Gå til innhold

erfaring med rhodesian ridgeback og barn?

Anbefalte innlegg

Da har vi (kanskje) landa på valg av hund; en ridgeback. Vi hadde tidligere en dobermann som døde for ca 5 år siden. Verdens nydeligste. Han døde da eldstemann var 2 år. Jeg hadde nok valgt dobermann igjen om det stod bare på meg,men samboer ønsker ikke det. Så vi har omsider landet på en ridgeback etter å ha "prøvelånt" i noen dager og lest oss mye opp. Eldstemann ønsker seg veldig en hund,noe jeg også tror kan Være bra for han da han er en veldig "senditiv"/ og tildels reservert/føler seg litt utenfor da det kommer til det sosiale blant venner etc. Spørsmålet er egentlig bare dine erfaringer med denne rasen😊

Anonymous poster hash: 2aac6...7da

Fortsetter under...

Fine hunder når de lander etter valpeperioden. Det første året er det et uvær å ha i hus. Det er selvsagt individ forskjeller. Poenget er at de raskt blir STORE men har energien og entusiasmen til en valp.

Min venninne har en slik. Jeg har to barn under fem. Hunden må bindes i stua nå vi er på besøk da den rett og slett torpederer ungene i pur glede.

Den er nå 11 måneder. Hun trener masse med den og er et menneske med god peiling på hund så det er ikke mangel på oppdragelse som gjør at hun må binde den. Det er rett og slett fare for at han kan skade barna i gledesrus.

Tispene er nok roligere og min venninne som driver aktivt med hund valgte bevist den mest aktive i kullet. Jeg tror bare ikke hun så hvor krevende den kunne bli i voksen utgave. 😊

Uansett, det er en snill og vennligsinnet hund.

Hun hadde en før han også. Han var veldig fin rundt barna på sine gamle dager.

Anonymous poster hash: fc042...a5b

Ville ikke valgt en løvehund dersom barna er små. Har hatt rasen i 20 år,men ikke sammen med små barn. Ja en hund i valpestadiet vil leke med barn,er ikke dermed sagt hunden er barnevennlig av den grunn.

Anonymous poster hash: b7d67...c52

Stor er den, men det er noe av det vi også "liker". Selv om jeg er veldig "glad" I str. På dobermann-han.den vi hadde var noe større enn normalt. Og den gikk kjempe bra overens med han som da var 2 år. Men rr pleier jo å være noe større enn den igjen. Men ja den er stor,men psyken skal jo Være bra - og de skal være gode familiehunder. Jeg er mer skeptisk til små små hunder som terrier etc,mtp lynne etc. Men det er så individuelt uansett hunderase. Ungene må være med I oppdragelsen fra dag 1. Den vi hadde til låns (var snakk om evt. Senere overtagelse), Nja. . Jeg vet ikke helt. Denne hadde bare hatt en eier, enslig dame som hadde den med "overalt". Vi prøvde,men det fungerte absolutt ikke for oss. Ikke sosialisert etc. Haha,men det virker som at de tror at de er så små.. halen kunne jo slått ned en stor mann når den logrer😀og kryper liksom inn under de merkligste og minste steder og sitter nesten fast-såmn er det ihvertfall på de jeg har møtt på. Men ha, det er et valg man tar for mange år-og jeg vil Være 100pr. Sikker.. men som sagt,man vet jo aldri hva man får.. men det er viktig for oss spesielt mtp eldstemann (og selvfølgelig for oss andre). Er selv spesial Ped. Og vet at hund brukes mye til spesial undervisning,spes mtp skolevegring etc for å styrke selvfølelse og mestring. Vi bor på landet og masser av plass 😊

Annonse

Naboen driver oppdrett, jeg har blitt jaget av dem og de er svært aggressive, hundeeieren må gå langt utpå jordet hver gang mennesker (med eller uten hund) går forbi dem på veien. De bjeffer på alt og alle og biter uprovosert.

Dvs det er fordi eieren ikke kan hund. Du må være en SVÆRT erfaren hundeeier for å ha RR, og jeg hadde aldri i livet tatt sjansen på barn og hund når det er snakk om denne hunderasen

Anonymous poster hash: 5b161...0d4

Ville heller ikke tatt sjansen på RR og barn. Dette kan fort bli en enmannshund, og bli mer truende mot barna enn en bestevenn. Dette er en veldig krevende og aktiv hund. Tror barnet har mer glede av en hund i mellomstørrelsen, gjerne en blandingsrase.

Har dårlig erfaring med RR, både på gemytt og helse.

Anonymous poster hash: d8295...9bf

Hvorfor ber du om råd når du ikke vil høre på dem?

Anonymous poster hash: 1a5d1...2d6

Ikke vil høre på dem?hva har jeg ikke hørt på? Bare svart på hvorfor jeg /vi "ser" på rr-rasen-og hvorfor vi har kommet enn så lenge frem til den rasen. Kom heller med noe vettugt å si!

Hmm,vi har barn på 3 og 7.. må litt mer I tenkeboksen kanskje😊 håpet på litt mer positive svar 😁

Kanskje det blir ny dobermann ds. . Fine er rr ihvertfall😊

Jeg ville valgt doberman foran ridgeback. Hvorfor vil ikke samboeren din ha doberman?

Anonymous poster hash: 27fdb...ea8

Annonse

Den vi kjenner er ikke spesielt barnevennlig.. Stress når vi er der med barna eller de drar den med seg hit. Den er veldig brå, prøver å nappe mat ut av hendene på barna, går rett opp i ansiktet på dem( ikke på en ålreit måte) og er generelt lite tillitsvekkende. Den har aldri vært direkte slem mot barna, men jeg passer VELDIG på hele tiden. Synes rasen generelt er litt kald, arrogant og lite sjarmerende men det er kun min erfaring med denne rasen da ( har vært borti to stk).

Anonymous poster hash: 5f5ef...d0f

Hmm,vi har barn på 3 og 7.. må litt mer I tenkeboksen kanskje😊 håpet på litt mer positive svar 😁

Jeg ville valgt doberman foran ridgeback. Hvorfor vil ikke samboeren din ha doberman?

Det vil jeg også sånn egentlig. Samboer er vokst opp med hund,har hatt hunder selv. Da vi ble sammen hadde han dobermann, vi hadde den de 5 siste årene sammen. Han var og er fortsatt så glad I den. Han savner han så mye. Og han er "redd" for at en ny en vil minne han mye om den som er død-i tillegg ønsker han å prøve noe "nytt ". Til dels små hunder og fuglehund (samt retriever) er helt uaktuelt for oss begge😊 jeg vet at de kan knytte seg spesielt opp mot en person-og det blir nok da samboer da den kan Være med han på jobb etc i den første tiden.. Selv om vi andre ønsker å steppe opp.. men jeg kan ikke ta permisjon fra jobben for å følge opp bikkja😉

Det vil jeg også sånn egentlig. Samboer er vokst opp med hund,har hatt hunder selv. Da vi ble sammen hadde han dobermann, vi hadde den de 5 siste årene sammen. Han var og er fortsatt så glad I den. Han savner han så mye. Og han er "redd" for at en ny en vil minne han mye om den som er død-i tillegg ønsker han å prøve noe "nytt ". Til dels små hunder og fuglehund (samt retriever) er helt uaktuelt for oss begge😊 jeg vet at de kan knytte seg spesielt opp mot en person-og det blir nok da samboer da den kan Være med han på jobb etc i den første tiden.. Selv om vi andre ønsker å steppe opp.. men jeg kan ikke ta permisjon fra jobben for å følge opp bikkja😉

*han har hatt hund mer eller mindre hele livet

Hadde rr når jeg var liten. En super familiehund, som vi aldri hadde problemer med.

Jeg har en god venninne som er oppdretter av rasen. Flotte hunder, ingen problemer med dem.

Selvfølgelig er de store og viltre når de er valper, men det er gjerne en dobermann også.

Anonymous poster hash: e3e95...b48

Ville heller ikke tatt sjansen på RR og barn. Dette kan fort bli en enmannshund, og bli mer truende mot barna enn en bestevenn. Dette er en veldig krevende og aktiv hund. Tror barnet har mer glede av en hund i mellomstørrelsen, gjerne en blandingsrase.

Har dårlig erfaring med RR, både på gemytt og helse.

Anonymous poster hash: d8295...9bf

Jeg tror knapt jeg har vært borti en mindre treffende beskrivelse av RR.

RR er en utrolig stabil hund, som hverken er spesielt aktiv eller krevende, den trenger mye mindre trening enn sammenlignbare hunder (ta Weimaraner, f.eks) og det er få, om noen som er mer tålmodige, godmodige og lojale mot (egne) barn.

"Problemet" med RR er at det er en intelligent, selvstendig hund som er vant med, og alltid forsøker å, foreta beslutninger på egen hånd. Den krever dermed en rutinert,. trygg hundeeier, og da den er en veldig stolt, (og sart) hund kreves det myk og positiv trening.

Problem nummer to er at de blir sent modne i hodet, men tidlig modne i størrelse. Det er dermed et års tid, fra de er 5-6 mnd gamle, at det er som, å ha en virvelvind i hus. Man må ha en god porsjon tålmodighet og humor for å leve med en ung RR, og her blir problemet med små barn, de faller, de blir dyttet overende av ivrige glade hunder som bare vil leke.

Derfor; er man rutinert hundeeier, ikke har skrupler mot å sette hunden i bur med jevne mellomrom slik at småbarna får være i fred,og dersom man er opptatt av positiv trening (klikkertrening er bra) er RR et suverent valg, selv for småbarnsfamilier.

De er et vesentlig bedre valg en Dobermann, f.eks, som aldri har tålmodighet med barn og som mentalt har et skarpere lynne. Når det er sagt liker jeg Dobermann, bare ikke rundt små barn.

Anonymous poster hash: 72d17...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...