Gå til innhold

Er det virkelig folk som mener det er omsorgssvikt å ikke bruke ull innerst på barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet...

Anonymous poster hash: 7314b...11e

Hvilket tekn superundertøy bruker du? Samme problemet her..

Anonymous poster hash: 7f13a...e13

Devild har supert ulltøy dom har bomull på innsiden og ull på utsiden. Superfornøyd 😀

Eneste som kunne gått an hos oss ja. Hvor får man kjøpt det? Husker de hadde på Cubus for 7-8 år siden, men har ikke funnet der de siste årene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De nevnte dette på god morgen Norge. Ull og bambus og lignende er det beste hvis man blir våt gjennom, slik aktive barn ute ofte blir. Hvis man ikke er våt eller er feks en baby i vogna, er ikke ull viktig.

Skrevet

Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet...

Devild har supert ulltøy dom har bomull på innsiden og ull på utsiden. Superfornøyd 😀
Eneste som kunne gått an hos oss ja. Hvor får man kjøpt det? Husker de hadde på Cubus for 7-8 år siden, men har ikke funnet der de siste årene?

Gsport har vet jeg iallefall.

Skrevet

Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!!

Anonymous poster hash: 8b553...747

Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden.

Anonymous poster hash: 97736...b34

Man jo ikke kjøpe hvite ullplagg heller....

Anonymous poster hash: c0d40...e9a

Så bæsjeflekker og tarmbakterier fester seg ikke på andre ting enn hvite altså? :D

Skrevet

Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!!

Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden.

Ærlig talt, et ullplagg er da ikke ødelagt om det gulpes på. Mye ull tåler 40 grader og det er ikke noe problem å bli kvitt gulpeflekker på den temperaturen. Ikke bæsj heller, for den saks skyld. 

Bare å hive det i vaskemaskinen. Dummeste unnskyldningen jeg har hørt på lenge.

Anonymous poster hash: f7507...67c

Så dere vasker ikke egne truser med utflod på temperaturer mindre enn 90 grader, men barnebæsj er fri for tarmbakterier slik at det blir rent på 30? Hva er dumt med å konstatere at tarmbakterier overlever lave temperaturer?

Skrevet

Jeg bare elsker argumenter som "hvordan overlevde vi da vi var barn.." osv. Eller ikke! Mange gjorde ikke det, uten bilbelte, mens mor røykte i svskapet osv.

Ull er ikke sidestilt med de tingene, men har likevel gode kvaliteter.

Dette hysteriet og den nedlatende holdningen til andre som veier bomull har jeg aldri sett noe til? Kan ikke være så fryktelig utbredt?

Jeg er veldig glad i ull. Merker stor forskjell på meg selv med/uten. Men vi er sikkert forskjellig der og.

Det trenger likevel ikke være slik at ull er oppskrytt og jåleri fordi man ikke foretrekker det selv. Noen drar den kanskje litt langt, jeg tenker at bomull og annet går helt fint, men velger ull selv for meg og mine på vinteren.

Innlegget du referere til HI handler ikke om at det er omsorgssvikt å ikke kle barna i ull, men at man har et ansvar for å gi barna det de trenger av materielle nødvendigheter. At noen ikke velger en 4kng er noe annet enn å velge det man mener er best fordi det er for dyrt.

Jeg tenker ikke dette er omsorgssvikt selv, men du har lest innlegget for bokstavelig.

Anonymous poster hash: 7a3b3...da7

Skrevet

Ull kan foresten kokes, så det går helt fint.

Sålenge det ikke sentrifugeres samtidig.

Skrevet

Devild har supert ulltøy dom har bomull på innsiden og ull på utsiden. Superfornøyd

Om man er allergisk mot ull kan ikke devold brukes. Av en eller annen idiotisk grunn er ullsiden utenpå brettet inn rundt halsen og håndleddene så man klør desperat der...

Anonymous poster hash: fac8d...872

Devold fungerer ikke for meg av den grunn, ved halsen og armene er det en stripe ull som kommer i kontakt med huden. 

Skrevet

Vi har og en atopiker, ikke ekstrem, men kan ikke bruke ull innerst. Vi bruker ull med bomull inni fra vossatass og skogstad og bambull kjøpt i lidostore. Veldig fornøyd med de alle :)

I dårlige perioder bruker han undertøy i bambus.

Anonymous poster hash: 0291a...822

Skrevet

Dette er det mest selvogde og hurpete jeg har lest på en god stund.

Anonymous poster hash: e9c98...29a

Skrevet

Jeg ville aldri sendt barna ut uten ull om vinteren, så lenge det er minusgrader. Planlegger i forkant og kjøper på salg og arver og sender videre.

Babyulla får mange stygge flekker, så har hendt jeg har farget slike plagg mørkebrunt. Tarmbakterier altså.. Fra nyfødte.. Er det EN ting som bekymrer meg midt i ryggen, så er det tarmbakterier fra spedbarn. Om ikke annet burde man ta det som kosttilskudd. Jævla bakteriehysteriet folk har, det er RESISTENS og autoimmune sykdommer dere burde være redd.

Og jeg kaster aldri ull. Blir fort hull, da syr jeg, og blir flekkene for stygge, farger jeg.

Anonymous poster hash: 31336...bae

Skrevet

Leste i en annen tråd her og blir ganske overrasket.

Her i Norge har vi kommet veldig langt i hysterifaktoren. Vi har ammehysteri og ullhysteri blant annet.

Hvordan var det når dere vokste opp? Jeg er 35 år, og da jeg vokste opp var det ingen som brukte ull innerst. T skjorte under genser, bomullsstilongs, og eventuelt ullbukse (hjemmestrikka over) om det var bikkjekaldt. Fleece visste jeg ikke hva var. Ingen som frøys seg i hjæl og alle kunne være ute i 20 minus og leke selvom. Ingen foreldre ble heller meldt til barnevernet pga dette.

Jeg har familie i Nord Sverige, hvor det er myyyye kaldere vintre enn her på Østlandet som jeg bor. De ler av oss nordmenn med dette ullhysteriet. Ingen av barna der bruker ullundertøy, kun vanlig bomull, lag på lag og evt fleece. De holder seg varme og gode og kan fint leke ute uten å bli dausjuke.

Noen av oss har barn som er veldig varme, andre barn er frysepinner. Mitt barn er varmt, og kan ikke kles på for mye, han blir syk av det. 

Hysterien tar litt overhånd, når enkelte mener at det er omsorgssvikt å ikke bruke ull på barna sine.

Norge i dag altså. Ganske utrolig at så mange av oss har overlevd.

PS: Jeg er også flaskebarn.

Anonymous poster hash: 27bd8...f7b

Det er omsorgssvikt å ikke kle barnet etter forholdene og la det fryse. Det er mulig å holde et barn varmt uten ull innerst. Hilsen mor som har eksembarn som ikke tåler ull mot kroppen.

Anonymous poster hash: 49f64...1a9

Skrevet

Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden.

Man jo ikke kjøpe hvite ullplagg heller....

Så bæsjeflekker og tarmbakterier fester seg ikke på andre ting enn hvite altså? :D

Du går hardt inn for å misforstå skjønner jeg....

Flekker setter seg bedre på ull, ja. men siden ull kan kokes (ergo, bli helt rent) er det et tynt argument å si at plagget må kastes om det kommer gulp eller avføring på plagget.

Om man velger en annen farge ser man det ikke (like tydelig)

Man kan forresten lese litt mer her: http://www.sifo.no/files/myter-sannheter-ullvask.pdf

Skrevet

Datteren min vil ikke bruke to lag med klær uansett hva som er innerst. Verken nå eller de siste årene i bhg. Hun har det fint likevel.

Skrevet

Jeg bodde i Karasjok frem til jeg var 13, med en mor som har atopisk eksem. Jeg brukte aldri ullklær, og jeg var et svært uteglad barn. Frøs ikke.

Jeg bruker ull på mine barn, men tenker ikke det er krise om noen ikke gjør det.

Å si at noen er dårlige foreldre pga manglende ullbruk er tragisk på flere måter. Snakk om å henge seg opp i en detalj som ikke sier noe om foreldreegenskaper.

Dere som rakker ned på moren som ikke har råd til ullklær er de verste. Og dere viser hvor vanskelig det er å være fattig i Norge. Ganske sært å gi et tilsvar på manglende råd med "ta deg råd".. ull er viktigere enn mat?

Anonymous poster hash: 5617a...fe2

Skrevet

Om min post ang ull er det mest selvgode og hurpete har du levd et skjermet liv og ikke opplevd mye, good for you... Og leste du så skrev jeg ikke noe om de som pga allergi ikke kan. Men alle andre mener jeg ikke har unnskykdninger til å sørge for varme og komfortable klær til barn satt til verden frivillig. Spesielt siden du får barnetrygd gratis av staten. Du må jo føle deg truffet siden du tok så av? Har du allergi barn vel da er det jo greit, hvis ikke synes jeg du prioriterer økonomien din galt om du skylder på penger...

Skrevet

Det som gjør ull bedre egnet enn bomull er vel at når man bruker ull så holder man seg varm om man blir våt, mens med bomull blir man kald og klam?

Hva man har under en dress når man er tørr er vel hipp som happ?

Da mine eldste var små, fantes det ikke ullundertøy, men de hadde jo tykk ullgenser under ytterklærne og holdt seg varme med det.

Skrevet

Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden.

Ærlig talt, et ullplagg er da ikke ødelagt om det gulpes på. Mye ull tåler 40 grader og det er ikke noe problem å bli kvitt gulpeflekker på den temperaturen. Ikke bæsj heller, for den saks skyld. 

Bare å hive det i vaskemaskinen. Dummeste unnskyldningen jeg har hørt på lenge.

Anonymous poster hash: f7507...67c

Er tydligvis lenge siden har hatt barn!

Når småen var baby så kastet jeg utallig mange ullbodyer fordi bæsjeflekkene ikke gikk vekk.

Så det ble fort dyrt når jeg hele tiden måtte kjøpe nye til han.

Anonymous poster hash: 121fb...b1b

Skrevet

Spar Kjøp sin ull brukes på alle barna her, de holder seg best i vask og er billige!

Og mye bedre enn de dyre merkene, som jeg synes har blitt nuppete og ute fasong etter kort bruk.... (Nøstebarn/ Reflex)

200 kr per del på spar kjøp også å det syns ikke jeg er billig akkurat.

Tenkte å kjøpe ullstrømpebukse ettersom de  er mye billigere,men da hadde de selvsagt ikke riktig størrelse i butikken.

Skrevet

Leste i en annen tråd her og blir ganske overrasket.

Her i Norge har vi kommet veldig langt i hysterifaktoren. Vi har ammehysteri og ullhysteri blant annet.

Hvordan var det når dere vokste opp? Jeg er 35 år, og da jeg vokste opp var det ingen som brukte ull innerst. T skjorte under genser, bomullsstilongs, og eventuelt ullbukse (hjemmestrikka over) om det var bikkjekaldt. Fleece visste jeg ikke hva var. Ingen som frøys seg i hjæl og alle kunne være ute i 20 minus og leke selvom. Ingen foreldre ble heller meldt til barnevernet pga dette.

Jeg har familie i Nord Sverige, hvor det er myyyye kaldere vintre enn her på Østlandet som jeg bor. De ler av oss nordmenn med dette ullhysteriet. Ingen av barna der bruker ullundertøy, kun vanlig bomull, lag på lag og evt fleece. De holder seg varme og gode og kan fint leke ute uten å bli dausjuke.

Noen av oss har barn som er veldig varme, andre barn er frysepinner. Mitt barn er varmt, og kan ikke kles på for mye, han blir syk av det.

Hysterien tar litt overhånd, når enkelte mener at det er omsorgssvikt å ikke bruke ull på barna sine.

Norge i dag altså. Ganske utrolig at så mange av oss har overlevd.

PS: Jeg er også flaskebarn.

Anonymous poster hash: 27bd8...f7b

Jeg er eldre en deg, og det var helt vanlig med ull når jeg vokste opp. Bor på østlandet og har myye kaldere vintre en svigerfamilien fra nordtroms😄

Der var og er det forøvrig helt vanlig med ull. Noe mer hjemmestrikk, men like fullt ull. Har sikkert med miljøet å gjøre.

Anonymous poster hash: cd9d7...5df

Skrevet

Spar Kjøp sin ull brukes på alle barna her, de holder seg best i vask og er billige!

Og mye bedre enn de dyre merkene, som jeg synes har blitt nuppete og ute fasong etter kort bruk.... (Nøstebarn/ Reflex)

Tenkte å kjøpe ullstrømpebukse ettersom de  er mye billigere,men da hadde de selvsagt ikke riktig størrelse i butikken.

Men nå koster ikke Spar kjøp sin ull 200 kroner per del; 

Bodyer i fra str 60-110 kr 129,-

Trøyer i fra str 2-10 år kr 149,-

Longs i fra str 2-10 pr kr 149 ,-

Jeg har ihvertfall ikke for vane å runde opp med 50 kroner når jeg tenker pris.

Skrevet

Bruker bare ull en sjelden gang iblant pga atopisk eksem. Bruker bambusklær. Og bruker alltid ullsokker på vinteren. Man kan jo prøve å ta på seg bomullssokker, dra ut og svette i de og kjenne hvor godt og varmt det er. Jobber i BHG og ser mange barn som er dårlig kledd og kalde. Problemet med bomull er når barna er veldig aktive og blir svett. Man blir kald med en gang.

Anonymous poster hash: b9205...9a1

Skrevet

Datteren min vil ikke bruke to lag med klær uansett hva som er innerst. Verken nå eller de siste årene i bhg. Hun har det fint likevel.

Her tror jeg det er et annet problem

Skrevet

Jeg ville aldri sendt barna ut uten ull om vinteren, så lenge det er minusgrader. Planlegger i forkant og kjøper på salg og arver og sender videre.

Babyulla får mange stygge flekker, så har hendt jeg har farget slike plagg mørkebrunt. Tarmbakterier altså.. Fra nyfødte.. Er det EN ting som bekymrer meg midt i ryggen, så er det tarmbakterier fra spedbarn. Om ikke annet burde man ta det som kosttilskudd. Jævla bakteriehysteriet folk har, det er RESISTENS og autoimmune sykdommer dere burde være redd.

Og jeg kaster aldri ull. Blir fort hull, da syr jeg, og blir flekkene for stygge, farger jeg.

Anonymous poster hash: 31336...bae

Kan og anbefale gallesåpa frå Clas ohlsson, den har fjerna mange bæsjeflekkar frå mine då dei var babt, også på kvite ullbodyar.

- å kaste ulltøy fordi det har kome bæsj på det er heilt på trynet hysterisk!

Skrevet

Har aldri kjøpt ull til 200 kr delen, med unntak i første babytida då eg trudde nøstebarn var det saliggjerande.  Reflexull er ofte til 100 kroner delen.  coop har ofte Janus eller pierre robert på tilbod.  Det gjeld å ligge litt i forkant og kjøpe når det er på tilbod.

Det er ikkje nødvendigvis synd på barn som ikkje går med ull, det går an å halde seg varm utan, men sjølv synes eg heilt klart ull held meg best varm når det er kaldt, utan at eg må dynge på med klede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...