Gå til innhold

Hvordan redde en asalea?

Anbefalte innlegg

I tradisjonens tro kommer svigermor med årets asalea til meg for pensjon mens de er sydover i 7 uker på disse tider. Blomsten har vært 2 timer i en kald bil og rimelig sliten før den kommer i min varetekt. Jeg har meldt klart fra om at jeg ikke har grønne fingre og at hun ikke kan forvente en sunn blomst i retur. en gang i mars. Likevel kommer denne asalea hver eneste gang i uke 1.☺ Vi snakker nå på 15 året. I år er jeg litt full av "f***", og tenker at den "ubruklige" svigerdatteren skal vise muskler å klare å holde liv i denne planten i ca 2 mnd. Det vil være første gang på 15 år, og sette min svigermor mildt sagt ut. ( hun er ok og ganske fantastisk altså) Men, det er søren jeg også. Hjelp meg å holde asaleaen levende!! 😊 Tips mottas med STOR takk!

Anonymous poster hash: aa85e...f69

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144255282-hvordan-redde-en-asalea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt avhengig av hvor varmt du har det inne må du regulere vanning. Jeg vanner en gang i uken. Fyll vasken med vann og hold potten nede til det slutter å boble. Verre er det ikke. Har den blitt litt tørr så blomstene blir slappe lar du den stå i vannet over natten. Sånn.

Jeg kjøper alltid en asalea til advent. Den trenger masse vann og godt stell og det får den hos meg. Men glemmer man vanning en gang eller to faller den sammen og plutselig ligger alle bladene på stuebordet. Jeg har ganske grønne fingre og er ellers flink med blomster. Men asalea berger jeg aldri lengre enn til et stykke ut på nyåret. Så jeg tror ikke det er den enkleste blomsten.

Annonse

En god rotbløyte hver fjerde dag (oftere om nødvendig) og sett den kjøligere på natterstid om mulig. Rist av den de brune bladene med jevne mellomrom.

Den trenger lys, men den trenger ikke nødvendigvis stuevarme.

Den vil holde seg bedre om den har det litt kjøligere en på en stue.

(men den trenger mindre vann når den står kjølig)

Endret av *Nøtta*

I min stuetemperatur må potten med jord holdes under vann i en bøtte e.l. til det slutter å boble minst hver 3. dag - tidvis hver 2. dag. Når det er sagt er azalea for meg en juleplante som jeg sier pent fravel til etter jul, akkurat som julestjernen.

Anonymous poster hash: 19d93...317

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...