Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Hvordan skjedde det og hadde de veldig vondt før dere fant ut at den var brukket? Var de veldig hoven og blå? Har en jente på 5 år som falt på isen i dag. Tror ho landet på lange-fingeren. Skrek veldig når det skjedde, så mye at jeg var sikker på at fingeren var ute av ledd eller noe. Det gikk seg til etter en stund, men nå i kveld er fingeren blitt blå på baksiden og litt hoven. Det gjør veldig vondt når jeg trykker på det midterste leddet. Er usikker på om dette er nok til å reise på legevakten for i morgen (er der man må for å ta røntgen), eller om vi bare skal vente å se det an. Anonymous poster hash: de014...ccf
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 ring legevakten. Og spør de. Anonymous poster hash: 410ce...d97
MarianeA Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 Min datter brakk en funger for noen år siden. Hun var da sammen med noen andre så de fulgte henne til legevakten. Det var ikke noe å gjøre utover å holde handa i ro en periode. Hun fikk ikke såpass som en bandasje, så det måtte jeg ordne når hun kom hjem. Ingen etterkontroll eller noe behandling. Middels vondt.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 En liten skrekkhistorie; Min gutt fikk lillefingeren sin inni en lukket dør da han lekte med en kompis. Han var 4 år. Den var blå og hoven, men han er en skikkelig tøffing og det gikk på en måte over til neste dag. Noen uker senere klaget han på at fingeren var vond og stiv, og vi oppdaget at den var skjev. Vi dro til legen, som kunne konstatere at fingeren hadde vært brukket i leddet, og grodd sammen skjevt og stivt. De anbefalte operasjon fordi de mente at de kunne gjøre fingeren mer bevegelig. Så da ble det narkose, metallpinner i fingeren og gips i fem uker. Fingeren blir aldri helt bra... Så få det sjekket! Anonymous poster hash: e913d...dc9
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Jeg brakk pekefingeren en gang, fikk en bardisk smelt på den De tok røntgen og tapet den bare Fikk til og med innkalling til fysio for å trene den opp igjen😂Men valgte å ikke gå da Anonymous poster hash: 7e3dd...23c
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 Det eneste som gir sikkert svar er røntgen. Min erfaring er at det går helt fint å dra på røntgen en dag etter uhellet. Som regel er ikke behandlingen mer enn teip og hvile for fingeren/hånden. Hvert fall hvis fingeren ikke er skjev. Jeg har ikke lenger oversikt over hvor mange fingre jeg har brukket, men har knekt dem både som liten og stor håndballspill. Fingrene er ekstra utsatt for brudd når man er kald på hendene (jeg har som regel fått brudd under oppvarming, og helst da når ballen kommer rett på tuppen av en helt utstrakt finger). Har også forstuet sikkert like mange fingre, og det ser helt likt ut som et brudd, men jeg synes en forstuing er mye vondere enn brudd i dagene etter. Kan hun bevege fingeren, og er det vondest når du trykket på tuppen? Siste der er typisk for brudd. Kan hun huske om hun hørte et smell/knekk når hun falt? Mine brudd har jeg som regel hørt eller kjent veldig tydelig. Bedre med et røntgenbilde for mye, i tilfelle brudden er skjevt. Leger og radiografer vet uansett best, så jeg ville tatt kontakt. Må også få med at mine fingre ser helt normale ut i dag, og det er kun fordi jeg har vært flink til å teipe og la hånden og fingeren hvile. Litt vondt hvis jeg skal ta imot en hard ball på håndballbanen i dag, eller hvis jeg utsetter fingrene for hardt arbeid (løfte tunge kasser, knar deiger under baking osv). Så prognosene, etter min erfaring, er veldig bra! =) Anonymous poster hash: a8e9a...32b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 Det eneste som gir sikkert svar er røntgen. Min erfaring er at det går helt fint å dra på røntgen en dag etter uhellet. Som regel er ikke behandlingen mer enn teip og hvile for fingeren/hånden. Hvert fall hvis fingeren ikke er skjev. Jeg har ikke lenger oversikt over hvor mange fingre jeg har brukket, men har knekt dem både som liten og stor håndballspill. Fingrene er ekstra utsatt for brudd når man er kald på hendene (jeg har som regel fått brudd under oppvarming, og helst da når ballen kommer rett på tuppen av en helt utstrakt finger). Har også forstuet sikkert like mange fingre, og det ser helt likt ut som et brudd, men jeg synes en forstuing er mye vondere enn brudd i dagene etter. Kan hun bevege fingeren, og er det vondest når du trykket på tuppen? Siste der er typisk for brudd. Kan hun huske om hun hørte et smell/knekk når hun falt? Mine brudd har jeg som regel hørt eller kjent veldig tydelig. Bedre med et røntgenbilde for mye, i tilfelle brudden er skjevt. Leger og radiografer vet uansett best, så jeg ville tatt kontakt. Må også få med at mine fingre ser helt normale ut i dag, og det er kun fordi jeg har vært flink til å teipe og la hånden og fingeren hvile. Litt vondt hvis jeg skal ta imot en hard ball på håndballbanen i dag, eller hvis jeg utsetter fingrene for hardt arbeid (løfte tunge kasser, knar deiger under baking osv). Så prognosene, etter min erfaring, er veldig bra! =) Anonymous poster hash: a8e9a...32b Oh lord for noen skrivefeil. Beklager! Anonymous poster hash: a8e9a...32b
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 11. januar 2016 #8 Skrevet 11. januar 2016 Eldste brakk ytterste leddet på pekefingeren nå han klemte fingeren i døra. Det var et rent brudd så de gjorde ingenting med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå