Gå til innhold

Beste familiehund?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har en golden retriver og 1 barn på 8 år. Hunden er en del med andre barn. Det går veldig fint. MEN, jeg ser jo at hunden er stor og at den kan bli voldsom for små barn (rundt 1 år) selv om den ikke mener noe vondt. 

Som regel veldig rolig og snill rase, men alt avhenger selvfølgelig av både arv og miljø. 

Vi fikk hunden når vårt barn var 7 år og det gikk veldig fint. 

Har hørt mye positivt om svensk-dansk gårdshund, mange som sier at den er barnevennlig. Har ingen erfaring selv.

Vi vurderte også Duck Tolling retriever, på grunn av størrelsen. I etterkant har jeg lest en del om at den er mer krevende enn golden retriver og gjerne ikke så gunstig for barnefamilier. Vi vurderte også Berner Sennen, men slo det fra oss på grunn av mye sykdom hos rasen (og den blir STOR). 

Lykke til med jakten på en god familiehund. Anbefaler å bruke god tid og å besøke aktuelle oppdrettere. Selv opplevde jeg både at hjemmesider/informasjon sto i stil med virkeligheten og at hjemmesider/informasjon gav et falskt positivt inntrykk av både oppdretter og hunder. 

Vi har hatt tre raser. Den som fungerte dårligst var strihåret dachs.

Ellers har vi hatt schæfer, utrolig flott rase. Eneste minuset er en del helseplager. Måtte avlive vår når den enda var ganske ung, 8 pga store hofteplager.

Nå har vi dsg. Kjempe rase. Vi blir nok å fortsette med denne rasen framover.

Anonymous poster hash: 43434...f57

Engelsk springer spaniel! Fantastisk hunderase :hjerter:  Veldig glade hunder, grei størrelse og en super turkamerat. Vi hat hatt et par, og de har vært veldig tålmodige med ungene. Eneste minuset er at det er litt pelsstell..

Anonymous poster hash: 4ffdd...f9e

Annonse

Cavalier king charles spaniel. Du skal lete lenge etter en mer familievennlig hunderase!
De trives godt i sofaen, men er også med på lange turer :) Har selv to stk, og vil aldri bytte til en annen rase. 

Viktig at du finner en seriøs oppdretter av disse, da de kan ha noen helseplager. 

Jeg tror det viktigste dere må tenke på først er hvilke egenskaper dere ønsker hunden skal ha og hva dere skal bruke den til. Les deg opp på de forskjellige rasene og tenk på ting som størrelse, energinivå, pelsstell osv. Hvis du skal drive med jakt, spor, agility eller andre aktiviteter er det også fint å se om rasen passer til dette.

Selv har jeg en forkjærlighet for retrivere og rottweiler. Disse passer godt i en familie og er stort sett ganske lette å trene. Selv om jeg kanskje ikke ville anbefalt en rottweiler hannhund til en førstegangskjøper pga den mentale styrken. Retriverene er veldig matorienterte, og det er et stort pluss under trening. Jeg bruker mine hunder til spor, og liker derfor hunder som har god nese og en av-knapp når den skal være rolig inne.

Lykke til med valget! Og husk å velge etter egenskaper, ikke fordi hunden er søt ;)

Annonse

Dere med små barn som har eller har hatt hund: hvilken rase anbefaler dere? Her er minstemann 1 år og eldste 7 år... Ikke hatt hund før.

Anonymous poster hash: e6cde...de2

Er man førstegangs hundeeier med små barn bør man ihvertfall styre klar av "tøffe" hunder, og dobermann, rotweiler, malinois, weimaraner etc bør bare strykes av lista med en eneste gang.

Jeg hadde gått for en mild og medgjørlig hund, retriever er nevnt over her og er et veldig godt valg. En schæfertispe hadde sikkert også fungert meget bra mentalt sett, om den kommer fra en seriøs og god oppdretter.

Selv har jeg erfaring i at store hunder kan være veldig barnevennlige (irsk ulvehund og rhodesian ridgeback har jeg selv hatt), men man bør nok styre klar av store hunder med en 1 åring, og de er heller ikke starthunder.

Anonymous poster hash: 9fced...a57

Det viktigeste først og frems er at dåke må finne ut kva dåke ønsker i ein hund.....vil dåke ha ein som som må gå mykje på tur,trenest mykje mentalt eller ein som liker seg best i sofaen og som synest det er grett å bare bli lufta litt i hagen..vil dåke bruke mykje tid på pelsstell eller ikkje? det finnes utrulig mykje bra hunderaser men det finnes og mykje dårlig avla hunder..så vær kristisk,les deg opp på feire raser,snakk med oppdrettere og bruk tid på å finn rett hund :)    labrador og golden retiver er ganske ofte bra familie hunder :)  me har lhasa apso og kan anbefale den på det sterkeste :) er røytefri,barna karer å gå med henne aleine :) ho er glad i å gå tur men er ingen krise om me dropper det nokre dager og kun lufter ho :) frisk rase som lever lenge :)

Anonymous poster hash: 9d690...a5a

Malinois

Anonymous poster hash: c0ce9...9ce

Unnskyld meg, men er du egentlig klar over hva du foreslår? En malinois er så absolutt ingen førstegangshund! Det er ikke for ingenting at malinois er svært populær som tjenestehund. De er altfor harde og tøffe til en småbarnsfamilie, de trenger store mengder både mental og fysisk trening for å trives. Og én malinois som mistrives har absolutt ingenting i nærheten av små barn å gjøre.

Anonymous poster hash: 09600...a1f

Definitivt bichon havanaise!

Nydelige, barnevennlige, røytefrie, allergivennlig, lettlærte og glade hunder med verdens aller beste gemytt.

Lite sykdommer og lever lenge.

Det er en forholdsvis liten hund, men den tåler lange turer og det å leke med barn. Den bjeffer lite.

Det er litt pelsstell om du velger å holde pelsen lang, men det er rett og slett bare kos :-)

Jeg kunne ikke hatt noen annen hund!

Anonymous poster hash: b003f...274

Malinois

Anonymous poster hash: c0ce9...9ce

Unnskyld meg, men er du egentlig klar over hva du foreslår? En malinois er så absolutt ingen førstegangshund! Det er ikke for ingenting at malinois er svært populær som tjenestehund. De er altfor harde og tøffe til en småbarnsfamilie, de trenger store mengder både mental og fysisk trening for å trives. Og én malinois som mistrives har absolutt ingenting i nærheten av små barn å gjøre.

Anonymous poster hash: 09600...a1f

Samme tenkte jeg.

Idiotisk forslag. Jeg har selv hatt den fordi jeg har drevet aktivt med hund. Det var en fin og snill hund men forsøkte stadig å gå forbi barna i rang.

En småbarnsfamilie som skal ha sin første hund og så foreslå den. Helt vanvittig idiotisk forslag.

Anonymous poster hash: 851f7...a6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...