Gå til innhold

Kan jeg gi katten makrell i tomat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Minnieropptatt

Jeg har gitt kattene en smakebit av makrell i tomat, men for meg høres det ut som at du vil gi det som fôr. Aner ikke, men jeg ville ikke gjort det. Er motstander av våtfor, de klarer seg godt med tørrfôr.

Når jeg tenker meg litt om kan det ikke være fullgodt fôr for en katt. Så nei, det kan du ikke.

Endret av Minnieropptatt

Annonse

Den får av og til våtfôr som snacks. Makrell i tomat (uten saus) er en stor favoritt. Tror ikke det er noe verre enn våtfôr fra butikken som inneholder 4% kjøtt. Spiser jo bare fisken og det er 100% fisk.

Anonymous poster hash: 25fe0...47c

Er ikke det oljebasert? Hvis det er det, så skal ikke katten ha det

Anonymous poster hash: a64c4...4b7

Oljebasert? Hva mener du med det?

At det er olje i det

Anonymous poster hash: a64c4...4b7

Katter skal ikke ha fisk mer enn én gang uken. Skal tilstå at jeg ikke husker veterinærens (og Dyrebeskyttelsens) begrunnelse, men mener det var nyrene som ikke tålte det naturlige saltnivået.

http://www.kattensvern.no/?side=for

Anonymous poster hash: e54de...59d

Katter skal ikke ha fisk mer enn én gang uken. Skal tilstå at jeg ikke husker veterinærens (og Dyrebeskyttelsens) begrunnelse, men mener det var nyrene som ikke tålte det naturlige saltnivået.

Takk for link, men det blir for dumt å si at i industrielt produsert kattemat er det beste for katten.

Takk for link, men det blir for dumt å si at i industrielt produsert kattemat er det beste for katten.

Tjah, mine har veldig optimal helse, flott pels, herlig gemytt og god energi, så jeg tror de treffer bra med næringssammensetningen. Jeg kjøper veterinæreksklusivt-fôr da, men det er jo industrielt fremstilt.

Katter produserer ikke taurin. Et livsnødvendig hormon. Derfor må man for katten med kattemat, ellers får den mangelsykdom. Fisk er snack. Makrell i tomat har høyt salt innhold.Så

vær varsom.

Anonymous poster hash: 66d62...5ea

Annonse

Katter produserer ikke taurin. Et livsnødvendig hormon. Derfor må man for katten med kattemat, ellers får den mangelsykdom. Fisk er snack. Makrell i tomat har høyt salt innhold.Så

vær varsom.

Hva skjer med katter som lever i naturen, da?

vær varsom.

Hvis man skyller makrellen godt, så er det vel ikke så mye salt igjen?

vær varsom.

Taurin finnes i hjertemuskelen, så ville katter får i seg taurin når de spiser hele dyr.

vær varsom.

Taurin finnes i hjertemuskelen, så ville katter får i seg taurin når de spiser hele dyr.

Nettopp! Katten min jakter og spiser både fugler og mus. 😊

Taurin er ikke et hormon men et protein....

https://no.wikipedia.org/wiki/Taurin

Aminosyre er altså PROTEIN. Det finnes mange ulike aminosyrer (altså typer protein) og siden katten ikke kan lage denne proteintypen selv slik hunder og mennesker kan, må den tilføres kattemat. I naturen får katten i seg dette selv siden den da spiser det meste på alle dyr den dreper.

Gi katten din makrell i tomat med og uten saus som kos og adspredelse, men baser katteholdet ditt på mat tilpasset katt og ikke mennesker. Man blir ikke kvitt salt av å skylle noe med mindre det er saltkorn på utsiden av det du skyller....

Taurin er ikke et hormon men et protein....

https://no.wikipedia.org/wiki/Taurin

Aminosyre er altså PROTEIN. Det finnes mange ulike aminosyrer (altså typer protein) og siden katten ikke kan lage denne proteintypen selv slik hunder og mennesker kan, må den tilføres kattemat. I naturen får katten i seg dette selv siden den da spiser det meste på alle dyr den dreper.

Gi katten din makrell i tomat med og uten saus som kos og adspredelse, men baser katteholdet ditt på mat tilpasset katt og ikke mennesker. Man blir ikke kvitt salt av å skylle noe med mindre det er saltkorn på utsiden av det du skyller....

Det er klart man gjør det. Saltet er jo i tomatsausen og ikke i selve makrellfileten. Katten min jakter og spiser ute. I tillegg får den tørrfôr fra veterinær. Jeg tenkte makrellen i stedet for den posen med våtfôr han får på lørdager.

Det er salt i fisk også, den makrellen lever i saltvann. 

Det er snakk om små mengder, men ja: tomatsausen blir borte ved å skylle den, men saltet i fisken er der fortsatt ;)

Gi katten din det du, det går helt fint :) Mine katter har likt makrell i tomat, aldri rørt tunfisk.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...