Gå til innhold

Jobbe som helsesekretær uten rett utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig? Vanskelig?

Anonymous poster hash: db5c2...a7f

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

De fleste ønsker vel utdanna folk. Du kan jo f.eks ikke ta blodprøver og slikt uten noe kunnskap om det, ta EKG, stelle sår etc. Men resepsjonsarbeid er jo selvsagt mulig

Skrevet

Hva slags utdanning har du da? Min mamma tok bare et kurs og fikk jobb, men hun var hjelpepleier i utgangspunktet.

Vil tro du kan få jobb så sant du har erfaring fra helsevesen, er sykepleier eller noe... Men som helsesekretær må du jo kunne ta blodprøver o.l. så du må ha noe relevant erfaring.

Anonymous poster hash: 21753...c6b
Skrevet

Det er stor rift om heksesekretærjobbene, i alle fall i Oslo, så mange steder her får du ikke jobb uten å være autorisert helsesekretær.

Anonymous poster hash: 27492...6f2

Skrevet

Helsesekretærer er sekretærer som er tilpasset til arbeid i helsevesenet. Som helsesekretær er man ofte den personen pasienten møter først når man oppsøker et legekontor eller et sykehus. 

Vanlige arbeidsoppgaver innebærer sekretær- og kontorarbeid, laboratoriearbeid og serviceytelse ovenfor pasienter. Helsesekretæren skal arbeide etter yrkesetiske retningslinjer for faget og under legens veiledning i medisinske spørsmål. For å kunne vurdere symptomer og behov for hjelp, kreves kunnskaper i sykdomslære, anatomi og fysiologi. Man må også ha kjennskap til aktuelle lover, bestemmelser og støtteordninger. 

Helsesekretærer er autorisert som helsepersonell. medisinske sekretærer og legesekretærer har ikke autorisasjon, og kan derfor ikke bruke tittelen helsesekretær. For å kunne bruke yrkestittelen helsesekretær kreves autorisasjon fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell. 

Helsesekretærer samarbeider med leger, sykepleiere og andre helsefagsarbeidere.

Jeg mener at uten denne kunnskapen vil du heller ikke kunne gjøre en god jobb, ei heller vite hva du skal gjøre ;)

Anonymous poster hash: 07e72...0de
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er stor rift om heksesekretærjobbene, i alle fall i Oslo, så mange steder her får du ikke jobb uten å være autorisert helsesekretær.

Mange av de jeg gikk på skole med for 6 år siden har enda ikke fått jobb... problemet er at mange av de som jobber rundt om enda ikke har gått av med pensjon, men gi det noen år! :-) Men det er i Vestfold da

Annonse

Skrevet

Tviler på at noen ansetter noen som ikke er utdannet. Jeg hadde aldri tatt jobb som helsesekretær uten å være utdannet hvertfall. Det er ganske mye man skal kunne. Jeg fikk tilbud om vikariat da jeg fikk 1.året sykepleien, men takket nei da jeg ikke følte meg kunnskapsrik nok.

Anonymous poster hash: 42728...15b

Skrevet

Jeg begynte som helsesekretær i dag faktisk :) Legen jeg jobber for, har ei i praksis som for tiden utdanner seg, men ikke har autorisasjon. Hun er kjempeflink, og gjør jobben like godt som meg som har erfaring, men hun har ikke lov til å ha kun henne der. Så utdanning og autorisasjon er vel et krav vil jeg tro :) Lykke til ;)

Anonymous poster hash: 15be3...86a
Skrevet

Her på ullevål er det mange som ikke er autoriserte helsesekretær

Anonymous poster hash: 2daae...906

Skrevet

Det stilles krav til NOKLUS kurs, har man ikke dette, kan man ikke ta blodprøver, ved sykehus er nok ikke dette ettt must, da de har egne som driver med dette. 

Anonymous poster hash: 07e72...0de
Skrevet

Helsesekretær er jo en beskyttet tittel og ved noen sykehus og stillinger, er autorisasjon et krav. Men mange steder, feks hos fastleger, er ikke autorisasjon påkrevd, men selvsagt ønskelig. Legen kan i utgangspunktet ansette hvem han vil til legesekretær, da det er han som sitter med ansvaret. Jeg har selv jobbet hoe fastlege sammen med en som kun var lært opp der, hadde ingen medisinsk utdannelse.

Anonymous poster hash: 97af1...d64

Skrevet

Er nok mer vanlig på sykehus å ikke ha autorisasjon da det ikke blir så mye blodprøver og EKG og sårstell for sekretærene

Er autorisert og jobber på en psykiatrisk avd. Har ikke brukt for mye av det tekniske jeg har lært.

Skrevet

I BUP'en jeg jobber i er det noen sekretærer uten utdannelse, men de fleste er utdannet.

Det er selvsagt forskjell fra person til person i hvor godt de håndterer stress og ubehagelige mennesker. Ser nok allikevel at de med utdannelse takler jobben bedre. Ikke så uventet..

Anonymous poster hash: 4a3b2...524

Annonse

Skrevet

Du kan ikke jobbe som helsesekretær uten utdannelse, fordi det er en beskyttet tittel. Du kan derimot jobbe som medisinsk sekretær, og da med begrensninger på hva du kan gjøre. 

Jeg jobbet som medisinsk sekretær på et sykehus, da kun med papirarbeid og resepsjonsarbeid, når jeg gikk de første årene av en helseutdannelse.

Anonymous poster hash: 4e6c0...bec
Skrevet

Jeg fikk fast jobb som medisinsk sekretær uten utdannelse. Private selskap kan ansette hvem de vil. Men de har også utdannet helsesekretær på jobb.

Jeg mistenker jeg var attraktiv pga lavere lønnsutbetaling og fordi de så at jeg var lett å lære opp og personlig passet til jobben og inn i selve bedriften.

Jeg gjør alt, tar blodprøver, EKG, sårstell mm. Det er ingenting jeg ikke gjør som en autorisert helsesekretær gjør.

Skader ikke å søke, og ha stå-på vilje!

Jeg hadde ansvar alene på kontoret etter 3 mnd. Så hadde virkelig noe å stå på for, visste jeg MÅTTE klare det. Det gikk bra, men utrolig mye å lære en periode. Måtte bruke hele døgnet på å gjennomgå rutiner i hodet, så på videoer på youtube og leste om mye medisinsk på nett. Alt for at jeg skulle kunne det, og være proff.

Nå flere år etter går det kjempefint, kan det meste, og tenker på å ta utdannelsen som privatist :)

Anonymous poster hash: 2b41f...0a2

Skrevet

Jeg fikk fast jobb som medisinsk sekretær uten utdannelse. Private selskap kan ansette hvem de vil. Men de har også utdannet helsesekretær på jobb.

Jeg mistenker jeg var attraktiv pga lavere lønnsutbetaling og fordi de så at jeg var lett å lære opp og personlig passet til jobben og inn i selve bedriften.

Jeg gjør alt, tar blodprøver, EKG, sårstell mm. Det er ingenting jeg ikke gjør som en autorisert helsesekretær gjør.

Skader ikke å søke, og ha stå-på vilje!

Jeg hadde ansvar alene på kontoret etter 3 mnd. Så hadde virkelig noe å stå på for, visste jeg MÅTTE klare det. Det gikk bra, men utrolig mye å lære en periode. Måtte bruke hele døgnet på å gjennomgå rutiner i hodet, så på videoer på youtube og leste om mye medisinsk på nett. Alt for at jeg skulle kunne det, og være proff.

Nå flere år etter går det kjempefint, kan det meste, og tenker på å ta utdannelsen som privatist :)

Anonymous poster hash: 2b41f...0a2

Stikkordet her ligger nettopp i den siste setningen din: "Nå flere år etter..." Arbeidsmarkedet både når det gjelder helsesekretærjobber og andre jobber er helt annerledes nå enn for bare noen år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...