Gå til innhold

Hva ser dere på som en stor operasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Svigerinnen min skal operere DAGKIRURGISK og mener hun skal gjennom en stor operasjon.

Anonymous poster hash: 7adb0...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Svigerinnen min skal operere DAGKIRURGISK og mener hun skal gjennom en stor operasjon.

Og lapraskopisk.

Jeg sier ingenting, men hun oppfører seg som om hun skal gjennom en transplantasjon!

Skrevet

Tja, en kikkhullsoperasjon, ut og inn på dagen, anser jeg ikke som veldig stor operasjon nei.

Jeg hadde en ganske stor operasjon tidligere i år, men da ble jeg overrasket over at det ble ansett som så stort egentlig. Men oppfølgingen var fantastisk da.

Jeg lå på operasjonsbordet i full narkose i over 4 timer, hadde kateter i 3 dager før det var mulig å gå på do selv, var innlagt i 5 dager. Fikk oppfølging av fysioterapeut (jeg ble operert inni magen så jeg var overhodet ikke forberedt på at jeg skulle få besøk av fysioterapeut på sykerommet) etterpå som kom og hjalp til med pusteøvelser, hvordan jeg skulle reise meg, øvelser jeg måtte gjøre (skikkelig trim for eldre) fordi jeg hadde hatt en stor buk-operasjon osv. Det var litt av en karusell, jeg var ikke forberedt på det i det hele tatt og har egentlig først etterpå innsett at det var et stort og alvorlig inngrep ;)

Men nå er nok jeg litt vel mye motsatt av din svigerinne da, jeg er mer sånn at neida, det går bra. Det ordner seg sikkert, neida, jeg trenger ikke hjelp jeg klarer det sikkert selv, det går så fint så..... selv om det kanskje hadde vært greit med litt hjelp og det slett ikke går så bra (hadde sinnsyke smerter etter den operasjonen)

Anonymous poster hash: 847b6...b3f
Skrevet

Det kan jo være hun gruer seg veldig til narkosen.

Anonymous poster hash: 4f1ef...58f

Gjest Antarctica
Skrevet

Du kan da ikke få full narkose på dagkirurgisk? Må du ikke på overvåkning når du har vært helt nede?

Skrevet

Nei det er ikke en stor operasjon.

Anonymous poster hash: 3ba3c...125

Skrevet

På dagkirurgisk pleier de ikke å utføre store operasjoner. Hvor lenge varer inngrepet? Og hva opereres hun for? Hun kan jo være redd/nervøs forde. Det må hun få lov til.

Anonymous poster hash: fe3ef...832

Skrevet

Du kan da ikke få full narkose på dagkirurgisk? Må du ikke på overvåkning når du har vært helt nede?

Joda, mine 4 siste operasjoner har vært dagkirurgiske og alle med full narkose. Man må ligge på overvåkning til man våkner skikkelig, spist og tisset.

Jeg har operert mange ganger og har vært inneliggende og dagspasient. Men jeg vil ikke si at operasjonen i foten var en liten operasjon selv om det var dagkirurgisk. Sagde over 2 bein i foten, satt inn stålpinner, kuttet sener og sydde 25 sting. Gips og fikk ikke lov til å røre meg annet enn å gå på do de første 14 dagene. Men ble sendt hjem samme ettermiddag.

Skrevet

Tja, en kikkhullsoperasjon, ut og inn på dagen, anser jeg ikke som veldig stor operasjon nei.

Jeg hadde en ganske stor operasjon tidligere i år, men da ble jeg overrasket over at det ble ansett som så stort egentlig. Men oppfølgingen var fantastisk da.

Jeg lå på operasjonsbordet i full narkose i over 4 timer, hadde kateter i 3 dager før det var mulig å gå på do selv, var innlagt i 5 dager. Fikk oppfølging av fysioterapeut (jeg ble operert inni magen så jeg var overhodet ikke forberedt på at jeg skulle få besøk av fysioterapeut på sykerommet) etterpå som kom og hjalp til med pusteøvelser, hvordan jeg skulle reise meg, øvelser jeg måtte gjøre (skikkelig trim for eldre) fordi jeg hadde hatt en stor buk-operasjon osv. Det var litt av en karusell, jeg var ikke forberedt på det i det hele tatt og har egentlig først etterpå innsett at det var et stort og alvorlig inngrep ;)

Men nå er nok jeg litt vel mye motsatt av din svigerinne da, jeg er mer sånn at neida, det går bra. Det ordner seg sikkert, neida, jeg trenger ikke hjelp jeg klarer det sikkert selv, det går så fint så..... selv om det kanskje hadde vært greit med litt hjelp og det slett ikke går så bra (hadde sinnsyke smerter etter den operasjonen)

Huff da:(

Kan jeg spørre om hva du opererte?

Skrevet

Det er ikke en stor operasjon.

Store operasjoner er ikke noe du sendes hjem samme dag for.

Ved store operasjoner ligger du til overvåking gjerne et døgn for så å komme på en step-down stue, og så flyttet på avdeling.

Når du må bli hjertemonitorert og de opererer i indre organer, eller annet da er det snakk om store operasjoner.

Jeg har operert dagkirurgisk med flere sting og mye smerter tidligere, men det var INGENTING,absolutt ingenting ifht en stor operasjon.

Måtte ha epiduralbedøvelse i 8 dager etterpå pga operasjonen er såpass "stor" at det er eneste smertelindring som fungerer i tillegg til maksdose hurtig og langtidsvirkende morfin.

Da forstod jeg at dagkirurgi er absolutt som smårips å regne i forhold!

Skrevet

Mange av operasjonene på dag kirurgisk blir også utført på operasjon.

Laparascopi kan også gå over til åpen operasjon.

Anonymous poster hash: 6108f...f7d

Skrevet

Alle operasjoner som er utfall av ulykker, og generelt invasive inngrep.

Anonymous poster hash: b2c98...90f

Skrevet

Har opperert inn ci, keisersnitt (pga help) og kikhuls opperasjon.

anser ikke det som større inngrep..

Anonymous poster hash: b0cb9...d17

Skrevet

Faren min sa han skulle operere, viste seg at han skulle fjerne en føflekk ;) Jeg legger vel lista LITT høyere enn det :P

"Stor operasjon" er for meg hjerte/lunger/indre organer osv, eller operasjon som tar litt tid... Tror jeg..

Har tatt lapraskopi i full narkose, anså ikke det som en stor operasjon, men...

Anonymous poster hash: cf5de...f9c

Skrevet

Ved store operasjoner ligger du til overvåking gjerne et døgn for så å komme på en step-down stue, og så flyttet på avdeling.

Når du må bli hjertemonitorert og de opererer i indre organer, eller annet da er det snakk om store operasjoner.

Jeg har operert dagkirurgisk med flere sting og mye smerter tidligere, men det var INGENTING,absolutt ingenting ifht en stor operasjon.

Måtte ha epiduralbedøvelse i 8 dager etterpå pga operasjonen er såpass "stor" at det er eneste smertelindring som fungerer i tillegg til maksdose hurtig og langtidsvirkende morfin.

Pøh. Jeg har tatt full bukplastikk, en operasjon som varer 4 timer med full narkose. Var på oppvåkning i en lenestol i ca 2 timer, så ble jeg sendt hjem. Dette skjedde altså på én dag, og er et stort inngrep. Så jo, det er mulig.

Anonymous poster hash: 46e76...e36

Skrevet

Huff da:(

Kan jeg spørre om hva du opererte?

Fjernet en svulst (godartet heldigvis) som vokste veldig fort og ble veldig stor. Da den ble fjernet var den over 40 cm stor, fylte magen fra skambenet til ribbeina nesten. De måtte elte godt rundt inni der for å få den ut... Var temmelig mørbanket, har aldri kjent maken til smerter som etter den operasjonen.

Skrevet

Har tatt full buk plastikk, hvor de sydde sammen magemusklene og. Full narkose, og ut igjen med en gang jeg hadde våknet og spist en kjeks.

Så har jeg operert benet, da jeg hadde 3 brudd i leggen, brudd i begge bena. Så måtte få inn stål fra ankelen og opp til kneet, så jeg hadde noe å gå på. Fikk ikke narkose, men lå på sykehuset i 5 dager etterpå, fikk morfin og fysioterapi.

Anser vel ingen av de som store operasjoner, men heller ikke små. Blir vel noe midt i mellom.

Anonymous poster hash: 033b7...9e7
Skrevet

Joda, går fint det.

Jeg har både fjernet mandlene, tatt silikonpupper og fjernet galleblæren.

Alle tre gangene var full narkose og inn og ut på dagen.

HI: store operasjoner ser jeg på som ryggoperasjoner, hjerteoperasjoner, hjerneoperasjoner osv.

Anonymous poster hash: 642cb...d08

Skrevet

Pøh. Jeg har tatt full bukplastikk, en operasjon som varer 4 timer med full narkose. Var på oppvåkning i en lenestol i ca 2 timer, så ble jeg sendt hjem. Dette skjedde altså på én dag, og er et stort inngrep. Så jo, det er mulig.

Anonymous poster hash: 46e76...e36

Jeg har tre venner som har tatt bukplastikk.

To av de besøkte jeg samme dag.

Ved en stor operasjon sitter du ikke og spiser kveldsmat med venninna di og blir sendt hjem etter kun få timer.

Skrevet

Alle operasjoner som er utfall av ulykker, og generelt invasive inngrep.Anonymous poster hash: b2c98...90f

Hvilke operasjoner er ikke invasive?

Skrevet

Huff, når man setter ting i dette perspektivet fatter jeg faktisk ikke at folk snakker om f eks keisersnitt på en så lettvint måte; at de snakker om å "velge" KS eller om å ha "rett til å få" KS.

Anonymous poster hash: 48ba7...63e

Skrevet

Alle operasjoner som er utfall av ulykker, og generelt invasive inngrep.Anonymous poster hash: b2c98...90f

Hvilke operasjoner er ikke invasive?

Eh...minimalt invasive operasjoner..? Regner med det sier seg selv.

Anonymous poster hash: ee887...21c

Skrevet

Er vel relativt dette. Fjerning av galleblære er fex et laparaskopisk inngrep som som oftest blir utført som dagkirurgi. Allikevel blir det regnet som et relativt stort inngrep som preger deg veldig de første 3-4 dagene.

I motsetning til fex sterilisering, som jeg vil karakterisere som et lite inngrep.

Anonymous poster hash: 2e40c...6bc

Skrevet

Når du er sterkt redusert i lengre tid, trenger monitorering og hjelp til alt.

Anonymous poster hash: 2fd0d...42f

Skrevet

Samme det vel? For henne er kanskje dette både stort og skummelt. Hvorfor må du "ha rett" eller bekreftelse av andre på at det ikke er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...