Gå til innhold

Hva er en snobb for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ser du for deg når du hører ordet "snobb"?

Dyre klær og sko? Utseendet? Eller personligheten? Noen som alltid styrer unna det billige og må ha det dyreste? Bruker en formue på hygieneprodukter fordi det fra dagligvarebutikken ikke er bra nok?

Anonymous poster hash: 5e424...700

Skrevet

Personlighet. Folk kan ha mange fine klær, dyre ting osv. uten å fremstå som snobbete.

Type Villa Paprika og Fotballfrue mener jeg er snobbete. Ordinære mennesker som liker å fremstå som eksklusive. Det er bare flaut.

Celina Middelfart har alt de har og mere til, men hun flasher det ikke og har klasse. Hun fremstår ikke som snobbete, men en rik dame som har hodet og hjertet på rett plass.

Anonymous poster hash: cf1e8...645
Skrevet

Folk som dømmer andre ut fra klær, bil og hus. Som ikke vil bli kjent med deg fordi du har jakke fra Cubus. En som ler hjertelig hvis en annen sier de skal på ferie med campingvogn.

Jeg er nok oppfattet som en med lite penger og dårlig smak. Jeg bruker ikke 2 000,- på en bukse når jeg får en for 400,-

Jeg bor i barndomshjemmet til mannen, pusset opp men ikke prangende. Vi feriere i campingvogn og charter.

Begynte en ny jente på jobb. Hun ville ikke ha noe med meg å gjøre, jeg var for landsens. Så fikk hun greie på at jeg er en "arving" ikke en av Norges rikeste familier, men vi har nok penger. Plutselig ville hun lunsje med meg og prate om pappa, hyttene hans og båten i Frankrike. Hun er en snobb og jeg er glad hun viste sin sanne side. Hater snobber som liker deg bare fordi du har penger.

Anonymous poster hash: af501...6a1

Skrevet

For meg er en snobb en som søker å fremstå som økonomisk og intellektuelt sterkere enn vedkommende er, gjerne kombinert med en nedlatenhet ovenfor "det folkelige" og de med svakere økonomi.

Min erfaring er at folk med virkelig sterk økonomi og intellektuell kapital er langt mindre snobbete enn wannabeene.

Anonymous poster hash: 83fcd...64c

Skrevet

Snobberi er når man trykker andre ned/ser ned på andre uansett årsak.

Eller ser opp til/forandrer personlighet ifht folk som har disse tingene de ser opp til (materielle verdier)

Anonymous poster hash: 770d1...484
Skrevet

Snobb for meg er en som tror han er bedre enn andre, og som mener at alt han eier er bedre enn andre sitt.

En soss derimot er merkebevisst og skal ha det beste av det beste, mn er mindre opptatt av hva andre har.

Skrevet

Personlighet. Folk kan ha mange fine klær, dyre ting osv. uten å fremstå som snobbete.

Type Villa Paprika og Fotballfrue mener jeg er snobbete. Ordinære mennesker som liker å fremstå som eksklusive. Det er bare flaut.

Celina Middelfart har alt de har og mere til, men hun flasher det ikke og har klasse. Hun fremstår ikke som snobbete, men en rik dame som har hodet og hjertet på rett plass.

Anonymous poster hash: cf1e8...645

Det hun sa! :)

Anonymous poster hash: 1e236...73b

Skrevet

I huset til mormor henger det en klokke over spisebordet til å ringe etter tjenerne med. Har ikke vært i bruk siden min mor var bitteliten, men er helt utrolig snobbete, synes jeg.

Anonymous poster hash: c050d...e3e

Gjest Antarctica
Skrevet

En person som syns hans/hennes medfødte privilegier gir dem grunn til å føle seg bedre enn andre. Det er en snobb for meg.

Skrevet

En person med mye penger som liker veldig godt å vise det frem og snakker mye om det og ser ned på de som har vanlig økonomi eller dårlig økonomi.

Skrevet

I huset til mormor henger det en klokke over spisebordet til å ringe etter tjenerne med. Har ikke vært i bruk siden min mor var bitteliten, men er helt utrolig snobbete, synes jeg.

Det er ikke snobbete, det er å ta vare på originale deler av huset fra gammelt av.

Anonymous poster hash: 90c77...476

Skrevet

Enig med de fleste her. Folk som tror de er bedre enn andre og ser ned på de. Og som forandrer seg og smisker om det kommer noen de selv ser opp til. Det er snobb!

Anonymous poster hash: e7680...3b2

Skrevet

En snobb er for meg en person som legger merke til hva en annen har av gods og eiendeler og bruker den informasjonen til å bestemme seg for om den andre er god nok eller ikke.

Skrevet

For meg er snobbene folk som dømmer utifra utseende,merkevare,hvilket skole en går på eller studerte. Min svigerfamilie er litt sånn. svigebroren ville ha bare ett barn slik at han kan gi ham mange ting (han selv ikke kunne ha). Barnet går på privatskolen,har alle mulige dingsene,reiser til tyrkia hvert år. Alle andre med flere barn er fattige i følge dem,barna er unndratt viktige ting i livet fordi de er flere,alle er stakkars som ikke kan gi barna riktig utdanning,alle andre barna barna unntatt det første skjedde uten plan men må leve med dem "dessverre" osv. Må si at svigerfamilien var litt under arbeiderklassen før,nå tjener barna litt mer fordi de klarte å få universitetsutdannelse. Førstegenerasjon egentlig. Snobbene i mine øyne er egentlig sultne på alt de egentlig aldri hadde men nå plutselig ikke får. De har ennå ikke klart å lage riktige valg utifra kunnskap og ikke utifra hva det koster.

Jeg har litt problemer med å forklare min svigerfamilie at jeg velger feks å amme fordi det er sunnere siden de mener at en bør kunne kjøpe barnemat. De dømmer utifra hva det koster,morsmelk er gratis og derfor ammer folk som ikke har penger. Hahaha,veldig rart tankegang. I tillegg blir alt surr i hodet deres når de vet at jeg kommer fra veldig rik familie,som gjennom historien har hatt penger. Til meg penger betyr at jeg kan kjøpe hva jeg vil. Men likevel er jeg kjempeglad når jeg finner genser i cubus som er 70% off! Feks.

Anonymous poster hash: 03cc5...210

Skrevet

For meg er snobbene folk som dømmer utifra utseende,merkevare,hvilket skole en går på eller studerte. Min svigerfamilie er litt sånn. svigebroren ville ha bare ett barn slik at han kan gi ham mange ting (han selv ikke kunne ha). Barnet går på privatskolen,har alle mulige dingsene,reiser til tyrkia hvert år. Alle andre med flere barn er fattige i følge dem,barna er unndratt viktige ting i livet fordi de er flere,alle er stakkars som ikke kan gi barna riktig utdanning,alle andre barna barna unntatt det første skjedde uten plan men må leve med dem "dessverre" osv. Må si at svigerfamilien var litt under arbeiderklassen før,nå tjener barna litt mer fordi de klarte å få universitetsutdannelse. Førstegenerasjon egentlig. Snobbene i mine øyne er egentlig sultne på alt de egentlig aldri hadde men nå plutselig ikke får. De har ennå ikke klart å lage riktige valg utifra kunnskap og ikke utifra hva det koster.

Jeg har litt problemer med å forklare min svigerfamilie at jeg velger feks å amme fordi det er sunnere siden de mener at en bør kunne kjøpe barnemat. De dømmer utifra hva det koster,morsmelk er gratis og derfor ammer folk som ikke har penger. Hahaha,veldig rart tankegang. I tillegg blir alt surr i hodet deres når de vet at jeg kommer fra veldig rik familie,som gjennom historien har hatt penger. Til meg penger betyr at jeg kan kjøpe hva jeg vil. Men likevel er jeg kjempeglad når jeg finner genser i cubus som er 70% off! Feks.

Det høres mer ut som at de er uintelligente enn at de er snobber.

Anonymous poster hash: 794a0...f4d

Gjest Antarctica
Skrevet

Økonomisk kapital gir ikke automatisk noen ny intellektuell eller kulturell kapital...

Skrevet

Folk som ikke klarer å sette seg inn i andre menneskers problemer, "kan det være noe problem da, kan de ikke bare kjøpe en bil til?". Som tror at materielle goder gjør mennesker. Som faktisk gidder å betale idiotiske priser for noe, på grunn av et merke. Som bruker pels og klær sydd av spedbarn i u-land, uten å ofre det en tanke. Som kjører SUV i byen, og mopper opp sølet fra Range Roveren på marmorhellene med nyfødte selunger. Som bruker "de" konsekvent, selv etter preposisjon. Som ikke skjønner at snobb er det nye harry.

Anonymous poster hash: 4d72c...04b

Skrevet

Tjah...svigerbroren har klart å bli ingeniør og kona hans lege...hvor smarte de er,vet jeg ikke helt...ihvertfall,jeg har følelse at de aldri har hatt penger nå plutselig har dem,men mangel kunnskap til å tilhøre den "klassen" av folk til ønsker å være. De prøver alt for hardt ved å kjøpe ting.

Skrevet

Snobberi for meg er når man anser sin egen kapital av høyere verdi enn " den gemene hop". Det kan være økonomisk, kulturell, intellektuell eller åndelig. Sistnevnte kom og slo meg i bakhodet så det sang og jeg har måtte gå noen runder med meg selv.

Vi mennesker er så flinke til å rangere hverandre. De siste årene har det blitt mer uakseptabelt å rangere hverandre på bakgrunn av økonomi, men vi finner lett andre kategorier å rangere hverandre etter i stedet.

Skrevet

Du har misforstått hva snobbete er. Både om du tenker at det er snobbete nå el var før.

Anonymous poster hash: 0a630...c84

Skrevet

Folk som ikke klarer å sette seg inn i andre menneskers problemer, "kan det være noe problem da, kan de ikke bare kjøpe en bil til?". Som tror at materielle goder gjør mennesker. Som faktisk gidder å betale idiotiske priser for noe, på grunn av et merke. Som bruker pels og klær sydd av spedbarn i u-land, uten å ofre det en tanke. Som kjører SUV i byen, og mopper opp sølet fra Range Roveren på marmorhellene med nyfødte selunger. Som bruker "de" konsekvent, selv etter preposisjon. Som ikke skjønner at snobb er det nye harry.

Anonymous poster hash: 4d72c...04b

Er det snobbete å kjøre SUV i byen?

Anonymous poster hash: 58c2a...760

Skrevet

Du har misforstått hva snobbete er. Både om du tenker at det er snobbete nå el var før.

Anonymous poster hash: 0a630...c84

Å ha tjenere som kommer løpende på kommando er snobbete og har alltid vært det...

Anonymous poster hash: eeb94...475

Skrevet

For meg blir noe av det som beskrives her mer "wannabe" enn ordentlig snobb. At noen ønsker å være snobb er selvsagt tragisk, men det er likevel ikke det samme som å være snobb på ordentlig.

For meg er en snobb en som har mye penger, og som på grunnlag av det føler seg berettiget til å være litt enkel, litt nedlatende, og veldig materialistisk.

Folk som er New Money vil ikke kunne bli snobber i mine øyne, bare wannabes. Folk som er Old Money er faktisk sjelden snobbete, så det finnes faktisk ikke mange vaskeekte snobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...