Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #1 Skrevet 21. desember 2015 Vi flyttet i sommer, og 4-åringen byttet dermed barnehage. De to første ukene gråt han ved levering, så gikk det over. Men nå har det begynt igjen og blitt verre enn noen gang. Det startet etter en uke hvor han bare var der 2 dager pga sykdom. Er det normalt at det skal så lite til, eller kan det ligge mer bak? Han er altså helt fullstendig fortvilet og gråter utrøstelig fra vi begynner å kle på hjemme til pappan kjører derfra. Klamrer seg til meg når jeg skal følge ham til bilen, og klamrer seg til pappan når han skal gå fra barnehagen. (Pappan leverer hver dag, for jeg takler det ikke.) I følge de som jobber der har han det fint resten av dagen... Vi har vært nøye med å ha ham i barnehagen regelmessig for at han skulle bli vant til å være der, men han har korte dager et par dager i uka (maks 8 timer de andre dagene) og fri ca 2-3 dager i mnd. Når vi prøver å spørre ham hvorfor han ikke vil i barnehagen, så kommer han bare med grunner som at han vil leke med lekene sine hjemme eller at "Erik" har tatt en ting fra han eller "Silje" sa at tegningen hans ikke var fin. Men han har venner og leker fint med de andre i følge de ansatte. Når vi spør ham etter barnehagen om han har hatt det fint, så vingler han veldig i svarene... som om han ikke vil innrømme at det ble gøy likevel..(?) Mannen er redd grunnen er noe større og at han er truet til taushet... Kan det være det? Hvordan bør vi i så fall snakke med ham for å få dette frem? Eller er dette helt normalt for en 4-åring? Anonymous poster hash: 7161b...9cb
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #2 Skrevet 21. desember 2015 dytt Anonymous poster hash: 7161b...9cb
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #3 Skrevet 21. desember 2015 Var likedan her i huset rundt samme alder, at barnet ikke ville i barnehagen. Og barnehagen sa at hun trivdes. I etterkant fikk vi vite at det var en periode med uro på avdelingen, hvor mitt barn regelmessig ble sperret inne på do av to gutter. For eks. Pedleder angret seg i etterkant for at hun ikke tok tak i det eller informerte, som hun sa. Men hva hjelper det. Anonymous poster hash: 73e2b...d94
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #4 Skrevet 21. desember 2015 Var likedan her i huset rundt samme alder, at barnet ikke ville i barnehagen. Og barnehagen sa at hun trivdes. I etterkant fikk vi vite at det var en periode med uro på avdelingen, hvor mitt barn regelmessig ble sperret inne på do av to gutter. For eks. Pedleder angret seg i etterkant for at hun ikke tok tak i det eller informerte, som hun sa. Men hva hjelper det. Anonymous poster hash: 73e2b...d94 Sa ikke barnet noe om det? Hvordan fikk dere vite det i ettertid? Takk for svar. HI Anonymous poster hash: 7161b...9cb
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #5 Skrevet 21. desember 2015 dytt Anonymous poster hash: 7161b...9cb Min eldste har hatt flere perioder med mye gråt ved levering og han har da også snakket om hjemme at han ikke vil i barnehagen. Jeg tror ikke det var noe spesielt, men han var ikke trygg på de voksne. De var greie nok, men ikke tett på. Han er en fyr som trekker seg vekk når han blir usikker og som ikke viser så tydelig at han blir redd feks. Bhg så på han som en sterk og selvstendig gutt, men han blir veldig fort redd for nye ting og ser ikke selv at han har mange venner feks, for å ha en venn er mer enn det å leke sammen for han. Så lenge han hadde sine to gode venner der gikk det bra og han var avhengig av samme rutine: inn med matboks og yogurth som ble satt på frokostbordet, ut og vinke med en voksen i vinduet i gangen. Ved levering på en annen avdeling, at vi ikke rakk frokosten eller andre ting ble det grining. På skolen har det gått bra fra første dag og det tror jeg er fordi han møter det damme hver dag. Inn og kle av seg, inn på rekke og vente til læreren kommer. Samme person hver dag som ser han i øynene og sier hei, og han er trygg på henne. Anonymous poster hash: 41474...043
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #6 Skrevet 21. desember 2015 dytt Anonymous poster hash: 7161b...9cb Min eldste har hatt flere perioder med mye gråt ved levering og han har da også snakket om hjemme at han ikke vil i barnehagen. Jeg tror ikke det var noe spesielt, men han var ikke trygg på de voksne. De var greie nok, men ikke tett på. Han er en fyr som trekker seg vekk når han blir usikker og som ikke viser så tydelig at han blir redd feks. Bhg så på han som en sterk og selvstendig gutt, men han blir veldig fort redd for nye ting og ser ikke selv at han har mange venner feks, for å ha en venn er mer enn det å leke sammen for han. Så lenge han hadde sine to gode venner der gikk det bra og han var avhengig av samme rutine: inn med matboks og yogurth som ble satt på frokostbordet, ut og vinke med en voksen i vinduet i gangen. Ved levering på en annen avdeling, at vi ikke rakk frokosten eller andre ting ble det grining. På skolen har det gått bra fra første dag og det tror jeg er fordi han møter det damme hver dag. Inn og kle av seg, inn på rekke og vente til læreren kommer. Samme person hver dag som ser han i øynene og sier hei, og han er trygg på henne. Anonymous poster hash: 41474...043 Tusen takk for svar! Høres ut som de er samme type egentlig... Men jeg har hatt inntrykk av at de ansatte har vært veldig flinke til å se ham tidligere, satt mye med ham på fanget i starten f.eks. Men kanskje de bare har slått seg til ro med at han er ferdig tilvendt nå og dermed ikke gir ham nok trygghet. Vi har pleid å levere til samme tid hver morgen, rett før de spiser frokost, men etter siste sykdomsperiode så har han begynt å sove lenger og dermed blitt levert senere. (Jeg er hjemme og mannen begynner sent på jobb, derfor vekker vi ham ikke.) Tør nesten ikke håpe på at det er så enkelt som at det er løsningen, da må vi jo bare vekke ham om morgenen og evt legge ham tidligere... HI Anonymous poster hash: 7161b...9cb
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #7 Skrevet 21. desember 2015 Var likedan her i huset rundt samme alder, at barnet ikke ville i barnehagen. Og barnehagen sa at hun trivdes. I etterkant fikk vi vite at det var en periode med uro på avdelingen, hvor mitt barn regelmessig ble sperret inne på do av to gutter. For eks. Pedleder angret seg i etterkant for at hun ikke tok tak i det eller informerte, som hun sa. Men hva hjelper det. Anonymous poster hash: 73e2b...d94 Sa ikke barnet noe om det? Hvordan fikk dere vite det i ettertid? Takk for svar. HI Anonymous poster hash: 7161b...9cb Fikk vite det av noen andre foreldre et halvt år etterpå. Vi hørte da med pedleder om dette stemte, noe hun bekreftet. Barnet sa at hun ikke ville dit, ville være hjemme, var tydelig fortvilet, men fortalte aldri om noen konkrete situasjoner alla x gjør sånn. Anonymous poster hash: 73e2b...d94
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #8 Skrevet 21. desember 2015 dytt Anonymous poster hash: 7161b...9cb Min eldste har hatt flere perioder med mye gråt ved levering og han har da også snakket om hjemme at han ikke vil i barnehagen. Jeg tror ikke det var noe spesielt, men han var ikke trygg på de voksne. De var greie nok, men ikke tett på. Han er en fyr som trekker seg vekk når han blir usikker og som ikke viser så tydelig at han blir redd feks. Bhg så på han som en sterk og selvstendig gutt, men han blir veldig fort redd for nye ting og ser ikke selv at han har mange venner feks, for å ha en venn er mer enn det å leke sammen for han. Så lenge han hadde sine to gode venner der gikk det bra og han var avhengig av samme rutine: inn med matboks og yogurth som ble satt på frokostbordet, ut og vinke med en voksen i vinduet i gangen. Ved levering på en annen avdeling, at vi ikke rakk frokosten eller andre ting ble det grining. På skolen har det gått bra fra første dag og det tror jeg er fordi han møter det damme hver dag. Inn og kle av seg, inn på rekke og vente til læreren kommer. Samme person hver dag som ser han i øynene og sier hei, og han er trygg på henne. Anonymous poster hash: 41474...043 Tusen takk for svar! Høres ut som de er samme type egentlig... Men jeg har hatt inntrykk av at de ansatte har vært veldig flinke til å se ham tidligere, satt mye med ham på fanget i starten f.eks. Men kanskje de bare har slått seg til ro med at han er ferdig tilvendt nå og dermed ikke gir ham nok trygghet. Vi har pleid å levere til samme tid hver morgen, rett før de spiser frokost, men etter siste sykdomsperiode så har han begynt å sove lenger og dermed blitt levert senere. (Jeg er hjemme og mannen begynner sent på jobb, derfor vekker vi ham ikke.) Tør nesten ikke håpe på at det er så enkelt som at det er løsningen, da må vi jo bare vekke ham om morgenen og evt legge ham tidligere... HI Anonymous poster hash: 7161b...9cb Det første året i bhg var jeg sykmeldt en periode og leverte han etter frokost. Han var helt ute av seg helt til pedleder foreslo å levere til frokost som før. Han sluttet å gråte samme dag . Han hadde flere perioder etter det, men det var gjerne knyttet til ny bhg, bestevenn som sluttet, fikk lillebror, sykdom hos personalet mm. Verdt å prøve! Min gutt blir dessuten veldig sår og gråter lett når han ikke er i form. Slik er den nå når han er skolegutt også selv om jeg ikke merker det ved levering. Anonymous poster hash: 41474...043
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #9 Skrevet 21. desember 2015 Jeg ville gitt gutten juleferie og så pratet med han om at 4.1 er det barnehage igjen. Lag et fint skjema og kjøp noen kule klistermerker. Hver dag det ikke er grining ved levering får han velge et klister å ta på. 3 klister = premie! (Utvid etterhvert, men la han klare målet litt enkelt i begynnelsen). Premien kan kanskje være kino, tur i svømmehallen evt en spesiell leke han ønsker seg osv. Prat med han 2-3 dager før barnehagen etter jul. Prat om de ansatte, de andre barna. Vær positiv. Prat om rutinene for levering: jeg kjører deg, henger fra klærne, vinker i vinduet og så spiser du frokost. Mange barn syns det er vanskelig å komme etter frokost i barnehagen. Da er de andre godt i gang med leken og msn blir litt outsider. Hva med å invitere bestekompisen på besøk en dag før barnehagestart etter jul? Kanskje dere kan gå å leke på lekeplassen utenfor barnehagen. Ha med pølser på termos osv! Anonymous poster hash: 36012...6c1
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #10 Skrevet 21. desember 2015 Jeg ville gitt gutten juleferie og så pratet med han om at 4.1 er det barnehage igjen. Lag et fint skjema og kjøp noen kule klistermerker. Hver dag det ikke er grining ved levering får han velge et klister å ta på. 3 klister = premie! (Utvid etterhvert, men la han klare målet litt enkelt i begynnelsen). Premien kan kanskje være kino, tur i svømmehallen evt en spesiell leke han ønsker seg osv. Prat med han 2-3 dager før barnehagen etter jul. Prat om de ansatte, de andre barna. Vær positiv. Prat om rutinene for levering: jeg kjører deg, henger fra klærne, vinker i vinduet og så spiser du frokost. Mange barn syns det er vanskelig å komme etter frokost i barnehagen. Da er de andre godt i gang med leken og msn blir litt outsider. Hva med å invitere bestekompisen på besøk en dag før barnehagestart etter jul? Kanskje dere kan gå å leke på lekeplassen utenfor barnehagen. Ha med pølser på termos osv! Anonymous poster hash: 36012...6c1 Premiere for å skjule vonde følelser? Ojda... Ellers gode råd. Anonymous poster hash: 41474...043
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #11 Skrevet 21. desember 2015 Enig med anonym over her, ikke gi premie for å skjule følelser...!!! Anonymous poster hash: 8d770...825
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #12 Skrevet 21. desember 2015 Jeg ville gitt gutten juleferie og så pratet med han om at 4.1 er det barnehage igjen. Lag et fint skjema og kjøp noen kule klistermerker. Hver dag det ikke er grining ved levering får han velge et klister å ta på. 3 klister = premie! (Utvid etterhvert, men la han klare målet litt enkelt i begynnelsen). Premien kan kanskje være kino, tur i svømmehallen evt en spesiell leke han ønsker seg osv. Prat med han 2-3 dager før barnehagen etter jul. Prat om de ansatte, de andre barna. Vær positiv. Prat om rutinene for levering: jeg kjører deg, henger fra klærne, vinker i vinduet og så spiser du frokost. Mange barn syns det er vanskelig å komme etter frokost i barnehagen. Da er de andre godt i gang med leken og msn blir litt outsider. Hva med å invitere bestekompisen på besøk en dag før barnehagestart etter jul? Kanskje dere kan gå å leke på lekeplassen utenfor barnehagen. Ha med pølser på termos osv! Anonymous poster hash: 36012...6c1 Premiere for å skjule vonde følelser? Ojda... Ellers gode råd. Anonymous poster hash: 41474...043 De ansatte sa vel at han hadde det bra i barnehagen? Mor forsto vel også at gutten hadde det gøy i barnehagen uten at han ville innrømme det helt? Man skal ikke ha premie for å skjule vonde følelser, men for å få hverdagsrutinen til å fungere. Man må selvsagt prate med barna hver dag. Men på morgenen, rett før man går i barnehagen prøver man ikke å få ut hva som et negativt med barnehagen. Etter barnehagen må man ta seg tid til å prate om barnets dag, hva som er gøy, mindre gøy, dumt osv. Mine barn prater gjerne mest om de får hjelpe til å lage middag. De kutter grønnsaker og jeg ordner maten. Da føler de ikke det blir avhør, de slipper å ha så mye øyenkontakt og praten går alltid livlig! De forteller mye om alt mulig. Ellers sitter de på kjøkkenbenken og prater mens jeg lager mat. Ved leggetid prater vi om hyggelige ting, men im barnet starter en samtale im noe dumt/trist tar vi oss tid til det. Anonymous poster hash: 36012...6c1
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #13 Skrevet 21. desember 2015 Tusen takk for flotte svar. Nå har vi tatt juleferie som foreslått, så prøver vi med tidligere levering etter jul. Og leker litt på uteområdet til barnehagen et par dager før, det var en god idé. Han lo og koste seg da jeg hentet ham i dag (før han så meg) og måtte innrømme at han hadde det gøy, men likevel jublet han da jeg spurte om han ville være hjemme i morgen. Før vi flyttet ville han alltid i bhg, løp inn ved levering og løp bort fra oss ved henting, nesten så vi begynte å lure på om han hadde det fælt hjemme... Håper virkelig det går seg til etter jul... Men nå skal vi i alle fall kose oss sammen i mange dager. Så får vi prøve å legge vekk bekymringene i mellomtiden. HI Anonymous poster hash: 7161b...9cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå