Gå til innhold

Kan man ha kreft med normale blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste årene vært helt utslitt. Jeg blør så mye ved mensen at jeg har kronisk jernmangel. Helt siden fødsel for 2 år siden ble det oppdaget lave blodplater. Jeg har petekkier på undersiden av overarmene og litt på brystet. Små knappnålsstikk av blodprikker. Blodplatene mine har sunket og samtidig har antallet prikker økt. Vet at det har sammenheng, men hvorfor? Har helt normale prøver ellers. Har vært hos legen annenhver måned i hele 2015, og det er alltid jeg som bestiller ny time fordi jeg ikke føler meg bedre. Nå i det siste har menstruasjonen vært veldig uregelmessig og jeg får store smerter når koagulert blod vil ut bak tampongen. Aldri hatt smerter før og aldri hatt noe særlig med klumper heller. Bør jeg dra til gynekolog? Kan man ha livmorhalskreft uten at det er økte leucocytter? Har også hatt forstørret lymfekjertel på halsen i et par år. De siste utvidede prøvene viste at jeg har hatt mononukleose både for mange år siden og nå nylig.

Anonymous poster hash: f829e...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret på det er at det er helt umulig med sikkerhet å utelukke at det er kreftceller selv med helkroppsscanning og all verden blodprøver. Det er en risiko med å leve, som man bare må akseptere. Men livmorhalskreft diagnostiseres med celleprøve fra livmorhalsen, ikke med blodprøve. Du har lave blodplater, derfor blør du lettere, også ved mens. Mange har medfødt lave blodplater. Snakk med legen din, spør der, umulig å få et godt svar her. Men det høres ut som du stresser deg selv opp.

Anonymous poster hash: 162e5...c53

Skrevet

Det finnes et utall forskjellige typer kreft, og mange av dem synes ikke på blodprøver.

Om det er lenge siden sist du tok en celleprøve bør du jo ta en ny, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for kreft akkurat. 

Når det kommer til store blødninger er det flere ting man kan gjøre så du slipper slite med blodtapet og alt det fører med seg. Hva man kan gjøre kommer an på alder og om du skal ha flere barn. Der bør du nok snakke med en gynekolog tenker jeg, for alt fra medikameter til brenning/utskrapning av slimhinner kan hjelpe.

En gynekolog vil også ta en innvendig ul av deg og sjekke at alt ser bra ut både med eggstokker, eggledere og livmor samtidig som han/hun tar en celleprøve, det vil nok berolige deg. 

Anonymous poster hash: fe715...f58
Skrevet

Jeg har alle symptomene du har og jeg har en kronisk autoimmun sykdom som kalles itp, det ble tatt en rutinemessig benmargsprøve for å utelukke kreft, men pga at blodprøvene var ellers normale, var det aldri noen stor mistanke om det. Jeg får også petekkier ved lavt platetall, det er jo det blodplatene gjør; stopper blødninger. Og hvis man har færre, slipper mer blod igjennom. Er det fastlegen du har vært hos? Be om å bli henvist til en hematolog! Hvor lave plateverdier har du?

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/blod/primer-immun-trombocytopeni-1070.html

Anonymous poster hash: 77fed...15b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...