ringte hver gang og forsikret seg, selvfølgelig snek vi oss ut etter at dem hadde sovnet.

Jeg hadde sex som 14 åring, ingen hadde fortalt meg om livets harde valg, ingen voksen person hadde jeg og gå til. Alt handlet om å ikke bli tatt.

HI

Så i stedet forteller du at alle disse tingene kan hun godt gjøre, mamma blir uansett ikke sur, for hun er mye verre selv.

Dere trenger begge to hjelp. Seriøst, søk rådgivning og vær ærlig!

Anonymous poster hash: 5ff4c...b82

Skrevet

HI

Så i stedet forteller du at alle disse tingene kan hun godt gjøre, mamma blir uansett ikke sur, for hun er mye verre selv.

Dere trenger begge to hjelp. Seriøst, søk rådgivning og vær ærlig!

Som jeg har sagt så kommer jeg ikke til å nøle med å ta kontakt med bft om dette blir et problem. Til nå er det engangs tilfelle. Jeg er på vakt, jeg følger med.

Selvfølgelig er det ikke greit at hun kan stjele, drikke og snuse, men jeg kan ikke gjøre om på ting som er skjedd.

Hun tok noen dårlige valg og er i en periode der mange tester ut. Så fremt det ikke gjentar seg så føler jeg at jeg har tatt en bra avgjørelse, vi har pratet, lagt ting på bordet, sett linker og video av div ting som skjer med ungdom som prøver seg på slike ting i for ung alder.

HI

Skrevet

Tror du virkelig at hun vil holde seg til 3-4 rusbrus hvis hun er i et sånt miljø?

Anonymous poster hash: 97b21...506

Skrevet

Mest sannsynlig drikker hun det i tillegg til andre ting som blir servert. Ja, du er naiv. Og bryter loven! Det er IKKE lov å skjenke mindreårige barn.

Anonymous poster hash: fa2ca...2ad

Skrevet

Nytter ikke snakke til HI her. Hun har skylapper på og syns alle andre er for strenge, som faktisk ville ha prøvd å luke ut denne atferden.

Får bare håpe noen i nettverket deres fanger opp at mor kjøper alkohol til henne, og tar affære. Syns egentlig dette er på barnevernsnivå. Mor trenger sårt til rettleiing.

Skrevet

HI

Jeg trur du i din iver etter å ikke være som din egen mor /dine egne foreldre går alt for langt andre veien. 

Hva med en mellomting? Ikke straffe beinhardt, eller skape konflikter, men heller ikke være langer og tilrettelegger for ditt eget barn? Eller må det være sort/hvitt? Enten/eller?

Jeg hadde en mor som sa "kom hjem selv om du er full", men aldri kjøpte alkohol til meg. For min del hadde jeg en ungdomstid med masse alkohol dårlige valg etc, og det skjønner jeg i stor grad var min egen skyld. Mine tre andre søsken har hatt samme regime, men ikke tatt mine valg. Så om du har en datter som allerede presser grensene - ville jeg iallefall ikke tilrettelagt for mer alkohol, men heller ikke knallhardt strafferegime. 

Men, du har gjort deg opp en mening - og trur det skal mye til for at du ikke gjør som du har bestemt deg for. 

Om du tenker at dette er viktig, og noe som kan være med å påvirke din datters liv,  så ville jeg råde deg til å snakke med noen som har litt mer peil enn deg , og de fleste av oss - f.eks noen på helsestasjonen, rusforskere etc. 

Jeg veit iallefall at alle rundt meg, som fikk lov av sine foreldre å drikke drakk mye mer enn de som ikke uttalt fikk lov. 

Anonymous poster hash: ada6e...ead

Skrevet

Jeg har høyere utdanning og videreutdanning innen barn og unges psykososiale helse.

Er kurset til å holde foredrag/kurs for foreldre innen rus og alkohol, og det er INGEN, ikke en indikasjon, innholdsløs unnskyldning eller argument som kan rettferdiggjøre at du ønsker å kjøpe alkohol til din mindreårige datter!!

Forskning viser at å kjøpe alkohol til barn under 18 år ikke reduserer, men øker alkoholkonsumet og forverrer drikkevaner.

Vil du se datteren din i bevisstløs dritings tilstand å vite at du var en bidragsyter til det?

Hun kommer til å drikke det du kjøper pluss mer.

Du sier du har en god dialog med datteren din, men nå må du se å dra hodet ditt ut av sneglehuset ditt!!!!!!

Du kommer KUN med unnskyldninger.

Går dette galt så er du medansvarlig, fordi du nører oppunder og ikke står frem som den autoritære personen du skal være!

Vær hard, bestemt og direkte. DU bestemmer her, IKKE datteren din. Hun lurer deg og manipulerer deg, og du kjøper løgnene.

Hadde hun hørt på deg og dere hadde hatt en god dialog så hadde du strengt talt ikke behøvd å skrive i fortvilelse her!!!

Skrevet

Jeg er glad jeg har funnet meg en mann fra et land med "kontinentale drikkevaner", uten krisemaksimering om en 15 åring drikker e glass vin!

Langing 😳 Virkelig 😳

Anonymous poster hash: 5fa1d...0db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...