Gå til innhold

Gallestein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hatt det: hvordan fikk dere diagnosen og hva slags behandling fikk dere?

Må jeg oppsøke legen akkurat når jeg har et anfall?

Har innimellom så sinnsyke smerter. Har vært hos legen, men hun fant ikke noe og jeg hadde jo ikke noe smerteanfall akkurat da jeg var der.

Anonymous poster hash: 7d387...3b6

Fortsetter under...

Skrevet

Måtte ta ultralyd for å finne det ut. Va umulig å komme seg til legen når jeg hadde anfallene og legen trodde ikke på meg fordi jeg ikke hadde noen andre symptoner enn vondt i magen.

Skrevet

Jeg dro til legevakten da jeg hadde mitt lengste anfall. Etter at legen der sjekket magen, fikk jeg beskjed om å dra til fastlege pg få henvisning til ultralyd og ta blodprøver. På ultralyd fant de en stor stein. Henvisning tiø operasjon og ventetid 1 år. Operasjon og har nå ingen galleblære.

Skrevet

Jeg ble ufattelig dårlig. Blodprøver viste betennelse i bukspyttkjertel, alvorlige greier. Etter videre undersøkelser viste det seg at årsaken var maaassseee gallestein. Jeg fikk raskt operasjon fordi de var redd for at det kunne gå til bukspyttkjertelen igjen.

Kjenner mange som har gallestein men som bare lever med det. Når det blir et tilbakevendende problem vil de fjerne galleblæra. Jeg har ikke vært plaget, men fikk et skikkelig anfall når jeg først fikk det fordi en stein kilte seg fast..

Be om ultralyd. Gallesmerter er gjerne rieliknende - kommer i tak. Jeg hadde smerter både øverst i mage og i rygg. Det kjentes ut som om noen stakk kniver i ryggen på meg - men jeg vet ikke om det med ryggen var etter at det gikk til bukspytt..

Anonymous poster hash: 5c546...9cd

Skrevet

Fikk rielignende anfall under svangerskapet. Etter fødsel eskalerte det, anfall minst en gang i uken, varte fra 4 timer til 2 døgn.

Ble hentet av ambulanse 3 ganger for å få morfin iv (10 mil til legevakt), tablettene fra legen fungerte ikke.

Fastlegen påviste gallesteiner ved ul, tok blodprøver etter hvert anfall for å følge med leverfunksjonen. Ble henvist til kirurgisk vurdering tidlig, men det tok tid. Fastlegen purret flere ganger. Var alene med nyfødt og 3åring store deler av uken, og var ikke i stand til å ta meg av noen av dem når anfallene kom.

Etter mr og konsultasjon, ble jeg endelig operert 3 mnd etter fødselen.

Anonymous poster hash: 5f185...e2c

Skrevet

Fikk første anfall to uker etter første fødsel. Neste anfall kom to uker senere. Jeg måtte få legen hjem til meg. Klarte ikke å bevege meg. Ble sendt til sykehuset og lå der en natt med 4 uker gammel baby på slep.

Ble tatt UL, og de fant masse småsteiner. Ble henvist til operasjon, og opererte bort galleblæren da babyen var 3 mnd gammel.

Aldri hatt problemer etter det.

Anonymous poster hash: 73fd1...f8e

Annonse

Skrevet

Min mor hadde det, så etter det første anfallet kjente jeg igjen symptomene. Gikk til legen og sa hva jeg trodde det var. Diagnosen ble sannsynliggjort etter at legen sendte meg på ultralyd, og de fant gallesteiner.

Jeg ble etter hvert utstyrt med Voltaren stikkpiller, som hjalp litt under anfall. Etter en par-tre år med en par-tre anfall hvert år fikk jeg tilbud om operasjon, og nå er heldigvis galleblæra borte.

Det lønner seg å ihvertfall ringe legevakta når man har anfall, om ikke annet for å få anfallshyppigheten dokumentert. Alle mine anfall kommpå kveld/natt.

Og hvis du får feber må du kontakte lege, da det kan bety at du har fått galleblærebetennelse, som kan være farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...