Gå til innhold

Labradoodle, erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her (gjerne som har allergi) som har erfaring med denne rasen? Jeg leker med tanken på å skaffe hund, men vi må ha en som er allergivennlig da det ene barnet er litt allergisk mot hund (han kan være hos venner med hund som ikke er allergivennlig og i høyden klø litt på øynene dersom han koser mye med hunden, så han er ikke veldig allergisk).

Siden mannen ikke vil ha en liten hund og absolutt ikke en stor puddel, har vi tenkt litt på Labradoodle. Ut i fra det jeg leser virker det som en barnevennlig og enkel rase, stemmer det? Barna våre vil være mellom 7 og 14 år dersom vi velger å anskaffe en hund, og det blir selvsagt vi voksne som vil ta hovedansvaret. Vi har begge vokst opp med hund selv, så vi er ikke helt nybegynnere noen av oss.

Anonymous poster hash: bbe60...f19
Skrevet

Ingen hund er allergivennlig.

Kjenner jeg har piggene veldig angående "rasen" du nevner. Siden det ikke er en godkjent rase er det utrolig mye useriøse oppdrettere av rasen. De driver nærmest valpefabrikker. De kaster om seg med masse flotte ord om rasens fortreffelighet. Vet selv om to oppdrettere som ikke burde få ha hund i det hele tatt som selger disse "flotte nye rasehundene"

Hvis du ikke kjenner godt til dette oppdrettermiljøet så styr unna.

Hvis du skal ha en som muligens kan fungere med en person med litt allergi er portugisisk vannhund et alternativ.

Eller anbefaler jeg rasevelgeren til canis.

Anonymous poster hash: 65f14...142

Skrevet

Kjenner jeg har piggene veldig angående "rasen" du nevner. Siden det ikke er en godkjent rase er det utrolig mye useriøse oppdrettere av rasen. De driver nærmest valpefabrikker. De kaster om seg med masse flotte ord om rasens fortreffelighet. Vet selv om to oppdrettere som ikke burde få ha hund i det hele tatt som selger disse "flotte nye rasehundene"

Hvis du skal ha en som muligens kan fungere med en person med litt allergi er portugisisk vannhund et alternativ.

"Ingen hund er allergivennlig"

Det var da en litt pussig uttalelse. Det er mange hunderaser som er allergivennlige nettopp fordi mange personer med allergi tåler dem/reagerer vesentlig mye indre på dem enn andre. Jeg har flere venner og bekjente som er allergisk mot hund, men som har allergivennlige hunder som de ikke reagerer allergisk på i det hele tatt, eller bare litt (litt ulikt). At det ikke finnes noen garanti er nå en ting, men det er da også forskjell på å være allergivennlig og allergisikker (som er noe helt annet).

Hm, det høres jo kjipt ut dersom rasen ikke er "skikkelig" da, for jeg må innrømme at vi har falt litt for denne. Den er passe stor og later til å være en fin rase. Jeg skal i hvert fall undersøke nærmere, og også se på den rasen du nevner. Vi har forsøkt rasevelgeren og endte med nakenhund, og det er litt uaktuelt.

HI

Skrevet

Det var da en litt pussig uttalelse. Det er mange hunderaser som er allergivennlige nettopp fordi mange personer med allergi tåler dem/reagerer vesentlig mye indre på dem enn andre. Jeg har flere venner og bekjente som er allergisk mot hund, men som har allergivennlige hunder som de ikke reagerer allergisk på i det hele tatt, eller bare litt (litt ulikt). At det ikke finnes noen garanti er nå en ting, men det er da også forskjell på å være allergivennlig og allergisikker (som er noe helt annet).

Hm, det høres jo kjipt ut dersom rasen ikke er "skikkelig" da, for jeg må innrømme at vi har falt litt for denne. Den er passe stor og later til å være en fin rase. Jeg skal i hvert fall undersøke nærmere, og også se på den rasen du nevner. Vi har forsøkt rasevelgeren og endte med nakenhund, og det er litt uaktuelt.

HI

Både portugisisk og spansk vannhund er såkalt allergivennlige. Disse rasene er også godkjente, i motsetning til labradoodel. Labradoodelen blir (fremdeles) sett på son en blandingshund, derav også faren for useriøse oppdrettere som det blir nevnt ovenfor.

Når det er sagt, er langt fra alle oppdrettere useriøse!! Kronprinsparet hadde vel valper på sin hund? Vil tro de er rimelig seriøse;)!!

Skrevet

Det er en blandingshund folk tar masse penger for som man heller ikke kan garantere at er allergivennlig.

Jeg ville heller oppsøkt en seriøs oppdretter av en for eksempel mellom puddel.

Skrevet

En labradoodle er ingen rase, det er en skikkelig bastard. 

Anonymous poster hash: ccb83...010
Skrevet

Portugisisk vannhund var jo kjempesøt! :) Tusen takk for tips du første som svarte, denne skal jeg definitivt se mer på, jeg hadde faktisk aldri hørt om rasen før. En leken, familievennlig og mellomstor hund som ikke bjeffer for mye høres midt i blinken ut :)

HI

Skrevet

Som andre har nevnt, en labradoodle er ingen renraset hund. Det er en blanding mellom puddel og labrador. Du vet ikke hva du får, og det er slett ingen garanti for at den valpen du ender opp med er allergivennlig. For det er ingen som kan garantere at valpene ikke får labradorens pels, og labrador er ikke markedsført som allergivennlig rase.

En annen ting er at når det gjelder blandingshunder skal du være veldig obs på oppdretter. Du risikerer å komme borti folk som driver valpefabrikker for å tjene penger, eller totalt useriøse personer som bare "synes det ville være så koselig" å ha et valpekull. Når hundene ikke er registrert har du ingen mulighet til å sjekke valpenes avstamming og foreldrenes helsetilstand, så det er et rent lotteri. Er du heldig, så er kanskje både moren og faren til valpene renrasede dyr som du kan sjekke avstamming og helsetilstand på, men det er utopi å tro at det er det beste avlsmaterialet som blir plukket ut til å avle blandingshunder på.

For å kunne forutsi egenskaper som for eksempel pelskvalitet og gemytt, er det aller beste å satse på en renraset hund.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=6247

Skrevet

HI

Min erfaring er at folk brenner ser på disse allergivennlige rasene og må omplassere. Du vet jo selv hvordan din sønn reagerer men det er en forskjell på å besøke og bo med. Jeg er ingen spesialist på allergi men som sagt, når man får litt utslag på besøk må man regne med større utslag når man bor med de.

Skrevet

HI

Både portugisisk og spansk vannhund er såkalt allergivennlige. Disse rasene er også godkjente, i motsetning til labradoodel. Labradoodelen blir (fremdeles) sett på son en blandingshund, derav også faren for useriøse oppdrettere som det blir nevnt ovenfor.

Når det er sagt, er langt fra alle oppdrettere useriøse!! Kronprinsparet hadde vel valper på sin hund? Vil tro de er rimelig seriøse;)!!

Var jeg som skrev første innlegg. Kronprinsparet lot oppdretter av Milli sette valper på henne.

Selvsagt er mange seriøse men siden rasen ikke er godkjent er det vanskeligere å innhente informasjon om seriøsitet, hvis man ikke alt er i miljøet da.

Som privatkunde som bruker finn kan man raskt havne borti feil oppdretter.

Skrevet

Portugisisk vannhund var jo kjempesøt! :) Tusen takk for tips du første som svarte, denne skal jeg definitivt se mer på, jeg hadde faktisk aldri hørt om rasen før. En leken, familievennlig og mellomstor hund som ikke bjeffer for mye høres midt i blinken ut :)

HI

Er slike Obama har.

Har selv passet et par slike for en venninne flere ganger fine hunder. Rolige inne og energiske og glade ute. Røytet ikke og skikkelig kosegriser.

Skrevet

Svogeren min har labradoodle, den har et fantastisk gemytt. Leken, glad og barnekjær, rolig inne, bjeffer ikke.

Men som de andre i tråden her sier er det ikke en godkjent rase, det er en blandingshund. Oppdretterne er ikke registrert i noen kennelklubb og du har derfor ingen kontroll på seriøsiteten eller på at de følger anbefalte retningslinjer for vaksiner, markkurer ol. Du vet heller ikke om de avler på syke dyr.

Anonymous poster hash: ac1bb...0bb

Skrevet

Foreldrene mine hadde en goldendoodle. Samme greia bare at det er en blanding mellom golden rettriver og konge puddel. Verdens snilleste hund som var helt vil etter unger. Kunne leke med dem absolutt hele dagen ble verken lei eller irritert. Men dette er en hund som krever en del tur og aktivitet, dette er absolutt ingen sofasliter.

Den hårer heller ikke så lenge dere klipper den for om dere ikke gjør det så røter den. Labradoodlene har heller ikke så fin og myk pels som goldendoodleyene har.

Skrevet

Jeg kjenner flere labradoodler, og med tanke på allergivennlighet er ikke dette en "rase" jeg ville prioritert å kjøpe. Pelskvaliteten på de jeg kjenner er veldig varierende, flere har pels som er utfordrende å holde pen. Gemyttmessig derimot har jeg bare positive ting å si, alle jeg har møtt har vært herlige hunder, trygge og rolige så lenge de får utfolde seg fysisk og mentalt.

Anonymous poster hash: ee1dc...3a5

Skrevet

Foreldrene mine hadde en goldendoodle. Samme greia bare at det er en blanding mellom golden rettriver og konge puddel. Verdens snilleste hund som var helt vil etter unger. Kunne leke med dem absolutt hele dagen ble verken lei eller irritert. Men dette er en hund som krever en del tur og aktivitet, dette er absolutt ingen sofasliter.

Den hårer heller ikke så lenge dere klipper den for om dere ikke gjør det så røter den. Labradoodlene har heller ikke så fin og myk pels som goldendoodleyene har.

Da har jo hunden arvet mye av pelsgenene fra golden og hele allergipoenget faller bort.

Skrevet

Da har jo hunden arvet mye av pelsgenene fra golden og hele allergipoenget faller bort.

Jo pappa er alergisk, men han reagerte ikke på denne kombinasjonen😊

Skrevet

Prøv å være forvert for en slik hund du vil ha før du kjøper. 6 mnd -1 år eller noe, så dere får sjekket om dere kan ha slik med tanke på allergi etc

Anonymous poster hash: b8e89...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...