Gå til innhold

Anmelde eksen for vold og trusler

Anbefalte innlegg

Lagde en tråd om dette tidligere, men kunne gjerne tenkt meg flere erfaringer. 

Jeg vurderer å anmelde min eks samboer for vold og trusler. Problemet er at saken er litt over et år gammel nå, og jeg er usikker hvordan politiet kan og vil håndtere det. 

Worst case scenario er at jeg anmelder ham og legger fram bevisene (bilder hovedsaklig: Heftige blodutredelser på armene etter at han la meg i dørkarmen og holdt armen min på sin side for å så slå den igjen 5-6 ganger, samt tydelige gripe og fingermerker, og ellers på nakke, halsen og beina. ) samt et opptak på tjue minutter hvor jeg konfronterer ham samme dagen jeg holdt på å flytte for å ha tatt bilder av meg naken og/eller lettkledd over en periode i skjul) han sier selv på opptaket at han ikke kommer til å slette det før jeg er flyttet og han vet nøyaktig hva jeg har tatt med meg. Han skrev lite på meldinger ang. alle hendelsene som varte i et halvt år, og jeg har kun ei melding hvor han beklager for å ha "smekka" meg. 

Jeg turte ikke anmelde, og ville helst bare legge det bak meg. Han truet også med å drepe meg for å så grave meg ned, og at han kom til å kjøre på meg med første anledning han fikk. Jeg tror jeg i løpet av en halvårsperiode fikk PTSD uten at jeg gikk til lege for dette fordi jeg var redd for å føle meg presset til en anmeldelse.

Etter at jeg flyttet fikk jeg flere meldinger om dagen, alt fra 5-20 meldinger om hvor jævlig jeg var og at jeg fortjente det jeg fikk. Så ble det stille i et halvt år, da fikk jeg både meldinger og mail og jeg observerte bilen hans i nabolaget mitt flere ganger, både på kvelden og natta. Jeg har aldri svart ham på meldingene det siste året, fordi jeg tenkte han ville gi seg. Nå er det gått 1 år, og han har nylig kontaktet meg igjen, 6 måneder siden sist. Ingen trusler, men han forteller om selvmordstanker og at livet ikke er verd å leve, at han forlanger et svar på hvorfor jeg dro, og ei unnskyldning. 

Jeg er fullstendig rådvill, men KAN en eventuell anmeldelse bli henlagt selv med disse bildene, som er det mest konkrete jeg har? Det er dette jeg har vært redd for hele tiden, at om jeg anmelder så eskalerer han. Jeg tror, han har besøksforbud mot en av sine tidligere ekskjærester såfremst hun snakket sant den gang (jeg kjenner mye igjen) men vil ikke gamble. Han er ikke tidligere dømt for lignende sålangt jeg vet..

Anonymous poster hash: 438bb...f18
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144254907-anmelde-eksen-for-vold-og-trusler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker tidligere tråden din. Du bør kontakte politiet og forklare alt der. Jeg tror ikke en slik sak vil bli henlagt siden du har bevis, selv om det er et år siden. Men om den skulle bli henlagt så er jeg rimelig sikker på at du vil få et besøksforbud uansett. Og bryter han det så vil han havne i fengsel etter hvert. Jeg tror imidlertid ikke en slik sak vil bli henlagt.

Jeg håper du nå tar saken til politiet! Ta med det du har av beviser og be om en vurdering. Fortell også om de meldingene du mottar nå.

Hans mentale helse i dag har du ikke noe ansvar for. Er han suicidal så vil politiet gå videre med saken hvis de vurderer det som riktig, ev. få ham tvangsinnlagt.

Jeg er rimelig sikker på at du vil få et besøksforbud uansett!

Så vær så snill, kontakt politiet i morgen. Ikke utsett det, bare samle alt du har nå, og så går du til politiet i morgen. Så kan du oppdatere oss etterpå. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 320fd...b50

Og en ting til - fortell legen din om dette, slik at du har en støttespiller der også! Ta gjerne med bildebevisene og vis legen også.

Forresten veldig bra at du tok bilder og har tatt vare på disse!

HI

Tusen takk for svar:-) 

Jeg vet at jeg burde ha kontaktet politiet for lenge siden men jeg trodde virkelig at det skulle bli avstandstyrt, og nå er det sålenge siden at jeg husker ikke når jeg fikk alle de merkene og hvordan historie de ulike merkene kom fra. Det er så mange episoder det er snakk om at det går i ball selv om jeg husker noe av det veldig tydelig. 

Eksen min er svært flink å prate for seg, og han kommer unna med det meste. Han fremstår rolig og kontrollert, og han tenker nøye gjennom spørsmål før han svarer på dem. Han er en sånn fyr "alle" liker og tenker godt om. Jeg er redd han smyger seg unna, og han kommer til å eskalere fullstendig om jeg anmelder og saken blir henlagt e.l. Da har jeg virkelig havnet i h...

Jeg glemte å ta med at det kom et familiemedlem en gang etter en episode da jeg fikk tak i mobilen min og fikk ringt ham, eksen slapp taket i meg tvert og klarte å roe seg de 3-4 minuttene det tok før de kom. Men han og personen som kom sammen med ham så begge alle merkene og konfronterte eksen (ikke noe fysisk..). Men jeg vet ikke om dette holder, da dette familiemedlemmet er tidligere straffedømt noe jeg regner med også legges vekt på når det kommer til at de skal brukes som vitner?

HI

Tusen takk for svar:-) 

Jeg vet at jeg burde ha kontaktet politiet for lenge siden men jeg trodde virkelig at det skulle bli avstandstyrt, og nå er det sålenge siden at jeg husker ikke når jeg fikk alle de merkene og hvordan historie de ulike merkene kom fra. Det er så mange episoder det er snakk om at det går i ball selv om jeg husker noe av det veldig tydelig. 

Eksen min er svært flink å prate for seg, og han kommer unna med det meste. Han fremstår rolig og kontrollert, og han tenker nøye gjennom spørsmål før han svarer på dem. Han er en sånn fyr "alle" liker og tenker godt om. Jeg er redd han smyger seg unna, og han kommer til å eskalere fullstendig om jeg anmelder og saken blir henlagt e.l. Da har jeg virkelig havnet i h...

Jeg glemte å ta med at det kom et familiemedlem en gang etter en episode da jeg fikk tak i mobilen min og fikk ringt ham, eksen slapp taket i meg tvert og klarte å roe seg de 3-4 minuttene det tok før de kom. Men han og personen som kom sammen med ham så begge alle merkene og konfronterte eksen (ikke noe fysisk..). Men jeg vet ikke om dette holder, da dette familiemedlemmet er tidligere straffedømt noe jeg regner med også legges vekt på når det kommer til at de skal brukes som vitner?

Men om du går til politiet og viser dem hva du har av beviser, da vil du få høre med dem om det er nok til å anmelde og om det er noen vits i å gjøre det. De kan også ilegge din eks et besøksforbud selv om en ev. anmeldelse ikke går videre.

Uansett kan du ikke fortsette å leve med at denne mannen stadig kontakter deg slik, han truer deg indirekte nå også til å respondere. Det er uansett trakassering, og det han gjør er ulovlig.

Så gå til politiet i morgen og få dem til å vurdere saken din. Husk også at du kan be om å få snakke med en kvinnelig betjent hvis dette er enklere for deg. Har de kvinnelig betjent der da så får du snakket med denne.

Ikke gruble noe mer - bare gå og snakk med politiet i morgen! :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...