Gå til innhold

Noen her med ulcerøs kolitt? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått den diagnosen, men vet ikke så mye om det..:)

Jeg vet jeg reagerer på endel mat, som hvete, melk og sukker, men legen sa det ikke hadde med diagnosen å gjøre. Så jeg vet egentlig ikke hva sykdommen er for noe :P

Anonymous poster hash: 71383...758

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betennelse i tykktarmen som over tid med dårlig behandling kan føre til kreft.Min mann har fjernet tykktarmen etter 10 år med plager for å unngå å få kreft i tykktarmen.

Skrevet

Jeg har crohns og det er sykdommer i "samme gate". Betennelser i tarmen.

Jeg reagerer også på mat og er nå veldig forsiktig med hva jeg spiser. Legen din uttrykker seg ikke helt riktig. Vel det har ikke direkte årsak til diagnosen men en del matvarer gir sterkere symptomer når man har betennelse i tarmen. Jeg har vært hos ernæringsspesialist flere ganger for å lære hva jeg bør spise. De (og legene) sier at maten kan ikke gjøre sykdommen bedre eller verre sånn medisinsk sett, men symptomene du kjenner på kan bli bedre eller verre avhengig av maten du spiser.

Betennelsen er der like herlig, og betennelsen blir ikke verre, men maten kan takles dårlig når man har betennelse og derfor vil symptomene bli verre - magesmerter, luft, blod, slim, diaré etc.

har man betennelse i tarmen bør man spise mat som er lett å fordøye. Det vil gi minst plager.

Skrevet

Takker for svar! :)

Jeg har fått stikkpiller som jeg skal bruke i akuttfaser, jeg går ut fra at det er når jeg er dårlig :P Altså i de periodene jeg sitter på do hele tiden og blir dårlig av "alt"?

Muligens et dumt spm, men hva er lettfordøyelig mat? :P Og et annet dumt (?)spørsmål er om det kan utløses om man er i en dårlig periode sånn psykisk? Mulig det bare er tilfeldig, men jeg hadde en forferdelig periode med kjæresten, mye usikkerhet, vonde følelser, dårlig matlyst osv, og det var da jeg ble skikkelig dårlig første gangen og til slutt gikk til legen.

Kan man gjøre andre ting for å dempe det? Akkurat nå merker jeg ikke veldig mye til det, men det kommer og går.

Skrevet

Dytt :)

Skrevet

Meld deg inn på Ulcerøs colitt/crohns på Facebook. Det er et lukket forum.

Anonymous poster hash: d8b80...ec8

Skrevet

Jeg har fått stikkpiller som jeg skal bruke i akuttfaser, jeg går ut fra at det er når jeg er dårlig :P Altså i de periodene jeg sitter på do hele tiden og blir dårlig av "alt"?

Muligens et dumt spm, men hva er lettfordøyelig mat? :P Og et annet dumt (?)spørsmål er om det kan utløses om man er i en dårlig periode sånn psykisk? Mulig det bare er tilfeldig, men jeg hadde en forferdelig periode med kjæresten, mye usikkerhet, vonde følelser, dårlig matlyst osv, og det var da jeg ble skikkelig dårlig første gangen og til slutt gikk til legen.

Kan man gjøre andre ting for å dempe det? Akkurat nå merker jeg ikke veldig mye til det, men det kommer og går.

Ja du kan bli verre av stress.

Det er mye forskjellige medisiner du kan prøve så føler du at lokale stikkpiller ikke hjelper kan du prøve annet.

Jeg har uc og bruker Asacol tabletter. De er også med på å forebygge tykktarmskreft.

Skrevet

Stress, både psykisk og fysisk kan forverre betennelsen.

Les deg opp på low fodmap mat så ser du litt hvilke type mat som er vanskeligere å fordøye. Jeg har fått beskjed om lyst brød men jeg reagerer på hvete. Så derfor spiser jeg havre.

Lite grønnsaker og hvis man spiser det skal de være kokte. Kokt gulrot er det mest skånsomme. Hold deg unna all kål og løk. Jeg har lastet ned (kjøpt) monash appen om low fodmap. Der er alle matvarer beskrevet og gitt rødt, orange eller grønt lys :-)

• 11 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg har hatt sykdommen siden 2011, og har opplevd lange gode perioder, men også dårlige. Jeg har lest stort sett all forskning, forum og dietter som finnes, og har testet alt fra steinalderdiett, lavkarbo, sykehuset sine anbefalinger også videre. Har kommet frem til at her må vi prøve og feile selv. Prøv deg frem, og kjenn etter hva signaler kroppen gir - blir du kvalm, uggen etter 20 minutt, kan det være du ikke skal spise så mye av den maten akkurat nå. Vil anbefale et forum som har hjulpet meg mye - kommer tilbake til det.

Åja, også medisiner må jeg ta med – Bruker Asacol om jeg skulle være dårlig, ellers helt medisinfri, etter omleggingen av diett.

Jeg er mer og mer sikker på at grunnen til min sykdom er en ubalanse i bakterieforholdet i tarmen. Altså for mange dårlige bakterier, som ødelegger for de gode bakteriene. Derfor må vi hjelpe de gode bakteriene til å overleve i tarmen vår. For at vi skal få til det må vi spise mat som gir de gode bakteriene grobunn, så de kan slå ut de dårligeJ

Jeg skiller hva jeg spiser i forhold til aktive faser og symptomfrie faser. Er jeg i en aktiv fase, med flere dobesøk til dagen, kvalme og ubehag, så er jeg back til basic som jeg kaller det:

- Rent kjøtt

- Kokte grønnsaker

- Hardkokte kokte egg (om du tåler det, ikke alle tåler egg, men prøv).

- Drikker kun vann (dessverre litt kaffe innimellom, sånn er det med dårlige vaner)

Denne dietten kjører jeg i 5-7 dager, eller så lenge jeg må til symptomene forsvinner.

Så begynner jeg forsiktig å legge til en og matvare til kosten min, reagerer jeg på noe, så kutter jeg det ut. (melk, brød og juice kan du bare slutte med først som sist.

Suksessfaktoren min, som gjør at jeg klarer å kontrollere sykdommen er å kutte ut usunne vaner, som alt med mye sukker og karbohydrater i, som brød, snop, sjokolade, syltetøy, is også videre. Jeg holder meg også unna pizza, og mye ferdigmat som sauser på pose og suppeposer. Grønnsaker med mye stivelse, som poteter har jeg byttet ut med grønnsaker, og søtpoteter og fungerer strålende.

Jeg spiser i gode perioder stort sett det samme som resten av familien, mye sunt fett, fisk, fugl og viltkjøtt, men også okse, lam og slikt. Tror egentlig det meste av kjøtt fungerer, men holder meg unna gris. Grønnsaker er en stor del av middagen min, lunsj er ofte kjøtt og mye salat, istedenfor brød. Kveldsmat og frokost er for min del kokte egg, knekkebrød av frø (fås på Rema 1000, eller bakes selv) med kjøttpålegg, hvitost eller Kaviar (kaviar har alltid fungert utmerket for min del, også i dårlige perioder).

De gangene jeg har hatt et tilbakefall, faktisk kun en gang, etter jeg begynte for alvor å legge om kostholdet, skyldtes snop, sjokolade og brødspising over en lengre periode. Jeg følte lenge før tilbakefallet at det var noe i gjerdet, men overså symptomer som luft, litt kvalme og slikt. Hadde jeg gått tilbake til «basic» så hadde jeg nok unngått det tipper jeg.

Jeg tar noe helsekost, som: Ingefærtabletter, Gurkemeie, Slippery elm og hvitvinseddik (bland en liten dæsj ut i vann, og det fjerner surheten i kropp og mage, funker på meg). En siste viktig ting er VSL#3 for min del, som jeg bestiller på amason fra USA. Dette er Probiotiske bakterier i konsentrert form, som virkelig gjør nytten for meg om jeg kjenner det murrer litt i magen.

Husk nok søvn, og kvitt deg med grunnløse bekymringer, som ubetalte regninger, jobbproblemer som du kan løse opp i, riper i lakken på bilen. Kjøp heller en rose til fruen, og skvær opp i problemene på hjemmebane, det er så viktig for at problemene ikke skal sette seg i magen.

Sjekk ut forumet: IHAVEUC.com og kjøp gjerne boka til Mike, der, eller bare les deg opp på forumet, det er mer enn nok informasjon der til å gjøre noe med situasjonen.

Sykehusene i Norge har virkelig ikke peiling på dette, og du er din egen herre med denne sykdommen. Gjør noe med din egen hverdag, og start i dagJ

Anonymous poster hash: 37119...d81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...