Gå til innhold

Kan noen snille sjeler som har peiling på farger hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Jeg er kjempelei av kjøkkenet mitt og vil male om.

Vi har bodbyn kjøkken fra Ikea i fargen offwhite/bomull. Gulvet er gråhvitt (laminat) og mellom benk og skap har vi sånne hvite veggplater fra ikea, som liksom skal forestille fliser.

Fargen er en eller annen nyanse av hvit. 

Kjøkkenbenken er forøvrig ganske mørk brun.

Kjøkkenet er lite. Ca 12 kvm. Et vindu mot øst. Halveis åpen løsning mot stue (sør).

Jeg vil male veggene og fjerne platene mellom benker/komfyr og skap (male der også).

Spørsmålet er hvilken farge skal jeg velge?

Ønsker kanskje en litt mørk grå, men passer det? Blir det for mørkt? Hva vil passe det eggehvite kjøkkenet mitt?

Har ikke peiling på fargekombinasjoner over hodet, så trenger hjelp.

Anonymous poster hash: db2b3...df9

Fortsetter under...

Grå kan sikkert bli fint, bare pass på å bruke gråfarger som passer bomull (om det er dette som er fargen på kjøkkenet ditt). Ville også tatt hensyn til hvilke farge du har på den delen kjøkkenet er åpent mot slik at det harmonerer.

Anonymous poster hash: 30fd5...366

Grå kan sikkert bli fint, bare pass på å bruke gråfarger som passer bomull (om det er dette som er fargen på kjøkkenet ditt). Ville også tatt hensyn til hvilke farge du har på den delen kjøkkenet er åpent mot slik at det harmonerer.

Har falt for grå skifer, men blir den for mørk tro? Vi har eggehvit i stua med hvite lister  (klassisk hvit), men mulig vi gjør noe med veggene i stua etter hvert også. I hvert fall noen av veggene. Stua er over 60 kvm, med vegger både her og der. Har lyst å sone det litt mer inn så det blir lunere og koseligere.

Tror du det funker med grå skifer? Det er veldig lite vegg på kjøkkenet. Mest kjøkken :) Det som er av vegg vender ut mot vinduet, slik at lyset vil treffe veggen. Kun kjøkken som ses fra stua, og vegge mellom benk og skap såklart :)

Har falt for grå skifer, men blir den for mørk tro? Vi har eggehvit i stua med hvite lister (klassisk hvit), men mulig vi gjør noe med veggene i stua etter hvert også. I hvert fall noen av veggene. Stua er over 60 kvm, med vegger både her og der. Har lyst å sone det litt mer inn så det blir lunere og koseligere.

Tror du det funker med grå skifer? Det er veldig lite vegg på kjøkkenet. Mest kjøkken :) Det som er av vegg vender ut mot vinduet, slik at lyset vil treffe veggen. Kun kjøkken som ses fra stua, og vegge mellom benk og skap såklart :)

Jeg tror den kan bli tøff iom at det ikke blir så mye vegg så den sånn sett ikke stjeler lys. Jeg skal bruke samme farge i trappa mi etter tips fra http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/fargerad/

Har fått gode tips og råd ved å lese og spørre. Da får du også opplyst om den fargen du vil ha passer med feks klassisk hvit. Ikke alltid en farge fungerer med både klassisk hvit og bomull iom at bomull er mye gulere. Jeg har fortsatt chi på noen vegger, som er veldig hvit mot bomull som de nye vinduene kom i, og bomullen blir litt nikotingul mot chi'en. Blir bra når jeg får malt alt 😉

Har falt for grå skifer, men blir den for mørk tro? Vi har eggehvit i stua med hvite lister (klassisk hvit), men mulig vi gjør noe med veggene i stua etter hvert også. I hvert fall noen av veggene. Stua er over 60 kvm, med vegger både her og der. Har lyst å sone det litt mer inn så det blir lunere og koseligere.

Jeg tror den kan bli tøff iom at det ikke blir så mye vegg så den sånn sett ikke stjeler lys. Jeg skal bruke samme farge i trappa mi etter tips fra http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/fargerad/

Har fått gode tips og råd ved å lese og spørre. Da får du også opplyst om den fargen du vil ha passer med feks klassisk hvit. Ikke alltid en farge fungerer med både klassisk hvit og bomull iom at bomull er mye gulere. Jeg har fortsatt chi på noen vegger, som er veldig hvit mot bomull som de nye vinduene kom i, og bomullen blir litt nikotingul mot chi'en. Blir bra når jeg får malt alt

Tusen takk for hjelp :) Mulig vi må gå for en lysere nyanse ja. Leser meg ihjel, men har vansker med å se ting ordentlig for meg ;)

Har fått gode tips og råd ved å lese og spørre. Da får du også opplyst om den fargen du vil ha passer med feks klassisk hvit. Ikke alltid en farge fungerer med både klassisk hvit og bomull iom at bomull er mye gulere. Jeg har fortsatt chi på noen vegger, som er veldig hvit mot bomull som de nye vinduene kom i, og bomullen blir litt nikotingul mot chi'en. Blir bra når jeg får malt alt

Tusen takk for hjelp :) Mulig vi må gå for en lysere nyanse ja. Leser meg ihjel, men har vansker med å se ting ordentlig for meg ;)

Ja, det blir en del lesing - jeg leter etter tapet nå - det var vanskeligere enn jeg trodde. Mye som er fint når du ser et lite utsnitt, men som ikke blir så fin i stort. 

Jeg har ihvertfal fått mye hjelp gjennom den ladybloggen, veldig greit å få tips fra de som virkelig kan farger. Jeg orker ikke overraskelser mtp at farger ikke blir som tenkt pga feil farge på listing eller tak, så jeg har også lest side opp og ned og googlet og spurt. Har prøvd litt der jeg kjøper maling, men de har rett og slett ikke peiling - de mener eggehvit og bomull er samme farge...like ja, men det er to forskjellige fargekoder. Lykke til med videre planlegging av farger!

Annonse

Grå skifer passer kjempefint med eggehvit! Den fungerer også godt til klassisk hvit.  Ja den er mørk, men det gjør ingenting så lenge det ikke er veldig mye vegg som skal males:-)

Anonymous poster hash: aed38...556

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...