Gå til innhold

jeg blir gal, min mann som er nordlending skal på død og liv

Anbefalte innlegg

lære barna nordnorske gloser og bannskap(!)
det er IKKE gøy og festlig når treåringen løper rundt og roper "hestkuk"

men jeg er tydeligvis bare snerpete...

noen som er enig med meg i at dette er lavmål og teit - eller han mannen rett i at jeg er "fisefin"?

Anonymous poster hash: bcc38...1af

Fortsetter under...

noen som er enig med meg i at dette er lavmål og teit - eller han mannen rett i at jeg er "fisefin"?

Helt enig. Barn får høre banneord når de begynner på skolen, men de trenger ikke å ha lært det av sin far som er barnets rollemodell.

Banning er lite sjarmerende, både hos barn og voksne. Syns du gjør helt rett i å si ifra til mannen din om det, det gjør det absolutt ikke "fisefin"!

Og hva er det med nordleninger og banning? Tror de er de eneste i Norge som syns selv at det er kult å banne. Resten av landet riser på hodet av dem. 

Anonymous poster hash: aba90...d79

Med mindre man er kristen er det ikke noe galt i banning. Kristne har gode årsaker til å ikke tolerere slikt, men ateister er snerpete og fisefine bare. Blir som å ikke ville at ungen skal si a - endinger og klikke i vinkel om ungen sier "gutta" istedet for "guttene".

Anonymous poster hash: ea412...947

Annonse

Helt enig. Barn får høre banneord når de begynner på skolen, men de trenger ikke å ha lært det av sin far som er barnets rollemodell.

Banning er lite sjarmerende, både hos barn og voksne. Syns du gjør helt rett i å si ifra til mannen din om det, det gjør det absolutt ikke "fisefin"!

Og hva er det med nordleninger og banning? Tror de er de eneste i Norge som syns selv at det er kult å banne. Resten av landet riser på hodet av dem.

Det er ikke det at vi synes det er kult. Det er bare det at vi ikke legger så mye vekt på det. Det er på en måte en del av dagligtalen, og ikke noe vi reagerer så mye på.

Men! Her jeg bor (midt i nordland) er det ikke vanlig at man lærer barna banning. Vi modererer språket når barna er tilstede, men de plukker nok opp noen ord her og der likevel, fordi vi selv er så ubevisste når vi bruker dem.

Anonymous poster hash: 14b91...508

Vi er nordnorske og vi lærer absolutt ikke barna å banner! Vi foreldre bannes litt når vi får vondt når vi plages skikkelig og ikke får til osv. Men tydeligvis banner vi på en slik måte at ungene ikke har plukket det opp. For ingen av våre barn banner og har knapt hatt slike ord i sin munn. Den minste har forsøkt og forsøkte helt klart å fremprovosere en reaksjon som den ikke fikk, og har ikke bantes etter det. Noe av det mest "bonat/harry" jeg vet om er påtatt banning, litt sånn tatt ut av sammenheng eller i overkant mye for en liten ting.

Mye av bannskapen brukes jo på en positiv måte her nord også, selv det har ikke mine barn plukket opp på.

Anonymous poster hash: 2df15...a21

Med mindre man er kristen er det ikke noe galt i banning. Kristne har gode årsaker til å ikke tolerere slikt, men ateister er snerpete og fisefine bare. Blir som å ikke ville at ungen skal si a - endinger og klikke i vinkel om ungen sier "gutta" istedet for "guttene".

Syns du virkelig det er det samme om en unge på 4 år går rundt å sier "gutta" og "hestkuk"? Man lærer da ikke barn å banne.

Det er rett og slett dårlig stil å banne. Jeg blir flau på deres vegne når noen lirer av seg de groveste uttrykk midt i dagligtalen.

Å lære en treåring å si hæstkuk er barnslig og flaut og jeg hadde blitt rasende om noen gjorde det med mitt barn.

Oi! Her heng fordommene løst skjønner jeg! Akkurat som ingen sørger har humor?😉

Oi! Her heng fordommene løst skjønner jeg! Akkurat som ingen sørger har humor?😉

Søringer...

Det er ikke det at vi synes det er kult. Det er bare det at vi ikke legger så mye vekt på det. Det er på en måte en del av dagligtalen, og ikke noe vi reagerer så mye på.

Men! Her jeg bor (midt i nordland) er det ikke vanlig at man lærer barna banning. Vi modererer språket når barna er tilstede, men de plukker nok opp noen ord her og der likevel, fordi vi selv er så ubevisste når vi bruker dem.

Anonymous poster hash: 14b91...508

Tror kanskje Nordland er litt mildere enn her jeg bor. Jeg bor også i Nord-Norge (troms), og her ler de av "søringa" som ikke banner. Faktisk sett gjentatte facebook-statuser om temaet også. Jeg er klar over at det er forskjeller på folk og jeg kjenner mange som ikke banner, men det er mange av dem som gjør det også. Som barn lo de av meg fordi jeg snakket "så fisefint" og ikke "turte å banne". 

Men jeg har vært mye i Bodø og opplevde ikke det samme der

Annonse

Jeg er fra Finnmark og mannen min fra nord Norge. Vi har ikke lære barna våre å banne.

Mannen Din er en hæstkuk

Anonymous poster hash: 624f6...c94

Haha, er ikke finnmarka i nord-Norge også?

Jeg og mannen er nordlendinger og lærer ikke barna bannskap. Det er veldig spesielt å lære barna nord-norsk bannskap.

Anonymous poster hash: bd3aa...250

Jeg er også nordlending. Bruker mange friske gloser, men jeg beregner alltid mitt publikum! Å lære det til småunger er ikke i tradisjon, og egentlig bare "bad taste". Det kan du hilse ham og si, fra en vesteråling med myyyyyye fargerikt repertoar! (Nordnorsk språkbruk skal nemlig ikke være vulgært, det skal være treffende. Å slå spikeren rett på hodet er kunsten, ikke å slenge om seg med styggedom. Enhver gapatrost kan herme et tabuord...)

Anonymous poster hash: 5c995...c89

Nyere forskning viser at dem som banner mye oftere er gode på språk.

Hadde helt ærlig talt ikke brydd meg. Jeg bannet som en sjømann da jeg var lita på grunn av en eldre bror, men vokste det raskt av meg.

Anonymous poster hash: f6752...d28

Med mindre man er kristen er det ikke noe galt i banning. Kristne har gode årsaker til å ikke tolerere slikt, men ateister er snerpete og fisefine bare. Blir som å ikke ville at ungen skal si a - endinger og klikke i vinkel om ungen sier "gutta" istedet for "guttene".Anonymous poster hash: ea412...947

Er det morsomt at en 4 åring løper rundt og snakker om kuk? Det er ikke direkte banning,men jeg hadde sett på det som dårlig oppdragelse og dårlig humor fra de voksnes side. Å kalle noen drittsekk eller snakke om svære melonpupper er ikke banning heller, men er det innenfor at folk ( spesielt unger) snakker slik?

Anonymous poster hash: 9bbd1...114

Hadde ikke akseptert det. Min eks banner i annenhver setning. Synes det er et helt forferdelig å høre på. Ikke fordi jeg er kristen eller snerpete, men synes det vitner om mangel på både oppdragelse og intelligens. Lærte barna tidlig at det kun er "dumme" folk som banner, for de har ikke et godt utviklet ordforråd. 

Anonymous poster hash: 2f3b8...1b4

Hadde ikke akseptert det. Min eks banner i annenhver setning. Synes det er et helt forferdelig å høre på. Ikke fordi jeg er kristen eller snerpete, men synes det vitner om mangel på både oppdragelse og intelligens. Lærte barna tidlig at det kun er "dumme" folk som banner, for de har ikke et godt utviklet ordforråd. 

Anonymous poster hash: 2f3b8...1b4

Kremt...

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S038800011400151X

Anonymous poster hash: f6752...d28

Banning er lite sjarmerende. Ser ned på de som ikke klarer å føre en normal samtale uten at de må banne. "Det er faen meg jævla fint vær i dag!" 😖

Å drive å lære ungen sin banning er bare tragisk.

Anonymous poster hash: cee75...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...