Gå til innhold

Hva synes dere om å bruke "hen" når man ikke vil si "han" eller "hun"? U/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: cd149...390

Fortsetter under...

Skrevet

Teitere enn teitest!

Anonymous poster hash: cf45c...f35

Skrevet

Dødfødt og rabiat "korrekt". Kjønn er en gyldig kategori.

Gjest Antarctica
Skrevet

Bruker det ikke selv. Pronomener er såpass innbakt i språket at jeg tror aldri jeg vil klare å endre dem. Hvis jeg ikke vet om det er en mann eller kvinne, sier jeg "han eller hun", "personen", "vedkommende", "den det gjelder" eller det upersonlige "en"/"man".

Skrevet

Å bruke det konsekvent for å hindre kjønnsidentifisering hos barnet selv, synes jeg er forkastelig. Å bruke det for å anonymisere er helt ok, men det er jo en fordel å være konskvent. F.eks. blir det litt halvveis å si at hen skal skifte boxer, da de fleste vil tenke at dette dreier seg om en gutt basert på undertøyet.

Skrevet

Kan sikkert være praktisk i enkelte situasjoner, men fonetisk er det helt forferdelig.

Annonse

Skrevet

Jeg forbinder det med transkjønnede, med Espen ester pirelli i spissen. Altså ikke brukt når man ikke vil si kjønnet på eget barn, men et ord transkjønnede bruker om seg selv.

Anonymous poster hash: dc69e...62e

Gjest Antarctica
Skrevet

Å bruke det konsekvent for å hindre kjønnsidentifisering hos barnet selv, synes jeg er forkastelig. Å bruke det for å anonymisere er helt ok, men det er jo en fordel å være konskvent. F.eks. blir det litt halvveis å si at hen skal skifte boxer, da de fleste vil tenke at dette dreier seg om en gutt basert på undertøyet.

"Når rekrutten møter til appell skal hen være nybarbert"! 😁

Skrevet

Jeg tenker at det er flott all den tid det finnes mennesker som ikke passer inn i en kjønnsbås, og som selv ønsker ordet velkommen. Også kjekt når man vil anonymisere eller uttale seg generelt.

Anonymous poster hash: 09523...73a

Skrevet

Jeg har brukt det her inne for å holde historiene mest mulig anonyme.

Hilsen hjemmeværende 50-talla kone til en muskelmann som forsørger meg og våre tre tøffe gutter 😊

Anonymous poster hash: 1ac3e...55b

Skrevet

Jeg har brukt det her inne for å holde historiene mest mulig anonyme.

Hilsen hjemmeværende 50-talla kone til en muskelmann som forsørger meg og våre tre tøffe gutter 😊

50-talls. Autokorrekt..

Skrevet

Min datter har omtrent bare jenteboxere og hipstere, så det tenkte jeg ikke noe på.

Skrevet

Kan sikkert være praktisk i enkelte situasjoner, men fonetisk er det helt forferdelig.

Hva mener du med at det er "fonetisk forferdelig"...?

Anonymous poster hash: 6a20b...bd9

Annonse

Skrevet

Nei ikke faen!

Anonymous poster hash: 56322...330

Skrevet

Hva mener du med at det er "fonetisk forferdelig"...?Anonymous poster hash: 6a20b...bd9

At det ikke høres bra ut.

Skrevet

Synes det er veldig greit når man ikke vet om det er mann eller kvinne det dreier seg om:

Feks:

Opp gjennom historien spilte legene en viktig rolle i samfunnet. Hen skulle ha minst 6 års høyere utdannelse.  

Anonymous poster hash: e245c...eeb
Skrevet

Hva mener du med at det er "fonetisk forferdelig"...?Anonymous poster hash: 6a20b...bd9
At det ikke høres bra ut.
Synes ikke det høres verre ut enn "han" og "hun" rent objektivt, er nok bare vane som gjør at vi synes det høres snålt ut. Lite som skiller de tre vokalene u, e og a.

Bruker ikke ordet selv, men ser at det kan være praktisk for å erstatte "han/hun".

Anonymous poster hash: 6a20b...bd9

Skrevet

Høres kramapeaktig ut. Og så tenker jeg på 'høne' når jeg hører det, så da blir det komisk i tillegg.

Anonymous poster hash: fd716...de9
Skrevet

Man er jo ett av to kjønn rent genetisk (og fysisk). Hva man føler seg som er en annen sak, men endrer jo ikke det faktum at mann er enten en hun eller en han. Selv er jeg 40, men føler meg som 20. Likevel vil ikke noen godta at jeg bruker 20 som alder...

Anonymous poster hash: 09fcd...51a

Skrevet

Håper det innlemmes i det norske språket.

Anonymous poster hash: bbee7...dd0
Skrevet

Det ordet vil aldri bli tatt i bruk av meg

Skrevet

Blir irritert av å lese det, men tross alt bedre enn å skrive H*n

Gjest Antarctica
Skrevet

Synes det er veldig greit når man ikke vet om det er mann eller kvinne det dreier seg om:

Feks:

Opp gjennom historien spilte legene en viktig rolle i samfunnet. Hen skulle ha minst 6 års høyere utdannelse.

Anonymous poster hash: e245c...eeb

Men - det blir jo feil. Hvis pronomenet skal vise tilbake på substantivet "legene", må det stå "de".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...