Gå til innhold

Når er kostholdet viktigst?

Anbefalte innlegg

Jeg ble gravid i begynnelsen av desember. Sånn sett et upraktisk tidspunkt med tanke på et sunt kosthold i svangerskapet. I julen har det blitt lite frukt og grønt, for å si det slik. Jeg har spist fet julemat, julekaker, desserter, godteri og brus. Ikke noe grovt brød eller grønnsaker. Jeg har lest at alle organer dannes i løpet av de første 3 månedene. Jeg har gått over til grovt brød, grønnsaker og frukt nå i januar, men det jeg lurer på er om det er for sent. Ble alle organene dannet under juleperioden og er dermed dannet på bare usunn mat? Hvordan vil dette påvirke? Er det like viktig med sunn mat resten av svangerskapet, eller har jeg nå gitt barnet et utrolig dårlig grunnlag siden organene allerede er dannet? Noen som vet litt om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144254743-n%C3%A5r-er-kostholdet-viktigst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble gravid i begynnelsen av desember. Sånn sett et upraktisk tidspunkt med tanke på et sunt kosthold i svangerskapet. I julen har det blitt lite frukt og grønt, for å si det slik. Jeg har spist fet julemat, julekaker, desserter, godteri og brus. Ikke noe grovt brød eller grønnsaker. Jeg har lest at alle organer dannes i løpet av de første 3 månedene. Jeg har gått over til grovt brød, grønnsaker og frukt nå i januar, men det jeg lurer på er om det er for sent. Ble alle organene dannet under juleperioden og er dermed dannet på bare usunn mat? Hvordan vil dette påvirke? Er det like viktig med sunn mat resten av svangerskapet, eller har jeg nå gitt barnet et utrolig dårlig grunnlag siden organene allerede er dannet? Noen som vet litt om dette?

Babyen vil i 1. Trimester ta det den trenger. Er mange som ikke greier å spise noe særlig pga kvalme, men det går bra. Du trenger nok ikke å bekymre deg😊 viktig å ta folat da😊

Helt enig med Lillesmula! En næringsfaktor er hva man har spist i løpet av de 3 mnd før man blir gravid.bb Men slapp av, ingen fare! Bare slapp av, masse god næring i julemat selv om man kan bli litt ekstra rund. Godteri er jo tomt for næring, men magnesium i sjokolade. Ellers er pinnekjøtt helt super protein og fett kilde. Lam er meget bra næringskilde.

- barnet tar det den skal ha av byggestener for å fungere optimalt - vær ekstra nøye med daglig inntak av omega 3 og selvsagt folat tilskudd nå de neste 3 mnd. Kjøp en vitaminpakke på apoteket som heter " gravid". Kos deg med det du har lyst på. Om man craver godis er man enten egentlig litt tørst eller har lav blod sukker. Kan lett kompanseres med en glass vann med litt sitron og pitte litt salt og en neve nøtter. Om du er utrygg og blir urolig kan du evt ta en blodprøve for å sjekke at du har det du trenger, men ved evt mangler tar babyen det fra mamma'n ( skjelett,hår, hud) så babyen for det den skal uansett... Selv under krig og flukt fødes helt friske sunne babyer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...