Gå til innhold

Noen her som har gått på idrettslinje på vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

... evt er lærer på en slik eller på annen måte har kjennskap til det?

Har to døtre som har veldig lyst til å gå den veien, og har googler rundt litt... Man hører gjennom jungeltelegraf at det jevnt over stilles høye karakterkrav på disse linjene, men finner ingenting på nett. Noen som vet? Hva med opptaksprøve/sportslig nivå, hva ligger det på?

Er det et vanskelig skoleløp å komme gjennom, kun for faglig veldig sterke? Noen som har forslag til alternativer for de som ønsker å kombinere vgs med å være aktiv, for den som ikke er faglig i toppsjiktet?

Kom gjerne med mer info også, på forhånd takk for hjelpen!

Anonymous poster hash: 57184...895

Fortsetter under...

Skrevet

Datteren til venninnen min går idrettslinje, 2.klasse nå.

Det er høyt snitt for å komme inn, men det er ikke fordi det stilles høyere krav eller er vanskeligere fag der enn på andre universitetsforberedende lijer, det er rett og slett fordi det er så mange søkere at bare de med høyest snitt kommer inn. Da blir jo nivået i klassen høyt.

Jeg er ganske sikker på at det ikke var noen opptaksprøve, men hun jeg kjenner er på juniorlandslaget i sin idrett så hun har jo resultater å vise til. Hun trener jo 14 til 20 timer i uken utenom det hun trener på skolen..

Anonymous poster hash: af085...f51

Skrevet

Da jeg gikk på vgs. fikk jeg gå yrkesfag(helse-og sosial) samtidig som jeg fikk spille fotball. Fikk fri enkelte dager og timer fra fag for å være med de som spilte fotball på idrettsfag. Jeg måtte jobbe en del mer med lekser, men det var ikke noe stress. Var veldig skolelei, så perfekt å kombinere hobby og ei linje som interesserte meg. Nå skal det sies at dette ikke var "normalt", men lærerne jobbet for å få det til. Eeeeevig takknemlig!

Tok påbygg 3. året og fikk fagbrev etter to år som lærling. Jobbet i to år og startet sosionomstudiet som 22-åring. Har nå en master og jobber med noe jeg elsker! Fikk også et barn under studiene.

Anonymous poster hash: 89bb7...93c

Skrevet

Da jeg gikk på vgs. fikk jeg gå yrkesfag(helse-og sosial) samtidig som jeg fikk spille fotball. Fikk fri enkelte dager og timer fra fag for å være med de som spilte fotball på idrettsfag. Jeg måtte jobbe en del mer med lekser, men det var ikke noe stress. Var veldig skolelei, så perfekt å kombinere hobby og ei linje som interesserte meg. Nå skal det sies at dette ikke var "normalt", men lærerne jobbet for å få det til. Eeeeevig takknemlig!

Tok påbygg 3. året og fikk fagbrev etter to år som lærling. Jobbet i to år og startet sosionomstudiet som 22-åring. Har nå en master og jobber med noe jeg elsker! Fikk også et barn under studiene.

Anonymous poster hash: 89bb7...93c

Wow, bra gjort!

Oppmuntrende og inspirerende å høre hvordan det kan ordne seg når man har det rette støtteapparatet, og noen som tørr å tenke utenfor boksen.

Jeg har også tenkt på å oppmuntre mine to til å vurdere yrkesfag, for å øke mestringsfølelse og motivasjon.

HI

Anonymous poster hash: 57184...895

Skrevet

Hva med å kontakte den enkelte skole som er aktuell direkte, snakke med de som har ansvaret for de ulike linjene?

Anonymous poster hash: c5206...2fa
Skrevet

Jeg gikk idrettslinjen da jeg gikk på Vgs.

Var nokså høyt snitt da det er få plasser ifht andre studieretninger.

Var kun de 30 plassene i hele fylket da jeg gikk.

Ergo da var mange flinke, siden snittet ble trukket opp. Ellers var pensum mye likt det som er studiespesialisering i dag.

Vi hadde dog mer idrettsfag.

Jeg valgte i tillegg valgfag hvor jeg holdt på med min idrett.

Det var fine år de på idrettslinjen. Vi var på mange turer og samholdet var godt!

Aldri angret på det:-)

Fin kombinasjon mellom idrett og fag.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...