Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Leste i en annen tråd her og blir ganske overrasket. Her i Norge har vi kommet veldig langt i hysterifaktoren. Vi har ammehysteri og ullhysteri blant annet. Hvordan var det når dere vokste opp? Jeg er 35 år, og da jeg vokste opp var det ingen som brukte ull innerst. T skjorte under genser, bomullsstilongs, og eventuelt ullbukse (hjemmestrikka over) om det var bikkjekaldt. Fleece visste jeg ikke hva var. Ingen som frøys seg i hjæl og alle kunne være ute i 20 minus og leke selvom. Ingen foreldre ble heller meldt til barnevernet pga dette. Jeg har familie i Nord Sverige, hvor det er myyyye kaldere vintre enn her på Østlandet som jeg bor. De ler av oss nordmenn med dette ullhysteriet. Ingen av barna der bruker ullundertøy, kun vanlig bomull, lag på lag og evt fleece. De holder seg varme og gode og kan fint leke ute uten å bli dausjuke. Noen av oss har barn som er veldig varme, andre barn er frysepinner. Mitt barn er varmt, og kan ikke kles på for mye, han blir syk av det. Hysterien tar litt overhånd, når enkelte mener at det er omsorgssvikt å ikke bruke ull på barna sine. Norge i dag altså. Ganske utrolig at så mange av oss har overlevd. PS: Jeg er også flaskebarn. Anonymous poster hash: 27bd8...f7b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 Er en ting å bruke ullstillongs når det er bikkjekaldt ute, men de som måååå ha lillelam ullbodyer til 300 kr og ull fra topp til tå på nyfødte babyer selv når de er inn og ser hovent på oss som har vanlige bodyer får jeg makk av Anonymous poster hash: 19e3c...316
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Leste i en annen tråd her og blir ganske overrasket. Her i Norge har vi kommet veldig langt i hysterifaktoren. Vi har ammehysteri og ullhysteri blant annet. Hvordan var det når dere vokste opp? Jeg er 35 år, og da jeg vokste opp var det ingen som brukte ull innerst. T skjorte under genser, bomullsstilongs, og eventuelt ullbukse (hjemmestrikka over) om det var bikkjekaldt. Fleece visste jeg ikke hva var. Ingen som frøys seg i hjæl og alle kunne være ute i 20 minus og leke selvom. Ingen foreldre ble heller meldt til barnevernet pga dette. Jeg har familie i Nord Sverige, hvor det er myyyye kaldere vintre enn her på Østlandet som jeg bor. De ler av oss nordmenn med dette ullhysteriet. Ingen av barna der bruker ullundertøy, kun vanlig bomull, lag på lag og evt fleece. De holder seg varme og gode og kan fint leke ute uten å bli dausjuke. Noen av oss har barn som er veldig varme, andre barn er frysepinner. Mitt barn er varmt, og kan ikke kles på for mye, han blir syk av det. Hysterien tar litt overhånd, når enkelte mener at det er omsorgssvikt å ikke bruke ull på barna sine. Norge i dag altså. Ganske utrolig at så mange av oss har overlevd. PS: Jeg er også flaskebarn. Anonymous poster hash: 27bd8...f7b Det har vel ikke så mye med hysteri å gjøre, men med janteloven. Hvis man ikke gjør som alle andre, er det omsorgssvikt, du er rar og dum. Bæææææ Anonymous poster hash: 97736...b34
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Jeg fikk jo "dårlig mamma" stempel fordi jeg ikke har ullstrømpebukse/ull-longs på småen men bomullsstømpebukse i stedet. Er faktisk ikke alle som har råd til å betale 200 kr per del! Anonymous poster hash: 121fb...b1b
Chupa chups Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 Det har gått litt hysteri i det, ingen tvil. Ull er langt ifra behagelig for alle. Jeg blir klam og svett av ull innerst. Dessuten setter svettelukt seg i ullklærne, og kokevaske dem kan man ikke gjøre. Barna klør hinsides av ull innerst, og vi har prøvd alle merker. Man klarer seg helt fint med bomull, evt superundertøy innerst. Vi fryser aldri , vi! Har kjempebra yttertøy!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 Jeg fikk jo "dårlig mamma" stempel fordi jeg ikke har ullstrømpebukse/ull-longs på småen men bomullsstømpebukse i stedet. Er faktisk ikke alle som har råd til å betale 200 kr per del! Anonymous poster hash: 121fb...b1b Nei, men da velger du ikke bomull fordi du syns det er det beste for barnet ditt, men fordi du har dårlig råd. Da er det kanskje det med å ikke ha råd som er problemet... Anonymous poster hash: de959...c77
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Jåleri. Mine har en ull singlet innerst men kan gjerne ha bomull longs og body. De er aldri kalde. Anonymous poster hash: 1cebf...1ba
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Mine er allergisk mot ull og har det likevel gøy ute uten å bli kalde, går så fint med bomull eller superundertøy at. Anonymous poster hash: fac8d...872
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet... Anonymous poster hash: 7314b...11e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet... Anonymous poster hash: 7314b...11e Hvilket tekn superundertøy bruker du? Samme problemet her.. Anonymous poster hash: 7f13a...e13
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Jeg brukte heller aldri ullundertøy og fleece som barn. Ikke strikkeklær heller. Hadde joggedress under vinterdressen som regel, og vanlige tennissokker på beina. Kan ikke huske at jeg frøs, men vi var jo for opptatt med å ha det gøy til å kjenne etter. Helt til vi kom inn igjen... da tinte vi tærne foran peisen. Anonymous poster hash: f5530...e52
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet... Anonymous poster hash: 7314b...11e Hvilket tekn superundertøy bruker du? Samme problemet her.. Anonymous poster hash: 7f13a...e13 Ungene mine er veldig glad i superundertøyet til Pierre Robert. Har superundertøy fra Europris også, det er helt ok til en grei pris, men ungene selv foretrekker Pierre Robert. Har bl.a en gutt med atopisk eksem som spiller fotball ute hele året, og han har alltid superundertøyet fra Pierre underst når han er på trening. http://pierrerobert.no/superundert%C3%B8y/s/96 Jeg har vært heldig og funnet det i slike halv pris kurver ved sesongbytte i matbutikkene flere ganger, så da har de fått hele sett til halv pris Anonymous poster hash: fac8d...872
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #13 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #14 Skrevet 6. januar 2016 Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet... Anonymous poster hash: 7314b...11e Hvilket tekn superundertøy bruker du? Samme problemet her.. Anonymous poster hash: 7f13a...e13 Ungene mine er veldig glad i superundertøyet til Pierre Robert. Har superundertøy fra Europris også, det er helt ok til en grei pris, men ungene selv foretrekker Pierre Robert. Har bl.a en gutt med atopisk eksem som spiller fotball ute hele året, og han har alltid superundertøyet fra Pierre underst når han er på trening. http://pierrerobert.no/superundert%C3%B8y/s/96 Jeg har vært heldig og funnet det i slike halv pris kurver ved sesongbytte i matbutikkene flere ganger, så da har de fått hele sett til halv pris Anonymous poster hash: fac8d...872 Pierre Roberts her å Anonymous poster hash: 7314b...11e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #15 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #16 Skrevet 6. januar 2016 Her så er jeg selv veldig allergisk mot ull. Så bruker bare bomull. Og jobber i barnehage og er ute store deler av dagen, er jo mer i ro ute enn barna, og jeg fryser ikke. Det er bare å ha lag på lag. Jeg bruker overhodet ikke noe ull. Her har barna mine brukt ullstilongs. Men ikke trøyer, for de klør lettere av trøyene enn buksene. Anonymous poster hash: c5319...d07
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #17 Skrevet 6. januar 2016 Mine unger er så varme av seg så jeg tar ikke på de ull innerst. Men heller et tynt uten på bomullsgenser og strømpebukse. Og evt fleece eller ull uten på der igjen. Slik at de bare kan ta av og være i strømpebukse og genser inne Anonymous poster hash: ebbbb...53c
Tipptopp Skrevet 6. januar 2016 #18 Skrevet 6. januar 2016 Da bedriver jeg omsorgssvikt mot min minste med atopisk eksem. Han går i bomull med fleece som mellomlag. Og foruten om ullsokker har jeg ikke kjøpt ett eneste ullplagg til eldste heller, men hun har en del og det har hun fått i gave av familie.
unforgettable Skrevet 6. januar 2016 #19 Skrevet 6. januar 2016 Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet... Anonymous poster hash: 7314b...11e Hvilket tekn superundertøy bruker du? Samme problemet her.. Anonymous poster hash: 7f13a...e13 Devild har supert ulltøy dom har bomull på innsiden og ull på utsiden. Superfornøyd 😀
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #20 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34 Ull kan godt kokes så lenge du ikke rører oppi Anonymous poster hash: 5ba60...d07
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #21 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Hvilken forskjell har det om ungen er allergisk, klør seg i hjel eller mor ikke har råd? For ungen blir det jo samme virkning? Billig ull klør mye mer enn dyr ull. Ull kan heller ikke vaskes på høye temperaturer, så hvis ungen har bæsja gjennom eller gulpa på ullplagg, er disse ødelagt. Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34 Ærlig talt, et ullplagg er da ikke ødelagt om det gulpes på. Mye ull tåler 40 grader og det er ikke noe problem å bli kvitt gulpeflekker på den temperaturen. Ikke bæsj heller, for den saks skyld. Bare å hive det i vaskemaskinen. Dummeste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Anonymous poster hash: f7507...67c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #22 Skrevet 6. januar 2016 Spar Kjøp sin ull brukes på alle barna her, de holder seg best i vask og er billige! Og mye bedre enn de dyre merkene, som jeg synes har blitt nuppete og ute fasong etter kort bruk.... (Nøstebarn/ Reflex) Anonymous poster hash: c0d40...e9a
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #23 Skrevet 6. januar 2016 Nei men man bruker ikke bomull på bhg barn som må være ute hver dag i mange minusgrader . Ikke engang ved dårlig råd. Har ungen allergi så den må bruke bomull så ok men ikke pga penger. På barnas hus både nett og butikk får man ofte ull til 99kr pr del. Sparkjøp har også billog ull av og til. Da planlegger man litt og bruker halve barnetrygden ( som er til ungen) en mnd og skaffer ungen tøy til kulda. Det er ingen unnskyldninger annet enn allergi mot ull som er gode nok unnskyldninger . Hilsen mamma med lite penger men som planlegger og setter ungen først. Kom dere ut i timevis selv i bomull og frys så kanskje.... Mange barn som er dårlig kledd i bhg altså. Ps jeg eier ingen nøstebarn eller lille lam til mine det har jeg ikke råd til. Men ull fra barnas hus, pierre robert, sparkjøp og name it det har alle råd til med rett prioritering!!! Anonymous poster hash: 8b553...747 Da må man kjøpe ny. Kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 97736...b34 Man må jo ikke kjøpe hvite ullplagg heller.... Anonymous poster hash: c0d40...e9a
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #24 Skrevet 6. januar 2016 Brukte det de var små, nå er yngste 5 og nekter han også, så da blir det slikt teknisk super undertøy da. Hva andre gjør bryr meg fletta! Har forresten ei med atopisk eksem også, hun kan ikke bruke ull, aldri kunnet... Anonymous poster hash: 7314b...11e Hvilket tekn superundertøy bruker du? Samme problemet her.. Anonymous poster hash: 7f13a...e13 Devild har supert ulltøy dom har bomull på innsiden og ull på utsiden. Superfornøyd 😀 Om man er allergisk mot ull kan ikke devold brukes. Av en eller annen idiotisk grunn er ullsiden utenpå brettet inn rundt halsen og håndleddene så man klør desperat der... Anonymous poster hash: fac8d...872
LivetErEnLek Skrevet 6. januar 2016 #25 Skrevet 6. januar 2016 Dere som snakker om lag på lag med bomull og deretter fleece som beste løsningen. Hva tror du er mest behagelig å leke i? Tåler ikke ungen ull eller du ikke har ullklær, så bruker du noe annet, men er det mulig, så vil jeg påstå at ull i ulike varianter er den beste løsningen i vinterkulda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå