Gå til innhold

Jo det er en menneskerett å få barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er merkelig når noen sier det ikke er en menneskerett å få barn. Hvem sier sånn? Det er så frekt, som å trykke noen som ligger nede litt ekstra ned i gjørma. "Se på deg da, du kan ikke få barn, ja det har du ikke rett på heller! Men jeg som kan få barn, ja for meg er det en menneskerett"

Fy for noen dårlige mennesker dere er dere som sier slik. Aner dere noe om hvordan det er å være ufrivillig barnløs? Hvordan det kan overta hele deg, og det eneste som betyr noe er å bli gravid. Og så kommer en idiot av et brødhue og sier "det er ikke en menneskerett å få barn".

Menneskerett er noe menneskeskapt, rettigheter man sier at alle uansett rase og religion har rett på for et godt liv. Jeg vil være enig i at alle som ønsker barn, vil elske dem og ta seg av dem, har en menneskerett i å få barn. Men dette er ikke noe vi mennesker kan bestemme ut ifra menneskerettighetene.

Men hvis man ser litt høyere vil jeg påstå at Gud selv mener at vi, alle som vil, skal få barn. Da han skapte menneskene sa han: Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere!

Det kan ikke bli noe mer klart enn det.

Men det er mange som vil ha barn, men ikke kan få, pga. sykdom, alder osv. Men jeg tror Gud ønsker at dere skal få barn. Gjennom bønn kan Gud gi dere barn, kanskje ikke alltid biologiske, men fordi han kanskje ønsker dere som foreldre til et adoptert barn.

Men les om Hanna, hun gav ikke opp: http://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?query=Ewn/UM/XpXt7VWtRG/Ja4yYiTUZ3/WjMRXuHbkww3edYMPVzjTQDbmBMotVxb6B02C8A0jSOY+g=

Jeg vet mange ikke tror på Gud og jeg vet at minst en kommentar vil inneholde ordet "eventyr". Dere får jo se en gang selv om dette er eventyr. Dere er sta og vil klare dere selv.

Jesus sa en gang: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige, men åpenbart det for umyndige små. Ja, Far, for dette var din gode vilje. Alt har min Far overgitt til meg.

Anonymous poster hash: 3eb85...b54
Skrevet

Bibelen gir ingen menneskerettigheter. EMK, norges lover og BK gir menneskerettigheter. Ingen av dem sier noe om retten til å få barn. Man har rett til å stifte familie med den man ønsker, men å reprodusere seg er et privilegie vi får fra naturen. Noen får desverre ikke dette og man kan ikke saksøke naturen for den feilen.

Anonymous poster hash: 8d26a...dca
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke en menneskerett å få barn! Det er jo helt innlysende.

Like lite som det er dn menneskerett å ha sex med andre.

Anonymous poster hash: 18dc4...32d

Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke en menneskerett. Hele argumentet er absurd. Jeg forstår ikke sammenhengen mellom "menneskerett" og "få barn". Hadde det vært en menneskerett ville FN gått inn og satt igang ivf i u-land. Dårlig argument.

Det er derimot ikke vanskelig å se at ufrivillig barnløshet er et kjempeproblem for dem det gjelder. Jeg støtter all hjelp ufrivillig barnløse får, og har masse empati med gruppen.

Anonymous poster hash: 6acdd...14c

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis Gud mener det er vår rett å få barn får han se og gjøre folk gravide da.

Skrevet

Hvis Gud mener det er vår rett å få barn får han se og gjøre folk gravide da.

Vel, det sies det jo at han gjorde en gang, og bare se hvordan det gikk. For min del tror jeg verden gjerne hadde vært et bedre sted uten all religionen.

Anonymous poster hash: 49943...6a6

Skrevet

Jeg ser på meg selv som kristen, men akkurat her tenker jeg at du er ute og sykler, hi...

Anonymous poster hash: 1e414...a70

Skrevet

Men dette sitatet fra Bibelen med at Gud ønsker at alle skal få barn er jo supert, HI. Jeg har en kamerat som virkelig virkelig ønsker å bli far. Ulempen er at han blir forelsket i menn istedenfor kvinner, så da blir det automatisk litt vanskeligere.

Kanskje han bare må ønske og håpe litt mer? Eller gjelder innlegget ditt bare heterofile mennesker som er gift?

Anonymous poster hash: 9c5b0...7b8

Skrevet

Kristen? Ingen ekte kristne ville uttalt seg slik om andre mennesker, som du gjør her..

Anonymous poster hash: 716f7...332

Skrevet

Helt enig i de to første avsnittene hi.

Men jeg datt litt av i løpet av 3. Og fjerde ..

Ønsket om å reprodusere seg er et av våre største instinkter. Det er det vi er laget for.

Sånn sett er det meningsløst å si dette til ufrivillig barnløse, enig der.

Skrevet

Kristen? Ingen ekte kristne ville uttalt seg slik om andre mennesker, som du gjør her..

Kristne er ikke passive folk som bare står og smiler når man hører om urett mot andre mennesker. Man er ikke mindre kristen bare fordi man sier ifra når noen oppfører seg som drittsekker.

Skrevet

Enig med deg Hi, bortsett fra alt det kristengreiene. Synes alle, uansett legning har rett på å kunne få oppfylt ønske om barn så godt det lar seg gjøre.

Anonymous poster hash: 27ea6...5a2

Skrevet

Alle som vil ha unger fortjener å få det. Folk som har barn som dømmer andre barnløse kan dra til helvete

Anonymous poster hash: 967ca...a15

Skrevet

Nei det er ingen menneskerett og folk som er for syke for en liten 40% jobbstilling er for syke for 100% barn. Enkelt og greit. Dere kan risikere å få barn med sykdommer som krever mer enn få timer etter skole/ bhg hver dag.

Anonymous poster hash: 2b9b8...e1a

Skrevet

Bibelen gir ingen menneskerettigheter. EMK, norges lover og BK gir menneskerettigheter. Ingen av dem sier noe om retten til å få barn. Man har rett til å stifte familie med den man ønsker, men å reprodusere seg er et privilegie vi får fra naturen. Noen får desverre ikke dette og man kan ikke saksøke naturen for den feilen.

Anonymous poster hash: 8d26a...dca

Det hun sa. Menneskerettigheter er å ikke bli mishandlet, voldtatt eller misbrukt av det offentlige. Det er å kunne få prøvd sin sak for retten, ikke bli påtalt, dømt og straffet uten lov og dom. Å få barn, være hjemmeværende fordi man vil, eie hus eller ha førerkort er ingen menneskerettighet. Du over - ingen "fortjener" å ha barn. Man FORTJENER noe fordi man har jobbet hardt for noe - for eksempel opprykk på jobb, respekt hos partner og så videre.

Skrevet

Kristne er ikke passive folk som bare står og smiler når man hører om urett mot andre mennesker. Man er ikke mindre kristen bare fordi man sier ifra når noen oppfører seg som drittsekker.

har du ikke lest bibelen? Synes å huske så vagt at det stod noe der både om å vende det andre kinnet til og om å være feilfri for å kunne kaste den første steinen... begge deler er i strid med det som du skrev i HI

Skrevet

En menneskerett? Du mener at alle mennesker har rett til å få bran? Pedofile, psykisk syke, sadister? Det er deres rett?

Anonymous poster hash: 844fd...7c5
Skrevet

Men dette sitatet fra Bibelen med at Gud ønsker at alle skal få barn er jo supert, HI. Jeg har en kamerat som virkelig virkelig ønsker å bli far. Ulempen er at han blir forelsket i menn istedenfor kvinner, så da blir det automatisk litt vanskeligere.

Kanskje han bare må ønske og håpe litt mer? Eller gjelder innlegget ditt bare heterofile mennesker som er gift?

Anonymous poster hash: 9c5b0...7b8

Man kan ikke få i pose og sekk. Hvis man for eksempel flytter fra en voldelig mann for å bedre levekår for seg selv og barna, så kan man ikke regne med å ha like god økonomi og like mye hjelp som når man er to voksne i en husholdning. man kan ikke forvente masse fritid og å kunne opprettholde masse utflukter og hobbyer. Hvis man flytter for å få seg godt betalt og interessant jobb, kan man ikke forvente at familien flytter etter deg for å ha like mye kontakt med deg og barna. Når man forelsker seg i et annet kjønn så vet man jo at to menn eller to kvinner ikke kan få barn sammen. Da må man se etter alternative løsninger, men man kan ikke kreve og forvente noe som biologisk ikke lar seg gjennomføre. Mange adopterer og blir fosterhjem med to foreldre av samme kjønn. men det er ingen rettighet.

Skrevet

Det er ingen menneskerett å få barn, og mest sannsynlig er barnløshet et naturlig utvalg av individer som ikke burde ha barn basert på gener mm. Vi skulle gjort som i dyreverden hvor kun den sterkeste får avkom, da hadde vi sannsynligvis fått bukt med mange samfunnsproblemer.

Anonymous poster hash: 94c43...728
Skrevet

Det er ingen menneskerett å få barn, og mest sannsynlig er barnløshet et naturlig utvalg av individer som ikke burde ha barn basert på gener mm. Vi skulle gjort som i dyreverden hvor kun den sterkeste får avkom, da hadde vi sannsynligvis fått bukt med mange samfunnsproblemer.

Ikke nødvendigvis. Trenden nå, i hvert fall i storbyene i Norge, å begynne med barn alt for sent - å få første barnet i alder av 38-39. Det kan være tipp topp-gener, men rett og slett for seint.

Skrevet

Før du hevder dette ville det vært fint om du gjorde deg kjent med definisjonen av hva en menneskerettighet er.

Anonymous poster hash: b3a99...ae1

Skrevet

Det er jo rart da, at vi trengte IVF til første barnet, men har fått 3 barn på egenhånd etterpå...

Anonymous poster hash: f98a6...5cd

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Trenden nå, i hvert fall i storbyene i Norge, å begynne med barn alt for sent - å få første barnet i alder av 38-39. Det kan være tipp topp-gener, men rett og slett for seint.

Men da har vedkommende tatt et valg som gjør dem barnløse. Det kan ikke være slik at samfunnet skal punge ut for dyr IVF behandling fordi noen har valgt å vente med barn pga selvrealisering. Det er så enkelt at kan du ikke få barn på egen hånd så er det en eller annen grunn som tilsier at du ikke burde ha barn. Om det er pga gener, alder eller hva er egentlig urelevant.

Skrevet

En menneskerett? Du mener at alle mennesker har rett til å få bran? Pedofile, psykisk syke, sadister? Det er deres rett?

Eh, du er klar over at alle du nevner får barn? Om de er gode foreldre er et fullstendig annet spørsmål....

Anonymous poster hash: 0f013...797

Skrevet

Eh, du er klar over at alle du nevner får barn? Om de er gode foreldre er et fullstendig annet spørsmål....

Anonymous poster hash: 0f013...797

Skulle ikke være anonym.

Poenget mitt er at det faktisk ikke er noe som hindrer folk som virkelig ikke burde få barn, i å få egne barn. Slik sett så har HI et poeng i at "De er ikke en menneskerett å..." er et helt tomt og innholdsløst argument.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...