Plutselig_gravid Skrevet 6. januar 2016 #51 Skrevet 6. januar 2016 For en idiotisk diskusjon. Spiller vel for søren ingen rolle hva barnet har på seg under dressen, så lenge det ikke fryser?
Plutselig_gravid Skrevet 6. januar 2016 #52 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Er du seriøs? Hvorfor må man prioritere ull, når barnet er like varm uten? Og hva mener du egentlig når du sier at allergi er eneste godtatte unnskyldning? Mener du da at så lenge unnskyldningen er god nok, så er det helt greit å bedrive "omsorgssvikt"?
Hjertefru Skrevet 6. januar 2016 #53 Skrevet 6. januar 2016 Omsorgssvikt er det vel ikke. Men det er flere forskjeller mellom nåtiden og si 80-tallet. Da jeg vokste opp var det ikke så utbredt med barnehager. Var ikke ute så lange perioder når jeg var 2-3. Gikk vel mest i bomullstrøyer, strømpebukser i akryl og hjemmesttikket(mest akryl) og det funket jo fint. Men det blir forskjell på de små aketurene rundt huset som mamma arrangerte og dagens små barnehagebarn som er ute i flere timer hver dag. Sover ute i vogn gjør de også. Skjønner godt at de ansatte helst ser at de har ulltøy. Dyrt er det ikke, da ulltøy fra sparkjøp fex er mer enn bra nok, og du greier deg med 2-3 sett. Trenger ikke å vaske ull så ofte.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #54 Skrevet 6. januar 2016 Vi bor i ull fra september til mai. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har kjøpt Devold, Lille lam. Jeg har kjøpt ull på apoteket, Bogerud,og Name IT noe på sparkjøp. Jeg har vært aller mest fornøyd med apoteket sin. Kjøpt ull på tilbud på OBS, både Janus, Pierre Robert, leketøy, frøkna mi har ikke fryst og fryser ikke bare for at vi ikke kjøper de dyreste merkene. Ull innerst, tykkere ull/ hjemmestrikket eller fleece som lag to og dress. I morgen blir det ull innerst og ulldress fra Name IT over. Anonymous poster hash: 88346...25e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #55 Skrevet 6. januar 2016 Ja jeg er seriøs ... For barnet er faktisk ikke like varm med bomull som ull. Og ved ull blir de ikke kalde om ungen blir våt eller svett , så joda ull er bedre på kalde dager. Ordet omsorgssvikt har jeg vel aldri skrevet ? Men i mitt hode er ikke økonomi eller annet fjas gode nok grunner til å ikke bruke ull, kun allergi. Ser f eks en skrev at datteren hennes nektet å bruke 2 lag under dressen uansett hva slags materiale.... Seriøst? Og det bestemmer et barn? Anonymous poster hash: 8b553...747
soleia Skrevet 6. januar 2016 #56 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34 Ærlig talt, et ullplagg er da ikke ødelagt om det gulpes på. Mye ull tåler 40 grader og det er ikke noe problem å bli kvitt gulpeflekker på den temperaturen. Ikke bæsj heller, for den saks skyld. Bare å hive det i vaskemaskinen. Dummeste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Anonymous poster hash: f7507...67c Er tydligvis lenge siden har hatt barn! Når småen var baby så kastet jeg utallig mange ullbodyer fordi bæsjeflekkene ikke gikk vekk. Så det ble fort dyrt når jeg hele tiden måtte kjøpe nye til han. Anonymous poster hash: 121fb...b1b http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=galles%C3%A5pe&Nty=1&D=galles%C3%A5pe&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true Denne vil spare deg for mykje pengar.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #57 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34 Ærlig talt, et ullplagg er da ikke ødelagt om det gulpes på. Mye ull tåler 40 grader og det er ikke noe problem å bli kvitt gulpeflekker på den temperaturen. Ikke bæsj heller, for den saks skyld. Bare å hive det i vaskemaskinen. Dummeste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Anonymous poster hash: f7507...67c Er tydligvis lenge siden har hatt barn! Når småen var baby så kastet jeg utallig mange ullbodyer fordi bæsjeflekkene ikke gikk vekk. Så det ble fort dyrt når jeg hele tiden måtte kjøpe nye til han. Anonymous poster hash: 121fb...b1b http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=galles%C3%A5pe&Nty=1&D=galles%C3%A5pe&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true Denne vil spare deg for mykje pengar. Hvilken er best, flytende eller fast gallesåpe? Anonymous poster hash: 0df98...dd4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #58 Skrevet 6. januar 2016 Jeg brukte ull på barna hver dag om vinteren tidligere, men så fikk de eksem og kløe av det og jeg måtte kutte det ut. Bruker nå stort sett bare bomull fra H&M og fleece. Det går bra det også Samtidig så tror jeg at ull har gode egenskaper, men går helt fint uten også. Mye ull å finne på salg, hvis man leter etter det. Når barna brukte mye ull gikk de stort sett bare ullundertøyet og jeg brukte ikke penger på mange ulike bukse og gensere osv. Har også kjøpt ulldresser fra name IT som jeg har over bomullstrømpebukser og tynn bomullsgenser og under dress, når det er ekstra kaldt. Kjøper blå så de kan arves og en slik dress har holdt i to år i forhold til størrelse. Slipper også problem med at ulltøy blir så lett ødelagt ved uhell;) Anonymous poster hash: adcb2...b8e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #59 Skrevet 6. januar 2016 Pssst... ull kan faktisk kokes, i gryte på komfyren. Har selvfølgelig egen gryte til dette Anonymous poster hash: 4bc9c...d8d
soleia Skrevet 6. januar 2016 #60 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34 Ærlig talt, et ullplagg er da ikke ødelagt om det gulpes på. Mye ull tåler 40 grader og det er ikke noe problem å bli kvitt gulpeflekker på den temperaturen. Ikke bæsj heller, for den saks skyld. Bare å hive det i vaskemaskinen. Dummeste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Anonymous poster hash: f7507...67c Er tydligvis lenge siden har hatt barn! Når småen var baby så kastet jeg utallig mange ullbodyer fordi bæsjeflekkene ikke gikk vekk. Så det ble fort dyrt når jeg hele tiden måtte kjøpe nye til han. Anonymous poster hash: 121fb...b1b http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=galles%C3%A5pe&Nty=1&D=galles%C3%A5pe&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true Denne vil spare deg for mykje pengar. Hvilken er best, flytende eller fast gallesåpe? Anonymous poster hash: 0df98...dd4 Har berre erfaring med den faste, og den funkar bra. Ser den flytande får mykje skryt og. Hadde dårlegare erfaring med flytande frå nøstebarn, som sette farge på kvit ull om den låg på for lenge.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #61 Skrevet 6. januar 2016 Dette ull-hysteriet er en mote-greie!! Unger holder seg like varme i bomull og fleece. Anonymous poster hash: c12a7...083
Mandala Skrevet 6. januar 2016 #62 Skrevet 6. januar 2016 Datteren min vil ikke bruke to lag med klær uansett hva som er innerst. Verken nå eller de siste årene i bhg. Hun har det fint likevel. Her tror jeg det er et annet problem Anonymous poster hash: 7a3b3...da7 Ja,at hun virker som hun er veldig følsom for sømmer, strikker etc. Eller hva tenkte du på?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #63 Skrevet 6. januar 2016 Kan ikke alle bare gjøre det som passer dem best? Problem solved... Anonymous poster hash: 504e0...c16
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #64 Skrevet 7. januar 2016 Pssst... ull kan faktisk kokes, i gryte på komfyren. Har selvfølgelig egen gryte til dette Anonymous poster hash: 4bc9c...d8d Hvorfor egen gryte? Er du redd for at det skal komme bakterier i gryta med kokende vann...? Anonymous poster hash: c22e8...4ea
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #65 Skrevet 7. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34 Jeg merker at gutten min reagerer med varmeutslett-lignende prikker med noe av den tykkere typen name-it ull.Den klær nok,stakkar. Men nei,du må ikke kaste ullklærne om de er gulpa eller bæsja igjennom så lenge man vasker det riktig.Jeg har fått hvit(!) ullbody ren tre ganger Og da med den første gule overalt-flytende bæsjen.. Anonymous poster hash: 421bd...6c5
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #66 Skrevet 7. januar 2016 Igjen , ull er varmere enn bomull. Enkelt og greit. Og ull til 99kr pr del en motegreie? Da lurer jeg på hvor billig klær du kjøper til ungene dine? Igår var det post om reima var mote og alle svarte nei.... Et eks bare reima er dyrt om det ikke kjøpes på salg altså og jeg føler faktisk det er hakket mer mote enn billig ull. Anonymous poster hash: 8b553...747
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #67 Skrevet 7. januar 2016 Vi har et par ullsett som vi bruker nå som det er -15 ute. Vanligvis bruker mitt barn bomull innerst og vanlige klær og har gode, tjukke hjemmestrikket klær utenpå og deretter dressen. Har ingen problemer med å bevege seg og jeg har enda ikke opplevd at hun blir kald. Hun liker ikke å bruke ull innerst på kroppen, så da blir det andre alternativer som holder henne like varm Anonymous poster hash: cff0a...590
Mandala Skrevet 7. januar 2016 #68 Skrevet 7. januar 2016 Datteren min vil ikke bruke to lag med klær uansett hva som er innerst. Verken nå eller de siste årene i bhg. Hun har det fint likevel. Her tror jeg det er et annet problem Anonymous poster hash: 7a3b3...da7 Et annet problem enn at hun ikke vil bruke to lag?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #69 Skrevet 7. januar 2016 Dette ull-hysteriet er en mote-greie!! Unger holder seg like varme i bomull og fleece. Anonymous poster hash: c12a7...083 For noe vås Anonymous poster hash: 7a3b3...da7
Iselilja Skrevet 7. januar 2016 #70 Skrevet 7. januar 2016 Her var det mange hissigpropper ute og lufta seg. Mine barn er ullunger. Gallesåpe er gull, og ull kan kokvaskes. Kjøper Devold, så slipper vi kløe. Men så har ingen av mine barn eksem eller allergi. Det viktige her er jo at barnet har best mulig komfort. Om det oppnås med bomull, ull, bambus eller noe annet er vel revnende likegyldig? De aller fleste ønsker heldigvis det beste for sine barn, og de fleste foreldre er også de beste til å vite hva som er best for sine små. Omsorgssvikt? Begynner å tenke at det går inflasjon i dette ordet her inne. Selvfølgelig er det ikke omsorgssvikt å være åpen for at barnet har det best når det er både passe varmt og slipper kløe/eksem. Kunne være tilbøyelig til å kalle det omsorgssvikt om man valgte noe annet enn det som er best for barnet for å tekkes den norske fasiten.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #71 Skrevet 7. januar 2016 Ja jeg er seriøs ... For barnet er faktisk ikke like varm med bomull som ull. Og ved ull blir de ikke kalde om ungen blir våt eller svett , så joda ull er bedre på kalde dager. Ordet omsorgssvikt har jeg vel aldri skrevet ? Men i mitt hode er ikke økonomi eller annet fjas gode nok grunner til å ikke bruke ull, kun allergi. Ser f eks en skrev at datteren hennes nektet å bruke 2 lag under dressen uansett hva slags materiale.... Seriøst? Og det bestemmer et barn? Anonymous poster hash: 8b553...747 Blir ungen svett hat den på for mye klær, og hadde altså ikke blitt svett=våt om den bare hadde hatt på bomull... Anonymous poster hash: de959...c77
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #72 Skrevet 7. januar 2016 Tja, nei... Bruker ikke ordet omsorgssvikt, sånn barnevernssammenheng nei. Men jeg synes kanskje det er litt svikt på omsorgen når en ikke bruker ull på barna ja. Spesiellt bomullsokker på kalde vinterdager. Jeg bare skjønner det ikke. Barna er syke konstant, men foreldrene skønner det ikke. Iskalde føtter når de kommer inn. Så spesiellt bomullsokker på kaldeste vinteren får meg til å dømme de foreldrene litt ja. Ull trenger ikke å være dyrt. Mye billig ull både brukt og på tilbud. Vi bruker bare ull og fleece på vinteren. Har nesten ikke andre klær. Så da sparer en mye penger på andre klær. Har ett eller 2 sett med andre klær som brukes på bursdager osv. Kjøper ull som er større enn en trenger, så kan bruke ulla i 2 sesonger. ( det går helt fint, og ser ikke rart ut) Anonymous poster hash: 5699d...899
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #73 Skrevet 7. januar 2016 Beklager, ull er faktisk ut og på kanten til omsorgssvikt, det er bambus som er tingen Anonymous poster hash: 0e42b...3c8
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #74 Skrevet 7. januar 2016 Beklager, ull er faktisk ut og på kanten til omsorgssvikt, det er bambus som er tingen Anonymous poster hash: 0e42b...3c8 Trodde bambus var på vei ut igjen? Anonymous poster hash: dd61b...789
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå