Gå til innhold

Kristen og ikke-kristen i forhold... Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har møtt en fyr og liker han veldig godt. Etterhvert som vi blir bedre kjent har han,som de fleste andre,sider jeg ikke helt er komfortabel med.

Han er kristen,dypt troende også og mener at absolutt alt vi gjør, tenker og føler osv er pga Gud. Han mener også at vi ikke er fysiske, vi er bare ånder som har fått låne en kropp. Han babler i vei om troen sin...

Jeg er overhodet ikke troende, til noen religion. Tror rett og slett bare ikke på noen som helst gud. Jeg mener vi er mennesker med egne følelser,viljestyrte vesener som kontrollerer seg selv/kontrolleres av følelser.

Det oppstår irritasjon mellom oss hver bidige gang han begynner å bable om guden sin,og jeg orker ikke få religioner trøkket nedover huet... Jeg har sagt flere ganger at han bare må ha sin tro og religion, men at han ikke kan presse det på meg... Jeg syns det er respektløst å konstant prøve å få meg til å tro på noe jeg overhodet ikke er interessert i...

Fint for han om han trives med sin religion, jeg respekterer at han velger det. Men jeg forventer samme respekt tilbake om min ikke-tro...

Dømt til å mislykkes dette vel? Har dere erfaring, enten fra ene eller andre siden?

Anonymous poster hash: 497c6...cb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er stor irritasjon er det nok uforenelig med "til døden skiller dere ad"

Har dere sex før ekteskapet? Kanskje ha ikke er SÅ troende , men bare babler for å irritere deg?

Jeg hadde ikke klart det.

Anonymous poster hash: 00b27...418

Skrevet

Dette går jo ikke, dere har helt ulikt syn på mennesker, sjelsliv og sikkert mye annet. Jeg tror dere skal jobbe utrolig hardt for å få et forhold til å fungere i alle fall.

Anonymous poster hash: aac4f...701

Skrevet

Det kan i hvert fall by på store utfordringer... Særlig om dere skal ha barn sammen.

Jeg ville hatt problemer med at han skulle lære barna om sin tro som om det var en sannhet...

Du må tenke gjennom på hvilke områder dere vil komme til å være uenige, så må dere snakke om det og se om dere kan finne noen regler som fungerer for dere begge...

Det vil nok bli en del kameler og svelge for dere begge, men om dere vil, så kan dere sikkert få det til med litt innsats og kompromisser.

Anonymous poster hash: 777d8...542

Skrevet

Hvis det er stor irritasjon er det nok uforenelig med "til døden skiller dere ad"

Har dere sex før ekteskapet? Kanskje ha ikke er SÅ troende , men bare babler for å irritere deg?

Jeg hadde ikke klart det.

Ja,han røyker, drikker, banner,har sex,har tilogmed to barn fra før,og jeg har barn fra før. Så han følger ikke bibelen nei... Men babler i vei og påstår det ene og det andre som i mine øyne høres helt sykt ut...

Har sett hvordan han skriver om gud og dette her til andre,så tror ikke han gjør det for å irritere...

Det jeg selv begynner å tro er at han faktisk er litt kort... Dum rett og slett. Det baseres på flere ting enn at han prøver å prakke på meg religion altså...

Hi

Skrevet

Don't.... han vil nok gjør MYE for å vende deg om for at du også skal bli troende. Spørs hvor "kristen" han er da, er mange som påstår de er kristne, men ikke bokstavlig talt kristne (følger budene fra punkt til prikke).

Bare.. ikke.. Var selv i et slikt forhold, forlova med han også var jeg, sex utenfor ekteskap og alt sånt piss. Nah-ah, han prøvde for hardt å påtvinge meg kristendommen. Men så gikk det som det gikk- jeg brøt forlovelsen, og det er det beste valget jeg har gjort.

Ingen skal tvinge deg til å bli noe du ikke tror på/vil.

Anonymous poster hash: ca520...7d9
Skrevet

Dette går jo ikke, dere har helt ulikt syn på mennesker, sjelsliv og sikkert mye annet. Jeg tror dere skal jobbe utrolig hardt for å få et forhold til å fungere i alle fall.

Han har faktisk tilogmed sett gud, påstår han... I mine øyne er det isåfall hallusinasjoner/psykose å se ting som ikke er der..

Skrevet

Det kan i hvert fall by på store utfordringer... Særlig om dere skal ha barn sammen.

Jeg ville hatt problemer med at han skulle lære barna om sin tro som om det var en sannhet...

Du må tenke gjennom på hvilke områder dere vil komme til å være uenige, så må dere snakke om det og se om dere kan finne noen regler som fungerer for dere begge...

Det vil nok bli en del kameler og svelge for dere begge, men om dere vil, så kan dere sikkert få det til med litt innsats og kompromisser.

Anonymous poster hash: 777d8...542

Vi skal ikke ha barn sammen. Jeg venter på å sterilisere meg. Vi har barn fra før begge to.

For min del kan han da bare tro på hva søren han vil, men jeg vil ikke ha det tredd nedover huet og det skjønner han tydeligvis ikke...

Skrevet

Don't.... han vil nok gjør MYE for å vende deg om for at du også skal bli troende. Spørs hvor "kristen" han er da, er mange som påstår de er kristne, men ikke bokstavlig talt kristne (følger budene fra punkt til prikke).

Bare.. ikke.. Var selv i et slikt forhold, forlova med han også var jeg, sex utenfor ekteskap og alt sånt piss. Nah-ah, han prøvde for hardt å påtvinge meg kristendommen. Men så gikk det som det gikk- jeg brøt forlovelsen, og det er det beste valget jeg har gjort.

Ja,han prøver... Han har gjort dette før. Jeg fikk lese noe en annen dame har skrevet til han,og der takker hun han for å ha fått henne tilbake til gud.

Det er jo helt på trynet i mine øyne...

Skrevet

Ja,han prøver... Han har gjort dette før. Jeg fikk lese noe en annen dame har skrevet til han,og der takker hun han for å ha fått henne tilbake til gud.

Det er jo helt på trynet i mine øyne...

Liker ikke det jeg hører.. Var i nøyaktig samme situasjon der absolutt alt ble irriterende og jeg bli så provosert bare han nevnte ordet "Gud".

Og en "sann kristen" kan ikke være sammen med en som ikke er kristen noe-noe.

Har dette fått deg til å tvile? Hvis så, så lytt til tvilen din og tenk gjennom om du kommer til å takle dette preiket om .. 5 år i framtida? Livet blir så altfor komplisert når en skal drive og tenke på noe i det høyeste og absolutt alt vi gjør er galt og hvertfall det å ha en nær av deg som påpeker dette for absolutt alt en gjør og tenker.

Skrevet

Et forhold uten gjensidig respekt er jo dømt til å mislykkes.

Du mener troen hans er eventyr og at han er litt enkel? Kan du være kjæreste med en mann du forakter?

Skrevet

Han der høres ikke ut som en god mann. Respektløst å holde på sånn. Den forkynninga der får jeg helt dårlig vibber av, spesielt når han røyker, drikket, har sex og barn utenfor ekteskap og i tillegg skal omvende folk og få de på rette vei. Mitt råd er LØP!

Anonymous poster hash: feebd...48b

Skrevet

Høres ikke ut som det forholdet kommer til å gå bra. Var selv kjæreste med en sånn i veldig kort tid. Da jeg sa at det ikke fantes fysiske bevis for at Gud eksisterer, så ble jeg dumpet.

Anonymous poster hash: 5ad88...7d4
Skrevet

Miss Marple sier vel egentlig det du trenger å høre, Hi. Hovedinnlegget ditt og noen av svarene viser tydelig at du ikke har respekt for mannen og hans tro, at du forakter ham for måten han er på. Det skinner gjennom at du mener han hykler når han er så troende og likevel lever et liv hvor han synder så mye.

Du mener han babler, du mener han er kort, du mener han er dum. Det sier du i en periode du bør være forelsket.

Og du lurer på om det er et forhold som kan vare??

Anonymous poster hash: edfd6...f53
Skrevet

Stusset mest på at du mener han er litt kort, men likevel skriver at du liker han veldig godt. Skjønte ikke linken, hadde aldri falt for en mann jeg tenkte var enkel, er jo det mest usexy trekket en mann kan ha.

Anonymous poster hash: c8513...360

Skrevet

Som jeg skrev, dukker det opp ting ved han jo mer vi blir kjent. Og ja,jeg begynner å tro at han er litt kort/enkel/dum siden han ikke forstår at andre ikke ønsker å leve etter bibelen.

I mine øyne er bibelen bare tull.

Noen av de ti bud er dog veldig ålreite,men i mine øyne igjen går det på normal folkeskikk(ikke lyve,stjele,slå ihjel osv).

Og ja,jeg syns det blir hyklerisk å bastant mene så hardt at gud finnes og at alt i bibelen er sant og skal følges,når han ikke følger den selv.

Men det plager ikke meg at han røyler,drikker, har sexog har barn utenfor ekteskapet. Så om han bare kunne fatte at jeg ikke tror på gud,og ikke kommer til å tro på det heller,og bablet om gud til de han kjenner som deler hans oppfatning så er det jo helt greit.

Han bryr seg ikke om at jeg har barn heller, eller at jeg har sex,røyker og drikker.

Jeg nevner aldri religion selv, men svarer jo min mening når han setter i gang. Og da blir vi sittende med "jo,nei,jo,nei"-diskusjon. Det er jo helt håpløst. Sier jeg f.eks at da får vi bli enige om å være uenige,så gir han seg ikke da heller. Og nei,jeg orker ikke dette 5 år frem i tid,til deg som lurte...

Utenom dette gud/bibel-opplegget er han ikke så enkel. Han er flott på mange andre områder. Om han bare kunne holdt troen sin for seg selv...

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Han har faktisk tilogmed sett gud, påstår han... I mine øyne er det isåfall hallusinasjoner/psykose å se ting som ikke er der..

Her ville varsellampene ha begynt å blinke for meg, altså.

Skrevet

Høres psykotisk ut, spør du meg!? Evnt en med paranoide vrangforestillinger. Er han mentalt frisk, tro!?

Skrevet

Høres psykotisk ut, spør du meg!? Evnt en med paranoide vrangforestillinger. Er han mentalt frisk, tro!?

Skrevet

ALDRI!

Anonymous poster hash: 8a497...d7b

Skrevet

Mannen min er ateist (En av de irriterende også ;)) mens jeg er troende (Men ikke aktivt i den forstand at jeg går i kirken eller lignende)

Jeg kan lett bli litt irritert på ham når han absolutt skal diskutere, men som regel går det veldig fint. Jeg respekterer ham, og han respekterer meg.

Jeg må si jeg ikke tror det forholdet deres kommer langt, når du ser på ham på den måten du gjør. Et forhold baseres mye på gjensidig respekt og forståelse, og det føler jeg dere begge mangler litt. Men et forhold mellom en troende/ikke-troende er ikke i seg selv et hinder.

Anonymous poster hash: 1625a...796
Skrevet

Løp! Men får det be han lese Bibelen en gang til, evt. få han til å ta en prat om tankene sine med en som har lest den. Vi er født med fri vilje. 

Skrevet

Han høres ikke frisk ut rett og slett.

Anonymous poster hash: 39bef...478
Skrevet

Nei,han høres ikke frisk ut i mine ører heller..

Han mener også at når vi sover,så drømmer vi ikke,vi visjonerer,og det er gud som gir oss disse visjonene.

Det var visst sånn han så gud også,når han sov. Og det var såvisst ikke en drøm,det var gud som viste seg for han.

Og nei,vi har ikke fri vilje,han påstår hardnakket at alt er guds vilje,for vi er ikke mennesker, vi er ånder fra gud som har fått låne en kropp!

Skrevet

Han høres ikke ut som han er helt i vater.

Du høres ut som du forakter ham.

Ut fra innlegget ditt høres det ut som ingen av dere respekterer hverandres tro (eller mangel på tro). Problemet mellom dere er ikke at han er kristen og du er ateist, problemet er mangel på respekt for hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...