Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #1 Skrevet 22. desember 2015 Vet at dem skal mykjøres ved åå fukte dem og legge dem på rent kjøkkenhåndkle, og så smøre dem før de brettes. Men er usikker på brettemåte, hva jeg skal smøre med, hvor lenge de skal ligge før de er ferdige. Noen som kan hjelpe meg? Tror hun smører de med smør sukker og kanel, men ikke helt sikker. Hva er vanligst? Lefsa er fra trøndelag, tynn flat rund, ca 50 cm i diameter. Husker ikke i farten hva navnet var. Anonymous poster hash: 35c66...5c6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #2 Skrevet 22. desember 2015 Så heldig du er som har fått lefse Jeg har ikke hatt det i hus på årevis. Men brukte å fukte dem med litt vann og legge dem i stabel i (fuktig) kjøkkenhåndkle. Husker bestemor brukte å skylle lefsene svært raskt under vannstrålen i kjøkkenvasken, men når jeg prøvde det så hadde jeg nok ikke riktig teknikk, for da ble mine for våte Men litt vann på og så la dem ligge en liten stund. Jeg målte aldri tiden, tok det bare på feelingen - 15-20 minutter, kanskje? Smør, sukker og kanel er vanligst. Noen bruker "klining" og det er en blanding av smør, prim og kanel (om jeg husker rett). Det enkleste er vel egentlig bare å rulle lefsen sammen i en passe tynn rull og så skjære den i to eller tre. Prøv deg frem Ellers tenker jeg at svigermor nok bare vil være glad om du spør henne hvordan gjør det, det viser jo også at du ønsker å føre hennes tradisjoner videre Anonymous poster hash: ad265...74e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #3 Skrevet 22. desember 2015 Spør svigermor 👍 Anonymous poster hash: e90a0...468
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #4 Skrevet 22. desember 2015 Det finnes veldig mange typer lefser. Hva som er riktig for denne typen blir bare gjettverk. Ring svigermor og be om råd. Det blir hun bare glad for. Anonymous poster hash: 3beb7...e95
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #5 Skrevet 22. desember 2015 Hæh, har hun gitt bort halvferdig lefse? Anonymous poster hash: 1b531...b3e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #6 Skrevet 22. desember 2015 Heldig du er:-) Er lefsene helt runde? Jeg har aldri Vært med å bake lefser selv, men har fått dem i "trekanter", altså at den runde lefsa allerede er delt i 4 deler. Etter at jeg har fuktet (og tørket dem litt) og smurt på med smør, sukker og kanel bretter jeg de to langsidene inn mot midten (slik at de nesten berører hverandre), og ruller lefsa fra den runde enden mot den spisse. Ser nesten ut som horn. Vet ikke om det var forståelig... ;-) Anonymous poster hash: f23a3...b08
labine Skrevet 22. desember 2015 #7 Skrevet 22. desember 2015 Hæh, har hun gitt bort halvferdig lefse? Anonymous poster hash: 1b531...b3e De gjøres ikke ferdig før man skal spise dem....
MammantilNurket Skrevet 22. desember 2015 #8 Skrevet 22. desember 2015 - Snøfrisk, frisk finhakket dill og røkelaks/gravlaks. - rømme, dill, tynne skiver rakfisk og finhakket rødløk - sylte og sennep Rulles og skjæres i passende stykker med en cocktailpinne gjennom
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #9 Skrevet 22. desember 2015 Enig med de som sier du burde ringe svigermor Hun blir nok bare glad for at du spør. Anonymous poster hash: 8ca62...ba9
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #10 Skrevet 22. desember 2015 - Snøfrisk, frisk finhakket dill og røkelaks/gravlaks. - rømme, dill, tynne skiver rakfisk og finhakket rødløk - sylte og sennep Rulles og skjæres i passende stykker med en cocktailpinne gjennom Det er ikke alle lefser man kan bruke til slikt fyll. Anonymous poster hash: d0d03...61d
Rosepus™ Skrevet 22. desember 2015 #11 Skrevet 22. desember 2015 Noen lefser har melis istedet for sukker, noen har ditt og noen skal ha datt Bare spør din svigermor du. Vi fikk tre typer lefser av svigermor, og de har alle ulikt fyll
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2015 #12 Skrevet 22. desember 2015 http://www.lisbets.no/lefser/lefser.html Min pappa tar smør ut av kjøleskapet så det blir mykt, så blander han sukker og kanel i smøret og rører det sammen før han smører den blandingen på lefsene. Anonymous poster hash: 26cbc...67c
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2015 #13 Skrevet 23. desember 2015 Eller skal lefsene se ut som pizzastykker? I så fall bløtes de i et fuktig håndkle som beskrevet, smør en runding med smør kanel og sukker, legg en annen mykgjort runding oppå, og del først i to, så fire, så åtte biter ( som en pizza 🍕) hilsen trønder. Anonymous poster hash: 60ec1...fcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå