Gå til innhold

Åpen stue/kjøkkenløsning

Anbefalte innlegg

Blir det ikke mye støy i denne etasjen?

Vi vurderer å slå ned en vegg mellom kjøkken og stue, men jeg er redd det blir mye støy....jeg merker jo nå at jeg ofte lukker døra til kjøkkenet om jeg sitter på stua og ser tv.

Hvordan opplever dere åpen løsning?

Fortsetter under...

Jeg ville aldri frivillig valgt en åpen løsning. Bare det at man til enhver tid må ha det kjemperyddig på kjøkkenet taler mot det for min del. Feks når man har gjester på middag og har ryddet inn etter forrett og hovedrett, og må sitte å se på et rotete kjøkken mens man spiser dessert og/eller kaffe/kake. Jeg har også små barn nå og liker å kunne lukke døren mens jeg feks baker, og mannen og barnet er i stua, så slipper jeg å være redd for at barnet skal komme å brenne seg på noe mens jeg er opptatt. Jeg er også enig ift det du nevner om bråk. Vi kan bruke hvilken som helst kjøkkenmaskin mens den andre jobber bl.a.

Men alt dette er jo helt personlige preferanser.

Anonymous poster hash: d470f...5d5

Vi kjøpte hus der vegg mellom stue og kjøkken var slått ned, og vi vurderer sterkt å sette opp vegg igjen. Støy, samt det å sitte å se på oppvasken er en ting. En annen at gjester på død og liv skal stå oppå deg og skravle mens du prøver å bli ferdig med middagen til selskapet - da hadde det vært fint å kunne lukke døren å gjøre seg ferdig.

En siste grunn er at jeg husker det var så koselig på kjøkkenet til mamma 😊 Vi satt alltid rundt bordet der og drakk kaffe. Blir liksom ikke det samme i en stue.

Jeg stemme på adskilt stue og kjøkken!

Anonymous poster hash: 2a7c1...b35

Annonse

Jeg ville aldri frivillig valgt en åpen løsning. Bare det at man til enhver tid må ha det kjemperyddig på kjøkkenet taler mot det for min del. Feks når man har gjester på middag og har ryddet inn etter forrett og hovedrett, og må sitte å se på et rotete kjøkken mens man spiser dessert og/eller kaffe/kake. Jeg har også små barn nå og liker å kunne lukke døren mens jeg feks baker, og mannen og barnet er i stua, så slipper jeg å være redd for at barnet skal komme å brenne seg på noe mens jeg er opptatt. Jeg er også enig ift det du nevner om bråk. Vi kan bruke hvilken som helst kjøkkenmaskin mens den andre jobber bl.a.

Men alt dette er jo helt personlige preferanser.

Einig med deg.  Open kjøkenløysing er greit der det er lite areal, for å få litt meir luft, men sjølv er eg glad for at eg kan lukke kjøkendøra når me har besøk, og slepp å sitje å sjå på oppvasken.  Hadde open kjøkenløysing i mi tidlegare leiligheit.

Når kjøkenmaskina skal gå 10 min for å elte deigen er det og greit å kunne lukke døra.

Og ikkje minst, når ein har ein nasete og uoppdragen katt (let nokon kattar seg oppdra?) som ser seg rundt før han hoppar opp på kjøkenbordet eller kjøkenbenken for å ta ein smak på maten dersom me ikkje pasar på. Vågar ikkje tenkje på korleis det hadde vore om me ikkje kunne stenge kjøkendøra.

Endret av soleia

Men dere som sier at der ikke kan tenke dere åpen løsning fordi gjestene da ser rotet på kjøkkenet, har dere egen spisestue?

Vi har igrunnen ganske stort kjøkken, men ikke stort nok til å kunne dekke på til 20 gjester. Vi har stor familie, og mange barn i barneselskapene. Per i dag har vi spisebordet på kjøkkenet, med mulighet til å dekke på til 12, men det er det samme evige kaoset hver gang vi skal ha selskap. Hvordan få plass.

Den dagen vi flytter i stort hus og kan ha kjøkken med spisestue der, vil jeg ha det.

Per idag har vi leilighet på 100kvm, og åpen stue/kjøkkendel. Egen spisestue og sofagruppe. Jeg liker det veldig godt! Har små barn og synes det er helt gull at de kan holde på med sitt mens jeg for eksempel lager middag.

Hadde både min og min manns familie her julaften, og dånn sett er det jo også bare fordeler med åpen løsning. Men så er jeg av de som synes det er koselig med selskap i matlagingen, også faller det seg veldig naturlig å få hjelp med oppryddingen når det skjer slik at alle ser det ;)

Anonymous poster hash: 05647...72c

Annonse

Men dere som sier at der ikke kan tenke dere åpen løsning fordi gjestene da ser rotet på kjøkkenet, har dere egen spisestue?

Vi har igrunnen ganske stort kjøkken, men ikke stort nok til å kunne dekke på til 20 gjester. Vi har stor familie, og mange barn i barneselskapene. Per i dag har vi spisebordet på kjøkkenet, med mulighet til å dekke på til 12, men det er det samme evige kaoset hver gang vi skal ha selskap. Hvordan få plass.

Jeg ser ikke helt sammenhengen med at man må ha egen spisestue for å ha lukket kjøkken...?

I huset vårt nå har vi egen spisestue, mens i den forrige leiligheten hadde vi ikke det.

Jeg liker godt åpen løsning, jeg liker det i hverdagen og til fest. Jeg rydder underveis, så det er jo ikke bomba når jeg har gjester? Stor og stillegående oppvaskmaskin, og det løser det.

Jeg rydder også fortløpende mens jeg lager mat, men når gjestene har kommet og vi rydder av bordet ønsker jeg å tilbringe tiden sammen med gjestene heller enn å bruke tid på å rydde inn i oppvaskmaskinen.

En annen ting er at vi ofte har selskap med rundt 20 eller flere gjester, og med feks treretters middag og tilhørende glass er det bare ikke plass til alt i oppvaskmaskinen på en gang. Dermed blir det stående ting på benken uansett.

Har hatt åpen løsning i alle mine boliger (det har blitt en del), og kunne aldri tenkt meg noe annet. Setter pris på store, åpne og luftige rom, og føler det er litt retro at kjøkkenet skal gjemmes bak en dør. Liker gode allrom som gjør at vi er sosiale selv om vi holder på med vårt :)

Har en kraftig ventilator, det løser problemer med matos. Lar aldri oppvask stå, så det løser dette med rot. Bråk -- der skjønner jeg ikke helt hva du mener engang... Jeg tåler jo å høre TV-en, og KitchenAid-en går liksom ikke daglig.

Jeg liker godt åpen løsning, jeg liker det i hverdagen og til fest. Jeg rydder underveis, så det er jo ikke bomba når jeg har gjester? Stor og stillegående oppvaskmaskin, og det løser det.

Jeg rydder også fortløpende mens jeg lager mat, men når gjestene har kommet og vi rydder av bordet ønsker jeg å tilbringe tiden sammen med gjestene heller enn å bruke tid på å rydde inn i oppvaskmaskinen.

En annen ting er at vi ofte har selskap med rundt 20 eller flere gjester, og med feks treretters middag og tilhørende glass er det bare ikke plass til alt i oppvaskmaskinen på en gang. Dermed blir det stående ting på benken uansett.

Det forstår jeg. Men min oppvaskmaskin er faktisk stor nok til å klare en runde, og den vasker på 25 min eller noe sånt så er det gjort. Funker for meg☺

Jeg er kjempeglad for at jeg endelig har fått et kjøkken hvor jeg kan stenge igjen døren. Vi har en 2åring og en på vei, pluss hund. Utrolig deilig å kunne stenge døren og holde hunden ute og ungen(e) inne på kjøkkenet mens jeg lager mat. Ikke ofte vi har mange på besøk, men når vi har det er det deilig å slippe å sitte å høre på oppvaskmaskin som går, se et rotete kjøkken, høre duret fra kjøleskapet osv. I tillegg er jeg glad i å kokkelere og bake, og da er det greit for mannen og ungen som sitter i stuen og ser tv, leker eller er på vei i seng, å slippe å høre duret fra kjøkkenmaskiner, kaseroller og andre artigheter.

Anonymous poster hash: 8cffa...83a

Lagde open løysing når eg kjøpte huset her.

Gjorde det fordi døra inn var så dumt plassert. Når døra til yttergangen var open stengde den for inngangen til kjøkkenet, og når kjøkkendøra var open stengde den delvis inn til stova. Så angrar ikkje. Men hadde eg kunne velge hadde eg hatt doble skyvedører mellom stove og kjøkken. Nå som vi har barn på 1,5år som elskar å dykke i skuffer og skap og å skru på komfyren skulle eg virkelig ønske det var mogeleg å stenge igjen!

Har eit lite bord til 4 inne på kjøkkenet og stort spisebord i stova.

Dersom det å opne ein vegg gir mykje ekstra lys og/eller romfølelse hadde eg gjordt det, om ikkje trur eg at eg hadde latt vere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...