Gå til innhold

Minnetale i begravelse, do's and don'ts??

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nær venninne har gått bort og jeg har blitt spurt av nærmeste pårørende om å holde en tale i begravelsen. Spørsmålet kom litt brått på meg og med en sånn intens bønn slik at jeg følte jeg ikke kunne si nei, men hva bør jeg styre unna å hva burde jeg ha med?

Håper kan hjelpe meg litt her.

Anonymous poster hash: 0860a...255

Fortsetter under...

Skrevet

Min mening er at en minnetal bør inneholde gode anekdoter/historier om den avdøde - som de etterlate kan relatere seg til og som gir gode minner.

Det bør imidlertid ikke være en glorifisering av vedkommende som ikke er reell. Jeg har hørt noen min etater som har fortalt hvor fantastiske personer de avdøde var - når realiteten for de etterlatte kanskje var en helt annen!

Anonymous poster hash: 5a5c3...2d4

Skrevet

Så flott at du stiller opp for din venninnes familie. Og kondolerer med tapet av en nær venninne - så trist!

Det er vel ikke så mange dont's i en sånn tale, bortsett fra å rakke ned på henne. Snakk om henne sånn som du husker henne, morsomme særtrekk (det gjør godt for de etterlatte å kunne humre mellom tårene), gode egenskaper, fine opplevelser dere hadde sammen.

Cleeses minnetale til Chapman er jo i en særklasse hva angår don'ts, men den vise at humor faktisk kan være fint i en begravelse https://www.youtube.com/watch?v=8o9-E-eMUHs

Anonymous poster hash: cf01e...143
Skrevet

Jeg synes du skal si hvor mye hun betød for deg. Fortelle om artige ting du har opplevd sammen med henne. Rose hennes personlighet og egenskaper.

Jeg vet selv at jeg ville satt pris på å få høre fine og artige minner andre har opplevd med mine nærmeste. Rare ting de har sagt og gjort. Selvsagt skal det ikke være en latterfest, men du skal få folk til å nikke gjenkjennende, kanskje trekke litt på smilebåndet og si " ja, hun var litt rar/morsom sånn"

Og det er lov å gråte.

Anonymous poster hash: 7b982...007

Skrevet

Vær ærlig og ikke gjør det for langt.

Alle detaljer omkring personen trenger ikke være med.

Årstall er ikke viktige om ikke de er nødvendige for å forstå en anekdote eller slikt.

Fortell om de ting du selv vil huske om henne og gi eksempler på fine ting som var typisk for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...