Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Hei! Har fått bakeånden over meg nå, og vil bake et sunt og barnevennlig brød. Jeg sier barnevennlig, for ene barnet mitt er i overkant kresen... Tips gjerne om link viss dere fant oppskrift på nett Anonymous poster hash: 0149d...bcd
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Kresen? Hvordan skal vi vite hva barnet ditt liker og ikke liker? Mitt råd er: Lag vanlig brød. Barn kan spise brød og er man vrang i viljen får barnet spise noe annet eller gå sulten. Anonymous poster hash: 29d5b...fe7
Keiserpingvin Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Med barnevennlig så tenker jeg uten store korn og grovmalt mel. Har en baby på 10 mnd og baker brød i den kategorien nå. Bruker finmal grovmel, altså finmalt sammalt rug og hvete, og innimellom små frø som chia og hampfrø. Oppskriften jeg går ut i fra er den fra bakeriet i Lom: http://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/grovbr%C3%B8d-fra-bakeriet-i-lom , men her kan grovmelet byttes ut med annet, f.eks fibramel (finmalt sammalt hvete), smøret kan byttes ut med olje eller usaltet smør, osv. Det viktigste er vannmengden og at det er omtrent dobbelt så mye hvetemel som grovmel, for at ikke brødet skal bli altfor grovt. Mine små liker ikke det. Dette er i alle fall sånn jeg gjør det. Brødet etter denne oppskriften blir luftig og godt og holder seg lenge.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Mine barn spiser helst brød med mye hele korn og frø. Solsikkefrø er feks alltid vellykket å ha mye av i brød. Anonymous poster hash: 6848c...266
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Tusen takk for tips! Brødet fra bakeriet i Lom såg rett og slett nydelig ut 😍 Dette skal prøves! Anonymous poster hash: 0149d...bcd
Keiserpingvin Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Hvis du har kresne barn, tenk på hva de liker (banan, eple, tomater, osv), og så kan du ha det i brødet. Riv litt eple og ha i brøddeigen. Gulrot er veldig godt å bruke i brød, riv det på det minste rivjernet, det gjør brødet veldig saftig og godt og litt søtlig i smaken. Eller du kan male nøtter og ha i deigen, valnøtter og mandler er veldig godt. Er urter godt? Hvitløk, oregano, etc? Ha det i brøddeigen! Hva med å lage et pizzabrød, med pizzakrydder i deigen? Prøv å snakke med barnet om hva som kan være godt å ha i brødet, dere kan eksperimentere sammen, og inviter til å være med på å gjøre klart og bake. Kanksje barnet vil lage sitt eget brød? Det er moro her i alle fall Husk at så lenge mengden vått og tørt, og forholdet mellom grovt og fint, overholdes så kan brøddeigen eksperimenteres med bortimot uendelig ift tilsetninger, smak, bytte ut meltyper, bytte ut deler av vannet med melk, ol.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Lag langtidshevet brød! Sunnere og mye mildere mot magen både til store og små. +++ at deigen blir mye bedre å jobbe med. Anonymous poster hash: 76d13...abb
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Min kresne to åring liker dette (sissels grovbrød) http://trinesmatblogg.no/2010/11/15/sissels-grovbrød/ Anonymous poster hash: 6b5cb...45e
MarianeA Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 Lag havrebrød. Ferdige poser på butikken,bare tilsett vann og gjær. Blir kjempegode brød som ikke er så grove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå