soleia Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Skal på jobb i morgon føremiddag, og lurer på korleis resultatet av fløytegratinerte poteter vert dersom eg skrellar potetene og legg dei i vatn i kveld. Prøvde det ein gong, og synes å hugse at gratengen ikkje blei så kremete og god som den blir til vanleg. Vaskar ein kanskje vekk stivelsen i vatnet? Burde eg evt kokt opp heile sulamitten i fløyte i kveld, slik at det berre er å ha i steikeomnen med ost over i morgon? Eller bør gjerne mannen stå og skrelle poteter medan eg er på jobb i morgon?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 Jeg ville ventet til i morgen. Poteter med tynt skall trenger du ikke å skrelle. Siden jeg er veldigglad i fløtegratinerte poteter, har jeg prøvd meg fram, og jeg synes det blir best slik: Del potetene i skriver på ca 2-3 mm (med eller uten skall) Ha i en kjele sammen med en god klatt smør Hell over H-melk og ev litt kremfløte (ikke matfløte!) til ca 2/3 av potetene er dekket Kok opp og la koke i 10-15 minutter Smak til med salt, pepper, hvitløk og ev. urter Ha over i ildfast form, strø over ost og gratiner i ovenen på 225 grader i 20-25 min Det fine med å ha det i en kjele/gryte først, er at du kan smake maten til Anonymous poster hash: 04ff1...d6e
soleia Skrevet 30. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2015 Jeg ville ventet til i morgen. Poteter med tynt skall trenger du ikke å skrelle. Siden jeg er veldigglad i fløtegratinerte poteter, har jeg prøvd meg fram, og jeg synes det blir best slik: Del potetene i skriver på ca 2-3 mm (med eller uten skall) Ha i en kjele sammen med en god klatt smør Hell over H-melk og ev litt kremfløte (ikke matfløte!) til ca 2/3 av potetene er dekket Kok opp og la koke i 10-15 minutter Smak til med salt, pepper, hvitløk og ev. urter Ha over i ildfast form, strø over ost og gratiner i ovenen på 225 grader i 20-25 min Det fine med å ha det i en kjele/gryte først, er at du kan smake maten til Anonymous poster hash: 04ff1...d6e Då vert det potetskrelling på gubben i morgon
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Jeg ville ventet til i morgen. Poteter med tynt skall trenger du ikke å skrelle. Siden jeg er veldigglad i fløtegratinerte poteter, har jeg prøvd meg fram, og jeg synes det blir best slik: Del potetene i skriver på ca 2-3 mm (med eller uten skall) Ha i en kjele sammen med en god klatt smør Hell over H-melk og ev litt kremfløte (ikke matfløte!) til ca 2/3 av potetene er dekket Kok opp og la koke i 10-15 minutter Smak til med salt, pepper, hvitløk og ev. urter Ha over i ildfast form, strø over ost og gratiner i ovenen på 225 grader i 20-25 min Det fine med å ha det i en kjele/gryte først, er at du kan smake maten til Anonymous poster hash: 04ff1...d6e Kan jeg spørre hvorfor det skal være kremfløte og ikke matfløte? Anonymous poster hash: 00304...b3c
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #5 Skrevet 31. desember 2015 Jeg ville ventet til i morgen. Poteter med tynt skall trenger du ikke å skrelle. Siden jeg er veldigglad i fløtegratinerte poteter, har jeg prøvd meg fram, og jeg synes det blir best slik: Del potetene i skriver på ca 2-3 mm (med eller uten skall) Ha i en kjele sammen med en god klatt smør Hell over H-melk og ev litt kremfløte (ikke matfløte!) til ca 2/3 av potetene er dekket Kok opp og la koke i 10-15 minutter Smak til med salt, pepper, hvitløk og ev. urter Ha over i ildfast form, strø over ost og gratiner i ovenen på 225 grader i 20-25 min Det fine med å ha det i en kjele/gryte først, er at du kan smake maten til Anonymous poster hash: 04ff1...d6e Kan jeg spørre hvorfor det skal være kremfløte og ikke matfløte? Anonymous poster hash: 00304...b3c Matfløte gjør at det blir så flytende synes jeg. Kremfløte får i stedet retten til å bli deilig kremet og tykne. Det er helt greit med litt matfløte i noen type sauser, men generelt synes jeg kremfløte er myyyye bedre i matlaging, men man må selvsagt passe litt på så den ikke skiller seg. Anonymous poster hash: 04ff1...d6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå