Gå til innhold

Er det folk her inne som gir brus/lettbrus til sine små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig, jeg som er sær? Føler jeg vil vente så lenge som det er mulig før mine for smake på det. Hvorfor, når de drikker vann, melk og saft, juice til ekstra kos...

Er det virkelig folk her inne som gir brus til sine 1,5 år gamle småttiser? 😳

Fortsetter under...

Skrevet

Selvsagt, ikke alle er like smarte. Vi for vår del har unngått mest mulig brus og andre ting som tærer på tennene (f.eks. kjærlighet på pinne). Selv nå som barna er store har vi nesten aldri brus her hjemme, bare i bursdager ol. Barna drikker vann, litt melk og av og til juice. Eldste er 13 år.

Anonymous poster hash: 4084e...a17
Skrevet

Med eldste utsatte vi det "så lenge som mulig", han var vel kanskje to. Lillebror fikk naturlig nok tidligere siden storebror fikk.

Skrevet

Kjære vene! Ja vi gjorde det da de ikke ville ha vann, vi prøvde da med Pepsi Max å de likte dette. Da fikk de dette til måltidene å når de var veldig tørste. De drikker fortsatt Pepsi Max å nå er de i skolealder, på skolen så drikker de skolemelk.

Hva pokker er problemet deres???? Dette er ikke skadelig eller farlig for barna våre, de har ikke hull i tenner, de er ikke overvektige å de er heller ikke syke!

Vi er også så fæle foreldre at våre barn selv styrer iPad og spille tid selv, å vet dere det går helt strålende. Man kan faktisk være en veldig god forelder selvom man ikke følger den bittelille firkanten som de fleste her tydeligvis sitter i.

Anonymous poster hash: a430f...735

Skrevet

Min jente på snart 2 har fått smake litt. Men får ikke i glass eller på flaske nei! Men vet om folk som gir kjeks, sjokolade og brus til unger som såvidt ikke er babyer mer. Cola i tåteflaske er jo noe av det verste...

Anonymous poster hash: 5aaaa...4f7

Skrevet

Skjønner at de små kan komme til å smake på det, toåringen vår har noen ganger tatt siste slurpen i vårt pepsimax-glass før vi har rukket å ta det fra han. Men å servere et helt glass til de små? Gjør noen av dere det?

Annonse

Skrevet

Jeg kjenner ingen som gir lettbrus til så små barn.Var derimot hos en nabo forrige uke,og der skjenket hun cola i ett glass til sin 14 mnd. gamle sønn med den største selvfølge.Ikke bra det heller!

Anonymous poster hash: 16199...d60

Skrevet

Min jente på snart 2 har fått smake litt. Men får ikke i glass eller på flaske nei! Men vet om folk som gir kjeks, sjokolade og brus til unger som såvidt ikke er babyer mer. Cola i tåteflaske er jo noe av det verste...

Huff da 😳

Skrevet

Jeg har aldri møtt et lite barn som har likt brus. De syns kullsyren er grusom og "sterk". Jeg drikker brus hele tiden, men barnet på 3 vet at det er bare "æsj æsj", så hun har null interesse for å smake. Krysser fingrene for at det varer noen år til. Hun er 3 nå..

Anonymous poster hash: a896c...ae4
Skrevet

Kjære vene! Ja vi gjorde det da de ikke ville ha vann, vi prøvde da med Pepsi Max å de likte dette. Da fikk de dette til måltidene å når de var veldig tørste. De drikker fortsatt Pepsi Max å nå er de i skolealder, på skolen så drikker de skolemelk.

Hva pokker er problemet deres???? Dette er ikke skadelig eller farlig for barna våre, de har ikke hull i tenner, de er ikke overvektige å de er heller ikke syke!

Vi er også så fæle foreldre at våre barn selv styrer iPad og spille tid selv, å vet dere det går helt strålende. Man kan faktisk være en veldig god forelder selvom man ikke følger den bittelille firkanten som de fleste her tydeligvis sitter i.

Aspartam og dritt.. Nei det er sikkert kjempebra for unger!

Skrevet

Jeg har aldri møtt et lite barn som har likt brus. De syns kullsyren er grusom og "sterk". Jeg drikker brus hele tiden, men barnet på 3 vet at det er bare "æsj æsj", så hun har null interesse for å smake. Krysser fingrene for at det varer noen år til. Hun er 3 nå..

Hvis ikke jeg allerede har nevnt det. Hun er 3 ! :P

Skrevet

Aspartam og dritt.. Nei det er sikkert kjempebra for unger!

Hvis du har lest litt seriøs forskning på aspartam så vet du at det ikke er skadelig. Det KAN være skadelig hvis man drikker STORE mengder hver dag da opp i 10 liter pr dag.

Skrevet

Min på fem liker ikke brus.

Til deg, pepsimaxmammaen som ikke liker vann; google syreskader på tennene. Håper kidsa dine liker tannlegen!

Anonymous poster hash: dd3b0...ed0

Annonse

Skrevet

Hvis ikke jeg allerede har nevnt det. Hun er 3 ! :P

Hehe bra hun ikke liker det! Hvor gammel er hun?

Skrevet

Helt sikkert noen som gjør det ja.

Vi gjør ikke det. Sønnen vår på tre får litt saft om han er syk og det hender han får et glass juice til helgefrokosten. Ellers er det kun vann og melk.

Han smakte godteri for første gang nå i jula. Er enkelt å vente med alt sånn med førstemann :)

Anonymous poster hash: 64547...d50

Skrevet

De får det ja, men er ikke veldig begeistret. Begge var vel over fire år før de i det hele tatt likte det, så er ikke gitt at alle barn tar helt av bare de får tilbud om noe. Når det er sagt, har vi kun brus til helgene, og de deler en liten halvlitersflaske seg i mellom, den holder hele helgen, de får maks et glass hver fredags og lørdagskveld.

Hadde jeg kunnet "velge" hadde jeg drukket brus, cola døgnet rundt, men jeg vet at det ikke er bra for meg, og sånn er det for barna også.

Men ja, de fikk smake når de var to år...

Anonymous poster hash: ba69a...2ff

Skrevet

Husker ikke når mine fikk brus første gang, eldste på 9 kjøper en gang i blant, men drikker bare en slurk og glemmer hele greia. Yngste likte Farris og brus fra han var bitteliten, så han fikk i selskap osv.

Har lite brus hjemme generelt, men gidder ikke forby noe. (Annet enn at han får ikke Cola sen ettermiddag/kveld) Ingen av dem får lettbrus.

Anonymous poster hash: d816c...754

Skrevet

Er vel strengt tatt ikke vi som har problemet!!

Skrevet

Det er mange som har ulike meninger her og er skeptisk til forskning utført av de som tjener penger på den, for eksempel han her: http://www.side2.no/helse/--lettbrus-delegger-skjelettet/5181212.html

Problemet mitt er generelt at noen velger å spille russisk rulett med barnas helse, bare fordi det er mer bekvemmelig for dem. At barna deres ikke har noen skader nå, eller du for den saks skyld, betyr ikke at det ikke kan oppstå skader senere. Hvorfor ta sjansen når rent vann er så mye bedre? Det er snakk om en tilvenningssak. Å bruke seg selv eller egne barn som eksempel på at noe ikke er skadelig, er dessuten noe som i mine øyne vitner om lav evne til kildekritikk. Om man sender 100 2-åringer ut på en motorvei, går det sikkert bra med de fleste av dem også, men det er jo ikke lurt fordi, er det vel? Så hvorfor ta sjansen da? Samme med brus/lettbrus, røyking osv.

Anonymous poster hash: 4084e...a17

Skrevet

Vær så snill å last ned NRK appen å se på dokumentaren som heter "The secrets of sugar".

Anonymous poster hash: da1be...cd1

Skrevet

Mine liker ikke brus. Fått smake. De hadde selvsagt fått et glass i bursdag om de vil ha. De drikker helst melk eller svak saft.

Anonymous poster hash: dab4b...2ac

Skrevet

Ja, de er np 12 og 6 år gamle. Begge har fått fra 2-3 års alder. Og da alltid til kos, som i helgene, bursdag osv. Aldri i ukedagene og aldri store mengder. Vi snakker om ett eller to glass ila en dag.

Gjest Antarctica
Skrevet

Var i alle fall noen som gikk rett i forsvar her...

Skrevet

Min treåring tfor jeg likte brus den første gangen han smakte det. Desverre. Jeg er ikke noe stor brusdrikker, så for min del kunne jeg fint venta lenge med å introdusere brus til barna. Men svigers er desverre litt for gavmilde med brus ol, pluss at mannen drikker mye brus. Så nå får treåringen brus innimellom. Da som regel i bursdag eller når vi er borte på middag hos svigers ol. Sjeldent hjemme. Går stort sett i vann og melk hjemme. Ettåringen har då klart ikke fått brus servert enda, der går det i vann eller mme :P

Anonymous poster hash: a7671...e80

Skrevet

Svigerinna og broren min gir barna lettbrus omtrent hver dag! Mistemann var ikke store gutten første gang han fikk. Ikke bra!

Anonymous poster hash: ecd6f...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...