Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jaaa det er fryktelig vondt å ha uvi og soppinfeksjon samtidig også blør eg...

Men ikke fra livmoren som eg har nett sjekket. Det var blod I urinen..

Legen sa bare at eg ikke få noe for det..

Sitter her og bare griner no.. 😢😢😢

Føler alt bare er dumt..

Leste at uvi kan framprovosere abort.. eller at en kan få nyrebetennelse betennelse... fysjjj.... 😯😯😯

Jaaa det er fryktelig vondt å ha uvi og soppinfeksjon samtidig også blør eg...

Men ikke fra livmoren som eg har nett sjekket. Det var blod I urinen..

Legen sa bare at eg ikke få noe for det..

Sitter her og bare griner no.. 😢😢😢

Føler alt bare er dumt..

Leste at uvi kan framprovosere abort.. eller at en kan få nyrebetennelse betennelse... fysjjj.... 😯😯😯

Mente virkelig legen din at du skulle vente til det går over av seg selv? Har aldri hørt om at man kan bli frisk uten behandling. Et alternativ er å dra til legevakten etter legekontoret stenger. Da er de nødt å ta imot deg☺

Dette er ikke bra! Bytt lege! Det er farlig å gå med uvi når man er gravid og det skal behandles med én gang! Jeg fikk i uke 5/6 selexid for å behandle uvi. Sliter ogsåed at jeg får der veldig ofte, og tar derfor Furadantin forebyggende. (Dette er medisin for uvi). Dette kan jeg trygt ta igjennom hele svangerskapet sa legen, men helst ikke helt på slutten. Du må få behandling!

Legen mente at det ville ordne av seg selv ja.. Ho hadde ikke noe å gi til meg. Gravide kunne ikke få antibiotika og ho hadde ikke noe for soppinfeksjon.. Da måtte eg smøre meg med canesten salve.. men det Gjør eg jo.. men det hjelper jo ikke.. klør og svie som bare det..

Annonse

Jeg gikk med uvi en gang uten å behandle det (var 14 år og visste ikke at jeg hadde det), og da fikk jeg nyrebekkenbetennelse og måtte på legevakten pga sterke smerter! Det går ikke bare over.. Ring til legevakten å spør da? Si at legen har sagt dette..

Nr 1 : Man skal ha antibiotika når man har uvi, selv om man er gravid ! Det finnes flere typer som gravide kan ta! Uvi som ikke behandles kan føre til sa! Ta kontakt med legevakten i kveld, der får du en annen lege en din fastlege , som mest sannsynlig vil gi deg antibiotika.

Nr 2 : Veldig viktig å få rett dose på levaxin, det kan føre til sa om du er feil dosert. Prøver ikke skremme deg , men få deg til å åpne øyene dine, din lege har jo virkelig ikke peiling på noenting ! Dosen er ekstremt sjelden den samme før graviditet som etter, den må alltid opp litt!!

Anonymous poster hash: 71c6f...659

Takk for svar.. No har eg kjempe vondt i magen..

Må tisse hele tiden og da svir det noe jævlig.. og klør.. canesten tar jo ingenting bort..

Klare ikke mer.. De på legevakten lurte på on eg kunne vente til imorra til eg kom til fastlegen.. når de sku måle urinprøve var det best på morgningen og visst de måtte sende inn på dyrking osv..

Like frustrert. .. Hva ska eg gjør..

Ringet opp att senere

..

Hei! Du kan forsøke på nettlegevakt.no, da får du nemlig e-resept på en time, og du kan plukke opp antibiotika med en gang på et hvilket som helst apotek? Bare skriv kommentar og si at du ønsker selexid. (Da denne er trygg under graviditet mener jeg å ha hørt) Er usikker på om de vil gi ut dersom du sier at du er gravid eller om de da vil at du skal kontakte en fysisk legevakt. Tror det koster rundt 200? er en stund siden jeg benyttet tjenesten. Det er farlig og dritvondt å gå med urinveisinfeksjon, og det eneste du kan gjøre er å ta antibiotika. Lykke til! :)

Takk for svar.. No har eg kjempe vondt i magen..

Må tisse hele tiden og da svir det noe jævlig.. og klør.. canesten tar jo ingenting bort..

Klare ikke mer.. De på legevakten lurte på on eg kunne vente til imorra til eg kom til fastlegen.. når de sku måle urinprøve var det best på morgningen og visst de måtte sende inn på dyrking osv..

Like frustrert. .. Hva ska eg gjør..

Ringet opp att senere

..

Det går an å si at du ikke klarer å vente til i morgen. Si at du har veldig vondt og ikke kommer til å få sove. Synes det er rart de ikke vil ha deg inn siden du er gravid.

Jeg har selv ligget en hel natt med nyrestein som gravid, fikk ikke komme før på morgenen dagen etter. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke bare dro med en gang. De mente det var luftsmerter! Jeg gråt og kastet opp hele natta, trodde selv det var blindtarmen. Det gjelder å være litt sta når det kommer til helsevesenet😊

Hei! Et tips mot kløe pga soppinfeksjon: Smør inn med rømme eller yoghurt naturell. Det lindrer og avkjøler, og i tillegg vil melkesyrebakteriene hjelpe til mot soppen. Det er bare et kjerringråd, men jeg bruker det hver gang jeg kjenner antydning til kløe.

Håper du får hjelp med UVI. Har hatt det mange ganger før og aldri fått antibiotika, det har gått over av seg selv. Men hvis det er ekstra farlig å ha det når man er gravid, så ville jeg nok ha dratt på legevakten.

Ring opp legevakta og si at du ikke kan vente!

Det er først og fremst viktig fordi du er så stresset. Du skal ha antibiotika for UVI som gravid. Kuren er i 7 dager i stedet for 3 (avhenger av medikament), som er vanlig for ikke-gravide. Deretter skal de følge deg opp for UVI gjennom resten av svangerskapet.

Mest sannsynlig går dette helt fint. Blodet kommer fra infeksjonen, det er helt normalt ved UVI. Det er ekstremt ubehagelig, men ikke akutt farlig, hverken for deg eller ungen. Det viktigste nå er at du får noen som faktisk hjelper deg og at du kommer i gang med behandling - også så du slipper å gå å bekymre deg.

Stor klem! Hold oss oppdatert :-) 

Hei alle sammen og takk for svar..

Eg var på legevakten og fikk påvist kraftig uvi.. Fikk antibiotika med engang.. Ska gå på det i 10 dager.. 3 tbl til dagen. Også fikk eg 6 tbl eg skulle ta for soppinfeksjon..

Fikk veldig god forståelse av legen..

Eg måtte ikke gå med dette..

Det kunne være skadelig for fosteret..

Så bra du fikk hjelp, skulle bare mangle. Synes du skal bytte lege dersom du ikke er fornøyd, det er mange kontroller gjennom svangerskap, og barnet får samme lege som deg. Så om du ikke er trygg på legen, så bare å bytte. Men synes denne fastlegen din skal få høre at du har fått medisin, og at d er tåpelig at du må på legevakten for å få det. Burde vite bedre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...