Gå til innhold

Er det folk her inne som gir brus/lettbrus til sine små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saft er da verre for dem enn lettbrus.

Vann og melk er fine drikker for små barn. Smoothie også. Juice og saft og brus er ikke bra for tenna, ikke noe poeng å introduesere dem for det. Skal det gjøres er lettsaft eller lettbrus å foretrekke fremfor å helle i dem sukker

Anonymous poster hash: 9fcdb...c6f

Saft er ikke verre enn lettbrus, hvor har du det fra? Verken saft, brus eller lettbrus er bra for små barn. Men lettbrus er det eneste jeg unngår helt, siden barn ikke skal ha kunstig søtstoff. Aspartam er ikke forsket på på barn. Sier ikke at brus med sukker og saft er bra heller, men saft er ikke verre enn lettbrus. Jeg gir 2 åringen saft et par ganger i uken, men aldri brus. Det er forsatt syre/sitronsyre eller hva det kalles i saft. Og det gir like mye syreskader selv om det er sukkerfritt

Anonymous poster hash: 37182...20e

Fortsetter under...

Skrevet

Er det vanlig, jeg som er sær? Føler jeg vil vente så lenge som det er mulig før mine for smake på det. Hvorfor, når de drikker vann, melk og saft, juice til ekstra kos...

Er det virkelig folk her inne som gir brus til sine 1,5 år gamle småttiser? 😳

Er så enig med deg! Jeg nektet å gi etter for presset, og holdt meg til at barnet ikke trengte å introduseres til det.

Nå er mitt barn 5 år og drikker ikke brus. Han får litt snop på lørdager, men thats it.

Anonymous poster hash: 11eb4...1eb

Skrevet

Uavhengig av forskning herfra til månen...Hvordan kan noen tro at det er ok å tilføre kroppen et kjemisk fremstilt stoff?? Og ikke minst, et lite barn??

Kjenner jeg blir provosert.

Anonymous poster hash: f06b2...b32

Du vet at de fleste medisiner og vaksiner er "kjemisk fremstilt". At aninosyrer blandes sammen på et laboratorium gjør det ikke mindre naturlig enn når det skjer i naturen. Aspartam spaltes til helt vanlige aminosyrer (som finnes i kjøtt og frukt) i tarmene.

Ikke alt som er "naturlig" er bra, og ikke alt som er kjemisk fremstilt er bra. Tobakk og tjære er naturlig, men er ikke bra for lungene. Sukker i store mengder er heller ikke bra. Nitritt er et "kjemisk fremstilt" salt som brukes i bearbeidet kjøtt, blant annet alt av pålegg. Det er heller ikke bra.

Aspartam er "kjemisk fremstilt" som du sier, men har ingen negative effekter på helsen.

Det finnes vel ikke mange som tar medisiner og vaksiner i stedet for vann daglig? Men aspartam og koffein er det altså noen som heller i barna hver gang de trenger væskepåfyll, hvis man skal tro den ene dama her.

Anonymous poster hash: 65f59...617

Skrevet

Skjønner at de små kan komme til å smake på det, toåringen vår har noen ganger tatt siste slurpen i vårt pepsimax-glass før vi har rukket å ta det fra han. Men å servere et helt glass til de små? Gjør noen av dere det?

Ikke lettbrus (pga aspartam), men datteren min har fått 1 cm med brus i glasset en to-tre ganger.

Anonymous poster hash: 7276d...391

Aspartam er forsket veldig godt på og er ikke farlig. Sukker derimot er ikke bra

Sant nok at det ikke er bevist at det er farlig, men det er heller ikke bevist at det er trygt. Føre var prinsippet i aksjon. Sukker er forøvrig trygt i små mengder.

Anonymous poster hash: 7276d...391

Skrevet

Ja, det får de. Men selvfølgelig ikke hver dag. Vi lar de smake på alt fra de begynner å vise interesse for mat (innenfor rimelighetens grenser).

Skrevet

Synes det er helt rart å skulle gi brus til barnet på 2. Hvis vi drikker det til lørdagsmiddagen får han saft eller juice, det får holde. Trenger ikke å lære bort våre dårlige vaner med en gang.

Anonymous poster hash: 0c793...f93

Annonse

Skrevet

Storebror fikk ikke brus før han fink det i en bursdag da han var fire år. De to neste har fått smake bittelitt blandet med vann, hvis vi har har drukket det. Nå har vi sluttet, men vi drakk 1,5 liter Pepsi Max på deling i helgene før.

Anonymous poster hash: 7e71e...1a9

Skrevet

Vi har aldri brus i huset annet enn til bursdager/spesielle anledninger, så det er stort sett i besøk forskjellige steder de får det. Nå er de ganske store nå, men vi kjører fortsatt med at brus er for de spesielle anledninger. De fikk vel smake litt da de var et par år - men aldri sukkerfri og absolutt ingenting med koffein i.

Da den eldste ble invitert i sine første barnebursdager som 4-åring undret jeg meg veldig for der var det Cola som ble servert og det virker som folk villig vekk bruker koffeinholdig brus til barna. Er de på fest gir jeg dem ikke forbud mot å drikke f eks Cola så de har jo smakt det, men jeg kjøper det aldri til dem selv. Koffein er jo avhengighetsdannende i tillegg til å gi hypre unger så akkurat det undrer meg veldig. Så gir jeg dem heller et glass sukkerholdig rødbrus og børster deres tenner ekstra grundig på kvelden de få gangene i året det er snakk om. D

Den ene har akkurat startet i første klasse og da skulle de få ha brus med på siste skoledag før jul. Jeg kjøpte så en liten brus til ham - og den fant jeg uåpnet i skolesekken etterpå. Han hadde glemt den. Så viktig var det å få brus... ;)

Anonymous poster hash: fea1f...07c
Skrevet

Dette er litt typisk førstegangsmamma med ett barn problematikk. Min første fikk ikke noe før han var to, men så kommer jo søsken til da og da blir det værre, dessverre. Her i huset drikkes det dog aldri brus og ungene får i så tilfelle vanlig brus. Jeg har ikke troen på sort/hvitt!

Anonymous poster hash: 45864...832

Skrevet

Dette er litt typisk førstegangsmamma med ett barn problematikk. Min første fikk ikke noe før han var to, men så kommer jo søsken til da og da blir det værre, dessverre. Her i huset drikkes det dog aldri brus og ungene får i så tilfelle vanlig brus. Jeg har ikke troen på sort/hvitt!

Aldri=lite!

Skrevet

Brus kun til bursdag og julaften, og aldri lettbrus. Saft en sjelden gang. Vi voksne drikker ikke brus, ikke hjemme i alle fall, og jeg drikker i så fall bare farris. Det har de smakt, og liker, og skal vi skeie ut så blir det farris. 

Pepis max til små barn som tørstedrikk synes jeg høres forferdelig ut. Hva slags vaner er det disse barna kommer til å vokse opp med? Skulle ikke forundre meg om de får plager med hodepine etterhvert etter å ha fått store doser koffein hver eneste dag fra de var små. Høye på koffein, fargestoffer og kunstig søtning, og med tenner som blir ødelagte av all kullsyren. For ikke å snakke om at det ikke gjør underverker for magen heller, kullsyre på tom mage kan bidra til magesår. 

Min eldste likte heller ikke vann da han var liten, men jeg ga han ikke brus, juice og alt mulig annet av den grunn. På hvilken måte skal det gjøre noe godt for barnet? Han fikk tilbud om vann igjen og igjen, drakk en slurk her og der til måltider og ellers, og fikk melk ved siden av, og plutselig løsnet det. Nå elsker han vann, og er han tørst er det det han ber om. 

Huff, dette fikk meg til å tenke på historien med ungen som fikk kaffe i melken på tåteflasken, fordi han likte det så godt. 

Anonymous poster hash: ab3dc...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...