Gå til innhold

Er 169 cm og veier 100 kg. Nå er jeg gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å slanke meg de 35 kg jeg har etter svangerskapet for 6 år siden men får det ikke til. Nå er jeg gravid igjen og er alt for overvektig. Har noen tips? Kjempe redd for komplikasjoner og helsen til babyn. Hjertesukk..

Anonymous poster hash: 2e87b...7f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis sunt og variert. Når man er så overvektig så trenger du ikke legge så mye på deg i tillegg. Viktigere å passe på å ikke gå opp for mye uten å slanke deg. Jeg var ovgså overvektig, gikk opp 15 kg til sammen mistet alle 15 kort tid etter fødsel.  Gikk helt fint med babyen min, hun var 3870 gr og 52 cm. Hadde ingen komplikasjoner under graviditeten. Passet på å spise mye grønnsaker, drakk mye vann (jeg HATER vann) og holdt meg mest mulig unna snop og pepsi max som jeg elsker. Alt går for 9 mnd og premien er utrolig <3

Anonymous poster hash: d1d48...426
Skrevet

Om du bor i Oslo-området så råder jeg deg til å kontakte enten Hexeberg-klinikken eller Lindbergklinikken - de kan hjelpe deg med å gå på et kosthold som vil være godt for deg og babyen og gjøre at du ikke går opp noe særlig i løpet av svangerskapet. Gevinsten vil være at du etter svangerskapet da også har et redskap til å gå ned i vekt. Du blir nøye fulgt opp med blodprøver underveis.

Anonymous poster hash: 2e50f...2dd
Skrevet

Da må jo målet ditt for svangerskapet være å gå opp minst mulig..helst ikke ett gram? Spise sunt og variert, være i mosjon, sistnevnte gir jo lettere fødsel også?

Gratulerer så masse med graviditeten!!

Anonymous poster hash: b1d0b...253
Skrevet

Jeg er lavere enn deg, omtrent samme vekt. Fikk beskjed av jordmor som hadde vært på kurs i emnet at overvektige også fint kan, "bør", gå noe opp i vekt. Type 5-10 kg. Jeg husker ikke lenger forklaringa. Men du skal altså ikke slanke deg.

Jeg hadde perfekte svangerskap og fødsler der verken overvekt eller noe ga noen komplikasjoner. Ikke ta sorgene på forskudd.

Skrevet

Jeg er 165 og veide ca 64 ved begynnelsen av svangerskapet mitt. Gikk opp ca 10 kg totalt.

jeg ble lekset opp for av jordmor om hvor inderlig jeg måtte passe neg for å gå opp. Jeg var jo tross alt helt på grensen til å bli feit i forhold til bmi...

Syns det er rart hvor forskjellig vi blir svart rundtom 😯

Anonymous poster hash: 3d3f6...881

Skrevet

Jeg var 170 cm og 102 kg da jeg ble gravid, og var kjempebekymret. Er nå i uke 31 og det med vekten har gått over all forventning. Har vært veldig bevisst på hva jeg har spist og har så langt gått opp 3 kg. Regner med det blir noen kilo til de neste 10 ukene, men blir nok ingen drastisk vektøkning. Alle blodprøver, blodtrykk, blodsukker osv har også holdt seg på kjempebra nivåer. Det gjelder å bare være litt bevisst og ikke bruke graviditeten som unnskyldning for å stappe innpå. :) Lykke til!

Anonymous poster hash: a0545...977

Skrevet

Jeg er lavere enn deg, omtrent samme vekt. Fikk beskjed av jordmor som hadde vært på kurs i emnet at overvektige også fint kan, "bør", gå noe opp i vekt. Type 5-10 kg. Jeg husker ikke lenger forklaringa. Men du skal altså ikke slanke deg.

Jeg hadde perfekte svangerskap og fødsler der verken overvekt eller noe ga noen komplikasjoner. Ikke ta sorgene på forskudd.

Da har hun vært på et dårlig kurs, eller prøvde å være snill med deg. Anbefalingen om 5-10 kg gjelder ikke fedme.

Anonymous poster hash: 48273...6e8

Skrevet

Da har hun vært på et dårlig kurs, eller prøvde å være snill med deg. Anbefalingen om 5-10 kg gjelder ikke fedme.

Hvordan kan man ikke legge på seg?

Baby veier jo 3-4kg, så er det større morkake, fostervann, økning i brystvev, økt blodvolum, veskeansamling osv.

For å holde vekta må hun jo slanke seg, noe hun kanskje ikke burde? Jeg vil tro det er umulig å ikke hå opp 5-6kg? Eller tar jeg feil?

Jeg vet ikke så mye om dette, men høres rart ut å ikke legge på seg i det hele tatt?

Anonymous poster hash: f895a...6b9

Skrevet

Det går helt fint! Jeg var 161 og 90 kg. Gikk ikke opp noe som helst selvom jeg spiste normalt. Gikk faktisk ned. Og det var helt ok. Ingen diabetes eller komplikasjoner.

Anonymous poster hash: 12054...258

Skrevet

Baby veier jo 3-4kg, så er det større morkake, fostervann, økning i brystvev, økt blodvolum, veskeansamling osv.

For å holde vekta må hun jo slanke seg, noe hun kanskje ikke burde? Jeg vil tro det er umulig å ikke hå opp 5-6kg? Eller tar jeg feil?

Jeg vet ikke så mye om dette, men høres rart ut å ikke legge på seg i det hele tatt?

Jeg vet ikke, men jeg la ikke på meg. Jeg gikk ned. Dvs ikke mye, 200g- 1 kg, men siden baby og morkake etc veier endel så gikk jeg i praksis ned.

Trente ikke og spiste normalt. Siste t.o.m. godteri.

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg la ikke på meg. Jeg gikk ned. Dvs ikke mye, 200g- 1 kg, men siden baby og morkake etc veier endel så gikk jeg i praksis ned.

Trente ikke og spiste normalt. Siste t.o.m. godteri.

Så i praksis tok du egentlig av 5-6kg? For når baby var ute, må jo du ha veid mindre enn før du ble gravid?

Vet mange går ned i starten om de er dårlig el. var det det som skjedde med deg?

Skrevet

Jeg var 20 kg overvektig da jeg ble gravid med nr 2. Gikk ned 10 kg første 3 mnd, og da jeg hadde født veide jeg 6 kilo mindre enn utgangspunktet. Fikk gode tilbakemeldinger fra leger og jordmødre.

Spis sunt og rør på deg, men ikke tenk på å slanke deg.

Anonymous poster hash: 6bd95...77b

Skrevet

Jeg var 166 cm og 90 kg da jeg ble gravid. Jeg gikk ned 12 kg de første ukene pga ekstrem kvalme, men gikk opp noe etter at jeg ble lagt inn for å få intravenøs væske i uke 11 (mtp at kvalmen ikke kom før uke 7, gikk de kg fort av..).

Fra uke 12 har jeg vært stabil på 84 kg, og er det fortsatt nå i uke 38. Noe skyldes nok at kvalmen aldri har gitt seg, men jeg tror det aller meste kommer av at jeg (på grunn av kvalmen, men likevel..) har kuttet drastisk ned på sukker- og fettinntaket og at jeg spiser oftere, men mye mindre posjoner enn før. Med andre ord har jeg fått et kosthold som jeg egentlig alltid burde hatt. Trening har jeg ikke fått til, pga kvalmen, men jeg har solgt bilen og må dermed gå mer enn før.

Jeg er helt imot at gravide skal slanke seg, det kan umulig være bra, men jeg tror samtidig at det er lurt å gjøre noen små endringer i kostholdet. Det har jo både du og babyen godt av 😊

Lykke til, og gratulerer med graviditeten 😃

Anonymous poster hash: d5302...7e9

Skrevet

Det går ofte bra med gravide som røyker også, men både røyk og overvekt utgjør en risiko.

Å bevege seg/trene og å spise sunt er ikke å "slanke seg". De fleste overvektige vil beholde vekten eller gå ned med trening og et sunt kosthold, uten at det betyr at det er farlig. Det er overvekten som er farlig.

Anonymous poster hash: 3fe10...37b

Skrevet

Jeg er 175 og første graviditeten veide jeg 112 kg når jeg fant ut jeg var gravid og 115 kg rett før fødsel. Spis sunn mat, prøv å ikke overspis og unngå for mye sukker og usunne ting. Beveg deg mest mulig. Gå turer og prøv å hold deg aktiv.

Anonymous poster hash: fddd6...ac6

Skrevet

Da har hun vært på et dårlig kurs, eller prøvde å være snill med deg. Anbefalingen om 5-10 kg gjelder ikke fedme. Anonymous poster hash: 48273...6e8

Jeg vet ikke så mye om dette, men høres rart ut å ikke legge på seg i det hele tatt? Anonymous poster hash: f895a...6b9

Trente ikke og spiste normalt. Siste t.o.m. godteri. Anonymous poster hash: 12054...258

Så i praksis tok du egentlig av 5-6kg? For når baby var ute, må jo du ha veid mindre enn før du ble gravid?

Vet mange går ned i starten om de er dårlig el. var det det som skjedde med deg? Anonymous poster hash: f895a...6b9

Ja, veide mindre enn før graviditet. Tror en del av greia er at kroppen bruker mye energi på å bære frem et barn.

Jeg kastet opp rundt 10 ganger uke 12, ellers følte jeg meg ok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...