Gå til innhold

Ordet morning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange skriver morning/morningen istedenfor morgen/morgenen.Er det dialekt,eller er det "lov" å skrive det sånn?

Anonymous poster hash: e30a9...2a5

Skrevet

Morning er ikke en tillatt form på hverken bokmål eller nynorsk (skriftlig). Ser mange skriver det likevel. Ser også en annen pussig variant, nemlig "morgest". Det heter "morges".

Anonymous poster hash: a43e2...741

Skrevet

Det er et engelsk låneord. 

"Morgest" skyldes nok at en del sier "det skjedde i mårrest" på dialekt. 

Skrevet

Mistenker at det er Bergensere som bruker det ordet?Regnet med at det er feil,men begynner å lure når så mange skrivet det!

Skrevet

Brukes også f.eks. i Bærum.

Skrevet

Mistenker at det er Bergensere som bruker det ordet?Regnet med at det er feil,men begynner å lure når så mange skrivet det!

Jeg er bergenser og sier "morning" og "go måren", men det betyr jo ikke at jeg skriver ordet slik, like lite som jeg skriver "issje" eller "sjino" som også er typiske dialektord hvor man ikke uttaler ordet "rett" i forhold til rettskrivingen. Ingen uttaller alle ord akkurat slik de skrives på nynorsk eller bokmål, ikke minst fordi vi ikke har et normert talemål i Norge (med unntak av tall).

Skrivefeil oppstår over alt i landet, men det er nok mer av noen typer skrivefeil i enkelte landsdeler enn andre. For eksempel vil du aldri finne skrivefeilen "Hvem bil er det?" eller "Henne skulle ut og gå" i Bergen, men kan finne dette på for eksempel Østlandet.

"Morgning" er derimot helt innenfor, og jeg skriver dette i stedet for "morgen" som for meg blir litt feil og tungvindt selv om det er helt korrekt rent rettskrivingsmessig.

Anonymous poster hash: 45c5b...212

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, det er ikke engelsk.

Man kan skrive "morgningen" på samme måte som "kveldingen". Kommer vel fra et verb vi ikke lenger bruker? Å morgne (demre) jfr å kvelde (skumre)?

Skrevet

Man kan skrive "morgningen" på samme måte som "kveldingen". Kommer vel fra et verb vi ikke lenger bruker? Å morgne (demre) jfr å kvelde (skumre)?

Vi bruker verbet "å kvelde" vi sier at "nå kveldes det" (dialekt sørlandet)

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi bruker verbet "å kvelde" vi sier at "nå kveldes det" (dialekt sørlandet)

Vi kan visst også si "det begynner å kvelde", men jeg kan ikke huske å ha hørt "det begynner å morgne". Men kanskje er det arkaisk.

Gjest Antarctica
Skrevet

(Eller jeg er aldri oppe tidsnok til å kommentere når det morgner!)

Skrevet

Selv sier jeg mye rart tidlig på questen, Så ser ikke bort fra at "det begynner å morgne" er en av dem 😂😂😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...