Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 Pus hadde en fallulykke i dag ut av et vindu og ned på asfalten, og røntgen viste brudd i begge bakben, og en del andre småskader. Om hun opereres vil pus ha skruer i ett ben, og måtte amputere det andre Først så det ut som bare det ene benet var brukket, og da tenkte jeg at vi skulle klare det, men da alt var undersøkt så ble anslått flere operasjoner og en samlet pris på 30- 40 000 kr ! . Bare til nå med undersøkelse, røntgen, medisin og overvåkning til i morgen snakker vi større summer. Ikke sjans i havet til at jeg har råd til operasjonene, og barnet kommer til å bli helt knust når hun får vite at pus ikke vil overleve. Skulle ha fortsatt å ha forsikring på pus, slik at jeg i hvert fall hadde hatt en reell valgmulighet, at det går an å vær så dum. Bare gråter nå.... Anonymous poster hash: 23b06...64b
Grovmel Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 Trist. Men det her livet kommer man ikke ut av, uten å være trist med mindre man er apatisk. Er vel ikke noe galt å lære dette tidlig?
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #3 Skrevet 23. desember 2015 Selv med forsikring ville det kostet en formue.. Trist, men best for pus å slippe operasjoner, antibiotika, isolering, skjerm og smerter og infeksjonsfare. Anonymous poster hash: 32551...e56
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #4 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt?? Anonymous poster hash: 9ae8e...859
Grovmel Skrevet 23. desember 2015 #5 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #6 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv. Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2
Grovmel Skrevet 23. desember 2015 #7 Skrevet 23. desember 2015 (endret) Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Vel, var det ikke snakk om 2 foter her. Mulig jeg tar feil og du har ett poeng, har ingen erfaring med 3 bente katter. Men å la ett dyr leve på smertestillende er meg i mot. Min far hadde en syk hund som gikk på smertestillende en god stund pg av vond fot etc og levde ikke bra. Hvor min far da til slutt ikke klarte å la hunden leve slik lengre. Hunden fikk da en sprøyte som ikke gav en enkel død. har aldrig sett noe værre selv. Om jeg må ta ett husdyr av dage, blir det ikke hos veterinær. Far sa at det var påbudt å ta hunden til veterinær for avlivning, dog tipper jeg det er noe han sa pg av at han ikke hadde hjerte til å gjøre det selv. I såfall en tåpelig lov som handler om at noen skal tjene penger. Endret 23. desember 2015 av Grovmel
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #8 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #9 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Skal man selvsagt det altså? Jeg er ikke enig. Jeg ville f.eks. ikke avlivet ungen min selv om han hadde sterkt forringet livskvalitet. Anonymous poster hash: 60f9e...11e
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #10 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Skal man selvsagt det altså? Jeg er ikke enig. Jeg ville f.eks. ikke avlivet ungen min selv om han hadde sterkt forringet livskvalitet. Anonymous poster hash: 60f9e...11e Det er jo ikke lov, men stadig oppe til diskusjon.... Anonymous poster hash: df964...b0f
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #11 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 1: det et FORBUDT å signere med "yrke" 2: katter et dyr som utelukkende forstår "jeg har vondt og vil dø", de forstår ikke de (utallige) etterkontrollene pga operasjonen, all smerten, medisinene, ikke å kunne få utfolde seg. Det finnes nok av friske katter som behøver et nytt hjem og en syk, lidende katt skal ikke oppta den plassen. Hi, dersom du hadde hatt forsikring hadde du fortsatt ikke hatt et VALG. selvsagt må du avlive og selvsagt lar du ikke en katt gå gjennom en slik operasjon. Det er så ufattelig mange mennesker som har store smerter i bena etter slike operasjoner (jeg kjenner flere selv), så man kan bare tenke seg hvor jævlig det er for en katt som ikke har evnen til å reflektere og som kun tenker at den har vondt og lider. Lykke til Anonymous poster hash: e433c...bdd
Pobie Skrevet 23. desember 2015 #12 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra.Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Dyr kan ha gode liv med tre bein. Er ikke noe som sier at de vil lide pga det. Og når såret har leget vil katten værte smertefri. Hvis det var snakk om en utekatt hadde jeg nok vært enig i avliving, da vil den ha høy sannsynlighet for å bli påkjørt eller drept av rev, osv, men en katt som er inne store deler av dagen vil ikke merke noen endring i livskvalitet.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #13 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Skal man selvsagt det altså? Jeg er ikke enig. Jeg ville f.eks. ikke avlivet ungen min selv om han hadde sterkt forringet livskvalitet. Anonymous poster hash: 60f9e...11e Fy søren så dum du er. Fullstendig blottet for evnen til logisk tenkning. Jeg har møtt endel idiotiske dyrleger så tviler igrunn ikke på at du er det, men du burde så absolutt ikke være det. Hadde du jobbet på Jeløy hadde jeg ikke blitt overrasket Anonymous poster hash: e433c...bdd
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #14 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra.Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Dyr kan ha gode liv med tre bein. Er ikke noe som sier at de vil lide pga det. Og når såret har leget vil katten værte smertefri. Hvis det var snakk om en utekatt hadde jeg nok vært enig i avliving, da vil den ha høy sannsynlighet for å bli påkjørt eller drept av rev, osv, men en katt som er inne store deler av dagen vil ikke merke noen endring i livskvalitet. Dummeste preket jeg har hørt, SELVFØLGELIG vil katten ha store smerter. Det kan ikke fikses. Det å være en god dyreeier er å forstå når Non er nok. Håper ikke du har dyr for å si det sånn Anonymous poster hash: e433c...bdd
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #15 Skrevet 23. desember 2015 Jeg har endel dårlig erfaring med veterinær. De vil gjerne være herre over all verdens skade og sykdom, men ofte har jeg opplevd at det er lite å gjøre og kun blir et stort pengesluk. Ta kaniner feks. Anbefales operasjoner osv og uten unntak har det for vår del medført kaninens død uansett, dessverre. Kaniner har nok et voldsomt overlevelsesinnstingt og viser ikke tegn på sykdom før det er gått så altfor langt. Og jeg har brukt de dyreste (og beste?) smådyrpraksisene. Hunder er noe enklere å oppdage sykdom tidligere på, men hadde en Husky en gang med samme problem. Jeg stussa på hundens mage dom var stor, men hun var ikke tykk. Veterinærer (forskjellige) undersøkte uten å finne noe. Så fant jeg henne spyende blod, da var hun full av kreft innvendig. Skulle gjerne sluppet den siste opplevelsen med henne og tatt henne tidligere, hun gikk dessuten under vanlig trening. Ingen kjekk tanke! Hi, veterinærer har ikke råderett over liv og død i ethvert tilfelle. Katten din er sikkert et interessant tilfelle, men det er du som må sitte hjemme med angsten hver gang katten din er ute etter endt behandling. En katt på tre ben løper ikke og klatrer ikke som en frisk katt og blir et lettere offer for andre katter, biler etc. Uansett hvor vondt det gjør kan avliving være en bedre løsning, forholdene tatt i betraktning og sett under ett. Det er jo ikke veterinæren som lå leve i 10 år med en skadet katt (kaller den skadet når den mangler et ben). Når det gjelder forsikring kan det være lurt, men på den annen side har det for meg lønt seg å heller bruke forbrukslån de ytterst få gangene jeg har hatt problemer, eller det beste er å spare forsikringssummen, da hadde du hatt dette beløpet nå. Forsikringer skal lønne seg for selskapene vet du. Trist førjulopplevelse, men la nå katten slippe uten mer dramatikk og vær trygg på at du har gjort det beste valget for din katt og deres livssituasjon. Anonymous poster hash: df964...b0f
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #16 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Skal man selvsagt det altså? Jeg er ikke enig. Jeg ville f.eks. ikke avlivet ungen min selv om han hadde sterkt forringet livskvalitet. Anonymous poster hash: 60f9e...11e Fy søren så dum du er. Fullstendig blottet for evnen til logisk tenkning. Jeg har møtt endel idiotiske dyrleger så tviler igrunn ikke på at du er det, men du burde så absolutt ikke være det. Hadde du jobbet på Jeløy hadde jeg ikke blitt overrasket Anonymous poster hash: e433c...bdd Ja, kanskje jeg er det. Men det der var et uvanlig slemt svar da. Når det er sagt, så blir jeg overrasket over bruk og kast-mentaliteten her. Jeg synes at når man tar på seg ansvaret for et dyr, så er det et veldig stort moralskt ansvar. Da skal man (etter min mening) gjøre alt man kan for det dyret. Utlegg på 30 000 kr. synes jeg man må regne med, når man tar inn et nytt familiemedlem. Og det å skulle avlive katten fordi den nå kommer til å ha det vondt... Da må man i så fall spørre seg om den kommer til å ha det vondt resten av livet eller om den "bare" kommer til å ha det vondt i en periode. Selv om en katt har det vondt kan den få noe ut av livet, om den bare får mye og god omsorg, og får føle at noen tar vare på henne og våker over henne. Det er det jo ingen i denne tråden som en gang har nevnt. Anonymous poster hash: 60f9e...11e
Luksusdyret Skrevet 23. desember 2015 #17 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra.Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Skal man selvsagt det altså? Jeg er ikke enig. Jeg ville f.eks. ikke avlivet ungen min selv om han hadde sterkt forringet livskvalitet. Anonymous poster hash: 60f9e...11e Fy søren så dum du er. Fullstendig blottet for evnen til logisk tenkning. Jeg har møtt endel idiotiske dyrleger så tviler igrunn ikke på at du er det, men du burde så absolutt ikke være det. Hadde du jobbet på Jeløy hadde jeg ikke blitt overrasket Anonymous poster hash: e433c...bdd Ja, kanskje jeg er det. Men det der var et uvanlig slemt svar da. Når det er sagt, så blir jeg overrasket over bruk og kast-mentaliteten her. Jeg synes at når man tar på seg ansvaret for et dyr, så er det et veldig stort moralskt ansvar. Da skal man (etter min mening) gjøre alt man kan for det dyret. Utlegg på 30 000 kr. synes jeg man må regne med, når man tar inn et nytt familiemedlem. Og det å skulle avlive katten fordi den nå kommer til å ha det vondt... Da må man i så fall spørre seg om den kommer til å ha det vondt resten av livet eller om den "bare" kommer til å ha det vondt i en periode. Selv om en katt har det vondt kan den få noe ut av livet, om den bare får mye og god omsorg, og får føle at noen tar vare på henne og våker over henne. Det er det jo ingen i denne tråden som en gang har nevnt. Anonymous poster hash: 60f9e...11e Nå får man ikke akkurat fri fra jobb for å pleie en syk katt. Jeg har hatt katter selv, vokst opp med dem, men å regne med utlegg på 30 000 blir for drøyt. De aller fleste har ikke så stort sum i lomma på dagen å bruke på dyret sitt, og ihvertfall ikke mulighet til å ta ut ulønna perm til å pleie katten mens den kommer seg etter x antall operasjoner og ikke har funksjon i bakbeina.
Askepotten Skrevet 23. desember 2015 #18 Skrevet 23. desember 2015 Noen som sammenligner barnet sitt med en katt?
Pobie Skrevet 23. desember 2015 #19 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra.Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Dyr kan ha gode liv med tre bein. Er ikke noe som sier at de vil lide pga det. Og når såret har leget vil katten værte smertefri. Hvis det var snakk om en utekatt hadde jeg nok vært enig i avliving, da vil den ha høy sannsynlighet for å bli påkjørt eller drept av rev, osv, men en katt som er inne store deler av dagen vil ikke merke noen endring i livskvalitet. Dummeste preket jeg har hørt, SELVFØLGELIG vil katten ha store smerter. Det kan ikke fikses. Det å være en god dyreeier er å forstå når Non er nok. Håper ikke du har dyr for å si det sånn Anonymous poster hash: e433c...bdd Ja, det vil være smerter før og etter operasjon. Men midlertidig smerte er ikke avlivingsgrunn. Med den logikken skal jo alle dyr med skader avlives fordi de har smerter de ikke forstår. F eks hadde vi en katt som måtte trekke 4 tenner. Hun hadde smerter i 5-6 dager etterpå, og fikk smertestillende. Skulle vi heller ha avlivet henne da? Hun forstår jo ikke hvorfor hun har vondt? Det finnes gode smertestillende til dyr, og når dyret blir bedre vil det være like lykkelig som før.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #20 Skrevet 23. desember 2015 Katter kan leve helt fint med 3 bein, men klart man ikke kan bruke slike summer på ETT katteliv, man må ha perspektiv også. Jeg har 4 katter som er reddet fra det utømmelige havet av hjemløse katter, som oppstår fordi folk ikke kastrerer kattene sine. (Er jo så hyggelig med kattunger, og DE er det jo ikke noe problem å få nye hjem til...) De 30-40 000 burde i såfall brukes til å fange og kastrere løskatter i stedet. Jeg har forsikret mine, nettopp av den grunn at de er familiemedlemmer, og jeg hadde ikke klart å være logisk eller rasjonell når det kom til dette, men når de blir for gamle for forsikring har jeg innsett at man kan ikke bruke enorme summer på en huskatt, når det er så mange andre som lider. (For ikke å snakke om mennesker som sulter rundt omkring i verden) Anonymous poster hash: 47091...fe9
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #21 Skrevet 23. desember 2015 30 000 er mye å bruke rett før jul og rett før alle regningene i januar, når en ikke vet resultatet eller om katten får dårligere livskvalitet Anonymous poster hash: 56f5c...252
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #22 Skrevet 23. desember 2015 Det idiotiske var vel at vinduet stod åpent slik at pus kunne falle ut. Det med forsikringen er ikke like idiotisk, i hvert fall ikke i dette tilfellet. Anonymous poster hash: acdaa...0eb
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #23 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra. Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Skal man selvsagt det altså? Jeg er ikke enig. Jeg ville f.eks. ikke avlivet ungen min selv om han hadde sterkt forringet livskvalitet. Anonymous poster hash: 60f9e...11e Det er vel NETTOPP der forskjellen på legevitenskap og veterinærfag kommer inn. Et dyr er ikke en unik bevissthet som skal holdes i live på tross av sitt tap av evner og aktivitetsmuligheter. Men et menneske er det. Et dyr lever best når det får leve naturlig og utøve sine instinkter og driftsstyrte handlinger. Å holde det i live når disse tingene er borte, er noe eieren kun gjør for sin egen skyld. Et menneske har en verdi i seg selv, og holdes i live for sin egen skyld, ikke for at familien skal slippe å sørge. Og selv for et menneske er det grenser... Anonymous poster hash: 9ae8e...859
HvittHus Skrevet 23. desember 2015 #24 Skrevet 23. desember 2015 Jeg er veldig for å behandle dyrene våre når de kan behandles, og jeg har personlig brukt store summer på veterinærutgifter, men jeg synes ikke det er riktig å starte behandling på en såpass skadet katt. Ja katten kunne ha levd et greit liv med tre bein, men fram til dette er leget vil katten utsettes for mye ubehag og smerter. Er dette riktig overfor katten? Jeg synes ikke det.
Gjest Antarctica Skrevet 23. desember 2015 #25 Skrevet 23. desember 2015 Katten ville uansett ikke ha hatt et godt liv med et amputert ben! Veterinæren må være totalt useriøs som foreslår noe sånt??Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Enig. Ett dyr forstår ikke at det kan bli bedre etc og døden er mer naturlig for dem enn oss. Lar man ett dyr leve i pine, tenker man kunn på seg selv.Er ikke enig! En katt kan leve et veldig godt liv på tre bein! Det er ikke dyrplageri. Og pine? Det er veldig mulig å få katten smertefri. Og i mellomtiden fins det gode smertestillende medisiner, slik at katten har det bra.Det er dyrt med operasjoner og det er dyrt hvis katten eller hunden blir syk. Derfor er det idioti å ikke ha forsikring! Hilsen annen dyrlege. Anonymous poster hash: a4d3e...8b2 Hvis et dyr har sterkt forringet livskvalitet skal man selvsagt avlive det. Å bruke 40.000 på å holde liv i en invalid katt er kun gunstig for dere dyrleger! Dens naturlige atferd og instinkter vil i sterk grad lide under bevegelseshemmingen selv om man lindrer evt smerter. Å være katt er mer enn å ligge i sofaen og bli klappet. Du av alle burde vite det! Anonymous poster hash: 9ae8e...859 Dyr kan ha gode liv med tre bein. Er ikke noe som sier at de vil lide pga det. Og når såret har leget vil katten værte smertefri. Hvis det var snakk om en utekatt hadde jeg nok vært enig i avliving, da vil den ha høy sannsynlighet for å bli påkjørt eller drept av rev, osv, men en katt som er inne store deler av dagen vil ikke merke noen endring i livskvalitet. Dummeste preket jeg har hørt, SELVFØLGELIG vil katten ha store smerter. Det kan ikke fikses. Det å være en god dyreeier er å forstå når Non er nok. Håper ikke du har dyr for å si det sånn Anonymous poster hash: e433c...bdd Ja, det vil være smerter før og etter operasjon. Men midlertidig smerte er ikke avlivingsgrunn. Med den logikken skal jo alle dyr med skader avlives fordi de har smerter de ikke forstår. F eks hadde vi en katt som måtte trekke 4 tenner. Hun hadde smerter i 5-6 dager etterpå, og fikk smertestillende. Skulle vi heller ha avlivet henne da? Hun forstår jo ikke hvorfor hun har vondt? Det finnes gode smertestillende til dyr, og når dyret blir bedre vil det være like lykkelig som før. Fire manglende tenner er ikke sammenlignbart med et manglende ben...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå