xenja Skrevet 5. januar 2016 #1 Skrevet 5. januar 2016 Vi ønsker å få oss en au pair for en liten periode. Vet at mange er fornøyde med jenter fra Filippinene, men vet dere om andre land hvor folk har vært fornøyde med? Er det mindre papirarbeid med noen fra Europa? Tusen takk
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #2 Skrevet 5. januar 2016 Kjenner en familie som har vært veldig fornøyde med jenter fra Thailand. Anonymous poster hash: bd628...f90
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #3 Skrevet 5. januar 2016 Jeg vil tro det er enklere med en europeisk, både papirarbeid, og for vedkommende å reise hjem f.eks til jul, begravelse o.l (og mye billigere) Anonymous poster hash: 03927...88a
xenja Skrevet 5. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2016 Ja tenker også det. Men er det noen som har erfaringer med europeiske au pair? Hvilke land som har flinke og evt hvilke land man burde Hilde seg unna
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #5 Skrevet 5. januar 2016 Ja vi har hatt både fra Fiippinene, Thailand, Frankrike, Tsjekkia, Bulgaria og Latvia. Av de europeiske syntes vi de to fra Latvia pluss hun tsjekkiske var klart best. De var veldig like oss nordmenn i gemytt, var blide og positive,gled veldig fint inn i familien, men fikk også et stort eget sosialt nettverk. Lærte norsk fort. Dessuten hadde de gyldig førerkort og de har jo rett til arbeid og opphold. De siste tingene gjelder jo folk fra Frankrike og Bulgaria også, men hun franske var veldig streng mot barna, og var veldig, veldig tett på i familielivet (satte seg mellom mannen min og meg i sofaen i stua hver kveld). Hun fra Slovenia var litt "lat" og upålitelig (lot bl.a.være å hente barnet i barnehagen en dag vi hadde avtale om det at hun skulle hente, fordi hun sto i kø i banken...) Alle fra Asia var greie og flinke, passet fint inn i familien og fikk seg et eget sosialt nettverk, og så var de effektive. Lærte seg ikke så godt norsk, og kunne ikke kjøre (fikk ikke lov). Anonymous poster hash: e833f...992
xenja Skrevet 5. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2016 Flere som har erfaringer med europeiske au pair
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #8 Skrevet 5. januar 2016 Poenget med en Au pair er ikke at de skal være flinke, men at de skal lære om norsk kultur og at dere skal lære om en annen kultur. Det er ikke mye arbeid de skal gjøre. Det høres ut som om du er på jakt etter en billig hushjelp. Det får du ikke på noen lovlig måte fra Filipinene med du kan ansette stort sett hvem du vil fra EU til den lønnen dere blir enige om. Så vidt jeg vet er det ikke allmenngjort tariffavtaler for hushjelper slik det er i en del andre bransjer. Anonymous poster hash: 334b6...1db
xenja Skrevet 6. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 6. januar 2016 Ikke på utkikk etter en billig hushjelp men en som kan hjelpe til med pass av barn. Vet ikke om du selv har barn, men jeg vil gjerne ha en som er flink. Vil ikke at hvem som helst skal passe mine barn. Og de skal jo tross alt bo hjemme hos oss. Har to små barn er ikke interessert i å få en lat, festglad tennåring til å bo hos oss.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 Hvis du har tenkt utenlandsk au pair til barnepass, ha iallefall i bakodet at du vil la barnas språkopplæring delvis komme fra en som ikke snakker språket. Og hver gang en au pair reiser utsetter du barna for sorg og tap. Jeg har hatt au pair selv da jeg var liten, og jeg har vært au pair selv etter videregående. Aldri kommer det au pair i mitt hus. Aldri. Hjelp til vask og stell av hus har jeg gjerne, men det er nok. Anonymous poster hash: 07128...647
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Min venninne velger alltid au pair fra et vesteuropeisk land. De har hatt fra England, Østerrike og Nederland. De har vært mest fornøyd med hun fra England men det kommer an på personligheten. Fordelene med vesteuropeer er at de er likere oss i væremåte, lærer norsk mye fortere og bedre, kan kjøre bil, gode i engelsk (eldste har hatt engelskundervisning av au pairen) og billigere flybilletter. Anonymous poster hash: c5f6b...f07
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 De fra Thailand er ikke flinke til å støvsuge i krokene, mens de latviske alltid pusser skoene dine. De fra frankrike glemmer fat med halvspiste snegler under senga og britiske au-pairer banner. Anonymous poster hash: d4e38...5f4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #14 Skrevet 6. januar 2016 Dette stiller for meg på lik linje med å være ufør! Dere burde ikke hatt barn. Klar dere sjøl! Anonymous poster hash: 61df8...54a
xenja Skrevet 6. januar 2016 Forfatter #15 Skrevet 6. januar 2016 Haha såpass. Hvordan vil du si det? Ser ikke noe i det. Men du skal få lov å ha dine egne meninger
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #16 Skrevet 6. januar 2016 Jeg kjenner flere som har valgt Tyske. De jeg har møtt har vært veldig ivrige på å lære språket og har vært genuint opptatt av barna og familien. Anonymous poster hash: 8c927...cfa
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #17 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker aupair er for folk som har det for travelt å ta seg av barna selv. Jeg ville mye heller hatt en ufør mor dom var hjemme hver dag og hadde tid til å prate og legge meg, enn en mor som prioriterte karriere og ansatte en aupair for å få hverdagen til å gå opp. Barnepass? Er ikke barna i barnehage/skole? Når skal dere selv være ned barna? Anonymous poster hash: 4212a...2ad
xenja Skrevet 6. januar 2016 Forfatter #18 Skrevet 6. januar 2016 Er faktisk mye hjemme, men mangler bhg til minste og må ta ett fag på skolen. Så for at jeg skal få lest nok så ønsker vi å få litt hjelp i en liten periode på 3-4 mnd. Og dessuten er det gøy å få lære om andre land og kulturer. Ikke minst kjekt for de små. Og vi har ingen familie eller andre som hjelper til.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #19 Skrevet 7. januar 2016 Er faktisk mye hjemme, men mangler bhg til minste og må ta ett fag på skolen. Så for at jeg skal få lest nok så ønsker vi å få litt hjelp i en liten periode på 3-4 mnd. Og dessuten er det gøy å få lære om andre land og kulturer. Ikke minst kjekt for de små. Og vi har ingen familie eller andre som hjelper til. At pair for 3-4 måneder tror jeg du bare kan glemme. Tror jeg heller ville satset på å finne en dagmamma. Anonymous poster hash: 6fdff...dfd
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #20 Skrevet 7. januar 2016 Er faktisk mye hjemme, men mangler bhg til minste og må ta ett fag på skolen. Så for at jeg skal få lest nok så ønsker vi å få litt hjelp i en liten periode på 3-4 mnd. Og dessuten er det gøy å få lære om andre land og kulturer. Ikke minst kjekt for de små. Og vi har ingen familie eller andre som hjelper til. Du skal ta ETT fag, og trenger au-pair?!? Herregud... Jeg jobber fullt, studerer 50% og er som regel alene med barna på kvelden (mann som jobber turnus). Leser etter at barna er i seng og får gode resultater. Du klarer sikkert ETT fag uten au-pair altså... Anonymous poster hash: 09bb3...01e
xenja Skrevet 7. januar 2016 Forfatter #21 Skrevet 7. januar 2016 Går fint ann å ha au pair i så kort periode. Og ett fag er tilsvarende 25 stp. Men det spiller ingen rolle. Heldigvis er folk forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #22 Skrevet 7. januar 2016 Er faktisk mye hjemme, men mangler bhg til minste og må ta ett fag på skolen. Så for at jeg skal få lest nok så ønsker vi å få litt hjelp i en liten periode på 3-4 mnd. Og dessuten er det gøy å få lære om andre land og kulturer. Ikke minst kjekt for de små. Og vi har ingen familie eller andre som hjelper til. Du skal ta ETT fag, og trenger au-pair?!? Herregud... Jeg jobber fullt, studerer 50% og er som regel alene med barna på kvelden (mann som jobber turnus). Leser etter at barna er i seng og får gode resultater. Du klarer sikkert ETT fag uten au-pair altså... Anonymous poster hash: 09bb3...01e Men kanskje HI VIL ha litt mindre stress og litt avlastning selv om ikke alle andre vil det? Hva er vitsen med å være så fordømmende? De kan faktisk være ganske koselig å ha en au pair. Kjempehyggelig med et ungt, voksent menneske til i huset, fint å blir kjent med noen fra andre land enn Norge og veldig deilig med litt hjelp til enkelte ting så man får litt mer slingringsmonn i hverdagen. Anonymous poster hash: e833f...992
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #23 Skrevet 7. januar 2016 Er faktisk mye hjemme, men mangler bhg til minste og må ta ett fag på skolen. Så for at jeg skal få lest nok så ønsker vi å få litt hjelp i en liten periode på 3-4 mnd. Og dessuten er det gøy å få lære om andre land og kulturer. Ikke minst kjekt for de små. Og vi har ingen familie eller andre som hjelper til. Du skal ta ETT fag, og trenger au-pair?!? Herregud... Jeg jobber fullt, studerer 50% og er som regel alene med barna på kvelden (mann som jobber turnus). Leser etter at barna er i seng og får gode resultater. Du klarer sikkert ETT fag uten au-pair altså... Anonymous poster hash: 09bb3...01e Vel, enkelte folk ønsker også å ha sex, kvalitetstid med mannen, slappe av på kvelden og få unna husarbeid. Men selvfølgelig måtte du poengtere hvilken superkvinne du er, gratulerer med det. Anonymous poster hash: ea9a2...1dc
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #24 Skrevet 7. januar 2016 Det er jo ganske dyrt å ha au-pair da. Så det er ikke for alle. Men hvis man har god råd og nok plass i huset, så er det jo greit.<br /><br />Det er for øvrig også blitt ganske strengt ang gjøremålene. En au-pair skal kun passe barn, ikke gjøre husarbeid, og det er også et maks antall timer h*n skal passe ungene. En venninne av meg har hatt au-pair. Og det forholdet ble avsluttet. Nå var hun uheldig med sin da. Hun lå for det meste på rommet sitt og sov (!). Men hun betalte mye for at hun i utgangspunktet skulle gjøre lite. I tillegg til lønna, er det dere som skal holde au-pairen med mat. Anonymous poster hash: c5415...61d
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #25 Skrevet 7. januar 2016 I enkelte kretser er det et statussymbol å ha aupair. Trist for barna. Enig i at det må være spennende å ha besøk av et menneske fra et annet land. Men, da for at vi kunne lære av hverandre, ikke for å ta over den lille tiden man har med barna sine i løpet av en dag. Barna er små en lite periode av livet. Prioritering er en fin ting. Anonymous poster hash: 3db43...9c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå