Gå til innhold

Katt som tar med seg fugler inn, gjerne levende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har blitt et stort problem. Vi har utekatt med luke, og hver eneste dag kommer han inn med minst en fugl, noen ganger levende fugler. Vi har flyttet på fuglebrettene sånn at han ikke har fristelsene like om hjørnet, men dette hjelper lite. Han foretrekker dompaper :-(

Hva gjør vi, man kan jo ikke stenge en utekatt inne? Så da gjenstår vel bare stenging av luka, men han er jo ikke vant med å gi beskjed om at han må ut (mht do)?

Gode råd, please!

Anonymous poster hash: e440e...bc1
Skrevet

Sprut vann på katten hver gang den har med en fugl.

Anonymous poster hash: 85242...868

Skrevet

Men da må man jo ta katten "på fersken". Ikke alltid vi er hjemme når han kommer inn.

Skrevet

Men da må man jo ta katten "på fersken". Ikke alltid vi er hjemme når han kommer inn. Anonymous poster hash: e440e...bc1

Katten trenger ikke å være ute hele dagen, slipp ut når du kommer hjem... De fleste oppegående katter klarer å bruke kattedo.

Skrevet (endret)

Da min katt gjorde dette sluttet jeg å ha vinduet på vidt gap (hun kom og gikk gjennom stuevinduet). Vinduet fikk stå på luftestilling, og når hun kom og ville inne bare så jeg om hun hadde meg seg mus eller fugl før hun slapp inn.

Jeg ville stengt igjen katteluka og sluppet katten ut og inn på gamlemåten.

Straff kommer ikke til å funke, som noen foreslo over. Belønningsverdien av å jakte og ta fugl vil alltid være større en straffen.

Endret av Pobie
Skrevet

Sukk, da blir det stenging av luka, som jo fungerer så bra for alle parter ellers.

Skrevet

Vi har samme problemet.

Vi har sendt pus rett ut igjen hver gang det har skjedd, så nå er det ikke så ofte fangsten blir med inn luken. Men noen ganger er stoltheten bare alt for stor til å bæres alene ser det ut til.

Jeg anser det som en bivirkning en bare må leve med om en har katt. Friheten katteluken gir gjør det verdt å vaske ned etter en mordene i gangen av og til.

Anonymous poster hash: 456af...391

Skrevet

Vi har samme problemet.

Vi har sendt pus rett ut igjen hver gang det har skjedd, så nå er det ikke så ofte fangsten blir med inn luken. Men noen ganger er stoltheten bare alt for stor til å bæres alene ser det ut til.

Jeg anser det som en bivirkning en bare må leve med om en har katt. Friheten katteluken gir gjør det verdt å vaske ned etter en mordene i gangen av og til. Anonymous poster hash: 456af...391

Det høres ikke ut som din katt kommer inn med levende dyr.

Skrevet

Det er visstnok noen forskere som mener at grunnen til at huskatter tar med seg levende/døde dyr hjem til eieren sin er at de anser eierne sine som ubrukelige jegere og tar med bytte hjem slik at de skal lære på jakte, de gjør det samme med kattunger når de skal lære å jakte.

Bare litt tilleggsinfo, vet dessverre ikke hvordan man kan få en katt til å slutte med det, men tviler på at kjeft hjelper.

Anonymous poster hash: e56aa...56c

Skrevet

Hohohoho - høres herlig ut å ha katt!

Anonymous poster hash: 35b5c...5a9
Skrevet

Prøv å ha en katt som tar med seg skjærer inn! Levende! Skulle gjerne byttet ut med noen søte små dompapper..

Anonymous poster hash: 8d013...b8c

Skrevet

Det er sånn det blir når man har rovdyr som kjæledyr. Det er småfuglene jeg har vondt av i denne historien, og jeg ville ha brukt mer energi på hvordan de kunne beskyttes mot katta enn hvordan dere skal slippe å måtte forholde dere til døde og skadde fugler i huset. Katter, bortsett fra gaupe, hører ikke hjemme i norsk natur og de dreper utrolig mye småfugl. Heng bjelle på katta di, så slipper kanskje både dere og fuglene unna.

http://www.aftenposten.no/dyr/Pus-tar-knekken-pa-lokal-natur-6621243.html

Skrevet

Prøv å ha en katt som tar med seg skjærer inn! Levende! Skulle gjerne byttet ut med noen søte små dompapper..

Han har hatt et par svarttroster med seg, om det er noen trøst.

Stengte luka i sted, men hadde stilt feil (kun stengt ene veien, så han kom seg ut). Gjett hvem som sto utenfor døra og remjet i sted, med en søt, rød dompap ved sine føtter :-(

HI

Skrevet

Bjelle høres lurt ut, men han får fullstendig panikk om vi prøver å feste noe rundt halsen hans. Han har aldri hatt bånd (har chip under huden).

Skrevet

Bjelle på katten er nok mer virksomt her. Så lenge du slipper dem ut vil dem jo fortsette å ta fung...

Skrevet

Hvis katter skal ha halsbånd må det være av typen som løsner hvis de setter seg fast. Katten min kom hjem uten halsbånd en dag. Noen dager senere fant vi det mellom to planker på toppen av et gjerde. Hun hadde balansert langs gjerdet og enten hoppet eller falt ned, og navneskiltet satte seg fast mellom to planker. Hun hadde blitt kvelt hvis halsbåndet ikke hadde løsnet.

Skrevet

Mine katter gjør det umiddelbart om jeg prøver å gi de noe fôr med mindre proteiner. Er jo ikke sikkert det gjelder din, men tenkte jeg skulle komme med det som et forslag. 

Jeg prøvde Eukanuba på de en periode, og da var det 4 fugler inn på en uke. Og det hadde aldri skjedd før. Byttet tilbake til Royal Canin og fuglene opphørte. Kanskje 1 mus det kommende året. 

Så gikk vi tom for fôr en lørdag og jeg hadde noe annet i skapet, så de fikk det over helgen. Da kom det en fugl inn den helgen og 2 mus. Tilbake til Royal Canin har jeg funnet 1 mus siste måneden. 

Enda mer proteiner er det i Orijen, men mine liker RC bedre smaksmessig. 

Mulig det er tilfeldig, men hos mine er det som om de protesterer :P 

Skrevet

Vi har samme problemet.

Jeg anser det som en bivirkning en bare må leve med om en har katt. Friheten katteluken gir gjør det verdt å vaske ned etter en mordene i gangen av og til. Anonymous poster hash: 456af...391

Det høres ikke ut som din katt kommer inn med levende dyr.Anonymous poster hash: 85242...868

Å jo, det gjør han. Både fugler og mus og tar seg god tid med de før han setter inn nådestøtet. Nå vet han at han ikke har lov å ta de med inn, men er vi borte blir fristelsen noen ganger for stor. Nå har han bare tilgang til gangen når vi ikke er der, så det er ikke uoverkommelig å rydde opp de gangene det har vært mord innomhus. Men vemmelig er det uansett. Slik er det bare, det er instinktet deres og vi liker friheten katteluken gir.

Anonymous poster hash: 456af...391

Skrevet

Vi bruker kun Royal Canin (og han får fersk kokt fisk i tillegg), så han får mat og proteiner så det rekker.

Jeg kan jo nevne at han leker med de dyrene han tar med seg inn (kaster dem opp i luften og fanger dem på vei ned osv.), og at han i det siste har begynt å springe bort med dyrene når han ser meg (han vet at jeg kaster dem ut).

Det er kun nå vinterstid dette med fuglene er et problem, han gjør aldri det om sommeren.

HI

Skrevet

Og jeg som syns det er fælt nok når det ligger døde mus rundt huset etter kattene våre.. Levende fugler!! Håper du får noen gode tips til hva du kan gjøre!  :)

Anonymous poster hash: 556ff...444

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...