Anonym bruker Skrevet 8. januar 2016 #1 Skrevet 8. januar 2016 Har en gutt på fem som har begynt å skjele. Det har skjedd veldig gradvis i løpet av det siste halvåret, men nå er det tydelig at han skjeler på det ene øyet. Vi har snakket med helsestasjonen og de har sendt en henvisning til en øyespesialist. Vi venter på innkalling i løpet av måneden. Men jeg lurer, hva skjer egentlig nå? Hva er behandlingen, lapp foran øyet? Er redd det skal bli enda verre før han får behandling, synes det har gått veldig fort fra jeg tilfeldigvis så det i høst og til nå, når vi ser det tydelig flere ganger om dagen, og han forteller om det selv, at han innimellom ser i kryss og at det er vanskelig å la være. Er det mulig å behandle helt? Er redd det skal gi han vansker med lesing osv når han begynner på skolen. Anonymous poster hash: 6e332...69c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2016 #2 Skrevet 8. januar 2016 Jeg har en bittelillesøster, altså en halvsøster som pappa fikk med ny kone etter at jeg hadde flyttet hjemmefra. Hun skjelte, og ble operert. Etter operasjonen var det lapp på øyet. Hun måtte altså opereres for å bli bra, men hun skjelte veldig mye da. Anonymous poster hash: c2cdc...6ff
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Tusen takk for svar! Håper han slipper operasjon, men det får vi vel vite etterhvert. Han skjeler ikke så veldig mye enda, men det er tydelig, og er som sagt spent på hvor mye verre det blir før vi får time, det har gått fort synes jeg. På kontroll i begynnelsen av 2015 var det ingen problemer, og det var vel litt over et halvt år senere jeg merket meg det første gangen og tenkte at jeg hadde sett det flere ganger den siste tiden. HI Anonymous poster hash: 6e332...69c
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Skjeler han innover? I tilfelle er han antagelig langsynt og får briller,da forsvinner ofte skjelingen fordi den oppstår når man kompenserer for langsyntheten. Hvis han sett dobbelt nå, er det ikke sikkert han trenger lapp, det får man når det ene øyet har blitt brukt så lite at det ser dårligere enn øyet man bruker mest. Tipper dere får time hos øyelege ganske raskt, hvis ikke ville jeg sjekket opp om dere kan få time raskere hos en annen øyelege. Må dere uansett vente lenge, ville jeg vurdert en time hos optiker for å ser om dere kan få hjelp der frem til dere skal til øyelege (uansett bør dere til øyelege). Anonymous poster hash: 1a0e2...ac0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 4-åringen vår begynte pluselig å skjele. Kontaktet fastlegen som sendte henvisning til øyelege. Fikk time samme uke. Hun er langsynt. Fikk briller og skjeler ikke med de. Hun har likt syn med og uten briller. Anonymous poster hash: 2c093...f03
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Min skjeler og er nærsynt. Vi har lappet to timer hver dag. De sier at de første 100 timene med lapp er de mest effektive. Er ikke lapp effektivt vurderes operasjon. Botox i øyemuskel er også et alternativ. Botox er faktisk opprinnelig brukt på slike problemer. Jeg tror at min muligens må ha en operasjon da jeg ser liten bedring selv. Datter til min venninne ble operert. Det var en veldig grei operasjon og lite ubehag i etterkant for henne. Hun ble ikke 100% bra men mye bedre. Anonymous poster hash: cb374...36f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Oi, fikk dere time så fort? Helsestasjonen sendte henvisning i slutten av november, og vi har ikke fått noen time enda. Tror jeg må purre på det. Håper det kan løse seg med lapp, eller evt briller. Men må han ha operasjon, så må han det. Godt å lese at det blir god bedring og lite ubehag etterpå. Han har ikke klaget over at han ser dårlig på noe vis, det er bare det at han ser i kryss. Han var på synstest i starten av 2015 som sagt, og da så han helt supert på begge øynene. Han skjeler innover, ja. Kan hende briller blir en løsning, men blir det da permanent? Botox? Ble nysgjerrig på det, har ikke hørt om botox som behandling for skjeling. Men skjønner jo at det kan ha en god effekt. HI Anonymous poster hash: 6e332...69c
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Hvem sjekket synet hans 2015? Helsesøster plukker ikke opp langsynthet, hvis det var der han var på kontroll. Da det man oftest godt, men musklene i øynene må jobbe masse. De færreste som er veldig langsynte er glade i å lese, tegne, Lego osv før de for briller. Anonymous poster hash: 1a0e2...ac0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 Hmm. Det var helsesøster ja. Han bygger lego og tegner gjerne, men har ikke så mye tålmodighet. Perler gjør han også uten problemer, og han er glad i å skrive. Men ikke så lenge om gangen. Tror jeg skal bestille time til optiker til uka, det kan uansett ikke skade å få sjekket. Takk! HI Anonymous poster hash: 6e332...69c
meg-og-mine Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 Hei ☺ Min datter på 9år gikk til øye spesialist i 1 år. Hun har brukt brille i 4 år. Skjev hornhinner og langsynthet. Hun skjelet også, begynte med lappe. Brukte det i 1år. Nå har synet korigert seg selv og styrken på brillene er redusert med over halvparten! Det kan gå veldig bra som du ser 😄 Lykke til, sikker på at dette går kjempe bra 😊
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #11 Skrevet 9. januar 2016 Tusen takk Det er godt å lese! HI Anonymous poster hash: 6e332...69c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå