Gå til innhold

foreldrepenger og stipend

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nå gravid. Jeg har ikke fast jobb, men jobber en del ekstravakter her og der, noe som utgjør en måntlig lønn på 7000-10000 i tillegg får jeg stipend på 7000 i mnd (går høgskole). Jeg mister stipendet samme mnd som jeg går ut i "permisjon" (vet ikke om det kalles permisjon når jeg ikke har fast jobb. Men jeg har tjent opp rett til foreldrepenger). Er det noen som vet om stipendet inngår i den lønne det blir trekt gjennomsnitt av? Det er et fulltidsstudium.

Nå skal det sies at fra og med neste mnd trer jeg inn i en 100% fast stilling. Vil dette ha noe å si på om stipendet blir regnet med?

En ting til.. har jeg forstått dette riktig: om du ikke har fast jobb men har tjent deg opp rett til foreldrepenger vil det bli tatt et gjennomsnitt av det du har tjent på dine 6 beste av dine 10 siste mnd før permisjonen starter?

Håper noen med mere peiling kan svare, for jeg er så usikker.

Anonymous poster hash: e8d88...84b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144255514-foreldrepenger-og-stipend/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går på skole frem til du føder har du rett på foreldrestipend hvis du tar permisjon fra studiet. Men du må passe på at du ikke tjener for mye og mister stipendet ditt. Husker ikke hvor mye du har lov å tjene i året, men tror det kan være ca 120 000.

Foreldrepengene blir regnet ut i fra det du gjennomsnittlig har tjent de siste 10 mnd, tror jeg.

Du bør få hjelp til å finna ut om du tene mest på å velga foreldrestipend eller foreldrepenger. I så fall bør du finne deg et studium du kan søke deg inn på (om du egentlig e ferdig nå til sommaren) så du kjem inn på og kan søke deg permisjon i frå.

Jeg er i samme situasjon som deg, er ferdig med studiene til sommeren og jobber som vikar. Jeg blir å jobbe mest mulig for å få foreldrepenger har som jeg har forstått ikke krav på penger fra lånekassen siden heg er ferdig. Jeg blir nok å miste stipendet men tenker at det viktigste er å få penger til å overleve permisjon :) lykke til :)

Har du samme arb giver på Jobbene? Ville snakket med nav om det ikke er det. Jeg mistet 69 000 i foreldrepenger ved tidligere graviditet pga at jeg fikk en nav konsulent som mente man kun kunne ha en arb giver. Jeg mente dette var feil men kom desverre Inge vei.

Annonse

Jeg hadde samme arbeidsgiver i fra sep-des. I desember var jeg sykemeldt i tre uker og mottok sykepenger fra nav.  Har i slutten av desember tatt ekstravakter på min gamle arbeidsplass, og nå i januar har jeg tatt vikartimer på en skole. Fra og med neste mnd trer jeg inn i en 100 % fast stilling. Har vært på vårt lokale NAV kontor, men dessverre er det sjeldent de er på jobb. La igjen en lapp med mitt nr og om at hun kunne ringe meg (ja, jeg bor på en liten plass :fnise: ), men har ikke hørt noe enda..

Siden jeg går skole (nettbasert) fulltid har jeg egentlig ikke mulighet til å jobbe 100%. Jeg har vært veldig bekymret for økonomien så har klart å skaffet meg en 100% stilling i tillegg. Da stipendet utgjør en del av inntekten min (7000 kr) er det veldig irriterende om dette ikke blir medregnet.. Ser jo på skolen som en del av "jobben" min.

Er nå veldig usikker på hvordan alt vil bli om dette med å ha flere arbeidsgivere stemmer.. Er det flere som har samme erfaringer? Vet at jeg må snakke med NAV selv, men ønsker bare noen svar inntil jeg får kontakt med de.

Lille+gutt har du snakket med NAV om dette med stipend? Er det helt sikkert at dette ikke blir medregnet?

Og som jeg spurte om tidligere: er det noen som kan fortelle meg om hvordan foreldrepengene blir regnet ut? Er det et gjennomsnitt fra de 6 beste av de 10 siste mnd før man går ut i permisjon?

Takk for svar alle sammen :)

Du har krav på at de tar med alle arbeidsgivere er bare flere som har opplevd at de på nav mener det er det man tjener den siste mnd som vil beregne utbetalingen og bare en arb giver. Men dette stemmer ikke! Om du får en slik konsulent må du ikke gi deg og heller kontakte flere. Jeg tapte stort på at jeg til slutt ga meg.

De bwregner de 6 beste mnd dine ja med inntekt, stipend og lån regnes desverre ikke som inntekt da du ikke skatter av disse, du får ikke ansinitet, pensjon eller feriepenger av disse dermed regnes de ikke som inntekt.

Da har jeg snakket med NAV! :)
Jeg vil ikke få noe tillegg i forbindelse med stipend da disse pengene ikke skattes av. Når det kommer til utregningen av foreldrepenger vil jeg få den faste mnd lønnen min (som jeg får nå når jeg trer i fast stilling). (En annen ting.. Denne mnd lønnen ville blitt utgangspunkt for foreldrepengene uansett om jeg begynte i den nå eller om tre mnd. Så lenge jeg har fast jobb når jeg går ut i permisjon)

I tillegg kan jeg (dersom jeg jobber ekstra andre plasser) samle lønnslippene og levere de inn på NAV, så blir det regnet ut et gjennomsnitt av de 6 beste av de 10 siste mnd før jeg gikk ut i permisjon. Håper dere som lurer på hvordan det gikk, skjønte hva jeg mente :)
Hilsen HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...