Gå til innhold

Er det folk her inne som gir brus/lettbrus til sine små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Største oå 4,5 år smakte brus først i år og liker det ikke. Dupper såvidt tunga ned i og sier æææsj. Heelt greit for oss ;) men lillebror på 2,5 år derimot vil gjerne smake på alt og liker brus. Dog har vi aldri gitt ham et helt glass. Heller saft til lørdager, bursdager osv.

Husker broren til samboeren min ga barnet masse brus før han kunne gå..da satt jeg med haka i gulvet. Blir like overrasket hver gang jeg ser folk gi så små barn brus, det er jo helt sykt, de vet ikke hva det er en gang.

Anonymous poster hash: 81ae0...404

Fortsetter under...

Skrevet

Kjære vene! Ja vi gjorde det da de ikke ville ha vann, vi prøvde da med Pepsi Max å de likte dette. Da fikk de dette til måltidene å når de var veldig tørste. De drikker fortsatt Pepsi Max å nå er de i skolealder, på skolen så drikker de skolemelk.

Hva pokker er problemet deres???? Dette er ikke skadelig eller farlig for barna våre, de har ikke hull i tenner, de er ikke overvektige å de er heller ikke syke!

Vi er også så fæle foreldre at våre barn selv styrer iPad og spille tid selv, å vet dere det går helt strålende. Man kan faktisk være en veldig god forelder selvom man ikke følger den bittelille firkanten som de fleste her tydeligvis sitter i.

Anonymous poster hash: a430f...735

Aspartam og dritt.. Nei det er sikkert kjempebra for unger!

Anonymous poster hash: 5aaaa...4f7

Hvis du har lest litt seriøs forskning på aspartam så vet du at det ikke er skadelig. Det KAN være skadelig hvis man drikker STORE mengder hver dag da opp i 10 liter pr dag.

Og hvis du utviser litt kildekritikk, kan du jo prøve å finne ut hvem som har bestilt og betalt disse undersøkelsene. Det er sukkerindustrien, en av verdens aller mektigste. Som gjerne vil tjene penger. Mye penger.

Naivt å tro at aspartam ikke er farlig.

Har du forresten tenkt på at barnekropper er små? Tror du noen har testet aspartam på barn ned i 1 1/2 årsalder? Nei. Så kan du jo tenke litt hardt og lenge på hvorfor.

Skrevet

Kjære vene! Ja vi gjorde det da de ikke ville ha vann, vi prøvde da med Pepsi Max å de likte dette. Da fikk de dette til måltidene å når de var veldig tørste. De drikker fortsatt Pepsi Max å nå er de i skolealder, på skolen så drikker de skolemelk.

Hva pokker er problemet deres???? Dette er ikke skadelig eller farlig for barna våre, de har ikke hull i tenner, de er ikke overvektige å de er heller ikke syke!

Vi er også så fæle foreldre at våre barn selv styrer iPad og spille tid selv, å vet dere det går helt strålende. Man kan faktisk være en veldig god forelder selvom man ikke følger den bittelille firkanten som de fleste her tydeligvis sitter i.

Aspartam og dritt.. Nei det er sikkert kjempebra for unger!

Anonymous poster hash: 5aaaa...4f7

Hvis du har lest litt seriøs forskning på aspartam så vet du at det ikke er skadelig. Det KAN være skadelig hvis man drikker STORE mengder hver dag da opp i 10 liter pr dag.

Og hvis du utviser litt kildekritikk, kan du jo prøve å finne ut hvem som har bestilt og betalt disse undersøkelsene. Det er sukkerindustrien, en av verdens aller mektigste. Som gjerne vil tjene penger. Mye penger.

Naivt å tro at aspartam ikke er farlig.

Har du forresten tenkt på at barnekropper er små? Tror du noen har testet aspartam på barn ned i 1 1/2 årsalder? Nei. Så kan du jo tenke litt hardt og lenge på hvorfor.

Du brustilbarna-dame, hva med koffein i Pepsimax? Tenker du på det?

Skrevet

Mine barn liker brus, de er 4,5 og 1,5. De får det ikke så ofte. Og helst ikke koffeinholdig brus. Om det er lett eller ei, bryr jeg meg lite om.

Til kos er det saft eller jus. Men eldste spør heller etter iskaldt vann enn noe annet. Det er favoritten. Så jeg føler ikke at vi har feilet så grovt selv om de får det en gang i blant.

Selv drikker jeg Pepsi Max hver dag. Drikker ikke kaffe eller te.

Anonymous poster hash: 3a1d7...fa0

Skrevet

Husker ikke når han først fikk smake, men jeg kan love at det blir huskestue hvis vi andre sitter og drikker brus og 2.5-åringen ikke får. Han vil gjerne ha det samme som søskene sine får.

Anonymous poster hash: 85f7e...20f

Skrevet

Dere som sier ungene deres ikke liker vann, har gjort noe galt i oppdragelsen av dem! Og dere som sier at de små får fordi dere selv og de større barna får... Dere har feilet dere også!

Anonymous poster hash: d9305...2e3

Annonse

Skrevet

Jeg har aldri møtt et lite barn som har likt brus. De syns kullsyren er grusom og "sterk". Jeg drikker brus hele tiden, men barnet på 3 vet at det er bare "æsj æsj", så hun har null interesse for å smake. Krysser fingrene for at det varer noen år til. Hun er 3 nå..

Anonymous poster hash: a896c...ae4

Hvis ikke jeg allerede har nevnt det. Hun er 3 ! :P

Anonymous poster hash: a896c...ae4

Hehe bra hun ikke liker det! Hvor gammel er hun?

La meg gjette!!! Jeg tror hun er 3 :D

Anonymous poster hash: 1877f...60b

Skrevet

Mine er 7 og 4 og har aldri engang smakt. Kun lukta på å sett kullsyra og sier æsj . Er happy med å ha det sånn en stund til jeg 😃

Anonymous poster hash: 16f78...f2c

Skrevet

Saft er da verre for dem enn lettbrus.

Vann og melk er fine drikker for små barn. Smoothie også. Juice og saft og brus er ikke bra for tenna, ikke noe poeng å introduesere dem for det. Skal det gjøres er lettsaft eller lettbrus å foretrekke fremfor å helle i dem sukker

Anonymous poster hash: 9fcdb...c6f

Skrevet

Skjønner at de små kan komme til å smake på det, toåringen vår har noen ganger tatt siste slurpen i vårt pepsimax-glass før vi har rukket å ta det fra han. Men å servere et helt glass til de små? Gjør noen av dere det?

Ikke lettbrus (pga aspartam), men datteren min har fått 1 cm med brus i glasset en to-tre ganger.

Anonymous poster hash: 7276d...391

Skrevet

Skjønner at de små kan komme til å smake på det, toåringen vår har noen ganger tatt siste slurpen i vårt pepsimax-glass før vi har rukket å ta det fra han. Men å servere et helt glass til de små? Gjør noen av dere det?

Ikke lettbrus (pga aspartam), men datteren min har fått 1 cm med brus i glasset en to-tre ganger.

Aspartam er forsket veldig godt på og er ikke farlig. Sukker derimot er ikke bra

Skrevet

Husker ikke når han først fikk smake, men jeg kan love at det blir huskestue hvis vi andre sitter og drikker brus og 2.5-åringen ikke får. Han vil gjerne ha det samme som søskene sine får.

Da driker dere ikke brus når minstemann er tilstede. 

Anonymous poster hash: f06b2...b32

Skrevet

Med førstemann hadde vi en regel om ingen brus før tre år. Da har hun fått tilbud om å få brus hvis hun vil, hun har smakt men synes det smaker æsj. Det er jeg godt fornøyd med. Hun er straks fire. Håper det varer, jeg er glad i brus, men prøver å holde det til helgene. Datteren min drikker vann, melk, juice i helgene og ett glass saft på lørdagen.

Jeg håper å kunne gjøre det samme med lillesøster, men tipper at det er vanskelig hvis storesøster for lyst til å drikke brus...

Annonse

Skrevet

Da driker dere ikke brus når minstemann er tilstede.

Jo, det gjør vi. Han tar ikke engang bittelitt skade av å få smake brus en gang i blant.

Skrevet

Saft er da verre for dem enn lettbrus.

Vann og melk er fine drikker for små barn. Smoothie også. Juice og saft og brus er ikke bra for tenna, ikke noe poeng å introduesere dem for det. Skal det gjøres er lettsaft eller lettbrus å foretrekke fremfor å helle i dem sukker

Tullprat!

Anonymous poster hash: d816c...754

Gjest Moonstruck
Skrevet

Søtningsstoffer ble introdusert på 1970 tallet. Det betyr at man har lite forskning på langtidsforbruk. I tillegg har bruken eksplodert ila de siste årene. Nettopp pga dette frarådes det  å gi søtningsstoff til barn under tre år. Bruk hodet. Små barn skal ha lite sukker og ikke noe form for søtningsstoff! Skremmende at folk ikke tar det på alvor.

Skrevet

Mine 2 liker ikke, så det er veldig greit ☺

Skrevet

Aspartam er forsket veldig godt på og er ikke farlig. Sukker derimot er ikke bra

De har nettopp dokumentert at søtstoffene kan forstyrre bakteriefloraen i tarmen, og forårsake insulinresistens, så jeg synes det er drøyt å hevde at man VET noe som helst om dette, og hvertfall ikke om effekten på små barn. Anbefalingene (statlige) er IKKE kunstig søtning til barn under 3 år, og minimalt til barn under 6 år.

Anonymous poster hash: d816c...754

Skrevet

Mine på 3 og 5 får litt Pepsi eller annen brus i helgene!

Skrevet

Vi er også så fæle foreldre at våre barn selv styrer iPad og spille tid selv, å vet dere det går helt strålende. Man kan faktisk være en veldig god forelder selvom man ikke følger den bittelille firkanten som de fleste her tydeligvis sitter i. Anonymous poster hash: a430f...735

Er dette tull?

Skrevet

min begynte og smake litt på brus i november i fjor han er 3 i februar, får ikke hver dag, prøver og drikke det etter han sover,men skal vi ha litt kosemat får han innimellom og får smake av meg av og til,men han får ikke drikke så mye han vil, og gir han helst fanta og ikke lettbrus,det er ikke bra for småbarn, han har smakt cola zero det er eneste jeg drikker,men som sagt sjelden

Skrevet

Naive greier, det der. Du altså.

Skrevet

Uavhengig av forskning herfra til månen...Hvordan kan noen tro at det er ok å tilføre kroppen et kjemisk fremstilt stoff?? Og ikke minst, et lite barn?? 

Kjenner jeg blir provosert.

Skrevet

Vi utsatte det lenge (minst 3 år), men har aldri vært kjempestrenge. Eldste er nå 11 og liker godt brus, men får det uhyre sjelden. 5 og 7 åringen liker det ikke. De har prøvd mange ganger, men nå tror jeg de ha gitt opp😜 Vi bodde lenge i utlandet og der var det alltid saft eller juice i bursdsger (+ vann selvsagt). Her serveres det bare brus! Tydelig at alle de andre liker det. Mine to yngste ender alltid opp med vann fra springen i selskap😄

Anonymous poster hash: e75a7...543

Skrevet

Uavhengig av forskning herfra til månen...Hvordan kan noen tro at det er ok å tilføre kroppen et kjemisk fremstilt stoff?? Og ikke minst, et lite barn??

Kjenner jeg blir provosert.

Du vet at de fleste medisiner og vaksiner er "kjemisk fremstilt". At aninosyrer blandes sammen på et laboratorium gjør det ikke mindre naturlig enn når det skjer i naturen. Aspartam spaltes til helt vanlige aminosyrer (som finnes i kjøtt og frukt) i tarmene.

Ikke alt som er "naturlig" er bra, og ikke alt som er kjemisk fremstilt er bra. Tobakk og tjære er naturlig, men er ikke bra for lungene. Sukker i store mengder er heller ikke bra. Nitritt er et "kjemisk fremstilt" salt som brukes i bearbeidet kjøtt, blant annet alt av pålegg. Det er heller ikke bra.

Aspartam er "kjemisk fremstilt" som du sier, men har ingen negative effekter på helsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...