Gå til innhold

Jo det er en menneskerett å få barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er ikke tvil om at naturen er "blodig urettferdig" akkurat på dette området, og det bør man anerkjenne. Jeg unner alle som ønsker å bli foreldre og har gode evner til det, å bli det. Men det er naturligvis ikke noe jeg kan gjøre for å hjelpe dem.

Å påstå at det ikke er en menneskerett å få barn, blir like absurd og frekt som å påstå at det ikke er en menneskerett å bli helt frisk igjen etter en bilulykke eller kreftbehandling.

Endret av Virginia!
Skrevet

En menneskerett? Du mener at alle mennesker har rett til å få bran? Pedofile, psykisk syke, sadister? Det er deres rett?

Anonymous poster hash: 844fd...7c5

Eh, du er klar over at alle du nevner får barn? Om de er gode foreldre er et fullstendig annet spørsmål....

Anonymous poster hash: 0f013...797

Hun siktet vel til HI sin mening om at GUD ga oss alle RETT til å ha barn, at dette er menneskerett for alle. Derfor spør hun om HI mener det også gjelder de onde menneskene, at de har rett til å få, og beholde omsorgen for, et barn som "menneskerettighet". Siden Gud gir dem rett til det via bibelen.

Gjest Muji81
Skrevet

Det er merkelig dette utsagnet. Jeg kan ikke huske at noen har kommet med "det er ikke en menneskerettighet" om noe annet enn barn.

Man kunne jo brukt det i flere sammenhenger. Det er ingen menneskerettighet å Være frisk. Eller å bli frisk etter sykdom! Men dette ville ikke fungert fordi de fleste kan bli syke, i motsetning til barnløshet som rammer de færreste.

Menneskerettighetene omhandler basalbehovene for mennesker. De fleste av oss ønsker mer enn det.

Skrevet

Det er ingen menneskerett å få barn.

Å formere seg er et naturlig instinkt i alle levende organismer. Det er rett og slett nødvendig for å føre arten videre, men det har ingenting med menneskeretter å gjøre.

Det er ikke avgjørende for arten dersom et lite antall individer ikke får formert seg.

For arten mennesker er det ihvertfall ikke kritisk om relativt mange er infertile da arten allerede oversvømmer kloden og alle naturlige mekanismer for artsbegrensning blir bekjempet med alle midler.

Hvis samfunnet imidlertid mener at det bør hjelpe ufrivillig barnløse så er jo det flott for dem det gjelder.

Anonymous poster hash: 3f274...bad

Skrevet

Det er merkelig dette utsagnet. Jeg kan ikke huske at noen har kommet med "det er ikke en menneskerettighet" om noe annet enn barn.

Man kunne jo brukt det i flere sammenhenger. Det er ingen menneskerettighet å Være frisk. Eller å bli frisk etter sykdom! Men dette ville ikke fungert fordi de fleste kan bli syke, i motsetning til barnløshet som rammer de færreste.

Menneskerettighetene omhandler basalbehovene for mennesker. De fleste av oss ønsker mer enn det.

Når man venter til man er over 40 med å få barn så kan man ikke si at man har menneskerett til å få dem. Man har gjort et valg - å realisere seg selv, reise, drikke, feste, gjøre karriere, kjøpe hus, spare. Uten å ta i betraktning at det kan være for sent når man er ferdig med denne selvrealiseringen.

Gjest Muji81
Skrevet

Når man venter til man er over 40 med å få barn så kan man ikke si at man har menneskerett til å få dem. Man har gjort et valg - å realisere seg selv, reise, drikke, feste, gjøre karriere, kjøpe hus, spare. Uten å ta i betraktning at det kan være for sent når man er ferdig med denne selvrealiseringen.

Ufrivillig barnløshet skyldes som regel andre ting enn alder. Er aldersgrense på ivf feks.

Skrevet

En menneskerett? Du mener at alle mennesker har rett til å få bran? Pedofile, psykisk syke, sadister? Det er deres rett?

Eh, du er klar over at alle du nevner får barn? Om de er gode foreldre er et fullstendig annet spørsmål....

Anonymous poster hash: 0f013...797

Javisst, de får barn. Men har de rett til å beholde dem? Til å få være foreldre? For "å få barn" handler vel ikke om retten til å unnfange og føde barn, men om å få ha dem i livet sitt og opprdra dem?

Skrevet

Det er ikke en menneskerett å få barn. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: fc716...417
Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, de omhandler forpliktelsene stater har overfor sine innbyggere og andre. F eks er grunnleggende utdannelse og forsvarlig helsehjelp en menneskerett. Men å bli flink på skolen eller frisk av en sykdom er ikke en menneskerett.

Skrevet

Bibelen har mye vås i seg.

Trist at den har hjernevasket deg.

Nei, det er ingen menneskerett å få barn. Da hadde ALLE vært fruktbare.

Anonymous poster hash: 2018e...10f

Skrevet

32 Kom, la oss skjenke vin til far og ligge med ham, så vi kan holde liv i fars ætt!» 33 Og de skjenket vin til faren sin samme natt, og den eldste gikk inn og lå med faren sin. 

Det står mye i bibelen, men den kan ikke bruks som bevis for stort.. 

Skrevet

Hi, jeg er ufrivillig barnløs, og slik det ser ut så vil jeg trolig heller aldri få barn. Hadde legene tatt et annet problem, som har vært kjent i årevis, på alvor - eller hadde de giddet å sette seg inn i det når jeg påstod at det trolig var årsak til at jeg ikke hadde problemer med å bli gravid, men mistet hver gang - da kunne det vært gjort noe med det, og jeg kunne fått barn.

Nå er det trolig for sent, selv når de omsider begynner å ta disse problemene på alvor... men ikke før det gikk så langt at det andre som feiler meg har gjort at jeg ikke kan jobbe heller.

Jeg er ufrivillig barnløs og kommer dessverre også til å bli det. Jeg vil trolig heller ikke få adoptere når jeg blir frisk igjen, for da blir jeg for gammel. Jeg har alt som skal til for å gi et barn en god oppvekst og masse kjærlighet. Men jeg ser ikke på det som en menneskerettighet å få barn. Tvert om - det er svært mange som aldri burde fått barn som har fått barn. Hvor er barnas rettigheter i slike tilfeller?

Om Gud ønsker at alle skal få barn, Hi, hvorfor får jeg da ikke barn? Jeg kunne fått det hvis legene hadde kunnet noe om det som feiler meg eller vært villig til å sette seg inn i det. Det er ikke noe som ikke kan fikses - bare at kompetansen ikke finnes her i landet og legene er for arrogante til å sette seg inn i det. Nå, etter flere år, vurderer de å sende meg til utlandet. Kanskje blir jeg da frisk, men med tanke på barn er det trolig for sent uansett.

Så snakket om Gud i denne sammenhengen synes jeg rett og slett blir usmakelig, Hi. Jeg er enig i at de som selv har barn ikke skal kritisere barnløses ønske om å få barn. Men jeg har problemer med å forstå hva du egentlig vil med innlegget ditt - å vise medfølelse for noen som er i en vanskelig situasjon, eller å forkynne?

Eller mener du at de som er barnløse kanskje ikke er sterk nok i troen?

Anonymous poster hash: 66405...fc5
Skrevet

Damp vel sjølen sjøl gjøre det han kan for at alle og enhver er fruktbare også da. Men sannelig, der har han ikke oppfylt sin del av avtalen!

Skrevet

Nei, de omhandler forpliktelsene stater har overfor sine innbyggere og andre. F eks er grunnleggende utdannelse og forsvarlig helsehjelp en menneskerett. Men å bli flink på skolen eller frisk av en sykdom er ikke en menneskerett.

Trekker man slike paralleller så følger det logisk at det også er en menneskerettighet å stifte familie, jfr artikkel 16, selv om man ikke har noen garanti for resultatet.

Skrevet

Enig med du!

Men ikkje i dette Gud greiene, det er jo som du seier eventyr 😎

Men helse Norge bør strekke seg langt i å få dei som ønsker det befrukta.

Anonymous poster hash: 97862...438

Skrevet (endret)

...og i denne debatten holder jeg meg altså til temaet å anskaffe barn (enten det er på ene eller andre måten).

Retten til å (fortsette å) være forelder til et barn som har kommet til verden, er et annet tema, slik jeg ser det. Da handler det ikke lengre om natur og vilkårlighet, men hovedsakelig om egnethet.

Endret av Virginia!
Skrevet

Syns absolutt at barnlause bør få hjelp til å få born på den eine eller den andre måten sidan vi faktisk har moglegheit til å få slik hjelp.

Syns ikkje det er en menneskerett å få barn, men det er faktisk heilt aldeles unødvendig å påpeike dette overfor ufrivillige barnlause. Kan ikkje kome på eit einaste eksempel der det er nødvendig å bruke den setninga ilag med folk som sit midt i den kjempestore sorga det er å ikkje få dei borna ein ønskjer seg.

Gjest Antarctica
Skrevet

Trekker man slike paralleller så følger det logisk at det også er en menneskerettighet å stifte familie, jfr artikkel 16, selv om man ikke har noen garanti for resultatet.

Å gifte seg er en menneskerett; i den forstand at et lovverk ikke kan nekte folk å gjøre det eller regulere hvem man skal giftes med.

Befruktning er flaks eller uflaks og kan ikke garanteres verken av en stat eller av en lege.

Skrevet

Mye som ikke er en menneskerett. Betyr ikke at det ikke er blodig urettferdig likevel... Dessuten er det stor verdiskapning til samfunnet og føde barn, så det skulle bare mangle at man skal få dekket utredning og behandling...

Anonymous poster hash: 90c69...0e3

Skrevet

Trekker man slike paralleller så følger det logisk at det også er en menneskerettighet å stifte familie, jfr artikkel 16, selv om man ikke har noen garanti for resultatet.
Å gifte seg er en menneskerett; i den forstand at et lovverk ikke kan nekte folk å gjøre det eller regulere hvem man skal giftes med.

Befruktning er flaks eller uflaks og kan ikke garanteres verken av en stat eller av en lege.

Og tydeligvis heller ikke av Gud😂

Anonymous poster hash: 3f274...bad

Skrevet

Mye som ikke er en menneskerett. Betyr ikke at det ikke er blodig urettferdig likevel... Dessuten er det stor verdiskapning til samfunnet og føde barn, så det skulle bare mangle at man skal få dekket utredning og behandling...

Nå er jorden overbefolket så det er ikke verdiskapning til samfunnet at alle får barn, snarere tvert om. Ergo bør virkelig ikke staten dekke noe i forbindelse med barnløshet, vi bør være glad for den befolkningsstagneringen vi kan få.

Anonymous poster hash: 5f24b...7f4

Skrevet

At du sidestiller psykisk syke med pedofile er helt hårreisende. Jeg er psykisk syk, ufør og har barn, fungerer utrolig godt i omsorgsrollen selv om jeg ikke takler jobb. Kan nesten si at barnet mitt ikke kunne hatt en bedre mamma, da jeg er veldig tolmodig og har evne til å se barnet mitt og det er akkurat det min sønn trenger. Jeg har full støtte fra BUP og Webster Stratton, har fått så mye ros for hvordan jeg er som mamma at det nesten er flaut. Jeg vet veldig godt at det er mange psykisk syke som ikke evner å ta vare på ett barn eller til å med ta vare på seg selv, men langt ifra alle mangler omsorgsevne. Så tenk deg litt om før du sidestiller oss med pedofile.

Anonymous poster hash: 10544...348

Skrevet

Nå er jorden overbefolket så det er ikke verdiskapning til samfunnet at alle får barn, snarere tvert om. Ergo bør virkelig ikke staten dekke noe i forbindelse med barnløshet, vi bør være glad for den befolkningsstagneringen vi kan få.

Anonymous poster hash: 5f24b...7f4

Norge er ikke overbefolket. Hvis vi ikke opprettholder en viss befolkning vil ikke samfunnet gå videre. Vi trenger ikke nødvendigvis vekst, men for å holde dagens nivå bør man jo i snitt få et barn per person.

Skrevet

Det er absolutt ikke en menneskerett å få barn, derimot er det et privilegie å få barn😊 vi som har barn burde hvertfall se på det slik, at man faktisk er heldig. Noen kan ikke få barn, noen burde ikke få barn, så nei, ingen menneskerett!

Skrevet

Faktisk ikke. Det er så mange barn, både i Norge og på verdensbasis, som bor i midlertidige fosterhjem, beredskapshjem, barnehjem eller bare er foreldreløse og som sårt trenger foreldre, at det ikke er samfunnsnyttig å produsere enda flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...