Gå til innhold

Hvordan hjelpe hunden, livredd fyrverkeri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var noen som sendte opp litt for en time siden og enda sitter hun å skjelver å peser.

Hun har blitt verre for hvert år som går. Neste år skal jeg be om beroligende.

Før har hun taklet litt oppskyting nå pg da. Men ikke i år.

Kjenner jeg gruer meg til klokken tolv. Tips mottas med takk.

Anonymous poster hash: 45155...40f

Skrevet

Gjem godbiter rundt og få henne til å lete. Har du et rom uten vindu? Sett på musikk og vær der med henne.

Anonymous poster hash: c5f36...552

Skrevet

Huff! Har et barn som er livredd. Ikke noe kjekt! Støtter hun over her👆🏻

Anonymous poster hash: 2684c...2a4

Skrevet

Gjem godbiter rundt og få henne til å lete. Har du et rom uten vindu? Sett på musikk og vær der med henne.

Takk for svar. Men hun vil ikke spise en gang. Har prøvd med kalkun og hundesnacks. Har ingen rom uten vindu. Men vi trekker oss ned i kjellerstuen og håper det hjelper. Setter på musikk.

Så får mann og barn kose seg uten oss 😊

Noen som har erfaring med beroligende til hund. Håper det vil hjelpe neste år.

Hun er tre år. Første året, ingen reaksjon, andre året ingen reaksjon før klokken tolv da det ble mye. Dette året er hun nervevrak.

Mannen. Snorklet på sofaen i sted og hun hoppet nesten til da hN fikk et stort snork.

Skrevet

Hva med å tilbringe neste nyttårsaften på enav turistforeningens hytter i fjellet? Syns det er så utrolig mange som skal sitte med vettskremte hunder på mørke rom. Samtidig som turistforeningen har drøssevis av hytter som hvem som helst kan låne.

Tenk så koselig en nyttårs tradisjon det hadde vært brettspill i stearinlys uten en rakett så langt øret kan fange opp.

Har selv aldri hatt en hund som har fryktet fyrverkeri, men føler folk med redde dyr er litt pasive.

Anonymous poster hash: e2730...9d1

Skrevet

Takk for svar. Men hun vil ikke spise en gang. Har prøvd med kalkun og hundesnacks. Har ingen rom uten vindu. Men vi trekker oss ned i kjellerstuen og håper det hjelper. Setter på musikk.

Hun er tre år. Første året, ingen reaksjon, andre året ingen reaksjon før klokken tolv da det ble mye. Dette året er hun nervevrak.

Mannen. Snorklet på sofaen i sted og hun hoppet nesten til da hN fikk et stort snork.

Oh lord. Autocorrect. Snorket ikke snorklet 😂

Skrevet

Sett på tv eller musikk litt høyre enn ellers, hold deg i nærheten og oppfør deg ellers som vanlig.

Ved å trøste og gjøre mye ut av det forteller du hunden at dette er farlig og at den har all grunn til å være redd. På den måten blir det bare verre og verre.

Anonymous poster hash: ec303...61b
Skrevet

Husk at ved beroligende er det kun kroppen som slapper av. Hundens hjerne kan fortsatt være i høygir og frykt, men kroppen klarer ikke å respondere. For mange hunder blir det verre med beroligende.

Anonymous poster hash: 07d0b...f8a
Skrevet

Min forrige brukte vi beroligende men vi begynte alltid for sent. Har de først blitt skremt så er de oppstilt i dagevis, da virker det ikke like godt.

Han jeg har nå er veldig på vakt men lar seg avlede med margebein.

Vi kjøpte feromoner å ha i stikkontakten og jeg tror det virker for han legger seg ned for å slappe av mye oftere enn i fjor. Vi startet med feromoner i november.

Ellers får du kjøpt cd med fyrverkeri lyder. Du starter med veldig lav lyd og øker. Mine har ikke hatt veldig utbytte av dette.

De er en del kenneler som holder til langt fra folk som tar inn ekstremt redde hunder.

Skrevet

Sett på tv eller musikk litt høyre enn ellers, hold deg i nærheten og oppfør deg ellers som vanlig.

Ved å trøste og gjøre mye ut av det forteller du hunden at dette er farlig og at den har all grunn til å være redd. På den måten blir det bare verre og verre.

Anonymous poster hash: ec303...61b

Ja det vet jeg. Så her har ingen trøstet hunden.

Hi

Skrevet

Vi skal straks ut å kjøre bil med våre hunder og barn. Kanskje det kunne være noe for dere?

Ikke at våre hunder er redde, men ønsker heller ikke at de skal bli det. Vi reiser opp i høyden og ser på rakettene i byen derfra.

Skrevet

Vi skal straks ut å kjøre bil med våre hunder og barn. Kanskje det kunne være noe for dere?

Ikke at våre hunder er redde, men ønsker heller ikke at de skal bli det. Vi reiser opp i høyden og ser på rakettene i byen derfra.

Hadde vært noe hadde det ikke vært for at det er helt flatt her nærmest 😊.

Jeg blir nok inne med hunden i kjelleren mens mann og barn drar ut.

Skrevet

Gi hunden en lang tur før på dagen, og la den løpe fritt i line etter ball, la den snuse og herje, og aktiviser den GODT! Da er den for sliten for å være redd når kvelden kommer:)

Anonymous poster hash: f04c4...f6f

Skrevet

Oh lord. Autocorrect. Snorket ikke snorklet 😂

Hahaha😂😂 tydeligvis overtrøtt her, for nå lo jeg så jeg nesten tisset på meg!

Skrevet

Ikke gi den beroligende hvertfall... Bomull i ørene, lukk gardiner, tvn litt ekstra høyt og oppfør dere normalt! Ikke syns synd på hunden og stakkarsligjør den! Vær som om ingenting foregår. Slite den ekstremt ut med tur og mental trening i forveien. Hvis den har ekstremt angst - kjør bort den halvtimen det står verst på!

Skrevet

Første nyttårsaften for hunden min. Gikk bedre enn forventet. Var på lang tur med mye lek tidligere i dag. Da klokka ble 12, så ble hunden stresset, men mindre stresset enn jeg hadde fryktet.

Tok hunden med på soverommet og la oss i senga. Jeg surfer og hunden sover.

Anonymous poster hash: 575f6...020

Skrevet

Ikke gi den beroligende hvertfall... Bomull i ørene, lukk gardiner, tvn litt ekstra høyt og oppfør dere normalt! Ikke syns synd på hunden og stakkarsligjør den! Vær som om ingenting foregår. Slite den ekstremt ut med tur og mental trening i forveien. Hvis den har ekstremt angst - kjør bort den halvtimen det står verst på!

Signerer! 👍🏻😉

Skrevet

Gi hunden en lang tur før på dagen, og la den løpe fritt i line etter ball, la den snuse og herje, og aktiviser den GODT! Da er den for sliten for å være redd når kvelden kommer:)

Du har tydeligvis aldri hatt en redd hund.

Anonymous poster hash: 5a105...090

Skrevet

Første nyttårsaften for hunden min. Gikk bedre enn forventet. Var på lang tur med mye lek tidligere i dag. Da klokka ble 12, så ble hunden stresset, men mindre stresset enn jeg hadde fryktet.

Så utrolig bra ! :) så lenge man oppfører seg tilnærmet normalt så tror jeg mye er gjort :)

Skrevet

Jeg har hatt tre. En jaktlabrador, en border collie og en Toller! Alle krevende raser.

Skrevet

Signerer det med beroligende. Prøvde det en gang på hunden min som var hysterisk redd og bjeffet konstant mens fyrverkeriet holdt på. Det beroligende gjorde det mye verre. Han sjanglet rundt, peste og ble enda mer urolig, og absolutt ikke noe mindre redd

Skrevet

Jeg har hatt tre. En jaktlabrador, en border collie og en Toller! Alle krevende raser.

Men de har tydeligvis ikke vært hysterisk redde

Skrevet

Så utrolig bra ! :) så lenge man oppfører seg tilnærmet normalt så tror jeg mye er gjort :)

Takk for tilbakemelding! Jeg er ganske noob som hundeeier, så ante ikke hva jeg kunne forvente meg. Leste litt rundt og tok det til meg. Jeg er ganske sikker på at hunden min ikke vil kjenne på dette i mange dager fremover, heldigvis. Hadde også på radioen litt høyere enn jeg pleier og masse lys på inne for å dempe lysglimtene ute.

Skrevet

Et år til neste nyttårsaften :) Tren gjerne på nyttårsaften jevnlig gjennom hele året. Sett på nettbrett eller pc med fyrverkerier (f.eks på youtube). Start med lyset på og lavt volum, øk volumet etter hvert og demp belysningen. Hunden blir etter hvert vant med lyder og lysblink og bryr seg ikke når nyttårsaften kommer. Lykke til!

Anonymous poster hash: accc2...bce
Skrevet

Takk for tilbakemelding! Jeg er ganske noob som hundeeier, så ante ikke hva jeg kunne forvente meg. Leste litt rundt og tok det til meg. Jeg er ganske sikker på at hunden min ikke vil kjenne på dette i mange dager fremover, heldigvis. Hadde også på radioen litt høyere enn jeg pleier og masse lys på inne for å dempe lysglimtene ute.

Det er nok et veldig godt utgangspunkt ja! (Jeg som skrev jeg hadde hatt tre krevende hunder)

Min første var en border collie(som er kjent som litt nervøse raser) og den hunden jeg har brukt "minst tid på" når det kommer til dulling og trøsting. Hun var valp på en nyttårsaften og jeg husker vi gikk tur like før rakettregnet(hun var nesten 3 måneder da) og det bråkte og smalt ganske heftig selv om det ikke var konstant. Tror rett og slett det har gjort henne til en "hardhuda" hund for hun har aldri reagert på raketter noen gang siden den gang. Og det er den hunden som har vært aller mest avbalansert mtp fyrverkeri.

Jeg tror det viktigste er at du(eller noen de stoler på) er der. Dulling, overdreven kosing (og ikke minst!) doping har liten eller null effekt er min erfaring.

Gratulerer som nybakt hundeeier forresten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...